Fiat Grazie Mille: Tisíceré díky, Uno!
Klasické Uno vzniká stále vedle svého moderního jmenovce, který se do Evropy bohužel zřejmě nepodívá. Fiat část jeho skeletu využil alespoň při konstrukci nové Pandy. Jak bylo naznačeno, v Jižní Americe se veterán jmenuje Mille (italsky tisíc). A při výběru jména pro aktuální limitku měl marketing brazilského Fiatu šťastnou ruku, slovní spojení „Grazie Mille“ totiž v italštině znamená „tisíceré díky“ a používá se poměrně běžně jako velmi slušné poděkování. Co na tom, že úředním jazykem je portugalština? Na domovinu Fiatu se tu nezapomíná! Ale za co vlastně automobilka děkuje? Za třicetiletou přízeň zákazníků? Chystá se snad konečně do zaslouženého důchodu? Je to velmi pravděpodobné, ale oficiálně nezaznělo zatím vůbec nic.
Brazilské Uno (pardon, Mille) se za léta výroby moc nezměnilo a pořád je v něm poznat hranatý malý vůz, kterým se italský výrobce před třemi dekádami trefil do černého. Jen příď a záď jsou jiné, poslední změny ale pocházejí už z roku 2008. Dokonce i interiér stále připomíná radikální modernizaci Logo z podzimu 1989, odlišný je vlastně jen volant. Kapotu protaženou do boků karoserie měla místní Una vždycky, právě proto se dají i ta starší od italských rozeznat na první pohled.
Edice Grazie Mille je omezená na 2000 kusů a dokonce číslovaná! K dispozici je jediný čtyřválec 1.0 Flex, který dává při provozu na benzin 48 kW, při spalování ethanolu pak o něco, konkrétně necelý kilowatt více, vždy při 6000 otáčkách. Co ale nová limitka nabídne kromě něj? V první řadě je exteriér lakován ve světle zeleném odstínu Saquarema, případně stříbrném Bari. Auta jezdí na třináctipalcových litých kolech s jedenácti paprsky, vzadu je sportovní koncovka výfuku a na bocích ochranné lišty. Grazie Mille má také tónovaná skla a nezbytná loga najdeme na pětidveřové karoserii o po celém interiéru, třeba na sedadlech v šedobílé kombinaci s náznaky bočního vedení, případně na palubní desce. Tam se nachází i štítek s číslem edice. Řidič má před sebou nové přístroje.
V základní výbavě jsou například CD/MP3 rádio s Bluetooth, USB a subwooferem, sportovní pedály, posilovač řízení, klimatizace, elektrická okna a centrální zamykání. Automobilka zdůrazňuje i zadní vyhřívané okno se stěračem a ovládání zrcátek zevnitř. To je ale hezky postaru manuální. Je jasné, že nějaké ty základní bezpečnostní prvky, bez kterých si auto dnes nedokážeme představit (ABS, airbagy) se tady vůbec nekonají. I tak je to oproti modelům, které se prodávaly v Evropě, pochopitelně dosti pokrok. Mimochodem, v Brazílii se chystají velké legislativní změny právě v oblasti bezpečnosti a emisí, takže dny Una jsou zde opravdu nejspíše sečteny.
Fiat Grazie Mille je už možné objednávat. Tamní auta vycházejí prostým přepočtem na koruny velmi draho. Ceník začíná na 31.200 realech, což aktuálně odpovídá částce 265.600 Kč. To je opravdu hodně, moderní malé vozy však vycházejí ještě o pár desítek tisíc dráže. Základní Mille ovšem stojí 22.540 realů, tedy necelých 192 tisíc korun. Omezení série je tak o 38 % dražší, abychom si udělali patřičný obrázek.