Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Nový Ford Mondeo: První jízdní dojmy

Jan Mička
Diskuze (150)
Nový Ford Mondeo dorazí do Evropy na konci příštího roku. S velkým předstihem jsme absolvovali první kilometry za volantem jeho hybridní verze.

Nové Mondeo jsme vyzkoušeli na testovacím okruhu Fordu v belgickém Lommelu. Zatímco v Americe (zde se prodává pod názvem Fusion) se již vůz musí zdát poměrně okoukaný, v Evropě se stále nevyrábí, ani se sem nedováží. Vyzkoušeli jsem hybridní verzi, která bude společně plug-in hybridem nejčistším pohonem nového Mondea. Chybět však nebudou ani v současnosti používané přeplňované agregáty a novinky v podobě jednotek 1.5 EcoBoost a 1.5 TDCi.

Hybridní Mondeo poprvé v Evropě

Proč právě hybridní verze? Ta bude v nové generaci naprostou novinkou. Pohon zajišťuje dvoulitrový benzinového čtyřválce a elektromotor. Energie pro bezemisní provoz se ukládá do lithium-iontových akumulátorů o kapacitě 1,4 kWh, díky kterým je vůz schopen ujet až 34 kilometrů bez spotřebování jediné kapičky benzinu. Výkon je přenášen na přední kola skrze bezestupňovou převodovku CVT.

Čtyřválcový agregát Duratec umí pracovat v Atkinsonově cyklu. Jeho maximální výkon 141 koní máte k dispozici v 6000 otáčkách za minutu, točivý moment 175 N.m dosahuje vrcholu o 2000 otáček dříve. Výraznou pomoc představuje synchronní elektromotor o výkonu 118 koní. Protože se obě hodnoty nedají jednoduše sečíst, je celkový výkon „jen“ 188 koní (138 kW). Vzhledem k hmotnosti 1678 kilogramů je však stádo plně dostačující, což potvrzuje i akcelerace z 0-100 km/h za 9,1 sekundy.

Design

Ford Mondeo bylo vždycky kus krásného auta. Nová generace se však posouvá o několik úrovní výš, přičemž přední část je bez debaty nejvýraznější. Úzké xenonové světlomety s LED technikou pro denní svícení skvěle korespondují s ohromnou maskou chladiče a nenásilnou spodní částí nárazníku. Není divu, že si lidé velmi často uvědomují podobnost s vozy Aston Martin. Dočkáme se tedy účinkování Mondea v dalším pokračování filmu s Jamesem Bondem?

Zezadu už to taková divočina není a spíš než o nastolení nového stylu jde o evoluci současně prodávané generace. Celkově je nové Mondeo velmi mohutné a to nejen na pohled, ale i v řeči čísel. Na délku měří 4.869 mm, je 1.852 milimetrů široké a 1.476 milimetrů vysoké. Rozvor náprav měří 2.845 milimetrů, což je například víc než má nová Mazda 6.

Interiér

Interiér spojuje tři základní prvky: pohodlí, luxus a nejnovější informační technologie. Už při prvním usednutí za volant nás překvapily bohatě dimenzované, ale trochu měkké přední sedačky. Přece jen bylo cítit, jaký trh je zatím pro Mondeo nejdůležitější. Vpředu si na prostor nebudou stěžovat ani dvoumetroví dlouháni, vzadu je to již o poznání horší. Před koleny nám sice pár centimetrů ještě zbývalo, hlava se však nebezpečně přibližovala stropu.

Díky širokému rozsahu nastavení sedadla a volantu si ideální pozici k řízení najdete takřka okamžitě a nezbytné ovládací prvky budou vždy snadno dosažitelné. Velkou proměnou prošel přístrojový štít s centrálně umístěným rychloměrem a dvojicí displejů. Ty zobrazují aktuální jízdní data, kapacitu akumulátorů, nastavení klimatizace, rádia a dalších komfortních funkcí. Vše je ovládáno tlačítky na volantu, což vysvětluje jejich početnost.

Středová konzola překvapila svou jednoduchostí a hi-tech výbavou. Pryč jsou standardní tlačítka, díky kterým jste však mohli některé spotřebiče aktivovat i po hmatu. Potěší rozměrný dotykový displej multimediálního systému Ford SYNC, který umí ovládat aplikace mobilních telefonů pouze pomocí hlasu. V Americe již docela běžná věc. U nás se systém poprvé objeví ve Fordu EcoSport.

Jízda

Drtivá většina fanoušků považuje Ford Mondeo za jeden z nejlepších vozů střední třídy vůbec. Vzhledem k velké konkurenci v segmentu by si měl tento cejch nést i nadále, a to hlavně v případě hybridní verze, které si v Česku širší okruh zákazníků stále hledají.

Technická trať o délce 4,3 kilometru s množstvím ostrých zatáček a speciální zónou pro testy chování na rozbitém povrchu odhalila vynikající práci na podvozku. Mondeo se do oblouku vrhá s přehledem a poslušně reaguje na změny směru. Díky vyváženosti karoserie byl vůz většinu času neutrální i v zatáčkách s horizonty, teprve na limitu se projevila přirozená nedotáčivost koncepce s pohonem přední nápravy. Podvozek je celkově tužší, snížený komfort jsme však nepocítili ani na hrbolatém povrchu.

Motor má síly tak akorát, díky jeho spojení s převodovkou CVT je však potřeba počítat se zvýšenou hlučností při využití veškerého výkonu. Auto jde hezky za plynem, po uvolnění pedálu akcelerátoru ztichne a agregát není takřka slyšet. Jsme zvědavi na svezení s benzinovou a naftovou verzí. Podle dosavadních poznatků si totiž i nové Mondeo zachoval vysokou úroveň jízdních vlastností.

Závěr

Podle aktuálních zpráv by se měl nový Ford Mondeo dostat do Evropy na konci příštího roku. Chybět nebude ani kombi, to se však klasicky představí o něco později. Jedním z důležitých faktorů při rozhodování bude i cena, což nemusí hybridní verzi příliš nahrávat. V Americe sice koupíte nejlevnější Ford Fusion S Hybrid v přepočtu za necelých 510.000 korun bez daní, s takovou cenou však u nás počítat nemůžeme. Pro českého zákazníka proto bude stále výhodnější sáhnout po jednom u osvědčených benzinových EcoBoostů nebo naftovém čtyřválci TDCi.

Jan Mička
Diskuze (150)
28. 10. 2013 16:35
viděl jsem ho naživo
včera jsem viděl nové Mondeo naživo, teda pokud to bylo toto auto, ale podle předku a zadku jelo proti mně. Nebyl nijak označen, zajímavé, že to bylo na Hlučínsku poblíž hranic s Polskem
Avatar - Ja Prvni 123
20. 10. 2013 19:32
Re: Až na konci příštího roku?
podle me to takhle neni... soucasne Mondo je uplne pohodovy auto a nema problem s konkurenci.
Jedina prima konkurence je VW Passat a u nas trochu specificky Superb.
Passatem jezdim... a dnesni Mondeo je proste lepsi - tim myslim uzivatelky prijemnejsim autem.
A mezi nama: kolik lidi opravdu zajima, co je pod kapotou nebo schovane v blatnicich?
Dulezity je, jak to vypada... jak se v tom sedi, jestli je tam dost mista a ticho... a pak, jaka je uroven servisu.
To je asi to nejdulezitejsi... a tam je to "krizem" = obecne Superb je asi o neco mene prijemnej... ale aspon pokud vim, lip se o Tebe jako vlastnika staraj.
Passat je doveden v namyslenosti k dokonalosti! Neni uzivatelky nic moc... a v servise Te tezce vyfakujou... byl jsem minuly tyden na prvni prohlidce = po 30 tisicich km. Dal jsem si zalezet na priprave... prijel jsem se seznamem stiznosti a zavad, s fotkama toho, co delal display a tak!
Prijimaci technik me nechal vypovidat... a pak prohlasil, ze je to jedno, ze prvni prohlidka je stejne jen vymena oleje a kontrola pocitace.
Zustal jsem zirat jako puk... a me pokuseni se zmenilo v jistotu! Pristi auto bude Mondeo... v bezinu - obycejnem, bez turba.
Vetsinou jezdim na tempomat 123kmh... tedy kdyz nestojim v kolone.
Mozna dvakrat jsem se rozjel na 140... ale i na to mi porad jeste staci sestnactistovka se 120 konma, nebo kolik to dneska dava... uz 92kW? Tim spis.
Howgh.
Avatar - Ja Prvni 123
20. 10. 2013 19:22
No ta diskuze tady vazne den ode dne vic odrazuje vubec to c
treba sem chodi i normalni.
;-)
Je pravda, ze se mi to moc nelibi... ale stejne jeste nikdo nevi, co sem skutecne prijde.
Ale ten trend nesmyslnych udelatek po me znamena, ze pokud se zbavim toho sluzebniho Passata (hnus hnusnej fialovej) , tak si na jare koupim soucasnou verzi Mondea... s obycejnou, jednoduchou, benzinovou 1.6 bez turba... a budu doufat, ze uz mi vydrzi "na veky".
Ja uz na to vek mam.
:-!
Avatar - KubikCv
15. 10. 2013 12:10
Re: Je to k pláči...
novej Focus byl pro mně taky zklamání,nejvíc se mi líbila druhá generace.Ta aktuální je trochu jak Hjondé :-(
Avatar - KubikCv
15. 10. 2013 12:08
Re: Ford podle Babici
udeřilo mně to do očí když jsem viděl první fotku a ještě stylově na UK plackách >:D