Test Auto.cz

Audi A6 3,0 TDI biturbo quattro – Dvě turba stačí

29.10. 2012
Verdikt
 

Zatímco konkurence se ohání už třemi turby, Audi A6 teprve přichází se dvěma. Znamená to, že v Ingolstadtu jen dohánějí náskok svých bavorských sousedů?

Pamatujete si ještě na příchod původního BMW 535d? Samozřejmě že pamatujete. Řadový šestiválec tehdy svými dvěma turbodmychadly odfoukl konkurenci a nastolil nový standard dynamiky pro manažerská auta s třílitrovými vznětovými motory. Po osmi letech, kdy jsou Mnichovští doslova o turbo dál, přichází se svým prvním sekvenčně přeplňovaným třílitrovým dieselem také Audi.

Přeplňovací soustava má dnes už poměrně obvyklé sériové uspořádání, v němž je větší z obou dmychadel zapojeno za menším a odděleno ventilem. Ten zůstává v nízkých otáčkách uzavřený a všechna práce tak spočívá na bedrech menšího turba s proměnnou geometrií lopatek rozváděcího kola. Od přibližně 2500 otáček se ventil postupně otevírá a směruje tak proud výfukových plynů k hlavnímu dmychadlu, které o dalších tisíc otáček později převezme vládu definitivně.

obrázek [600 x 384]  

Účinek dvojitého přeplňování na dynamiku rozložitého sedanu vyšší třídy je impozantní. Časopis Svět motorů naměřil testované Audi A6 3,0 TDI biturbo 5,4 s, což je sice o tři desetiny méně, než udává výrobce, ale zároveň o zanedbatelnou desetinku méně než opěvované BMW M 550d, které je daleko výkonnější, silnější a podle oficiálních údajů také rychlejší.

Posádka Audi ale nevnímá zrychlení a rychlost tak intenzivně. Ve výchozím nastavení voliče jízdních režimů Audi Drive Select (volby se přepínají na obrazovce MMI) mají motor i převodovka vláčné, na komfort orientované reakce, jako dělané pro nevzrušené vysokorychlostní přesuny po (německé) dálnici. Pozor, vláčně neznamená pomalu! A6 biturbo letí rychlým pruhem zcela suverénně a ještě nad 200 km/h umí při prudkém přidání plynu citelně zatlačit hlavu do opěrky.

Svist v rychlém pruhu přitom není vykoupen obludnou spotřebou. I při běžně neúsporné jízdě, jakou lze od typického majitele očekávat, byste měli zůstat pod psychologickou desetilitrovou hranicí, ale jde to i za daleko méně. Konstruktéři Audi totiž zvolili poměrně dlouhý stálý převod a to v kombinaci s osmistupňovou automatickou převodovkou ZF znamená výrazně nižší cestovní otáčky než do sportovna zpřevodovaného BMW.

Při udávané rychlosti 130 km/h točí motor v A6 biturbo necelých 1700 ot./min. a spotřebovává přitom 7,4 l/100 km. Při rychlosti 100 km/h klesnou otáčky na 1250 ot./min. a spotřeba se ustálí na 5,2 l/100 km. Motor zůstává při takovém zacházení téměř neslyšný, jeho sametové předení se ztrácí v ostatních jízdních hlucích.

Nejsilnější diesel si ale do své A6 neobjednáte kvůli tomu, abyste lechtali plyn a snažili se o co nejmenší spotřebu, nemám pravdu? Když to vyžaduje nálada nebo dopravní situace, můžete naklikat v MMI režim Dynamic a objevit další dimenzi jízdního projevu této výjimečné audiny. Přímější mapování plynu a ostřejší práce převodovky dodají jízdě na naléhavosti, kterou efektně podtrhuje jedno z nejlepších akustických kouzel, jakých jsme byli od automobilových konstruktérů v poslední době svědky.

obrázek [600 x 275]  

Diesely, zvláště ty víceválcové od prémiových značek, se už naučily být tiché alespoň pro posádku uvnitř auta. Svižná jízda s nimi ale postrádá emocionální rozměr, o který se u atmosféricky plněných benzínových motorů stará kakofonie svištícího sání, hvízdajících rozvodů a burácejícího výfuku. Přeplňování ovšem vyhlazuje proud výfukových plynů a tlumí tak nejatraktivnější složky zvukového spektra pilně pracujícího motoru – jak vznětového, tak zážehového.

Někteří výrobci to neřeší vůbec. Jiní přivádějí zvuk ze sání do prostoru pro cestující, jako třeba Ford ve Focusu ST, další vytvářejí dokonalou iluzi libozvučného vrčení prostřednictvím reproduktorů audiosystému – to je kromě jiného případ BMW M 550d.

Konstruktéři Audi zvolili poctivější, či lépe řečeno méně falešné, řešení. K tlumiči výfuku přimontovali elektromagnetický generátor vibrací, který využívá tlumič jako ozvučnici. V čem je rozdíl? Hromový baryton A6 vychází z těch správných míst, tedy z dvojice výfukových koncovek.

Efekt je nejvýraznější při pozvolné akceleraci z nižších pístových rychlostí. Když necháte otáčky spadnout hluboko pod dva tisíce a přidáte tak půl plynu, ozve se zezadu hluboké zabublání nikoliv nepodobné zážehovému osmiválci, než je okolo tří tisíc přehlušeno mechanickými zvuky a svištěním dmychadel. Pozor, generátor zvuku o sobě dává pořádně vědět pouze v dynamickém režimu, při jízdě v komfortním nastavení se opojného hudrání nedočkáte. Naštěstí je tu režim Individual, umožňující nastavit jednotlivé položky samostatně.

Například motor a převodovku můžete ponechat v nastavení Auto (odezva se přizpůsobuje aktuální situaci), adaptivní podvozek, je-li nainstalován, mít komfortní a zvuk naopak neustále „dynamický“.

obrázek [600 x 258]  

Testovaný exemplář byl vybaven poněkud skrovněji, než bývá u vozů z tiskové flotily Audi obvyklé. Namísto adaptivního vzduchového pérování měl snížený sportovní podvozek S-line a musel se obejít bez aktivního zadního diferenciálu.

Takto naspecifikovaná A6 biturbo jezdí poněkud prkenněji a zejména v ostrých zatáčkách působí těžkopádněji, to nebudeme zapírat. Pozitivní stránkou je ale čitelnější chování, třebaže dosáhnete o něco menšího rychlostního průměru. Bez elektronických pomocníků jsou podélné i příčné přesuny váhy při změně zatížení progresivnější a reakce auta na akceleraci v oblouku tradičnější. Jízdnímu projevu dominuje hmota soustředěná nad předními koly, ale nezapomínejme, že (mírná) nedotáčivost je matkou stability a běžným představitelem cílové skupiny bude vnímána spíš jako přednost.

Koupit, či nekoupit? To je, oč tu běží

Už se standardním 3,0 TDI, zejména ve variantě 180 kW, poskytuje A6 víc než dost dynamiky a kultivovanosti pro suverénní přesuny po německých dálnicích. Má tedy racionálně smýšlející zákazník vůbec nějaký důvod, proč skočit na vějičku vrcholné naftové motorizace? V tomto případě ano.

Za příplatek 106 000 Kč, který je v cenovém kontextu prémiové vyšší třídy velmi akceptovatelný, dostanete všechny známé přednosti aktuálního Audi A6, vyspělejší převodovku a motor, který svým zátahem ve středních otáčkách i mocným zvukem hraje o úroveň vyšší soutěž. A ani k tomu nepotřebuje další turbo navíc...

Druhý pohled (Lukáš Vaverka)
Audi A6 s motorem 3,0 BiTDI je vlastně ztělesněním automobilové dokonalosti. S paketem S line na 20palcových kolech vypadá skvěle, přitom za jízdy byste mu podvozek snížený o 30 mm a tak nízký profil pneumatik asi nehádali. Motor, respektive výfuk, mají působivý zvuk a jízdní výkony i spotřeba paliva jsou téměř z říše snů.
Dynamikou tento model nijak nezaostává za nedávno testovaným BMW M550d xDrive, přitom je kultivovanější, podstatně komfortnější a dosahuje i nižší spotřeby paliva. Například mimo město umí jezdit za 5,5 l/100 km, zatímco mnichovský konkurent se složitějším motorem žádá přesně o litr víc. Jako absolutní rozdíl to možná není moc, ale i tak je to citelných 15 %.
Sen o komfortní dieselové raketě může narušit jediná věc: zjištění, že výkonu opravdu není nikdy dost. Na německé dálnici se nejsilnější TDI hravě rozjede na 250 km/h, ale k dosažení a udržení této rychlosti v kopcích už je potřeba všech 230 kW. Rychleji by zkrátka toto Audi nejelo. Takže kdyby neexistovaly elektronické omezovače rychlosti, BMW svou čest uhájí; takto ho ovšem dokáže potrápit papírově slabší a výrazně levnější soupeř z Ingolstadtu.
První cena vozu952.300 Kč (2,0 TFSI 132 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací1.444.000 Kč (3,0 BiT 230 kW)
Základní cena testovaného vozu1.444.000 Kč (3,0 BiT 230 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků2.107.605 Kč (3,0 BiT 230 kW)

Plusy

  • Naprosto suverénní průběh točivého momentu
  • Rozumná reálná spotřeba
  • Dynamika srovnatelná s tri-turbo konkurencí
  • Osmistupňový Tiptronic namísto S tronicu
  • Věrohodný generátor zvuku
  • Stále velmi působivý interiér

Minusy

  • Relativní těžkopádnost v této specifikaci
  • Komfortní naladění hnacího řetězce mohou někteří mylně vnímat jako nedostatek dynamiky
Spolupracujeme s TipCars.com

Audi A6 3,0 TDI biturbo quattro

Cena v základní výbavě: 1 444 000 Kč Cena v testované výbavě: 2 107 605 Kč

Základní výbava:servořízení s proměnlivým účinkem v závislosti na rychlosti jízdy, elektronický stabilizační program včetně ABS,ASR a EDS
, airbagy řidiče a spolujezdce včetně bočních a hlavových
, aktivní opěrky hlavy, kontrola zapnutí bezpečnostních pásů
, pozinkovaná karosérie s 12letou zárukou proti prorezivění, dětská pojistka
, tříbodové bezpečnostní pásy
, bezpečnostní sloupek řízení, systém Start-stop
, lékárnička a trojúhelník, Audi drive select
, elektromechanická parkovací brzda, Audi pre sense basic, asistent rozjezdu, tempomat, MMI rádio včetně 6,5" barevného displeje, CD mechaniky a 8 reproduktorů, sítě a 12voltová zásuvka v zavazadlovém prostoru, dva integrované držáky nápojů ve středové konzoli vpředu, komfortní automatická klimatizace 2zónová s analogovými ovladačI, sloupek řízení podélně a výškově nastavitelný, multifunkční volant ve 4ramenném designu (s pádly řazení pro Bi-turbo), adaptivní brzdová světla, dešťový a světelný sensor, xenonové světlomety včetně světel pro denní svícení z LED (pouze pro 6válce), vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, standardní sedadla, vpředu manuálně vyškově nastavitelná, upevnění dětské sedačky ISOFIX pro vnější zadní sedadla, 5 hlavových opěrek, střední loketní opěrka vpředu a vzadu

Výbava testovaného vozu:Prodloužená záruka výrobce o 1 rok nebo maximálně 90.000 km, Head-up displej projekce údajů z palubního počítače, navigace a výstražných znamení na čelní sklo, Perforovaná Alcantara/kůže Pouze se sportovním paketem S line (WQS), paket odkládacích prostor - 2 držáky nápojů ve středové loketní opěrce vzadu a druhá 12V zásuvka vzadu Pouze se sklopnými zadními sedadly (3NZ), paket asistenčních systémů obsahuje: adaptivní tempomat včetně pre sense front, Audi side assist včetně pre sense rear, Audi aktivní lane assist, uchycení dětské sedačky ISOFIX pro sedadlo spolujezdce včetně deaktivace airbagu spolujezdce, 20" kovaná hliníková litá kola Audi exclusive v 5ramenném rotor designu, v titanové optice, velikost 8,5Jx20, s pneumatikami 255/35 R20, Přední sedadla elektricky nastavitelná včetně bederní opěrky a paměti pro sedadlo řidiče, LED světlomety obsahuje asistent dálkových světel, adaptivní funkce v závislosti na jízdních podmínkách a rychlosti, Ambiente osvětlení

Víno, olivy a parmezán v ohrožení. Italští farmáři sčítají škody nebývalého sucha Víno, olivy a parmezán v ohrožení. Italští farmáři sčítají škody nebývalého sucha

Nebývalé sucho, které v posledních týdnech sužuje Itálii,…

Kartelový skandál dopadl na akcie německých automobilek. Investoři odepisují miliardy Kartelový skandál dopadl na akcie německých automobilek. Investoři odepisují miliardy

Německé automobilky Volkswagen, Daimler a BMW, na které…

Tatra slouží hasičům více než sto let, podívejte se na rozsáhlou galerii Tatra slouží hasičům více než sto let, podívejte se na rozsáhlou galerii

Vozidla značky Tatra v nejrůznějších provedeních bojují s…

 
Technické údaje
Motor Audi A6 3,0 TDI biturbo quattro
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2967
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 230 / 3900
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 650 / 1450 - 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8 / 5.6 / 6.4
Emise CO2:169
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 530 / -
Objem nádrže (l):65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1865 / 535
Rozměr pneu:225/55 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4915
b) šířka (mm): 1874
c) výška (mm): 1455
d) rozvor (mm): 2912
e) rozchod vpředu (mm): 1627
f) rozchod vzadu (mm): 1618
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Audi A6 3,0 TDI biturbo quattro – Dvě turba stačí







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 



Nové Audi A6 přijede v roce 2018 se zajímavějším vzhledem Nové Audi A6 přijede v roce 2018 se zajímavějším vzhledem

Nadcházející generace Audi A6 přijde až po svých přímých…

Prior Design trošičku rozšířil Audi A6 Avant i RS 6 Avant Prior Design trošičku rozšířil Audi A6 Avant i RS 6 Avant

Prior Design pod označením PD600R nabízí výrazné úpravy…

 



 
Mercedes vyráběl pick-upy už před třídou X. Proč se o nich moc neví?

Mercedes vyráběl pick-upy už před třídou X. Proč se o nich moc neví?

Včera

Ač se to na první pohled nezdá, značka Mercedes-Benz má v produkci pick-upů více než sedm desítek let trvající tradici.




Blesk.cz

Stav Lenky (36) pobodané v Egyptě se prudce zhoršil. Letí za ní český lékař

Stav Lenky (36) pobodané v Egyptě se prudce zhoršil.…

Ještě včera se mluvilo o jejím brzkém převozu zpět do České republiky. Dnes se ale podle informací ministerstva…

Božský Thor má nový sestřih, na hvězdnou akci láká čerstvým trailerem

Božský Thor má nový sestřih, na hvězdnou akci láká…

Do filmového podzimu už zase tak moc dlouhá doba nezbývá. Jedním z jeho trháků má být i nové dobrodružství…

 

iSport.cz

Famózní úspěch! Baumrtová zaplavala český rekord a je ve finále MS

Famózní úspěch! Baumrtová zaplavala český rekord a…

Česká plavkyně Simona Baumrtová po čtyřech letech znovu postoupila do finále mistrovství světa na 100 metrů…

Jednáme s několika kluby, řekl Jágr o NHL. Šéfovi Floridy už odpustil

Jednáme s několika kluby, řekl Jágr o NHL. Šéfovi…

Když hokejisté Kladna v přípravě na novou sezonu poprvé vyjeli na led, nechyběl mezi nimi ani Jaromír Jágr. Ten…

 

Reflex.cz

Šestnáctiletá Němka, členka Islámského státu zadržená v Iráku, pochází z města nedaleko českých hranic

Šestnáctiletá Němka, členka Islámského státu…

Příběh šestnáctileté Němky Lindy Wenzelové, která se hlásila k Islámskému státu a byla zadržena počátkem…

Obrácená migrace: Za druhé světové války byli uprchlíci z Evropy v syrském Aleppu či palestinské Gaze

Obrácená migrace: Za druhé světové války byli…

Důvody pro migraci bývají po staletí podobné – války, násilí, ekonomické problémy. Jenže toky, kudy uprchlíci…