Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Filtr pevných částic: Časovaná bomba v každém turbodieselu?

Diskuze (332)
Vše, co vás zajímá o problematickém dílu, který s sebou povinně vozí všechny nové turbodiesely.

Filtry pevných částic se v naftových motorech zabydlely v roce 2000, od poloviny minulého desetiletí některé značky (BMW, Mercedes) začaly tuto „výbavu“ dodávat na západoevropské trhy standardně pro všechny modely. Od nástupu emisní normy Euro 5 už neexistuje žádná výjimka – každé nové osobní auto od roku 2009 dál zkrátka filtr má. Tedy pokud jezdí na naftu. Potom nevypouští oblaka viditelného kouře a splňuje aktuální emisní limity.

Tím se seznam částí dieselového auta, které si dříve nebo později řeknou o výměnu, rozšířil o další relativně drahou položku. Však za posledních patnáct let prodělaly vznětové motory radikální vývoj. Vstřikovací tlak vzrostl z 1250 bar u první common railů na dnešních 2000 a více. Vyšší tlak znamená vyšší výkon a lepší účinnost, zároveň ale i větší namáhání. To je daň za extrémní výkony spojené s asketickou spotřebou nafty – parametry dnešních aut by před pár lety zněly jako z říše snů, ať už se bavíme o mimořádně dostupných a úsporných francouzských motorech, nebo výkonných superdieselech jako je Audi A6 3.0 TDI biturbo.

A kolik takový filtr stojí? Cena se může výrazně lišit, nejčastější jsou ale sumy kolem 30 tisíc korun. Životnost filtru přitom závisí na způsobu použití – může být menší než 100 tisíc, ale se štěstím může dosáhnout i k 300 tisícům najetých kilometrů. Rozhodujících faktorů je celá řada, od použitého technického řešení u daného modelu po jízdní styl.

Nejvíce se filtr pevných částic likviduje důsledným ježděním na krátké trasy. Studený motor produkuje více pevných částic a filtr se nedokáže dostatečně ohřát, aby se mohl regenerovat (vypálit zachycené částice). Situace se ještě zhorší, když dojde k vypnutí motoru v průběhu samočinné regenerace. Přitom platí, že varovnou kontrolku se rozhodně nevyplatí ignorovat – když se rozsvítí, je nejvyšší čas vyrazit na alespoň 5minutovou jízdu klidným tempem a ustálenou rychlostí. Tak se totiž filtr vyčistí nejsnadněji a předejde se jeho definitivnímu ucpání.

Zajímá vás víc? Pak si přečtěte:

Diskuze (332)
Avatar - anvil747
1. 5. 2018 19:41
Benzín!
Nafta patří do zemědělských strojů, do auta jedině benzín!
4. 11. 2016 14:46
EKO DAŇ !!!
A PROČ TO NENÍ DOTOVANÝ STÁTEM ZA TY PENÍZE, KTERÉ PLATÍME JAKO EKO DAŇ ?!? Na jaké účely tyto peníze teda vlastně jdou???
4. 11. 2016 14:45
EKO DAŇ !!!
A PROČ TO * NENÍ DOTOVANÝ STÁTEM ZA TY PENÍZE, KTERÉ PLATÍME JAKO EKO DAŇ ?!? Na jaké účely tyto peníze teda vlastně jdou???
anonym
30. 5. 2014 17:14
na čo čistiť pri tej cene
ked pozeram na ceny novych tak by som to veru necistil tie ceny novych uz poriadne padli napr. pozri dpfcentrum.sk alebo dpfffap.cz
5. 2. 2014 09:38
Re: "Superdiesel" a zkurv.... TDI
Jsou kecy... některé jsou podstatně tižší jak benzíny... třeba ten můj krasavec od Audi