Ford Focus C-MAX - O půl generace dáll

Ford Focus C-MAX - O půl generace dáll

 
 

Ford patří mezi poslední výrobce, kteří dosud neobsazovali strategickou kategorii minivanů a nevydali se bojovat o zbytky dosud nerozhodnutých mladých rodin. Zatímco Renault již šestým rokem sotva stačí vyrábět Scénicy a mnoho výrobců už se po Renaultu chystá na trh s facelifty svých modelů, Ford dosud vyčkával, nejspíš na dokonalé vyjasnění skutečných potřeb zákazníků v tomto segmentu.

Německá větev globálního výrobce totiž momentálně není v pozici, kdy by si mohla dovolit velkoryse riskovat, v Kolíně nad Rýnem se pár let musí hrát na absolutní jistotu, než se dobudou zpět pozice, ztracené donedávna přestárlým výrobním parkem. Na druhou stranu má ale Ford v míře nebývalé obsazeny téměř všechny ostatní kategorie, zaměřené primárně na dopravu osob, počínaje malým Fusionem a velkým Galaxy, mezi kterými dvěma je místo pro C-Maxe, přes Tourneo Connect, sedmimístného Mavericka, až po skutečný minibus Tourneo. Proč nejlukrativnější minivany přišly na řadu až na konci, lze jen spekulovat.

První minivan s modrým oválem svoje otálení musí zákazníkům vynahradit, k čemuž byl skvěle vyzbrojen. Kódovitý název vyplynul z významu písmene C - v první řadě se tak jmenuje segment trhu, do kterého míří, a již od dob konceptu se jedná zároveň o iniciálu třech základních nováčkových vlastností - Comfort, Confidence, Control (pohodlí, důvěryhodnost, ovladatelnost). Za základ posloužil celosvětový bestseller Focus, i po pěti letech výroby stále platící za etalon kvalitních jízdních vlastností díky zadní nápravě Control Blade - ve své třídě donedávna ojedinělému pokročilému víceprvkovému zavěšení. Podvozkové skupiny se tedy přímo nabídly, ačkoliv se neobešly bez modifikace - rozvor i rozchod narostl o několik cenných cm. K osvědčenému základu konstruktéři přimalovali karoserii, která se už téměř vůbec, ale zase ne docela, nepodobá svému genetickému otci. New Edge design je už zkrátka okoukaný a čím novější model, tím jemnější črty a více malých obloučků místo agresivních hran. Zdá se, že Ford konečně našel identitu, která je zároveň dostatečně originální i optimistická, s dekadencí Nových Hran se rozchází, ale ponechává si rafinovaně protáhlé tvary. C-Max navozuje dynamické pocity jinými prostředky, než "malý" Focus, jsou si podobní, přesto se odlišují; C-Max působí dospěleji. Tvary přídě byly předurčeny, na první pohled se hlásí ke svým. Působí vyváženě, zejména maska, zakrojená do nárazníku níže než světlomety, se povedla. Boky hrají dynamickou písničku, sólo drží stoupající spodní linie oken. Zejména při pohledu šikmo zpředu působí C-Max jako přikrčený tygr. V siluetě má hned druhý plán na starosti tvar střechy. Ten je těžko jednoznačně posuzovat, designéři zde obětovali užitečnosti trochu více, než je obvyklé, ovšem lidský vkus není zaškatulkovatelný. Střecha tvoří tradičně široký oblouk, takže zadní boční okénka působí proti těm v bočních dveřích téměř filigránsky. Záď hraje opět na jistotu, podobá se spíš nové Fiestě a zadní dveře vycházejí v souladu s dnešními trendy velmi nízké. Celkově působí exteriér uhlazeně, nevzruší, ale je nadčasový; Ford se vždy dobře připravoval na případnou dlouhou periodu obnovy modelů.

Nejdůležitější je ale interiér. Ten dokonale zúročil čas k dobru k dopracování každého detailu. Od architektury, která konečně dospěla k jasným výrazovým prostředků, díky čemuž vznikl pravděpodobně nejelegantnější vnitřek ze současných Fordů, až po promyšlenou variabilitu. Přístrojová deska je šitá na míru, nejedná se o žádný derivát a lépe plní potřeby vzpřímeněji sedícího řidiče. Ergonomii byla obětována volnost mezi předními sedačkami, ale odměna v podobě řadicí páky, umístěné přímo pod dlaní pohodlně opřené pravačky, je sladká. Mnoho bylo uděláno pro řidičův dobrý pocit a pohodlí, vše je při ruce a cestující jsou doslova obklopeni komfortem. Odkládacími prostory vůz přímo hýří, kromě těch obvyklých zaujme zejména velký box ve středové konzole, příplatkovou klimatizací změnitelný v příruční ledničku a obligátní šuplík pod spolujezdcem.

Největší trumf ale čeká v zadní polovině auta. Její variabilita je pojata nově a velkoryse. Topologové vyloučili třetí řadu sedadel, která je stejně ve své třídě víc marketingovým trikem, než čím jiným, a šli na to jinak. Vzadu jsou tři plnohodnotné sedačky, díky prostorovým dispozicím poskytující pohodlný azyl třem dospělákům. Pokud jich ale zrovna nebude v C-Maxu sedět všech pět, a to většinou nebude, dá se ta prostřední změnit na šikovný stolek, případně zcela zaklopit a dvě krajní křesla se posunou po diagonálních drahách směrem vzad a blíže ke středu vozu. Jednoduché a geniální řešení, zprostředkující čtyřem pasažérům skutečně znamenitý životní prostor. Dvě luxusnější provedení budou obsahovat tuto utilitku v základním provedení. Punc pak dodávají zakrytované úložné schránky v podlaze, dávající i druhé řadě sedadel prostor pro trochu organizovaného nepořádku. Zavazadlový prostor patří ke špičce ve své třídě, svoji vyšší podlahu omlouvá dvoupodlažním uspořádáním, pod vyjímatelnou desku se vejdou všechny provozní nezbytnosti i spousta příjemných zbytečností.

Použitá technika koresponduje s Focusem, je ovšem o půl generace dál. Už tak vynikající podvozek byl vycizelován novým předním pomocným rámem a díky standardní montáži minimálně 15palcových kol se našlo místo pro skutečně velké brzdové kotouče na všech kolech. Jízdní vlastnosti byly vyšší stavbou a hmotností ovlivněny jen minimálně, mj. díky nekompromisní tuhosti skeletu. Motorizace je tvořena prozatím třemi zbrusu novými motory, mezi kterými poprvé převažují diesely. V první řadě se jedná o další sladký plod spolupráce s PSA, vyspělý celohliníkový "ropák" 1.6 TDCi, se kterým je oprávněně počítáno jako s hitem nabídky. 81 kW, 240 Nm při 1.750 otáčkách, zrychlení 0-100 km/h za velmi dobrých 11.7 s a především spotřeba atraktivních 5 litrů na 100 km znamená ty nejlepší předpoklady. Sportovněji naladěným řidičům učaruje silnější dvoulitrový agregát, taktéž common-rail druhé generace, který si za svých výborných 99 kW (nejsilnější turbodiesel mezi minivany) a skvělých 320 Nm/2000 ot. žádá jen skromných 5,7 l/100 km. Podle nejnovější módy je nejsilnějším motorem v paletě právě vznětový, tomuhle pomáhá k dosažení pole-position turbo s variabilní geometrií lopatek VNT a přenos povelů plynového od plynového pedálu drive-by-wire. Spolupracuje se zcela novou šestistupňovou převodovkou, na kterou lze pohlížet i jako na nutnost, vzhledem k nižšímu rozsahu použitelných otáček. Výsledkem je sprint na stovku pod deset vteřin (9,6 s) a vynikající dynamika. Poprvé v roli spíše doplňku nabídky se ocitá jediný zážehový agregát, opět zcela nová, celohliníková osmnáctistovka (88 kW), sice bez high-tech prvků, zato dokonale optimalizovaná a zaměřená na maximální prodloužení servisních intervalů. Pro úplnost zrychlení z 0-100 km/h zvládne za 11,1 s a na každých 100 km si řekne o 7,7 litrů benzínu.

Ford se posledních 8 let silně zaměřil na bezpečnost a pomalu získává pověst výrobce pevných vozů, výborně chránících měkké lidské schránky při kolizích. Této chvályhodné tendenci je učiněno zadost čtyřmi airbagy, z toho předními dvoustupňovými, protiponořovacími sedadly, pedály, při nehodě se uvolňujícími z úchytů, ABS, protiprokluzovým systémem a novými inteligentními omezovači tahu bezpečnostních pásů, vším jmenovaným ve standardní specifikaci. Pro některé trhy (Německo) je nedílnou součástí výbavy i ESP a hlavové airbagy, jinak dostupné samozřejmě za příplatek. Aktivní bezpečnost pak těží z velkorysého prosklení, velkých světlometů a chytrého komfortu pro řidiče.

Dle našeho názoru má novinka velkou naději na úspěch, je to totiž první zástupce své třídy, vzniklý až na základě analýzy trhu po velkém boomu, nikoliv během něj a je prostý uspěchaných nedotažeností některých svých kolegů. Ford to zkrátka s velkým comebackem myslí smrtelně vážně!



Rallye Dakar 2018
Elon Musk jen z odměn může získat desítky miliard dolarů Elon Musk jen z odměn může získat desítky miliard dolarů

Americký podnikatel Elon Musk by měl zůstat v čele…

Tillerson viní syrskou vládu z použití chemických zbraní proti lidu. Sýrie to odmítá Tillerson viní syrskou vládu z použití chemických zbraní proti lidu. Sýrie to odmítá

Syrská vláda patrně dosud používá chemické zbraně k…

Prezidentská debata online: Církevní restituce občany netrápí, míní Drahoš Prezidentská debata online: Církevní restituce občany netrápí, míní Drahoš

Kandidáti na prezidenta Jiří Drahoš a Miloš Zeman…

LIAZ: Nesmrtelná auta, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Nesmrtelná auta, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

Toto jsou nové stíhačky české policie. Mají 280 koní a není snadné je poznat Toto jsou nové stíhačky české policie. Mají 280 koní a není snadné je poznat

České dálnice budou ode dneška dozorovat neoznačené Škody…

 



Ford Focus C-MAX 1,6 TDCi vs. Citroen Xsara Picasso 1,6 HDi - Hrana lepší křivky? Ford Focus C-MAX 1,6 TDCi vs. Citroen Xsara Picasso 1,6 HDi - Hrana lepší křivky?

K tomuto srovnávacímu testu nás vedlo hned několik…

Focus C-Max - první jízdní dojmy Focus C-Max - první jízdní dojmy

Fordova novinka je pouze pětimístná, přesto chce…

 



 
BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc

BMW Bertone Freeclimber: SUV s působivou historií je na prodej, na světě jich není moc

Dnes 18:50

Auto s japonským designem, italskými karosářskými úpravami a německým motorem? Seznamte se s BMW Bertone Freeclimberem.




Blesk.cz

Hry o trůny na vlastní kůži: Podle slavného seriálu vznikl unikátní hotel z ledu!

Hry o trůny na vlastní kůži: Podle slavného seriálu…

Fanouškům seriálu Hra o trůny zaplesá radostí srdce! Ve Finsku se otevřel unikátní hotel, který je vytesán…

Budeme platit zálohu i na PET lahve? Výrobce: V zahraničí se to osvědčilo

Budeme platit zálohu i na PET lahve? Výrobce: V…

Společnost Karlovarské minerální vody zvažuje, že zavede zálohy na PET lahve. Chce tím dosáhnout jejich většího…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Jašek si užívá formu a cení dorážky: Konečně dáváme špinavé góly

Jašek si užívá formu a cení dorážky: Konečně dáváme…

Forma libereckých mladíků je famózní. Trenér Filip Pešán poskládal dohromady formaci Dominik Lakatoš, Lukáš…

 

Reflex.cz

Opravovat mosty nebylo pro radnice dostatečně sexy, teď musí tahat za záchrannou brzdu

Opravovat mosty nebylo pro radnice dostatečně sexy,…

V pátek 19. ledna večer došlo k uzavření pražského Libeňského mostu pro automobilovou a hromadnou dopravu. Část…

Vědci se přiblížili rozluštění tajemné řeči delfínů: Tato zvířata používají 7 hlavních zvuků

Vědci se přiblížili rozluštění tajemné řeči delfínů:…

Delfíni mají vysokou inteligencí a používají komplexní systém klikání, mlaskání a hvízdání, kterým se…