Ford Focus: První jízdní dojmy

Ford Focus: První jízdní dojmy

 
 
25.2. 2011 Michal Fokt

Ford provedl s třetí generací svého kompaktního modelu hokus fokus a rozhodl se dost výrazně změnit jeho charakter.

Ford provedl s třetí generací svého kompaktního modelu hokus fokus a rozhodl se dost výrazně změnit jeho charakter. Co to znamená pro jeho příští zákazníky jsme zjišťovali na silnicích v okolí španělského Jerezu.

Ford se zřejmě stále nesmířil s tím, že je v Evropě ten věčně druhý, popřípadě třetí a v případě nejnovějšího Focusu se rozhodl prosti svému největšímu rivalovi nebojovat jeho vlastními zbraněmi, ale nabídnout jeho poněkud odlišnou alternativu. Teď mám na mysli zejména design americké novinky.

Zatímco u produktu z Wolfsburgu budete mít v názoru na něj asi jasno, v tomto případě vyvolá vzhled určitě nejednu vášnivou debatu. Je totiž všechno, jen ne nekontroverzní. Někomu se jeho vzhled bude líbit, jinému ne. Já osobně patřím do té druhé skupiny, a není to jen proto, že vypadá, jako by měl stále pootevřenou kapotu, ale to asi není až tak podstatné.

Ford Focus: Technická data, nové fotografie

Důležitější je, že všichni bez rozdílu padnou na zadek z jeho interiéru. A to do sedadel, která jsou mezigeneračně umístěna o velmi vítaný kousek níž, i když jako nízký posaz v nich stále ještě klasifikovat nelze. Navíc mají lehké boční vedení, což je u Focusu věc dosud skutečně nevídaná. Tím však příjemná překvapení teprve začínají.

Palubní deska je opravdu hodně členitá a její jednotlivé linie a tvary budete určitě objevovat ještě dlouhé měsíce po pořízení auta. Ještě více než s designem si ale Ford vyhrál s výběrem materiálů a barev. Výsledkem je kabina, která působí minimálně stejně hodnotně jako ta v Audi A3, tedy s výjimkou tlačítek soňáckého audiosystému, která za zbytkem kokpitu lehce pokulhávají.

Dalšími synonymy pro interiér je kromě kvality materiálů a neotřelých designérských řešení též robustnost a pocit bezpečí. To první s sebou bohužel nese asi jediné negativum kabiny – je totiž dost stísněná. Masivní středový panel ubírá místo řidičově pravé noze a ještě více spolujezdcově levé a i široké dveře jsou nějak moc blízko.

Na zadních sedadlech je situace podobná. Sedáky jsou sice umístěny poměrně vysoko, takže dobře podpírají stehna a před koleny zůstává ještě pár centimetrů místa, se svými 183 cm jsem už při vzpřímeném posazu „drbal ježka“ o čalounění stropu, nemluvě o tom, že směrem vzhůru se zužující tvar karoserie způsobuje, že je hlava vzadu také v kontaktu s čalouněním rámu dveřního otvoru, jemuž už podsazením se v sedadle neutečete.

Nový Ford Focus ST: První kontakt

Řadicí páka je blíže ke spolujezdci než k řidiči a zejména šestka je výrazně odkloněna vpravo, což vyžaduje trochu zvyku při jejím ovládání, ovšem má to i své výhody – záměna hlavice s kolínkem spolujezdkyně bude racionálně zdůvodnitelná. Pevná a dost vysoká středová loketní opěrka snadnosti manipulace s řadičkou nepřidá, jedinou možností jejího bezproblémového ovládání je jezdit s otevřeným víkem. Volant je podobně jako v nedávno testovaném C-MAXu krásně „vydesignován“, nedrží se mi ale úplně nejlépe.

Krátké svezení s nejsilnějším dvoulitrovým turbodieselem 2,0 Duratorq TDCi o výkonu 120 kW při 3750 otáčkách a s točivým momentem 340 Nm v rozmezí 2000-3250 min-1, zkombinovaným s dvouspojkovým automatem bylo příjemným překvapením. Ve Focusu si už Ford elektroniku vychoval a tak bylo řazení na rozdíl od Mondea rychlé a hladké a převodovka byla i pěkně sladěna s turbodieselem, což bývá dost častou bolestí u konkurence. Motor TDCi zajišťuje autu velmi slušnou dynamiku bez nutnosti vytáčení a v kabině je tak při jízdě příjemné ticho.

Ještě lépe však jezdí nový kompaktní Ford s přeplňovanou šestnáctistovkou EcoBoost. Ta se může pochlubit výkonem 134 kW při 5700/min a točivým momentem 240 Nm (při overboostu 270 Nm) v rozmezí 1600-5000 otáček (overboost 1900-4000 min-1). Spolupracuje od 1800 otáček a nechá se ochotně vytočit až k omezovači v 6300 min-1. Stejně jako diesel má dost těžké zpřevodování (na trojku lze jet rychlostí 150 km/h), ale nedostatkem dynamiky auto tedy rozhodně netrpí.

Ford Focus - ceny benzinových motorizací
Motor1,6 TiVCT1,6 TiVCT1,6 EcoBoost1,6 EcoBoost
Převodovka5M5M6M6M
Zdvihový objem [cm3]1596159615961596
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]77/600092/6000110/5700134/5700
Největší toč. mom. [Nm/min-1]150/4000-4500159/4000270/1900-3500270/1900-4000
Max. rychlost [km/h]187196210222
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,310,98,67,9
Komb. spotřeba [l/100 km]5,95,96,06,0
Pohotovostní hmotnost [kg]1195120112581258
Cena Trend [Kč]359.990,-387.990,-432.990,--
Cena Titanium [Kč]-452.990,-497.990,-539.990,-

Focus EcoBoost umí upalovat opravdu slušně a také elektronický plyn reaguje rychle. Již zmíněná manuální šestistupňová převodovka má krátké a přesné dráhy a také jen malé odpory na neutrálu, změny rychlostí jsou tedy rychlé a hladké a jízdu dokresluje příjemné vrčení čtyřválce, doplněné občas o decentní písknutí turba.

A jak se s Focusem jezdí? To záleží na tom, jakou motorizaci zvolíte. Já začal s dieselem a byl jsem poněkud rozčarován. Řízení je sice přesné a strmé, je v něm ale silně cítit asistence posilovače, jenž se neustále snaží vracet volant do přímého směru. Podvozek extrémně dobře tlumí nerovnosti, v tomto ohledu dnes v kompaktní třídě nemá konkurenci, ale auto zatáčí neochotně, elektronická náhražka diferenciálu se zvýšenou svorností má spoustu práce s jeho nedotáčivostí a v rychle projížděných zatáčkách dávají najevo přední pneumatiky svou nelibost hrnutím a pískáním. Vzhledem k absenci informací v řízení a absorpci všech signálů tlumiči se s naftovou verzí musí jezdit víceméně odhadem, komunikace auta z řidičem se blíží nule. Pochvalu v tomto případě zaslouží snad jedině účinné brzdy se skutečně vynikajícím dávkováním.

O to větším kontrastem je přesednutí do benzinové verze. Jako bych seděl v úplně jiném autě. I zde platí, že je nový Focus neuvěřitelně komfortní, mám pocit, jako bych řídil Renault Laguna a ne kompaktní hatchback, přitom se v zatáčkách naklání jen naprosto minimálně. Řízení je taktéž velmi přesné, ostré a sportovně tuhé, chybí ale otravná „asistence“ posilovače a řízení tak působí přirozeně, nejvíc asi připomíná aktuální Hondu Civic, takže si auto i přes přechod na elektrický posilovač prakticky nijak neuškodilo. Vytratila se i tupá nedotáčivost nafťáku a Focus se tak vůbec nebrání dovádění na klikatých okreskách, kde má možnost předvést schopnosti špičkově vyladěného podvozku.

Ford Focus - ceny naftových motorizací
Motor1,6 TDCi1,6 TDCi2,0 TDCi2,0 TDCi2,0 TDCi
Převodovka6M6M6DS6M (6DS)6M (6DS)
Zdvihový objem [cm3]15601560199719971997
Válce/ventily4/24/24/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]70/360084/360085/3750103/3750120/3750
Největší toč. mom. [Nm/min-1]230/1500-2000270 (285)/ 1750-2500300/1500-2250320/1750-2750340/2000-3250
Max. rychlost [km/h]180193196207 (205)218 (215)
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,510,910,98,9 (9,5)8,6 (8,9)
Komb. spotřeba [l/100 km]4,24,25,35,0 (5,3)5,0 (5,3)
Pohotovostní hmotnost [kg]1262126913861346 (1386)1346 (1386)
Cena Trend [Kč]414.990,-442.990,-492.990,---
Cena Titanium [Kč]-507.990,-557.990,-542.990,-
(592.990,-)
575.990,-
(625.990,-)

I zde je však jedno ale. Kompaktní Ford bohužel nepůsobí dojmem, že si sportovní styl jízdy užívá. Řidič má pocit, že jede s mnohem větším a těžším autem a přestože Focus splní všechno, co po něm řidič chce, chybí tam ta živelnost a nadšení předchozích generací. Je rychlý, snadno ovladatelný a poslušný, ale působí při tom příliš seriózně a „dospěle“, navíc neposkytuje řidiči tolik informací o jízdních podmínkách, kolik bych chtěl mít.

Je tedy nový Focus špatné auto? Ale vůbec ne! Ford udělal vše proto, aby nabídl bez nadsázky prémiový produkt běžnému „mainstreamovému“ zákazníkovi. Hýčká si ho moderním designem kabiny, z použitých materiálů budou mít vítr i v Ingolstadtu, způsob, jakým tlumí nerovnosti mu budou závidět i řidiči luxusních limuzín a odhlučnění kabiny je na úrovni aut o dvě třídy výš. Jízdní vlastnosti benzinové verze jsou navíc stále na špičce této kategorie.

Ford Focus: Základ s bohatou výbavou za 359.990,- Kč

Nebo možná by bylo lepší říci, že u kompaktní třídy pojem „prémiový vůz“ vymazal, protože do segmentu C přináší i širokou škálu asistenčních systémů, které mu mohou prestižnější konkurenci jen tiše závidět – monitorování slepého úhlu zpětných zrcátek, systém „čtení“ značek, kontrolu opuštění jízdního pruhu (ta nefungovala úplně nejlépe), aktivní dálková světla nebo systém předcházení kolizím při jízdě malými rychlostmi.Trošku slabší v kolenou je Focus pouze, co se týče prostornosti kabiny a kufru, a v případě naftové verze byla dána očividně přednost jízdnímu komfortu před „class leading“ chováním na silnici.

To jen omezená komunita petrolheadů zamačkává slzu, protože se z jednoho z nejzábavnějších a jízdně nejatraktivnějších kompaktů (pokud ne vůbec nejzábavnějšího) se stalo jen další mainstreamové auto, konstruované tak, aby uchvátilo rozhodující masu běžných zákazníků a aby vyhrávalo srovnávací testy. I nadále vyvolá v řidiči svou perfektní technickou propracovaností nějaké emoce, ale nebude jich ani zdaleka tolik, jako dříve. Ale v pohodě, už si zvykáme, že se systematicky pracuje na naší likvidaci. Nejlepší auta pro řidiče prostě už vyrobena byla...

JAKE.AUTO.CZ: FORD FOCUS III (všechny články)

Spolupracujeme s Tipcars.com
 

Přidat názorDiskuse: Ford Focus: První jízdní dojmy









Doporučujeme
10 nejzbytečnějších faceliftů 10 nejzbytečnějších faceliftů

Některé facelifty zbytečně zkomplikují původní návrh.…

Velká kolová loupež: Více než deset aut skončilo na kotoučích Velká loupež kol: Více než 10 aut jen na kotoučích

Zloději před dealerstvím v Neunkirchenu ukradli přes noc…

 




Autoslevy


Ford Focus RS 2015 znovu přistižen při testech Ford Focus RS 2015 znovu přistižen při testech

Právě dolaďovaný Ford Focus RS třetí generace byl…

Výroba modernizovaného Fordu Focus zahájena Výroba modernizovaného Fordu Focus zahájena

V uplynulých dnech vyjel z výrobního závodu Fordu v…

 

Související články
Ford chce v roce 2015 začít prodávat šest nových modelů Ford chce v roce 2015 začít prodávat šest nových modelů

Již příští rok plánuje Ford prodávat vůbec nejvíce nových…

Ford Focus: První jízdní dojmy Ford Focus: První jízdní dojmy

Výrazně modernizovaný Ford Focus se sice ukázal již na…

 




 
Evropský trh v říjnu 2014: Škoda Octavia šestá, Peugeot 208 se propadá

Evropský trh v říjnu 2014: Škoda Octavia šestá, Peugeot 208 se propadá

Dnes 12:47

Prodeje Škody Octavia v říjnu lehce klesly. I tak je mladoboleslavský model v Evropě prodávanější než třeba Peugeot 308.




Blesk.cz

Dovolená na první moment? Víme, na co si dát pozor!

Dovolená na první moment? Víme, na co si dát pozor!

Dítě zdarma, slevy v desítkách procent, garance nejnižší ceny… To jsou jen některá lákadla, s nimiž přišly…

50 nejlépe oblečených celebrit 2014! Františka vybrala nejlepší outfity roku

50 nejlépe oblečených celebrit 2014! Františka…

Konec roku vždy vybízí k ohlédnutí za uplynulými měsíci, Módní policie není výjimkou. Přinášíme padesátku na…

 

iSport.cz

Vysoká hra Zdeňka Haníka: Kiki – povedená holka z lidu

Vysoká hra Zdeňka Haníka: Kiki – povedená holka z lidu

Guru hudební publicistiky Jiří Černý použil v jisté souvislosti obrat „holka z lidu, když se povede“. Kristýna…

Chtějí pravdu! Lidé se snaží zjistit Schumacherův stav na vlastní pěst

Chtějí pravdu! Lidé se snaží zjistit Schumacherův…

Už toho mají dost! Fanouškům Michaela Schumachera docházejí nervy s neurčitými informacemi o stavu…

 

Reflex.cz

OTA ULČ: Islamofobie, rasismus a výtečná výhoda přílišné citlivosti

OTA ULČ: Islamofobie, rasismus a výtečná výhoda…

Takový vynález si zaslouží plno obdivu a pořádně mu musíme zasalutovat. V současné době se stává zbraní k…

Papež ve Štrasburku přirovnal Evropu k babičce - je už neplodná a unavená

Papež ve Štrasburku přirovnal Evropu k babičce - je…

Papež František dnes při své návštěvě Evropského parlamentu přirovnal náš kontinent k „babičce“, je už neplodná…