Ford Focus: První jízdní dojmy

Ford Focus: První jízdní dojmy

 
 

Ford provedl s třetí generací svého kompaktního modelu hokus fokus a rozhodl se dost výrazně změnit jeho charakter.

Ford provedl s třetí generací svého kompaktního modelu hokus fokus a rozhodl se dost výrazně změnit jeho charakter. Co to znamená pro jeho příští zákazníky jsme zjišťovali na silnicích v okolí španělského Jerezu.

Ford se zřejmě stále nesmířil s tím, že je v Evropě ten věčně druhý, popřípadě třetí a v případě nejnovějšího Focusu se rozhodl prosti svému největšímu rivalovi nebojovat jeho vlastními zbraněmi, ale nabídnout jeho poněkud odlišnou alternativu. Teď mám na mysli zejména design americké novinky.

Zatímco u produktu z Wolfsburgu budete mít v názoru na něj asi jasno, v tomto případě vyvolá vzhled určitě nejednu vášnivou debatu. Je totiž všechno, jen ne nekontroverzní. Někomu se jeho vzhled bude líbit, jinému ne. Já osobně patřím do té druhé skupiny, a není to jen proto, že vypadá, jako by měl stále pootevřenou kapotu, ale to asi není až tak podstatné.

Ford Focus: Technická data, nové fotografie

Důležitější je, že všichni bez rozdílu padnou na zadek z jeho interiéru. A to do sedadel, která jsou mezigeneračně umístěna o velmi vítaný kousek níž, i když jako nízký posaz v nich stále ještě klasifikovat nelze. Navíc mají lehké boční vedení, což je u Focusu věc dosud skutečně nevídaná. Tím však příjemná překvapení teprve začínají.

Palubní deska je opravdu hodně členitá a její jednotlivé linie a tvary budete určitě objevovat ještě dlouhé měsíce po pořízení auta. Ještě více než s designem si ale Ford vyhrál s výběrem materiálů a barev. Výsledkem je kabina, která působí minimálně stejně hodnotně jako ta v Audi A3, tedy s výjimkou tlačítek soňáckého audiosystému, která za zbytkem kokpitu lehce pokulhávají.

Dalšími synonymy pro interiér je kromě kvality materiálů a neotřelých designérských řešení též robustnost a pocit bezpečí. To první s sebou bohužel nese asi jediné negativum kabiny – je totiž dost stísněná. Masivní středový panel ubírá místo řidičově pravé noze a ještě více spolujezdcově levé a i široké dveře jsou nějak moc blízko.

Na zadních sedadlech je situace podobná. Sedáky jsou sice umístěny poměrně vysoko, takže dobře podpírají stehna a před koleny zůstává ještě pár centimetrů místa, se svými 183 cm jsem už při vzpřímeném posazu „drbal ježka“ o čalounění stropu, nemluvě o tom, že směrem vzhůru se zužující tvar karoserie způsobuje, že je hlava vzadu také v kontaktu s čalouněním rámu dveřního otvoru, jemuž už podsazením se v sedadle neutečete.

Nový Ford Focus ST: První kontakt

Řadicí páka je blíže ke spolujezdci než k řidiči a zejména šestka je výrazně odkloněna vpravo, což vyžaduje trochu zvyku při jejím ovládání, ovšem má to i své výhody – záměna hlavice s kolínkem spolujezdkyně bude racionálně zdůvodnitelná. Pevná a dost vysoká středová loketní opěrka snadnosti manipulace s řadičkou nepřidá, jedinou možností jejího bezproblémového ovládání je jezdit s otevřeným víkem. Volant je podobně jako v nedávno testovaném C-MAXu krásně „vydesignován“, nedrží se mi ale úplně nejlépe.

Krátké svezení s nejsilnějším dvoulitrovým turbodieselem 2,0 Duratorq TDCi o výkonu 120 kW při 3750 otáčkách a s točivým momentem 340 Nm v rozmezí 2000-3250 min-1, zkombinovaným s dvouspojkovým automatem bylo příjemným překvapením. Ve Focusu si už Ford elektroniku vychoval a tak bylo řazení na rozdíl od Mondea rychlé a hladké a převodovka byla i pěkně sladěna s turbodieselem, což bývá dost častou bolestí u konkurence. Motor TDCi zajišťuje autu velmi slušnou dynamiku bez nutnosti vytáčení a v kabině je tak při jízdě příjemné ticho.

Ještě lépe však jezdí nový kompaktní Ford s přeplňovanou šestnáctistovkou EcoBoost. Ta se může pochlubit výkonem 134 kW při 5700/min a točivým momentem 240 Nm (při overboostu 270 Nm) v rozmezí 1600-5000 otáček (overboost 1900-4000 min-1). Spolupracuje od 1800 otáček a nechá se ochotně vytočit až k omezovači v 6300 min-1. Stejně jako diesel má dost těžké zpřevodování (na trojku lze jet rychlostí 150 km/h), ale nedostatkem dynamiky auto tedy rozhodně netrpí.

Ford Focus - ceny benzinových motorizací
Motor1,6 TiVCT1,6 TiVCT1,6 EcoBoost1,6 EcoBoost
Převodovka5M5M6M6M
Zdvihový objem [cm3]1596159615961596
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]77/600092/6000110/5700134/5700
Největší toč. mom. [Nm/min-1]150/4000-4500159/4000270/1900-3500270/1900-4000
Max. rychlost [km/h]187196210222
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,310,98,67,9
Komb. spotřeba [l/100 km]5,95,96,06,0
Pohotovostní hmotnost [kg]1195120112581258
Cena Trend [Kč]359.990,-387.990,-432.990,--
Cena Titanium [Kč]-452.990,-497.990,-539.990,-

Focus EcoBoost umí upalovat opravdu slušně a také elektronický plyn reaguje rychle. Již zmíněná manuální šestistupňová převodovka má krátké a přesné dráhy a také jen malé odpory na neutrálu, změny rychlostí jsou tedy rychlé a hladké a jízdu dokresluje příjemné vrčení čtyřválce, doplněné občas o decentní písknutí turba.

A jak se s Focusem jezdí? To záleží na tom, jakou motorizaci zvolíte. Já začal s dieselem a byl jsem poněkud rozčarován. Řízení je sice přesné a strmé, je v něm ale silně cítit asistence posilovače, jenž se neustále snaží vracet volant do přímého směru. Podvozek extrémně dobře tlumí nerovnosti, v tomto ohledu dnes v kompaktní třídě nemá konkurenci, ale auto zatáčí neochotně, elektronická náhražka diferenciálu se zvýšenou svorností má spoustu práce s jeho nedotáčivostí a v rychle projížděných zatáčkách dávají najevo přední pneumatiky svou nelibost hrnutím a pískáním. Vzhledem k absenci informací v řízení a absorpci všech signálů tlumiči se s naftovou verzí musí jezdit víceméně odhadem, komunikace auta z řidičem se blíží nule. Pochvalu v tomto případě zaslouží snad jedině účinné brzdy se skutečně vynikajícím dávkováním.

O to větším kontrastem je přesednutí do benzinové verze. Jako bych seděl v úplně jiném autě. I zde platí, že je nový Focus neuvěřitelně komfortní, mám pocit, jako bych řídil Renault Laguna a ne kompaktní hatchback, přitom se v zatáčkách naklání jen naprosto minimálně. Řízení je taktéž velmi přesné, ostré a sportovně tuhé, chybí ale otravná „asistence“ posilovače a řízení tak působí přirozeně, nejvíc asi připomíná aktuální Hondu Civic, takže si auto i přes přechod na elektrický posilovač prakticky nijak neuškodilo. Vytratila se i tupá nedotáčivost nafťáku a Focus se tak vůbec nebrání dovádění na klikatých okreskách, kde má možnost předvést schopnosti špičkově vyladěného podvozku.

Ford Focus - ceny naftových motorizací
Motor1,6 TDCi1,6 TDCi2,0 TDCi2,0 TDCi2,0 TDCi
Převodovka6M6M6DS6M (6DS)6M (6DS)
Zdvihový objem [cm3]15601560199719971997
Válce/ventily4/24/24/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]70/360084/360085/3750103/3750120/3750
Největší toč. mom. [Nm/min-1]230/1500-2000270 (285)/ 1750-2500300/1500-2250320/1750-2750340/2000-3250
Max. rychlost [km/h]180193196207 (205)218 (215)
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,510,910,98,9 (9,5)8,6 (8,9)
Komb. spotřeba [l/100 km]4,24,25,35,0 (5,3)5,0 (5,3)
Pohotovostní hmotnost [kg]1262126913861346 (1386)1346 (1386)
Cena Trend [Kč]414.990,-442.990,-492.990,---
Cena Titanium [Kč]-507.990,-557.990,-542.990,-
(592.990,-)
575.990,-
(625.990,-)

I zde je však jedno ale. Kompaktní Ford bohužel nepůsobí dojmem, že si sportovní styl jízdy užívá. Řidič má pocit, že jede s mnohem větším a těžším autem a přestože Focus splní všechno, co po něm řidič chce, chybí tam ta živelnost a nadšení předchozích generací. Je rychlý, snadno ovladatelný a poslušný, ale působí při tom příliš seriózně a „dospěle“, navíc neposkytuje řidiči tolik informací o jízdních podmínkách, kolik bych chtěl mít.

Je tedy nový Focus špatné auto? Ale vůbec ne! Ford udělal vše proto, aby nabídl bez nadsázky prémiový produkt běžnému „mainstreamovému“ zákazníkovi. Hýčká si ho moderním designem kabiny, z použitých materiálů budou mít vítr i v Ingolstadtu, způsob, jakým tlumí nerovnosti mu budou závidět i řidiči luxusních limuzín a odhlučnění kabiny je na úrovni aut o dvě třídy výš. Jízdní vlastnosti benzinové verze jsou navíc stále na špičce této kategorie.

Ford Focus: Základ s bohatou výbavou za 359.990,- Kč

Nebo možná by bylo lepší říci, že u kompaktní třídy pojem „prémiový vůz“ vymazal, protože do segmentu C přináší i širokou škálu asistenčních systémů, které mu mohou prestižnější konkurenci jen tiše závidět – monitorování slepého úhlu zpětných zrcátek, systém „čtení“ značek, kontrolu opuštění jízdního pruhu (ta nefungovala úplně nejlépe), aktivní dálková světla nebo systém předcházení kolizím při jízdě malými rychlostmi.Trošku slabší v kolenou je Focus pouze, co se týče prostornosti kabiny a kufru, a v případě naftové verze byla dána očividně přednost jízdnímu komfortu před „class leading“ chováním na silnici.

To jen omezená komunita petrolheadů zamačkává slzu, protože se z jednoho z nejzábavnějších a jízdně nejatraktivnějších kompaktů (pokud ne vůbec nejzábavnějšího) se stalo jen další mainstreamové auto, konstruované tak, aby uchvátilo rozhodující masu běžných zákazníků a aby vyhrávalo srovnávací testy. I nadále vyvolá v řidiči svou perfektní technickou propracovaností nějaké emoce, ale nebude jich ani zdaleka tolik, jako dříve. Ale v pohodě, už si zvykáme, že se systematicky pracuje na naší likvidaci. Nejlepší auta pro řidiče prostě už vyrobena byla...

JAKE.AUTO.CZ: FORD FOCUS III (všechny články)

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Bohumila Pečinky: Program ODS a příliš mnoho slov Komentář Bohumila Pečinky: Program ODS a příliš mnoho slov

Ve Formanově filmu Amadeus je scéna, která se skvěle hodí…

Konečné výsledky ve Francii: Macron zvítězil jen těsně Konečné výsledky ve Francii: Macron zvítězil jen těsně

V nedělním prvním kole prezidentských voleb ve Francii…

ODS cílí na podnikatele a učitele, chce zrušit zákaz kouření ODS cílí na podnikatele a učitele, chce zrušit zákaz kouření

Strana představila 190 programových návrhů, které budou…

Le Penová mobilizuje před druhým kolem voleb. V sázce je prý přežití Francie Le Penová mobilizuje před druhým kolem voleb. V sázce je prý přežití Francie

Kandidátka krajně pravicové Národní fronty Marine Le…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ford Focus: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají

S velkými čísly prodejů se výrobci vždy rádi pochlubí.…

12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům 12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům

Devadesátá léta minulého století platí za nejlepší, ale…

 




Na prodej je fantastický Ford Focus RS. Má najeto jenom 72 kilometrů! Na prodej je fantastický Ford Focus RS. Má najeto jenom 72 kilometrů!

Na Ford Focus RS s tak nízkým proběhem jenom tak…

Jaké je nejlevnější auto v Americe? Uhodnete těžko... Jaké je nejlevnější auto v Americe? Uhodnete těžko...

Automobily s elektrickým pohonem v USA zažívají boom. Ne…

 



 
Koncepce pohonu aut: Jaké jsou výhody klasické koncepce nebo motoru uprostřed?

Koncepce pohonu aut: Jaké jsou výhody klasické koncepce nebo motoru uprostřed?

Včera

Pohon předních kol a motor vpředu je dnes nejrozšířenější u osobních aut. Jaké má výhody a nevýhody? A proč mají automobiloví nadšenci tak rádi klasickou koncepci pohonu?




Blesk.cz

„Naše fasáda také nemočí na Vašeho psa!“ Lidé bojují proti pejskařům

„Naše fasáda také nemočí na Vašeho psa!“ Lidé bojují…

Lidé stále častěji přicházejí s originálními cedulemi, kterými bojují proti čůrajícím a kakajícím psům. Po Praze…

Volby ve Francii ovládla Le Penová a Macron: Ona chce změnu, on stmelit zemi

Volby ve Francii ovládla Le Penová a Macron: Ona…

V prvním kole prezidentských voleb ve Francii v neděli zvítězil centrista Emmanuel Macron s 23,75 procenta…

 

iSport.cz

Americký debl byl jinde, uznaly po čtyřhře poražené Češky

Americký debl byl jinde, uznaly po čtyřhře poražené Češky

PŘÍMO Z FLORIDY | Na čem velká fedcupová éra stála, tím také skonala – čtyřhra. Osm rozhodujících deblů za sebou…

Smutná zpráva z Turecka. Explzeňský obránce Rajtoral spáchal sebevraždu

Smutná zpráva z Turecka. Explzeňský obránce Rajtoral…

Fotbalový svět zasáhla tragická událost. František Rajtoral spáchal sebevraždu. Bývalý český reprezentant a hráč…

 

Reflex.cz

Z prvního kola postupují Macron a Le Penová, shodují se odhady

Z prvního kola postupují Macron a Le Penová, shodují…

V první kole francouzských prezidentských voleb zvítězil centristický kandidát Emmanuel Macron, do druhého kola…

Ve Francii probíhá první kolo prezidentských voleb. Online komentuje politolog Petr Sokol

Ve Francii probíhá první kolo prezidentských voleb.…

Ve Francii začalo dnes první kolo prezidentských voleb, ve kterém 47 milionů voličů rozhodne o tom, kteří dva z…