Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Focus: První jízdní dojmy

Michal Fokt
Diskuze (255)
Ford provedl s třetí generací svého kompaktního modelu hokus fokus a rozhodl se dost výrazně změnit jeho charakter.

Ford provedl s třetí generací svého kompaktního modelu hokus fokus a rozhodl se dost výrazně změnit jeho charakter. Co to znamená pro jeho příští zákazníky jsme zjišťovali na silnicích v okolí španělského Jerezu.

Ford se zřejmě stále nesmířil s tím, že je v Evropě ten věčně druhý, popřípadě třetí a v případě nejnovějšího Focusu se rozhodl prosti svému největšímu rivalovi nebojovat jeho vlastními zbraněmi, ale nabídnout jeho poněkud odlišnou alternativu. Teď mám na mysli zejména design americké novinky.

Zatímco u produktu z Wolfsburgu budete mít v názoru na něj asi jasno, v tomto případě vyvolá vzhled určitě nejednu vášnivou debatu. Je totiž všechno, jen ne nekontroverzní. Někomu se jeho vzhled bude líbit, jinému ne. Já osobně patřím do té druhé skupiny, a není to jen proto, že vypadá, jako by měl stále pootevřenou kapotu, ale to asi není až tak podstatné.

Důležitější je, že všichni bez rozdílu padnou na zadek z jeho interiéru. A to do sedadel, která jsou mezigeneračně umístěna o velmi vítaný kousek níž, i když jako nízký posaz v nich stále ještě klasifikovat nelze. Navíc mají lehké boční vedení, což je u Focusu věc dosud skutečně nevídaná. Tím však příjemná překvapení teprve začínají.

Palubní deska je opravdu hodně členitá a její jednotlivé linie a tvary budete určitě objevovat ještě dlouhé měsíce po pořízení auta. Ještě více než s designem si ale Ford vyhrál s výběrem materiálů a barev. Výsledkem je kabina, která působí minimálně stejně hodnotně jako ta v Audi A3, tedy s výjimkou tlačítek soňáckého audiosystému, která za zbytkem kokpitu lehce pokulhávají.

Dalšími synonymy pro interiér je kromě kvality materiálů a neotřelých designérských řešení též robustnost a pocit bezpečí. To první s sebou bohužel nese asi jediné negativum kabiny – je totiž dost stísněná. Masivní středový panel ubírá místo řidičově pravé noze a ještě více spolujezdcově levé a i široké dveře jsou nějak moc blízko.

Na zadních sedadlech je situace podobná. Sedáky jsou sice umístěny poměrně vysoko, takže dobře podpírají stehna a před koleny zůstává ještě pár centimetrů místa, se svými 183 cm jsem už při vzpřímeném posazu „drbal ježka“ o čalounění stropu, nemluvě o tom, že směrem vzhůru se zužující tvar karoserie způsobuje, že je hlava vzadu také v kontaktu s čalouněním rámu dveřního otvoru, jemuž už podsazením se v sedadle neutečete.

Řadicí páka je blíže ke spolujezdci než k řidiči a zejména šestka je výrazně odkloněna vpravo, což vyžaduje trochu zvyku při jejím ovládání, ovšem má to i své výhody – záměna hlavice s kolínkem spolujezdkyně bude racionálně zdůvodnitelná. Pevná a dost vysoká středová loketní opěrka snadnosti manipulace s řadičkou nepřidá, jedinou možností jejího bezproblémového ovládání je jezdit s otevřeným víkem. Volant je podobně jako v nedávno testovaném C-MAXu krásně „vydesignován“, nedrží se mi ale úplně nejlépe.

Krátké svezení s nejsilnějším dvoulitrovým turbodieselem 2,0 Duratorq TDCi o výkonu 120 kW při 3750 otáčkách a s točivým momentem 340 Nm v rozmezí 2000-3250 min-1, zkombinovaným s dvouspojkovým automatem bylo příjemným překvapením. Ve Focusu si už Ford elektroniku vychoval a tak bylo řazení na rozdíl od Mondea rychlé a hladké a převodovka byla i pěkně sladěna s turbodieselem, což bývá dost častou bolestí u konkurence. Motor TDCi zajišťuje autu velmi slušnou dynamiku bez nutnosti vytáčení a v kabině je tak při jízdě příjemné ticho.

Ještě lépe však jezdí nový kompaktní Ford s přeplňovanou šestnáctistovkou EcoBoost. Ta se může pochlubit výkonem 134 kW při 5700/min a točivým momentem 240 Nm (při overboostu 270 Nm) v rozmezí 1600-5000 otáček (overboost 1900-4000 min-1). Spolupracuje od 1800 otáček a nechá se ochotně vytočit až k omezovači v 6300 min-1. Stejně jako diesel má dost těžké zpřevodování (na trojku lze jet rychlostí 150 km/h), ale nedostatkem dynamiky auto tedy rozhodně netrpí.

Ford Focus - ceny benzinových motorizací
Motor 1,6 TiVCT 1,6 TiVCT 1,6 EcoBoost 1,6 EcoBoost
Převodovka 5M 5M 6M 6M
Zdvihový objem [cm3] 1596 1596 1596 1596
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 77/6000 92/6000 110/5700 134/5700
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 150/4000-4500 159/4000 270/1900-3500 270/1900-4000
Max. rychlost [km/h] 187 196 210 222
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,3 10,9 8,6 7,9
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,9 5,9 6,0 6,0
Pohotovostní hmotnost [kg] 1195 1201 1258 1258
Cena Trend [Kč] 359.990,- 387.990,- 432.990,- -
Cena Titanium [Kč] - 452.990,- 497.990,- 539.990,-

Focus EcoBoost umí upalovat opravdu slušně a také elektronický plyn reaguje rychle. Již zmíněná manuální šestistupňová převodovka má krátké a přesné dráhy a také jen malé odpory na neutrálu, změny rychlostí jsou tedy rychlé a hladké a jízdu dokresluje příjemné vrčení čtyřválce, doplněné občas o decentní písknutí turba.

A jak se s Focusem jezdí? To záleží na tom, jakou motorizaci zvolíte. Já začal s dieselem a byl jsem poněkud rozčarován. Řízení je sice přesné a strmé, je v něm ale silně cítit asistence posilovače, jenž se neustále snaží vracet volant do přímého směru. Podvozek extrémně dobře tlumí nerovnosti, v tomto ohledu dnes v kompaktní třídě nemá konkurenci, ale auto zatáčí neochotně, elektronická náhražka diferenciálu se zvýšenou svorností má spoustu práce s jeho nedotáčivostí a v rychle projížděných zatáčkách dávají najevo přední pneumatiky svou nelibost hrnutím a pískáním. Vzhledem k absenci informací v řízení a absorpci všech signálů tlumiči se s naftovou verzí musí jezdit víceméně odhadem, komunikace auta z řidičem se blíží nule. Pochvalu v tomto případě zaslouží snad jedině účinné brzdy se skutečně vynikajícím dávkováním.

O to větším kontrastem je přesednutí do benzinové verze. Jako bych seděl v úplně jiném autě. I zde platí, že je nový Focus neuvěřitelně komfortní, mám pocit, jako bych řídil Renault Laguna a ne kompaktní hatchback, přitom se v zatáčkách naklání jen naprosto minimálně. Řízení je taktéž velmi přesné, ostré a sportovně tuhé, chybí ale otravná „asistence“ posilovače a řízení tak působí přirozeně, nejvíc asi připomíná aktuální Hondu Civic, takže si auto i přes přechod na elektrický posilovač prakticky nijak neuškodilo. Vytratila se i tupá nedotáčivost nafťáku a Focus se tak vůbec nebrání dovádění na klikatých okreskách, kde má možnost předvést schopnosti špičkově vyladěného podvozku.

Ford Focus - ceny naftových motorizací
Motor 1,6 TDCi 1,6 TDCi 2,0 TDCi 2,0 TDCi 2,0 TDCi
Převodovka 6M 6M 6DS 6M (6DS) 6M (6DS)
Zdvihový objem [cm3] 1560 1560 1997 1997 1997
Válce/ventily 4/2 4/2 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 70/3600 84/3600 85/3750 103/3750 120/3750
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 230/1500-2000 270 (285)/ 1750-2500 300/1500-2250 320/1750-2750 340/2000-3250
Max. rychlost [km/h] 180 193 196 207 (205) 218 (215)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,5 10,9 10,9 8,9 (9,5) 8,6 (8,9)
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,2 4,2 5,3 5,0 (5,3) 5,0 (5,3)
Pohotovostní hmotnost [kg] 1262 1269 1386 1346 (1386) 1346 (1386)
Cena Trend [Kč] 414.990,- 442.990,- 492.990,- - -
Cena Titanium [Kč] - 507.990,- 557.990,- 542.990,-
(592.990,-)
575.990,-
(625.990,-)

I zde je však jedno ale. Kompaktní Ford bohužel nepůsobí dojmem, že si sportovní styl jízdy užívá. Řidič má pocit, že jede s mnohem větším a těžším autem a přestože Focus splní všechno, co po něm řidič chce, chybí tam ta živelnost a nadšení předchozích generací. Je rychlý, snadno ovladatelný a poslušný, ale působí při tom příliš seriózně a „dospěle“, navíc neposkytuje řidiči tolik informací o jízdních podmínkách, kolik bych chtěl mít.

Je tedy nový Focus špatné auto? Ale vůbec ne! Ford udělal vše proto, aby nabídl bez nadsázky prémiový produkt běžnému „mainstreamovému“ zákazníkovi. Hýčká si ho moderním designem kabiny, z použitých materiálů budou mít vítr i v Ingolstadtu, způsob, jakým tlumí nerovnosti mu budou závidět i řidiči luxusních limuzín a odhlučnění kabiny je na úrovni aut o dvě třídy výš. Jízdní vlastnosti benzinové verze jsou navíc stále na špičce této kategorie.

Nebo možná by bylo lepší říci, že u kompaktní třídy pojem „prémiový vůz“ vymazal, protože do segmentu C přináší i širokou škálu asistenčních systémů, které mu mohou prestižnější konkurenci jen tiše závidět – monitorování slepého úhlu zpětných zrcátek, systém „čtení“ značek, kontrolu opuštění jízdního pruhu (ta nefungovala úplně nejlépe), aktivní dálková světla nebo systém předcházení kolizím při jízdě malými rychlostmi.Trošku slabší v kolenou je Focus pouze, co se týče prostornosti kabiny a kufru, a v případě naftové verze byla dána očividně přednost jízdnímu komfortu před „class leading“ chováním na silnici.

To jen omezená komunita petrolheadů zamačkává slzu, protože se z jednoho z nejzábavnějších a jízdně nejatraktivnějších kompaktů (pokud ne vůbec nejzábavnějšího) se stalo jen další mainstreamové auto, konstruované tak, aby uchvátilo rozhodující masu běžných zákazníků a aby vyhrávalo srovnávací testy. I nadále vyvolá v řidiči svou perfektní technickou propracovaností nějaké emoce, ale nebude jich ani zdaleka tolik, jako dříve. Ale v pohodě, už si zvykáme, že se systematicky pracuje na naší likvidaci. Nejlepší auta pro řidiče prostě už vyrobena byla...

Michal Fokt
Diskuze (255)
2. 4. 2011 14:37
Není to už trapné???
Nějak mi příjde, že všichni novináři očekávali od nového FF boha a jsou zklamaní, tak jen haní. Pokud podvozek nabídne méně zpětné vazby řidiči, 90% řidičů sním bude jezdit rychleji a z jejich pohledu bezpečněji. Klidně mě opravte, ale hydraulický posilovač měli pouze benzínové verze, el. byl standard pro všechny diesly, ST a RS, nikdo si na to nikdy nestěžoval a dle mého je řízení ST nejlepší na všech předohrabech ať již maj na řízení co chtěj. Měl jsem možnost porovnat všechny zde zmiňované vozy a rozhodně strčí Astru do kapsy v čemkoliv si zamane, více místa, lepší podvozek, zpracování výbava atd. S golfem je to docela vyrovnané, ale pro nadšeného řidiče je FF stále jasnější volbou. V Golfu netušíte kolik ještě můžete přidat, než vypochodujete, drží dlouho, drží skvěle, ale vše je tak nějak filtrované a neřirozené. I nový FF umí utáhnout zatáčky a dá vám hodně prostoru na korekce, než začne pracovat ESP, ale II. byla z tohoto pohledu lepší. Ale znnám řadu lidí, kteří z něj byli zejména s vyplím ESP vyděšeni, obzvláště na sněhu a reději jej rychle vyměnili za něco více konvenčního. Ceny(přijatelné) a možnosti příplatkových výbav(nejrozsáhlejší nabídka) hovoří jasně o naprostém vrcholu nižší střední třídy. Na fotkách vypadá zvláštně to uznávám, ale v reálu je naprosto jasně vidět, že je to pořát FF a jediné čeho se bojím je cena aktivní mřížky chaldiče, po nárazu. Pojišťovny jej asi budou hodně nenávidět. Už mám za předchozí komby před objednanou náhradu a v kobinaci s prvním RS si nebudu asi nikdy stěžovat na svůj vozový park. :yes: FORD.
PS: stejně rozpačité byli články o FFII a jak byl nakonec úspěšný a uznávaný...Evoluci holt nezastavíš.
Avatar - x.kiska
1. 4. 2011 15:29
Re: PÝČUS
Vždycky mne pobaví tyhle "zasvěcený" soudy surferů co znají auto jen z vypiplaných fotek z photoshopu >:D
Shodou okolností mám to štěstí že na FIII (C-346) už víc než rok dělám a nezbývá než souhlasit s GTI... Tianium vypdá pějně v černé barvě bez chromových lišt, sedačky super, ale středový panel je už moc... nezbývá než počkat na verzi STI a černé sloupky, strop, snad to trochu sjednotí celkový pocit z "rozbitého" interiéru.
btw: k exteriéru při jednom z prvních Fit-to-nominal build auta sami lidi od Forda pochválili designéry, že se jim povedlo udělat pěknej Ford Mégane :-)
Avatar - das_autos
2. 3. 2011 11:10
Re: Focus hater
To co popisuješ o chování podvozku to odskakování nápravy dělá právě Octavia II.Má tvrdší podvozek a větší užitečnou hmotnost a díky tomu prázdná uskakuje.Nespletl sis to?Řídil si Focuse vůbec?Jo a píše se to Focus . >:-[]
1. 3. 2011 21:40
Re: Kabiny
Hoši, řešíte tu kraviny. Mě ale zaujala jedna věc, která se u nových aut dost rozmáhá a tou je úzký interiér. Respektive široký středový panel a široký tapec na dveřích. Bohužel se tento nešvar objevuje i ve Škodovkách (konkrétně F2, O2) . Tam si toho zatím moc recenzentů nevšimlo, ale když už autor tohoto článku napíše u nového Focusu o stísněným prostoru pro nohy řidiče, tak to musí být asi na první pohled patrné. Pro mě je tohle docela zásadní informace. Pokud se do auta pohodlně neusadím, tak mě už dál nezajímá. I kdyby mělo super výbavu, úžasnej motor, 48 airbagů a 10 hvězdiček v nárazových testech, pro mě je prostě nepoužitelný. Kdy už konečně přestane tahle móda širokejch tunelů a tlustejch dveří. Fakt jsem rád, že mám svoji O1, s pohodlnýma sedačkama ve který se mi jezdí jak v bavlnce a co hlavně vejdou se mi tam nohy!!

1. 3. 2011 11:28
Re: PÝČUS
Ale no tak.....,teď si myslím, žes to přepísk. Netvrdím, že tato přerostlá nevzhledná fiesta s korejským vnitřkem je to pravé, ale naprat sem fotku již 15 let nezměněného interiéru golfa co ti visí nad postelí ve dvojbarevném provedení a pět ovace na das auto.....neblbni, vyčkej u focuse na reál neř vyřkneš ortel.