TEST Ford Fiesta ST – Hrátky s plynem
Nová Fiesta to nemá úplně lehké. Po faceliftu sice prokoukla, ne každému se ale líbí a s přeplňovanými tříválci pod kapotou trochu předbíhá dobu. Navíc není z nejlevnějších, takže třetí příčka v tabulkách registrací malých vozů je takovým malým zázrakem.
Teď ale přichází vítané zpestření nabídky, které cílí na emoce místo rozumu. Jmenuje se Fiesta ST a vyráží do boje s nejsilnějšími zbraněmi, jaké Ford umí nabídnout: vynikající přeplňovanou šestnáctistovkou EcoBoost, která je i ve Focusu pěkně hbitá, a podvozkem naladěným u divize Ford Team RS.
Ať žije oranžová!
Aby byl efekt kompletní, dostala Fiesta výrazný bodykit s falešným difuzorem, nízkoprofilové sedmnáctipalcové pneumatiky a velký střešní spoiler. A kdo sáhne do kapsy o 16.000 korun hlouběji, může základní červený lak vyměnit za atraktivní oranžovou perleť.
Uvnitř stačilo několik jednoduchých změn a Fiesta ST vypadá o řád lépe než nedávno testovaný standardní model. Interiér je kompletně v černé barvě, samozřejmě včetně stropu, který dotváří sportovní atmosféru v kabině. S černou barvou kontrastují jenom detaily s kovovým dekorem a oranžové plochy na sedadlech. Mimochodem, jejich dodavatelem je Recaro a Ford se za to rozhodně nestydí. Ani nemá důvod, sedí se v nich pohodlně, mají opravdové boční vedení (stačí vzpomenout na Citroën DS3 Racing…) a na rozdíl od dřívějších eSTéčkových Fordů se v nich necítíte zbytečně vysoko.
Když EcoBoost znamená radost
Po stisknutí tlačítka Power naskočí čtyřválec, který Ford montuje do všeho od Fiesty po Galaxy a Volvo se ho dokonce nebojí zabudovat do vlajkové lodi S80. Ve Fiestě ST ale přidává jednu parádní inovaci: sound symposer, tedy zvukovod, který směrem do kabiny zesiluje vytříbený mechanický zvuk šestnáctistovky.
Funkce overboost dokáže krátkodobě zvýšit nejvyšší točivý moment z 240 na 290 Newtonmetrů a to už je zatraceně hodně. V atmosférickém světě byste na podobnou tažnou sílu potřebovali minimálně třílitr. Plná síla motoru přitom nastupuje již při 1600 min-1 a s mírně rostoucí úderností pokračuje až do omezovače otáček – využitelné pásmo sahá od nějakých 2000 do 6500 min-1.
K tomu přidejte perfektní řazení a ostré reakce na plyn a vznikne obrázek takřka dokonalého stroje na zábavu. Tato charakteristika přináší dva zcela protichůdné způsoby jízdy: každou chvíli si můžete užívat přesný a hladký pohyb řadičky v kulise, nebo můžete využívat síly turbodmychadla, řazení omezit na minimum a pořád bude jízda hodně rychlá a zábavná. Při návykovém tlačení pedálu plynu do koberce se ukáže jediná opravdu vážnější chyba tohoto eSTéčka – motor postrádá jakoukoliv špičku, a tak je okamžik řazení potřeba odhadovat sluchem a citem. Samozřejmě pokud nechcete při sportovní jízdě průběžně sledovat otáčkoměr.
Famózní turbomotor je ale pouze jedním ze střípků celé skládačky. Brzdy sice uvnitř sedmnáctipalcových kol nijak působivě nevypadají, laik by se možná dožadoval větších kotoučů a efektního provrtání. Ale nebylo potřeba nic více než kvalitnější materiály a zvětšení kotoučů o 19 milimetrů proti běžným Fiestám – tyto brzdy zastaví rozjeté ST spolehlivě a dlouho odolávají vadnutí. Navíc mají ostrý, avšak plynulý nástup účinku a dobře se dávkují.
Řidič na prvním místě
V zatáčkách oceníte řízení se strmým převodem, přesnými reakcemi, akurátním účinkem elektrického posilovače a přiměřenou dávkou zpětné vazby. Ovladatelnosti pomáhá i dnes už běžný elektronický pomocník nazvaný eTVC – čili vektoring, respektive elektronická náhrada samosvorného diferenciálu. Přibrzďováním vnitřního kola v zatáčkách zabraňuje jeho protáčení a až na limitní situace (ostrý výjezd na dvojku na plný plyn) funguje na 100 %.
A podvozek? Ten je příslovečnou třešinkou na dortu. Došlo sice i na obligátní ladění na Nordschleife, ale inženýři Fordu šli ještě dál. Auto si sedlo o 15 milimetrů níže k asfaltu, dostalo větší stabilizátory, komplexní naladění podvozku a pneumatiky Potenza RE050 navržené na míru dodal Bridgestone.
Jízda je za všech okolností fascinující. Stabilizační systém může jít okamžitě do režimu off, protože pneumatiky na suchu drží a vedou, ať se děje cokoliv. Fiesta se nestydí s řidičem komunikovat, nízkoprofilové pláště totiž posílají přes sedadlo zprávy o aktuálním dění pod koly. Perfektně sladěné ovládací prvky zase dovolují okamžité korekce. Fiesta ST se řídí volantem, plynem i brzdami – naznačenou nedotáčivost lze ihned přetavit v přetáčivé chování. Nejde přitom o žádný zběsilý oversteer, zadní kola jenom přehoupnou karoserii mírným sklouznutím do zatáčky. Asi tak, jak by to udělal sportovně naladěný stabilizační systém, jenže tady a teď je to zcela v rukou řidiče.
Když už byla řeč o komplexním přístupu, tak to jednoduše znamená, že dovádění v zatáčkách není pro Fiestu všechno. Na dálnici se totiž také neztratí – pneumatiky se poctivě zaříznou do asfaltu a auto sedí i ve velkých rychlostech. Na německé dálnici to umí „rozpálit“ na 220 km/h, skutečné maximum je na chlup stejné s předchozí generací BMW 120d, jak jsme se přesvědčili na vlastní kůži. Ve městě to není zrovna jízda v bavlnce, vzhledem k extrémně nízkému profilu pneumatik je ale Fiesta ST nečekaně komfortní. Kvalitní tlumiče se hodí i do náročných podmínek – poctivě informují o pohybech kol, ale karoserie se nenatřásá, kola neodskakují a v podvozku nic nemlátí.
Sečteno a podtrženo, přeplňovaný Ford Fiesta ST je excelentní automobil. Všechny podstatné věci fungují na jedničku, výhrady si zaslouží jenom slabší spojka a chybějící výkonová špička turbomotoru. Podobně kvalitní svezení vám nabídne snad jedině Suzuki Swift Sport, jenže Fiesta je proti jeho atmosférické šestnáctistovce z úplně jiné dimenze. Tento Ford je dokonce lepší než Mini Cooper S, o vražedně naladěném Opelu Corsa OPC nemluvě.
Navíc celá tahle legrace vyjde na celkem rozumné peníze. Základní cena hot hatche leží těsně pod 460.000 Kč – to je o celých 400.000 korun méně, než kolik Ford žádá za Focus ST. Z přímých konkurentů je levnější jenom Volkswagen Polo GTI a Seat Ibiza Cupra, za jakýkoliv jiný malý hot hatch s přeplňovaným motorem zaplatíte více.
První cena vozu | 211.150 Kč (Ambiente 1.25 Duratec/44 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 459.150 Kč (ST 1.6 EcoBoost/134 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 486.150 Kč (ST+ 1.6 EcoBoost/134 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 540.850 Kč (ST+ 1.6 EcoBoost/134 kW) |
Plusy
- Hravý podvozek, trakce a přilnavost
- Silný a pružný motor, rychlé reakce
- Řízení se strmým převodem, přesné řazení
- Směrová stabilita i ve vysokých rychlostech
- Rozsah standardní výbavy, ceny příplatků
- Jen o 50.000 Kč dražší než srovnatelně vybavený 1,0 l/92 kW
Minusy
- Turbomotoru chybí výkonová špička
- Slabší spojka
- Výkon a dosah halogenových světlometů
- Jenom třídveřové provedení karoserie
Foto: Petr Homolka