Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi A6 3,0 TDI biturbo quattro – Dvě turba stačí

Jiří Červenka
Diskuze (564)
Zatímco konkurence se ohání už třemi turby, Audi A6 teprve přichází se dvěma. Znamená to, že v Ingolstadtu jen dohánějí náskok svých bavorských sousedů?

Pamatujete si ještě na příchod původního BMW 535d? Samozřejmě že pamatujete. Řadový šestiválec tehdy svými dvěma turbodmychadly odfoukl konkurenci a nastolil nový standard dynamiky pro manažerská auta s třílitrovými vznětovými motory. Po osmi letech, kdy jsou Mnichovští doslova o turbo dál, přichází se svým prvním sekvenčně přeplňovaným třílitrovým dieselem také Audi.

Přeplňovací soustava má dnes už poměrně obvyklé sériové uspořádání, v němž je větší z obou dmychadel zapojeno za menším a odděleno ventilem. Ten zůstává v nízkých otáčkách uzavřený a všechna práce tak spočívá na bedrech menšího turba s proměnnou geometrií lopatek rozváděcího kola. Od přibližně 2500 otáček se ventil postupně otevírá a směruje tak proud výfukových plynů k hlavnímu dmychadlu, které o dalších tisíc otáček později převezme vládu definitivně.

audi testy vyssistredni audi testy vyssistredni  

Účinek dvojitého přeplňování na dynamiku rozložitého sedanu vyšší třídy je impozantní. Časopis Svět motorů naměřil testované Audi A6 3,0 TDI biturbo 5,4 s, což je sice o tři desetiny méně, než udává výrobce, ale zároveň o zanedbatelnou desetinku méně než opěvované BMW M 550d, které je daleko výkonnější, silnější a podle oficiálních údajů také rychlejší.

Posádka Audi ale nevnímá zrychlení a rychlost tak intenzivně. Ve výchozím nastavení voliče jízdních režimů Audi Drive Select (volby se přepínají na obrazovce MMI) mají motor i převodovka vláčné, na komfort orientované reakce, jako dělané pro nevzrušené vysokorychlostní přesuny po (německé) dálnici. Pozor, vláčně neznamená pomalu! A6 biturbo letí rychlým pruhem zcela suverénně a ještě nad 200 km/h umí při prudkém přidání plynu citelně zatlačit hlavu do opěrky.

Svist v rychlém pruhu přitom není vykoupen obludnou spotřebou. I při běžně neúsporné jízdě, jakou lze od typického majitele očekávat, byste měli zůstat pod psychologickou desetilitrovou hranicí, ale jde to i za daleko méně. Konstruktéři Audi totiž zvolili poměrně dlouhý stálý převod a to v kombinaci s osmistupňovou automatickou převodovkou ZF znamená výrazně nižší cestovní otáčky než do sportovna zpřevodovaného BMW.

Při udávané rychlosti 130 km/h točí motor v A6 biturbo necelých 1700 ot./min. a spotřebovává přitom 7,4 l/100 km. Při rychlosti 100 km/h klesnou otáčky na 1250 ot./min. a spotřeba se ustálí na 5,2 l/100 km. Motor zůstává při takovém zacházení téměř neslyšný, jeho sametové předení se ztrácí v ostatních jízdních hlucích.

Nejsilnější diesel si ale do své A6 neobjednáte kvůli tomu, abyste lechtali plyn a snažili se o co nejmenší spotřebu, nemám pravdu? Když to vyžaduje nálada nebo dopravní situace, můžete naklikat v MMI režim Dynamic a objevit další dimenzi jízdního projevu této výjimečné audiny. Přímější mapování plynu a ostřejší práce převodovky dodají jízdě na naléhavosti, kterou efektně podtrhuje jedno z nejlepších akustických kouzel, jakých jsme byli od automobilových konstruktérů v poslední době svědky.

audi testy vyssistredni audi testy vyssistredni  

Diesely, zvláště ty víceválcové od prémiových značek, se už naučily být tiché alespoň pro posádku uvnitř auta. Svižná jízda s nimi ale postrádá emocionální rozměr, o který se u atmosféricky plněných benzínových motorů stará kakofonie svištícího sání, hvízdajících rozvodů a burácejícího výfuku. Přeplňování ovšem vyhlazuje proud výfukových plynů a tlumí tak nejatraktivnější složky zvukového spektra pilně pracujícího motoru – jak vznětového, tak zážehového.

Někteří výrobci to neřeší vůbec. Jiní přivádějí zvuk ze sání do prostoru pro cestující, jako třeba Ford ve Focusu ST, další vytvářejí dokonalou iluzi libozvučného vrčení prostřednictvím reproduktorů audiosystému – to je kromě jiného případ BMW M 550d.

Konstruktéři Audi zvolili poctivější, či lépe řečeno méně falešné, řešení. K tlumiči výfuku přimontovali elektromagnetický generátor vibrací, který využívá tlumič jako ozvučnici. V čem je rozdíl? Hromový baryton A6 vychází z těch správných míst, tedy z dvojice výfukových koncovek.

Efekt je nejvýraznější při pozvolné akceleraci z nižších pístových rychlostí. Když necháte otáčky spadnout hluboko pod dva tisíce a přidáte tak půl plynu, ozve se zezadu hluboké zabublání nikoliv nepodobné zážehovému osmiválci, než je okolo tří tisíc přehlušeno mechanickými zvuky a svištěním dmychadel. Pozor, generátor zvuku o sobě dává pořádně vědět pouze v dynamickém režimu, při jízdě v komfortním nastavení se opojného hudrání nedočkáte. Naštěstí je tu režim Individual, umožňující nastavit jednotlivé položky samostatně.

Například motor a převodovku můžete ponechat v nastavení Auto (odezva se přizpůsobuje aktuální situaci), adaptivní podvozek, je-li nainstalován, mít komfortní a zvuk naopak neustále „dynamický“.

audi testy vyssistredni audi testy vyssistredni  

Testovaný exemplář byl vybaven poněkud skrovněji, než bývá u vozů z tiskové flotily Audi obvyklé. Namísto adaptivního vzduchového pérování měl snížený sportovní podvozek S-line a musel se obejít bez aktivního zadního diferenciálu.

Takto naspecifikovaná A6 biturbo jezdí poněkud prkenněji a zejména v ostrých zatáčkách působí těžkopádněji, to nebudeme zapírat. Pozitivní stránkou je ale čitelnější chování, třebaže dosáhnete o něco menšího rychlostního průměru. Bez elektronických pomocníků jsou podélné i příčné přesuny váhy při změně zatížení progresivnější a reakce auta na akceleraci v oblouku tradičnější. Jízdnímu projevu dominuje hmota soustředěná nad předními koly, ale nezapomínejme, že (mírná) nedotáčivost je matkou stability a běžným představitelem cílové skupiny bude vnímána spíš jako přednost.

Koupit, či nekoupit? To je, oč tu běží

Už se standardním 3,0 TDI, zejména ve variantě 180 kW, poskytuje A6 víc než dost dynamiky a kultivovanosti pro suverénní přesuny po německých dálnicích. Má tedy racionálně smýšlející zákazník vůbec nějaký důvod, proč skočit na vějičku vrcholné naftové motorizace? V tomto případě ano.

Za příplatek 106 000 Kč, který je v cenovém kontextu prémiové vyšší třídy velmi akceptovatelný, dostanete všechny známé přednosti aktuálního Audi A6, vyspělejší převodovku a motor, který svým zátahem ve středních otáčkách i mocným zvukem hraje o úroveň vyšší soutěž. A ani k tomu nepotřebuje další turbo navíc...

Druhý pohled (Lukáš Vaverka)
Audi A6 s motorem 3,0 BiTDI je vlastně ztělesněním automobilové dokonalosti. S paketem S line na 20palcových kolech vypadá skvěle, přitom za jízdy byste mu podvozek snížený o 30 mm a tak nízký profil pneumatik asi nehádali. Motor, respektive výfuk, mají působivý zvuk a jízdní výkony i spotřeba paliva jsou téměř z říše snů.

Dynamikou tento model nijak nezaostává za nedávno testovaným BMW M550d xDrive, přitom je kultivovanější, podstatně komfortnější a dosahuje i nižší spotřeby paliva. Například mimo město umí jezdit za 5,5 l/100 km, zatímco mnichovský konkurent se složitějším motorem žádá přesně o litr víc. Jako absolutní rozdíl to možná není moc, ale i tak je to citelných 15 %.

Sen o komfortní dieselové raketě může narušit jediná věc: zjištění, že výkonu opravdu není nikdy dost. Na německé dálnici se nejsilnější TDI hravě rozjede na 250 km/h, ale k dosažení a udržení této rychlosti v kopcích už je potřeba všech 230 kW. Rychleji by zkrátka toto Audi nejelo. Takže kdyby neexistovaly elektronické omezovače rychlosti, BMW svou čest uhájí; takto ho ovšem dokáže potrápit papírově slabší a výrazně levnější soupeř z Ingolstadtu.

První cena vozu 952.300 Kč (2,0 TFSI 132 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.444.000 Kč (3,0 BiT 230 kW)
Základní cena testovaného vozu 1.444.000 Kč (3,0 BiT 230 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 2.107.605 Kč (3,0 BiT 230 kW)

Plusy

  • Naprosto suverénní průběh točivého momentu
  • Rozumná reálná spotřeba
  • Dynamika srovnatelná s tri-turbo konkurencí
  • Osmistupňový Tiptronic namísto S tronicu
  • Věrohodný generátor zvuku
  • Stále velmi působivý interiér

Minusy

  • Relativní těžkopádnost v této specifikaci
  • Komfortní naladění hnacího řetězce mohou někteří mylně vnímat jako nedostatek dynamiky
Jiří Červenka
Diskuze (564)
Audi A6 3,0 TDI biturbo quattro
Cena základní sestavy 1 444 000 Kč
Výbava základní sestavy servořízení s proměnlivým účinkem v závislosti na rychlosti jízdy, elektronický stabilizační program včetně ABS,ASR a EDS
, airbagy řidiče a spolujezdce včetně bočních a hlavových
, aktivní opěrky hlavy, kontrola zapnutí bezpečnostních pásů
, pozinkovaná karosérie s 12letou zárukou proti prorezivění, dětská pojistka
, tříbodové bezpečnostní pásy
, bezpečnostní sloupek řízení, systém Start-stop
, lékárnička a trojúhelník, Audi drive select
, elektromechanická parkovací brzda, Audi pre sense basic, asistent rozjezdu, tempomat, MMI rádio včetně 6,5" barevného displeje, CD mechaniky a 8 reproduktorů, sítě a 12voltová zásuvka v zavazadlovém prostoru, dva integrované držáky nápojů ve středové konzoli vpředu, komfortní automatická klimatizace 2zónová s analogovými ovladačI, sloupek řízení podélně a výškově nastavitelný, multifunkční volant ve 4ramenném designu (s pádly řazení pro Bi-turbo), adaptivní brzdová světla, dešťový a světelný sensor, xenonové světlomety včetně světel pro denní svícení z LED (pouze pro 6válce), vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, standardní sedadla, vpředu manuálně vyškově nastavitelná, upevnění dětské sedačky ISOFIX pro vnější zadní sedadla, 5 hlavových opěrek, střední loketní opěrka vpředu a vzadu Kč
Cena testované sestavy 2 107 605 Kč
Výbava testované sestavy Prodloužená záruka výrobce o 1 rok nebo maximálně 90.000 km, Head-up displej projekce údajů z palubního počítače, navigace a výstražných znamení na čelní sklo, Perforovaná Alcantara/kůže Pouze se sportovním paketem S line (WQS), paket odkládacích prostor - 2 držáky nápojů ve středové loketní opěrce vzadu a druhá 12V zásuvka vzadu Pouze se sklopnými zadními sedadly (3NZ), paket asistenčních systémů obsahuje: adaptivní tempomat včetně pre sense front, Audi side assist včetně pre sense rear, Audi aktivní lane assist, uchycení dětské sedačky ISOFIX pro sedadlo spolujezdce včetně deaktivace airbagu spolujezdce, 20" kovaná hliníková litá kola Audi exclusive v 5ramenném rotor designu, v titanové optice, velikost 8,5Jx20, s pneumatikami 255/35 R20, Přední sedadla elektricky nastavitelná včetně bederní opěrky a paměti pro sedadlo řidiče, LED světlomety obsahuje asistent dálkových světel, adaptivní funkce v závislosti na jízdních podmínkách a rychlosti, Ambiente osvětlení Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2967
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 230 / 3900
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 650 / 1450 - 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8 / 5.6 / 6.4
Emise CO2: 169
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 530 / 0
Objem nádrže (l): 65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1865 / 535
Rozměr pneu: 225/55 R17
Audi A6 3,0 TDI biturbo quattro
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4915
b) šířka (mm): 1874
c) výška (mm): 1455
d) rozvor (mm): 2912
e) rozchod vpředu (mm): 1627
f) rozchod vzadu (mm): 1618
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
20. 11. 2012 13:16
Porovnání
Zde máte opět porovnání motoru 3.0 Bi TDI vs 35d a je zcela jasné, že tohle jsou konkurenti.
[odkaz]
Avatar - white label
19. 11. 2012 13:29
Re: NezáVWislost...
Já viděl testy kde to dopadlo přesně naopak a co to dokazuje? Kulové!
Jedna paní povídala...., kde máš aspoň typ a motorizace srovnávaných vozů, klidně sem dej odkaz na ten test, který by alespoň naznačil jeho možnou míru objektivity? :*) ;-)
Avatar - bigsoul
19. 11. 2012 08:55
Re: NezáVWislost...
Vydeol som porovnavanie v zimnych podmienkach Qattro a a X-Drive a vies kto vyhral? X-Drive bol za kazdych okolnosti rychlejsi a stabilnejsi, len pocitovo sa rychlejsie zadalo Audi, ale zdanie klamalo >:D
Avatar - Hammunasakra
13. 11. 2012 22:11
Re: Dve turba opravdu nestaci
..to můžete mít PRAVDU - bohužel výsledky jsou oním důkazem "Kolektivní ztráty paměti" (jak situaci pojmenoval rakouský tisk...
Avatar - Hammunasakra
13. 11. 2012 22:10
Re: Dve turba opravdu nestaci
Tak ještě jednou, VIRTUÁLNÍ (nafilmovat se dá cokoli) jsou (naopak) ta měření na která dáváte odkaz (vy snad tušíte "co to kdo to"? ;-)) - naprosto NE"virutální" reálná (v oboru respektovaná) je osobnost o které mluvím já (zcela konkrétní jsou i naměřené časy vozů 530d,535d, A6 Bi-Tdi a 550d) - popravdě NEvím kdo lepší by měl vozy porovnávat (snad možná "k tomu navíc" i nějaký "profi" jezdec..), nicméně porovnání (víceméně) ODPOVÍDÁ údajům automobilek (což nijak NEznamená že by BiTDi mělo být špatné auto, špatný motor - popravdě zřejmě je momentálně NEJlepším bi-turbo naftovým 3litrem! - velká škoda "odstoupení" MERCEDESu z vývoje..
K vašemu HLOUPÉMU (byť velmi rozšířenému) nacionalismu - NEmám nejmenší problém brát info od SERIOZNÍCH českých zdrojů - Tom Hyan, Jan Koubek, Martin Vaculík (je to stejné jako s s auty - jde o KONKRÉTNí model/motorizaci - myslet si o celých "značkách" že ty jsou skvělé a ty zas naopak bývá "pěkná bubost"
Jestli tím "polobohem" myslíte "v oboru respektovanou osobnost" - tak ANO, (velmi Velmi VELMi) málokdy se mýlí - (a tohle NEbude vtip ani "nadsázka") svými znalostmi/schopnostmi PŘEvyšuje místní redakci (komplet ;-) - byť autor co psal onen test RR TDV8 + tento A6 Bi-TDi se mi docela "líbí" - drží slušný "standard" :yes:
Děkuji za "atraktivní" - ale v tomto případě je to maličko "jinak" (tedy NAOPAK - "svou" pravdu máte vy, já pracuji se seriozním a jasným zdrojem info). POPRAVDĚ jsem zpočátku říkala že NEvím jak to s tri-turbem 50d je; teď jsem byla od DVOU znalých informována (a jeden z nich je opravdu "oborový polobůh" - abych vás citovala ;-) ), takže věřím JEJICH názoru, tri-turbo R6 280 kW je o dost lepší než bi-turbo V6 230 kW (a jen samotné "jiné" naladění převodovky ZF8 v BMW si zaslouží :yes: :yes: :yes: :-)
PS: A ještě jednu drobnost - co říkáte na to, že během těch (JJP) měření (no možná spíš "MDPV" - Made in Doma Po Večerech") - na pár z nich zde padly odkazy, byly naměřeny dost RŮZNÉ hodnoty? Tak CO teď? Budeme brát tu NEJlepší, tu NEJhorší, spočítáme průměr...? ;-)