Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat Grazie Mille: Tisíceré díky, Uno!

Aleš Dragoun
Diskuze (27)
Fiat Uno se stále vyrábí v Brazílii, jen mu říkají Mille. Aktuálně si tamní pobočka přichystala akční model Grazie.

Klasické Uno vzniká stále vedle svého moderního jmenovce, který se do Evropy bohužel zřejmě nepodívá. Fiat část jeho skeletu využil alespoň při konstrukci nové Pandy. Jak bylo naznačeno, v Jižní Americe se veterán jmenuje Mille (italsky tisíc). A při výběru jména pro aktuální limitku měl marketing brazilského Fiatu šťastnou ruku, slovní spojení „Grazie Mille“ totiž v italštině znamená „tisíceré díky“ a používá se poměrně běžně jako velmi slušné poděkování. Co na tom, že úředním jazykem je portugalština? Na domovinu Fiatu se tu nezapomíná! Ale za co vlastně automobilka děkuje? Za třicetiletou přízeň zákazníků? Chystá se snad konečně do zaslouženého důchodu? Je to velmi pravděpodobné, ale oficiálně nezaznělo zatím vůbec nic.

Brazilské Uno (pardon, Mille) se za léta výroby moc nezměnilo a pořád je v něm poznat hranatý malý vůz, kterým se italský výrobce před třemi dekádami trefil do černého. Jen příď a záď jsou jiné, poslední změny ale pocházejí už z roku 2008. Dokonce i interiér stále připomíná radikální modernizaci Logo z podzimu 1989, odlišný je vlastně jen volant. Kapotu protaženou do boků karoserie měla místní Una vždycky, právě proto se dají i ta starší od italských rozeznat na první pohled.

Edice Grazie Mille je omezená na 2000 kusů a dokonce číslovaná! K dispozici je jediný čtyřválec 1.0 Flex, který dává při provozu na benzin 48 kW, při spalování ethanolu pak o něco, konkrétně necelý kilowatt více, vždy při 6000 otáčkách. Co ale nová limitka nabídne kromě něj? V první řadě je exteriér lakován ve světle zeleném odstínu Saquarema, případně stříbrném Bari. Auta jezdí na třináctipalcových litých kolech s jedenácti paprsky, vzadu je sportovní koncovka výfuku a na bocích ochranné lišty. Grazie Mille má také tónovaná skla a nezbytná loga najdeme na pětidveřové karoserii o po celém interiéru, třeba na sedadlech v šedobílé kombinaci s náznaky bočního vedení, případně na palubní desce. Tam se nachází i štítek s číslem edice. Řidič má před sebou nové přístroje.

V základní výbavě jsou například CD/MP3 rádio s Bluetooth, USB a subwooferem, sportovní pedály, posilovač řízení, klimatizace, elektrická okna a centrální zamykání. Automobilka zdůrazňuje i zadní vyhřívané okno se stěračem a ovládání zrcátek zevnitř. To je ale hezky postaru manuální. Je jasné, že nějaké ty základní bezpečnostní prvky, bez kterých si auto dnes nedokážeme představit (ABS, airbagy) se tady vůbec nekonají. I tak je to oproti modelům, které se prodávaly v Evropě, pochopitelně dosti pokrok. Mimochodem, v Brazílii se chystají velké legislativní změny právě v oblasti bezpečnosti a emisí, takže dny Una jsou zde opravdu nejspíše sečteny.

Fiat Grazie Mille je už možné objednávat. Tamní auta vycházejí prostým přepočtem na koruny velmi draho. Ceník začíná na 31.200 realech, což aktuálně odpovídá částce 265.600 Kč. To je opravdu hodně, moderní malé vozy však vycházejí ještě o pár desítek tisíc dráže. Základní Mille ovšem stojí 22.540 realů, tedy necelých 192 tisíc korun. Omezení série je tak o 38 % dražší, abychom si udělali patřičný obrázek.

Aleš Dragoun
Diskuze (27)
Avatar -
anonym
23. 1. 2014 10:47
Není problém
Výkon u Vašeho motoru problém není, ten jde zvyšovat velmi snadno, ale problém je potom to auto udržet na silnici. Navíc většina karoserií je shnilá, neboť byla vyrobena z nekvalitního plechu. Proto začněte karoserií, jejím pečlivým vyvařením a dostatečným zpevněním (tuhostí neoplývá). Zdvojené hrnce, vyztužené prahy, dovařené příčníky – to je nezbytnost.
Doporučuji řádnou repasi motoru, nejsou potřeba ani žádné kované nebo speciální díly, stačí to jen poskládat tak, jak to patří. Obvykle to chce nový chladič a všechny hadice, za ta leta je to všechno zpuchřelé. Co však vřele doporučuji, je ostřejší vačka (ideálně Colombo & Bariani stradale medio nebo massimo). Dobré je dát ocelové svody 4>1, modernější turbodmychadlo Garrett řady GT20-25, větší vstřikovače a zvnějšku nikdo nic nepozná.
Určitě doporučuji samosvor, buď se dá zadaptovat 35 % viskospojka z Coupé Turbo nebo použít rovnou Quaife.
Podstatné je ale uložit ramena do unibalů nebo alespoň do polyuretanu a dát fakt dobrý odpružení (ideálně coilovery OSRAV THR). Čtyřpístkové třmeny Brembo postačí z Coupé 20v turbo a jdou použít i na kotouče 284 mm, což se vejde do 15" kol, což je aboslutní maximum pro neupravenou karoserii. Kotouče je lepší dát dělené, například Omnicompetition Compositi a desky OMP 971C. Pak už jen kvalitní kované kola s dost malým ET a opravdu kvalitní pneumatiky.
A může Vás zkusit chytit kdokoli s BMW M5... >:D
26. 12. 2013 12:25
Re: Uno
No, obávám se, že s bezpečností na to Uno nebylo nijak zvlášť dobře. Pochopitelně na dobu svého vzniku ano, ale proti modernějším autům z devadesátých let nemělo šanci. Přesvědčil jsem se o tom na vlastní kůži, tedy přesněji řečeno (díkybohu) jen plast a sklo :o). Ale s tím, co tu bylo řečeno - pochopitelně až na pár nesmyslných reakcí jednoho z uživatelů - souhlasím. Prostor, prostor a prostor. Měl jsem také diesel 1,3 l bez turba ovšem v karoserii snad ze 75 SX, nebo dokonce Turba i. e. (měla spoiler na zadních dveřích, originál Turbo kola a i čalounění mu odpovídalo). Jen nárazníky byly černé, nástavec byl jen vzadu a dost olítaný, takže jsme ho sundali. Moc to nejelo, ale taky nežralo - 4,5 l nafty byl průměr.
26. 12. 2013 11:53
Re: uno logo
Bylo by možné diskutovat bez narážek, milý Arese? Uno jsem sám vlastnil (italské) a v naší rodině bylo a je Fiatů několik. Nicméně díky za připomínku ohledně tvaru kapoty, budu si ji pamatovat, až budu psát o Unu v budoucnu, určitě ji použiji.
23. 12. 2013 00:43
Uno
je skvělé auto. Lehké, obratné, uvnitř prostorné. Skvělý výhled ven díky tenkým A sloupkům a velkým oknům. S dnešními auty stavěnými jen na efekt se to nedá srovnat. Dokonce i bezpečnost celkem v pohodě, svého času s ním jeden známý vrazil do meze, potom pár salt, skončil na střeše. I když jel hodně rychle, prakticky nic se mu nestalo. Uno ale zmačkané na odpis. Nesmrtelný diesel z něj se tenkrát hodil do jiné karosérky s vadným motorem. A když tato shnila, ten motor putoval po pár letech ještě do další. Neuvěřitelná životnost. Jen ta antikorozní ochrana nic moc. Teď už je Uno vyhozené, jeho místo zaujalo podobně povedené Punto první generace. Holt malá auta Fiat dřív uměl.
Avatar - Ja Prvni 123
22. 12. 2013 21:49
Re: Dvě situace... ještě k tomu chvíi po sobě:
:-)
Ale jo, já jsem docela v klidu...
:-!