I v Ženevě se většina exponátů největší italské automobilky točí kolem revoluční novinky – motoru MultiAir s elektrohydraulickým ovládáním sacích ventilů bez mechanické vazby s vačkovou hřídelí.

Zásadní novinkou je aplikace této techniky i u dlouho očekávané novinky – zážehového dvouválce 0,9 l, jehož tři výkonové verze nahradí většinu čtyřválců FIRE s letitým konstrukčním základem. Otevřou novou kapitolu v úspoře paliva mezi nejmenšími poháněcími agregáty.

Bravo 2010

Fiat zveřejnil změny u kompaktního hatchbacku Bravo pro modelový rok 2010. Inovované provedení se v Itálii začalo prodávat v únoru, další trhy mají následovat. Fiat Bravo na jaře završí třetí rok přítomnosti na trhu.

Slušivý kabát, navržený v továrním stylistickém centru, nezestárl, a tak modelový rok 2010 přináší změny jen v detailech; drobná designová vylepšení a rozšíření nabídky barev karoserie a interiéru. Z čelního pohledu se Bravo 2010 odlišuje maskou chladiče, která je nově celá černá. Jedinou výjimkou je nejvyšší výbava Emotion, která naopak k dosud chromované horní mřížce přidává i chromování na spodní mřížce v nárazníku. Přední světlomety mají nově kompletně čirou optiku, včetně předních směrovek. V nabídce se objeví i dvě nové barvy laku.

Uvnitř výbavy Active a Dynamic dostaly nový dekor s imitací karbonového vzoru. Dynamic má navíc čalounění látkou pískové barvy, která prosvětlí interiér a dodá mu pocit větších rozměrů.

V oblasti motorů dojde na dvě změny. Základní 1,4 l o výkonu 66 kW byl upraven pro emisní normu Euro 5. Na vybraných trzích jej navíc Fiat nabídne s výbavou Emotion v úpravě pro spalování LPG.

500 TwinAir

FPT TwinAir, technická novinka, která kombinuje ventilový rozvod MultiAir a koncepci řadového dvouválce, se představila v modelu Fiat 500. Ve srovnání se současnými motory FIRE přináší vyšší výkon a nižší spotřebu. Produkční verze motoru 0,9 SGE (obchodní název TwinAir) startuje v modelu Fiat 500 a k zákazníkům zamíří v září. Nový agregát o výkonu 63 kW je prvním z palety dvouválců, která časem pokryje spektrum od 48 do 77 kW.

Hlavní důvodem pro takto nekonvenční řešení je spotřeba paliva a s ní související emise CO2. Automobilka uvádí, že devítistovka FPT přinese v tomto směru zlepšení zhruba o 30 %. Dvouválec je navíc navzdory přeplňování výfukovým turbodmychadlem o 23 % kratší a o 10 % lehčí než srovnatelný atmosférický čtyřválec. Fiat 500 0,9 TwinAir má o 25 % lepší výkonnostní parametry a o 15 % nižší normovanou spotřebu než motor 1,2 8v (51 kW). Ze srovnání s agregátem 1,4 16v (70 kW) vychází dvouválec jako srovnatelně výkonný, avšak o 30 % úspornější. Emise CO2 budou na úrovni 95 g/km. To je momentálně nejnižší hodnota mezi zážehovými motory, ekvivalentem je kombinovaná spotřeba 3,96 l/100 km.

Kromě dvou dalších výkonových variant (48kW bude atmosférická a 77kW naopak stejně jako 63kW přeplňovaná) chystá Fiat i provedení spalující zemní plyn (CNG). Tato verze dostane ještě dva vstřikovače umístěné v sacím potrubí, výsledkem této úpravy má být nižší spotřeba při jízdě na plyn.

V plánu je také hybrid kombinující TwinAir s elektromotorem, jehož zástavba do motorového prostoru bude díky kompaktním rozměrům dvouválce značně zjednodušená.

Nové dvouválce se budou vyrábět v továrně Fiat Powertrain Technologies v polském městě Bielsko Biala, která dodává motory pro závod v Tychách. Tam se budou vyrábět všechny tři modely, pro které je TwinAir primárně určen.

Kromě Fiatu 500 zamíří pod kapoty nové generace Fiatu Panda, který bude sdílet značné množství dílů s Pětistovkou, a také do luxusněji laděné nové Lancie Ypsilon. Jak Panda, tak Ypsilon se představí v příštím roce.

Kvůli výrobním nákladům se zřejmě nový agregát nedostane do připravovaného levného miniauta, kterému se neoficiálně přezdívá Topolino.

Dobló, Dobló Natural Power

V provedení na zemní plyn se návštěvníkům představila zcela nová generace populární malé dodávky. Ta dostala po devíti letech nástupce (projekt 263), znovu vyráběného v turecké továrně Tofas. Vznikl na upravené podvozkové platformě Punta Evo a převzal i některé z jeho zážehových motorů.

Mezi nimi je nejzajímavější ten, spalující stlačený zemní plyn (CNG). Jedná se o přeplňovanou čtrnáctistovku T-Jet z rodiny FIRE, jejíž dostatečný výkon (88 kW) i točivý moment (206 Nm), přenášený přes šestistupňovou skříň, by měl eliminovat hlavní nevýhodu většiny dosavadních modelů na metan – snížený výkon při provozu na plyn. Pod podlahou umístěné zásobníky pojmou až 95 litrů stlačeného plynu (16,2 kg), což zajišťuje dojezd 325 km. Na 22litrovou zásobu benzinu pak vůz dojede dalších 300 km. Na tekuté palivo motor také startuje, pak je automaticky přepnut na plyn.


Fotogalerie z výstaviště
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem

Pro Svobodu a přímou demokracii Tomia Okamury znamenají…

ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek

Volební lídr sociální demokracie Lubomír Zaorálek, jehož…

Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv

Volební výsledek KSČM je nejhorší od roku 1992. Pokud…

 
Zdroj: redakce

Štítky Fiat Ženeva 2010

 












Blesk.cz

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte si zimu v teple!

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte…

Vánoce na blátě a Silvestr před televizní obrazovkou. Také vás taková představa moc neláká? Stále stoupající…

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah notifikací jen majiteli

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah…

Kontroverzní technologie Face ID pro identifikaci obličeje dovoluje další drobnost, která zpříjemní používání…

 

iSport.cz

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil Šural po hattricku

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil…

Byl šťastný. V první řadě z toho, že Sparta prolomila sérii bez vítězství na hřišti Jablonce a také hlavně kvůli…

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku trefil Šural hattrickem

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku…

Fotbalisté pražské Sparty vyhráli v 11. kole v Jablonci 3:0 a dočkali se první ligové výhry venku po čtyřech…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude vládnout slovenský estébák a japonský fašista

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude…

Komentátor Reflexu Karel Steigerwald má k výsledkům voleb dva pohledy – jeden podle svých slov drtivý a druhý…

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a vlevo, ale stát jako firma

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a…

Jako zásadní změnu vnímání politiky vidí výsledky letošních voleb (a nejen těch v Česku) psychiatr Cyril Höschl.…