reklama


Test Auto.cz

Ford Fiesta ST – Hrátky s plynem

3.5. 2013
Verdikt
 

Ford Fiesta, to je především malý německý hatchback vyráběný ve Španělsku. Ostrou verzi ST ale vyvinuli inženýři v Anglii a montují ho dělníci mateřského závodu v Kolíně nad Rýnem. Společnými silami vytvořili takřka dokonalý hot hatch.

Nová Fiesta to nemá úplně lehké. Po faceliftu sice prokoukla, ne každému se ale líbí a s přeplňovanými tříválci pod kapotou trochu předbíhá dobu. Navíc není z nejlevnějších, takže třetí příčka v tabulkách registrací malých vozů je takovým malým zázrakem.

Teď ale přichází vítané zpestření nabídky, které cílí na emoce místo rozumu. Jmenuje se Fiesta ST a vyráží do boje s nejsilnějšími zbraněmi, jaké Ford umí nabídnout: vynikající přeplňovanou šestnáctistovkou EcoBoost, která je i ve Focusu pěkně hbitá, a podvozkem naladěným u divize Ford Team RS.

Ať žije oranžová!

Aby byl efekt kompletní, dostala Fiesta výrazný bodykit s falešným difuzorem, nízkoprofilové sedmnáctipalcové pneumatiky a velký střešní spoiler. A kdo sáhne do kapsy o 16.000 korun hlouběji, může základní červený lak vyměnit za atraktivní oranžovou perleť.

obrázek [600 x 364]  

Uvnitř stačilo několik jednoduchých změn a Fiesta ST vypadá o řád lépe než nedávno testovaný standardní model. Interiér je kompletně v černé barvě, samozřejmě včetně stropu, který dotváří sportovní atmosféru v kabině. S černou barvou kontrastují jenom detaily s kovovým dekorem a oranžové plochy na sedadlech. Mimochodem, jejich dodavatelem je Recaro a Ford se za to rozhodně nestydí. Ani nemá důvod, sedí se v nich pohodlně, mají opravdové boční vedení (stačí vzpomenout na Citroën DS3 Racing…) a na rozdíl od dřívějších eSTéčkových Fordů se v nich necítíte zbytečně vysoko.

obrázek [600 x 402]  

Když EcoBoost znamená radost

Po stisknutí tlačítka Power naskočí čtyřválec, který Ford montuje do všeho od Fiesty po Galaxy a Volvo se ho dokonce nebojí zabudovat do vlajkové lodi S80. Ve Fiestě ST ale přidává jednu parádní inovaci: sound symposer, tedy zvukovod, který směrem do kabiny zesiluje vytříbený mechanický zvuk šestnáctistovky.

Funkce overboost dokáže krátkodobě zvýšit nejvyšší točivý moment z 240 na 290 Newtonmetrů a to už je zatraceně hodně. V atmosférickém světě byste na podobnou tažnou sílu potřebovali minimálně třílitr. Plná síla motoru přitom nastupuje již při 1600 min-1 a s mírně rostoucí úderností pokračuje až do omezovače otáček – využitelné pásmo sahá od nějakých 2000 do 6500 min-1.

obrázek [600 x 402]  

K tomu přidejte perfektní řazení a ostré reakce na plyn a vznikne obrázek takřka dokonalého stroje na zábavu. Tato charakteristika přináší dva zcela protichůdné způsoby jízdy: každou chvíli si můžete užívat přesný a hladký pohyb řadičky v kulise, nebo můžete využívat síly turbodmychadla, řazení omezit na minimum a pořád bude jízda hodně rychlá a zábavná. Při návykovém tlačení pedálu plynu do koberce se ukáže jediná opravdu vážnější chyba tohoto eSTéčka – motor postrádá jakoukoliv špičku, a tak je okamžik řazení potřeba odhadovat sluchem a citem. Samozřejmě pokud nechcete při sportovní jízdě průběžně sledovat otáčkoměr.

Famózní turbomotor je ale pouze jedním ze střípků celé skládačky. Brzdy sice uvnitř sedmnáctipalcových kol nijak působivě nevypadají, laik by se možná dožadoval větších kotoučů a efektního provrtání. Ale nebylo potřeba nic více než kvalitnější materiály a zvětšení kotoučů o 19 milimetrů proti běžným Fiestám – tyto brzdy zastaví rozjeté ST spolehlivě a dlouho odolávají vadnutí. Navíc mají ostrý, avšak plynulý nástup účinku a dobře se dávkují.

Řidič na prvním místě

V zatáčkách oceníte řízení se strmým převodem, přesnými reakcemi, akurátním účinkem elektrického posilovače a přiměřenou dávkou zpětné vazby. Ovladatelnosti pomáhá i dnes už běžný elektronický pomocník nazvaný eTVC – čili vektoring, respektive elektronická náhrada samosvorného diferenciálu. Přibrzďováním vnitřního kola v zatáčkách zabraňuje jeho protáčení a až na limitní situace (ostrý výjezd na dvojku na plný plyn) funguje na 100 %.

A podvozek? Ten je příslovečnou třešinkou na dortu. Došlo sice i na obligátní ladění na Nordschleife, ale inženýři Fordu šli ještě dál. Auto si sedlo o 15 milimetrů níže k asfaltu, dostalo větší stabilizátory, komplexní naladění podvozku a pneumatiky Potenza RE050 navržené na míru dodal Bridgestone.

obrázek [600 x 403]  

Jízda je za všech okolností fascinující. Stabilizační systém může jít okamžitě do režimu off, protože pneumatiky na suchu drží a vedou, ať se děje cokoliv. Fiesta se nestydí s řidičem komunikovat, nízkoprofilové pláště totiž posílají přes sedadlo zprávy o aktuálním dění pod koly. Perfektně sladěné ovládací prvky zase dovolují okamžité korekce. Fiesta ST se řídí volantem, plynem i brzdami – naznačenou nedotáčivost lze ihned přetavit v přetáčivé chování. Nejde přitom o žádný zběsilý oversteer, zadní kola jenom přehoupnou karoserii mírným sklouznutím do zatáčky. Asi tak, jak by to udělal sportovně naladěný stabilizační systém, jenže tady a teď je to zcela v rukou řidiče.

Když už byla řeč o komplexním přístupu, tak to jednoduše znamená, že dovádění v zatáčkách není pro Fiestu všechno. Na dálnici se totiž také neztratí – pneumatiky se poctivě zaříznou do asfaltu a auto sedí i ve velkých rychlostech. Na německé dálnici to umí „rozpálit“ na 220 km/h, skutečné maximum je na chlup stejné s předchozí generací BMW 120d, jak jsme se přesvědčili na vlastní kůži. Ve městě to není zrovna jízda v bavlnce, vzhledem k extrémně nízkému profilu pneumatik je ale Fiesta ST nečekaně komfortní. Kvalitní tlumiče se hodí i do náročných podmínek – poctivě informují o pohybech kol, ale karoserie se nenatřásá, kola neodskakují a v podvozku nic nemlátí.

obrázek [600 x 268]  

Sečteno a podtrženo, přeplňovaný Ford Fiesta ST je excelentní automobil. Všechny podstatné věci fungují na jedničku, výhrady si zaslouží jenom slabší spojka a chybějící výkonová špička turbomotoru. Podobně kvalitní svezení vám nabídne snad jedině Suzuki Swift Sport, jenže Fiesta je proti jeho atmosférické šestnáctistovce z úplně jiné dimenze. Tento Ford je dokonce lepší než Mini Cooper S, o vražedně naladěném Opelu Corsa OPC nemluvě.

Navíc celá tahle legrace vyjde na celkem rozumné peníze. Základní cena hot hatche leží těsně pod 460.000 Kč – to je o celých 400.000 korun méně, než kolik Ford žádá za Focus ST. Z přímých konkurentů je levnější jenom Volkswagen Polo GTI a Seat Ibiza Cupra, za jakýkoliv jiný malý hot hatch s přeplňovaným motorem zaplatíte více.

Video

První cena vozu211.150 Kč (Ambiente 1.25 Duratec/44 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací459.150 Kč (ST 1.6 EcoBoost/134 kW)
Základní cena testovaného vozu486.150 Kč (ST+ 1.6 EcoBoost/134 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků540.850 Kč (ST+ 1.6 EcoBoost/134 kW)

Plusy

  • Hravý podvozek, trakce a přilnavost
  • Silný a pružný motor, rychlé reakce
  • Řízení se strmým převodem, přesné řazení
  • Směrová stabilita i ve vysokých rychlostech
  • Rozsah standardní výbavy, ceny příplatků
  • Jen o 50.000 Kč dražší než srovnatelně vybavený 1,0 l/92 kW

Minusy

  • Turbomotoru chybí výkonová špička
  • Slabší spojka
  • Výkon a dosah halogenových světlometů
  • Jenom třídveřové provedení karoserie
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Ford Fiesta ST

Cena v základní výbavě: 486 150 Kč Cena v testované výbavě: 540 850 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, stabilizační systém, dvouzónová automatická klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, sklopný klíč, autorádio s CD/MP3/USB/Aux a ovládáním na volantu, volant nastavitelný ve dvou navzájem kolmých osách, elektrické stahování předních oken, mlhovky, litá 16” kola, diody denního svícení, diody v zadních světlometech, bluetooth, palubní počítač, tempomat, kůží potažený volant, zadní parkovací čidla a další.

Výbava testovaného vozu:Speciální lak karoserie Molten (+16.000,-), sada Vision – světelný a dešťový senzor, samostmívací zrcátko (+5.500,-), sada ST Ultra – litá 17" kola s pěti paprsky “Rado Grey”, podsvícené ozdobné lišty prahů předních dveří, červeně lakované brzdové třmeny (+4.900,-), sada ST Easy – systém KeyFree, startovací tlačítko Power, tmavě tónovaná zadní skla Privacy (+7.400,-), tempomat (+4.900,-), vyhřívané čelní sklo (+6.000,-), navigační systém SD (+10.000,-).

Auta nabírají na váze. Které modely nejvíce „ztloustly“? Auta nabírají na váze. Které modely nejvíce „ztloustly“?

Auta v průběhu desetiletí ztloustla. Vyrostla nejen…

Skok do neznáma: ruský tisk z Trumpa není nadšený Skok do neznáma: ruský tisk z Trumpa není nadšený

Zdrženlivě až kriticky přistupuje ruský tisk k inauguraci…

Výroba iPhonů v Indii je na spadnutí, Apple vyjednává podmínky Výroba iPhonů v Indii je na spadnutí, Apple vyjednává podmínky

Nejhodnotnější značka světa a jeden z největších výrobců…

Recenze: Prušinovský sleduje Čechy očima Trpaslíka Recenze: Prušinovský sleduje Čechy očima Trpaslíka

Jan Prušinovský se stal jedním z mála opravdu dobrých…

 
Technické údaje
Motor Ford Fiesta ST
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1596
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 134 / 5700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1600 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 220
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.9
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 4.8 / 5.9
Emise CO2:138
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 281 / 985
Objem nádrže (l):42
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1196 / 379
Rozměr pneu:205/40 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3975
b) šířka (mm): 1709
c) výška (mm): 1495
d) rozvor (mm): 2489
e) rozchod vpředu (mm): 1492
f) rozchod vzadu (mm): 1481
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):990
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Ford Fiesta ST – Hrátky s plynem


reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

 




Tohle je nová generace Fordu Fiesta. Zatím jako speciál pro WRC Tohle je nová generace Fordu Fiesta. Zatím jako speciál pro WRC

Ford pracuje na nové generace fiesty, která bude…

Ford Fiesta ST: Hot hatch chce být praktikem, nově nabídne pět dveří Ford Fiesta ST: Hot hatch chce být praktikem, nově nabídne pět dveří

Pětidveřová Fiesta ST není ničím novým, v USA se prodává…

 



 
Marc Márquez vzal speciál pro MotoGP na sjezdovku. A přežil!

Marc Márquez vzal speciál pro MotoGP na sjezdovku. A přežil!

Dnes 13:15

Marc Márquez, trojnásobný mistr světa MotoGP, prohnal čistě silniční závodní speciál Honda RC213V po sjezdovce v rakouském Kitzbühelu.




Blesk.cz

Z hotelu zavaleného lavinou vytáhli 4 živé. Ozývají se další hlasy

Z hotelu zavaleného lavinou vytáhli 4 živé. Ozývají…

Z trosek lavinou zasypaného hotelu ve střední Itálii záchranáři v noci na dnešek vyprostili další čtyři živé…

Ambasádu pro Trumpa v Česku bych vzala, říká exasistentka prezidentů

Ambasádu pro Trumpa v Česku bych vzala, říká…

Nejpozději v den inaugurace Donalda Trumpa musel americký velvyslanec v Česku Andrew Schapiro opustit svůj úřad…

 

iSport.cz

Strýcová se v osmifinále utká se Serenou: Budu muset makat, říká

Strýcová se v osmifinále utká se Serenou: Budu muset…

Základem hry tenistky Barbory Strýcové je skvělý pohyb. Při její výšce 164 centimetrů se díky dokonalému krytí…

Hvězdná Vonnová opět vítězí, Ledecká slaví životní maximum

Hvězdná Vonnová opět vítězí, Ledecká slaví životní maximum

Už ve druhém startu po téměř roční pauze a listopadové operaci ruky dokázala americká hvězda Lindsey Vonnová…

 

Reflex.cz

Vědci věří, že se jim povede oživit vymřelý druh tygra kaspického

Vědci věří, že se jim povede oživit vymřelý druh…

Jednalo se o jedny z největších kočkovitých šelem, jaké kdy kráčely po zemi. Samci dorůstali délky takřka tří…

Abíčko slaví! Časopisu ABC je dnes 60 let

Abíčko slaví! Časopisu ABC je dnes 60 let

22. ledna 1957, vyšlo první číslo oblíbeného časopisu ABC. Znají jej celé generace dětí - někdo si vzpomene na…

 
 
reklama