Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat v Ženevě 2010

Ladislav Čermák
I v Ženevě se většina exponátů největší italské automobilky točí kolem revoluční novinky – motoru MultiAir s elektrohydraulickým ovládáním sacích ventilů bez mechanické vazby s vačkovou hřídelí.

Zásadní novinkou je aplikace této techniky i u dlouho očekávané novinky – zážehového dvouválce 0,9 l, jehož tři výkonové verze nahradí většinu čtyřválců FIRE s letitým konstrukčním základem. Otevřou novou kapitolu v úspoře paliva mezi nejmenšími poháněcími agregáty.

Bravo 2010

Fiat zveřejnil změny u kompaktního hatchbacku Bravo pro modelový rok 2010. Inovované provedení se v Itálii začalo prodávat v únoru, další trhy mají následovat. Fiat Bravo na jaře završí třetí rok přítomnosti na trhu.

Slušivý kabát, navržený v továrním stylistickém centru, nezestárl, a tak modelový rok 2010 přináší změny jen v detailech; drobná designová vylepšení a rozšíření nabídky barev karoserie a interiéru. Z čelního pohledu se Bravo 2010 odlišuje maskou chladiče, která je nově celá černá. Jedinou výjimkou je nejvyšší výbava Emotion, která naopak k dosud chromované horní mřížce přidává i chromování na spodní mřížce v nárazníku. Přední světlomety mají nově kompletně čirou optiku, včetně předních směrovek. V nabídce se objeví i dvě nové barvy laku.

Uvnitř výbavy Active a Dynamic dostaly nový dekor s imitací karbonového vzoru. Dynamic má navíc čalounění látkou pískové barvy, která prosvětlí interiér a dodá mu pocit větších rozměrů.

V oblasti motorů dojde na dvě změny. Základní 1,4 l o výkonu 66 kW byl upraven pro emisní normu Euro 5. Na vybraných trzích jej navíc Fiat nabídne s výbavou Emotion v úpravě pro spalování LPG.

500 TwinAir

FPT TwinAir, technická novinka, která kombinuje ventilový rozvod MultiAir a koncepci řadového dvouválce, se představila v modelu Fiat 500. Ve srovnání se současnými motory FIRE přináší vyšší výkon a nižší spotřebu. Produkční verze motoru 0,9 SGE (obchodní název TwinAir) startuje v modelu Fiat 500 a k zákazníkům zamíří v září. Nový agregát o výkonu 63 kW je prvním z palety dvouválců, která časem pokryje spektrum od 48 do 77 kW.

Hlavní důvodem pro takto nekonvenční řešení je spotřeba paliva a s ní související emise CO2. Automobilka uvádí, že devítistovka FPT přinese v tomto směru zlepšení zhruba o 30 %. Dvouválec je navíc navzdory přeplňování výfukovým turbodmychadlem o 23 % kratší a o 10 % lehčí než srovnatelný atmosférický čtyřválec. Fiat 500 0,9 TwinAir má o 25 % lepší výkonnostní parametry a o 15 % nižší normovanou spotřebu než motor 1,2 8v (51 kW). Ze srovnání s agregátem 1,4 16v (70 kW) vychází dvouválec jako srovnatelně výkonný, avšak o 30 % úspornější. Emise CO2 budou na úrovni 95 g/km. To je momentálně nejnižší hodnota mezi zážehovými motory, ekvivalentem je kombinovaná spotřeba 3,96 l/100 km.

Kromě dvou dalších výkonových variant (48kW bude atmosférická a 77kW naopak stejně jako 63kW přeplňovaná) chystá Fiat i provedení spalující zemní plyn (CNG). Tato verze dostane ještě dva vstřikovače umístěné v sacím potrubí, výsledkem této úpravy má být nižší spotřeba při jízdě na plyn.

V plánu je také hybrid kombinující TwinAir s elektromotorem, jehož zástavba do motorového prostoru bude díky kompaktním rozměrům dvouválce značně zjednodušená.

Nové dvouválce se budou vyrábět v továrně Fiat Powertrain Technologies v polském městě Bielsko Biala, která dodává motory pro závod v Tychách. Tam se budou vyrábět všechny tři modely, pro které je TwinAir primárně určen.

Kromě Fiatu 500 zamíří pod kapoty nové generace Fiatu Panda, který bude sdílet značné množství dílů s Pětistovkou, a také do luxusněji laděné nové Lancie Ypsilon. Jak Panda, tak Ypsilon se představí v příštím roce.

Kvůli výrobním nákladům se zřejmě nový agregát nedostane do připravovaného levného miniauta, kterému se neoficiálně přezdívá Topolino.

Dobló, Dobló Natural Power

V provedení na zemní plyn se návštěvníkům představila zcela nová generace populární malé dodávky. Ta dostala po devíti letech nástupce (projekt 263), znovu vyráběného v turecké továrně Tofas. Vznikl na upravené podvozkové platformě Punta Evo a převzal i některé z jeho zážehových motorů.

Mezi nimi je nejzajímavější ten, spalující stlačený zemní plyn (CNG). Jedná se o přeplňovanou čtrnáctistovku T-Jet z rodiny FIRE, jejíž dostatečný výkon (88 kW) i točivý moment (206 Nm), přenášený přes šestistupňovou skříň, by měl eliminovat hlavní nevýhodu většiny dosavadních modelů na metan – snížený výkon při provozu na plyn. Pod podlahou umístěné zásobníky pojmou až 95 litrů stlačeného plynu (16,2 kg), což zajišťuje dojezd 325 km. Na 22litrovou zásobu benzinu pak vůz dojede dalších 300 km. Na tekuté palivo motor také startuje, pak je automaticky přepnut na plyn.


Ladislav Čermák