Dieselová Pro a Proti, část IV: Kolik stojí nový filtr pevných částic?

Dieselová Pro a Proti, část IV: Kolik stojí nový filtr pevných částic?

Dieselová Pro a Proti, část IV: Kolik stojí nový filtr pevných částic? Zdroj: acz

Diskuze (202)
Filtr zachycující pevné částice ve výfukových plynech může stát 10, ale také 170 tisíc korun. Druhovýroba většinou neexistuje.

Výměna filtru pevných částic (DPF) je úkon, který majitele benzinového auta nepotká. Naopak uživatelé turbodieselů se jí nevyhnou – v závislosti na ročním nájezdu může přijít čas výměny už po několika letech vlastnictví nového auta.

Životnost filtru se liší dle konkrétního modelu auta a také způsobu použití. Vyjádřeno v kilometrech, jedná se o šestimístné číslo. I při dodržená ideálních provozních podmínek životnost málokdy přesáhne 300 tisíc km.

Přitom dnes filtr pevných částic najdeme v každém novém autě, a tak se tento problém týká všech, kdo jezdí na naftu. Normu Euro 5 (platná od roku 2010) se totiž automobilkám nedaří bez použití filtru splnit, naposledy měly to štěstí motory homologované podle normy Euro 4. Ovšem i tady je potřeba dávat pozor – na západ od našich hranic se zpravidla prodávala auta, která i tak filtr měla. Navíc některé silnější motory bez filtru neplnily už Euro 4.

Jak ukazuje následující tabulka, výměna filtru nemusí být vždy finanční tragédií. Například u Citroënu C5 první generace (jedno z prvních aut na trhu s filtrem pevných částic) cena nového originálního filtru nijak zásadně nepřesahuje ceny jiných spotřebních dílů. Konkrétně si Citroën účtuje 10.667,- Kč včetně DPH.

Mimochodem, ceny se v průběhu času vyvíjí. Třeba u šestiválcového éčkového Mercedesu filtr od loňského podzimu zlevnil o 44 %! Z necelých 49 tisíc na 27.658,- Kč.

Nejobvyklejší jsou právě ceny okolo 30 tisíc. Najdou se však i bolestné výjimky – například majitel Hondy CR-V po ujetí čtvrt milionu kilometrů pěkně zapláče, obzvlášť má-li už novější motor 2,2 i-DTEC. Pro něj stojí filtr pevných částic 170 tisíc korun. Fakt, že se jedná o společný díl s katalyzátorem, v takové chvíli asi neutěší.

Druhovýroba zatím nepomáhá. Dostupné jsou v drtivé většině jen filtry pro modely koncernu PSA, u kterých cena značkového filtru není zásadní problém, a některé pro Fiaty a Opely (motor 1,9 JTD/1,9 CDTI).

Filtry pevných částic - výrobcem doporučené ceny nových dílů
Modelrok výrobycena filtru s DPH [Kč]
BMW 320d/130 kW (E90)200833.560,-
Citroën C5 2,2 HDi/96 kW200210.667,-
Ford Focus 1,6 TDCi/80 kW200818.980,-
Honda CR-V 2,2 i-CTDi/103 kW2008109.921,-
Honda CR-V 2,2 i-DTEC/110 kW2010170.468,-
Mercedes-Benz E 320 CDI/170 kW (W211)200827.658,-
Škoda Octavia RS 2,0 TDI PD/125 kW200738.448,-
Toyota Avensis 2,2 D-CAT/130 kW200838.964,-
VW Passat 2,0 TDI PD/103 kW200740.626,-

Vstoupit do diskuze (202)