6.5. 2015 Michal Fokt

Ford Focus ST 2015: Jízdní dojmy z okruhu Sosnová

 

Na známém severočeském okruhu Sosnová a na silnicích v okolí jsem vyzkoušel omlazené benzinové, ale také dieselové estéčko Focus.

Kompaktnímu hot-hatchi Ford Focus ST se pochopitelně modernizace řady nemohla vyhnout, automobilka vylepšený model představila poprvé už téměř před rokem, v Česku se však objevuje až letos a nyní má za sebou národní okruhovou premiéru, která proběhla včera v Sosnové u České Lípy.

Jak jste určitě zaznamenali, Focus ST potěší nejen atraktivnějším vzhledem a silnějším benzinovým motorem, ale také daleko smysluplnější cenou. A je třeba i konstatovat, že někoho stejně tak může potěšit obohacení nabídky o silný 185k turbodiesel. Odpoledne provoněné spáleným benzinem (a naftou) a pachem spálených pneumatik mělo dva hlavní body programu – jízdy na okruhu s benzinovými hatchbacky Focus ST a silniční test naftového kombíku. Masochisté mohli také na sosnovské trati potrápit jeden z „kombajnů“, ale proč vlastně?

Ford se nikdy nesnažil tvářit, že je Focus ST nějaké nekompromisní sportovní náčiní, jeho místo bylo vždy po boku Golfu GTI, proto trošku překvapí pozornost (nebo snad schizofrenie?), věnovaná sedadlům. Jejich profilování bude fordce závidět i kdejaký supersport, vlastně mi zpočátku přišlo extrémní až moc a… později s ohledem na roli „daily caru“ také, ale zvykl bych si. Chronické „podlaháře“ pak úplně nenadchne relativně vyšší posaz, ovšem jak známo, sedadlo přišroubované k asfaltu ještě neznamená optimální řidičskou pozici. Tím však nechci tvrdit, že Focus ST je typ auta „sednu a jedu“, ideální posaz je třeba chvilku hledat a je třeba se ptát, jestli jsem ho vlastně našel…

Ještě než pošleme během následující půlhodinky do věčných lovišť obě přední pneumatiky, je ale třeba zmínit jednu užitečnou vychytávku estéčka – „pseudosamosvor“ na přední nápravě nově doplňuje nadstavba systému jízdní stability, která v zatáčce přibržďuje vnitřní zadní kolo a pomáhá tak potlačovat Achillovu patu předokolek – nedotáčivost. V Hondě Civic to na okreskách funguje báječně, ale co v hot-hatchi na okruhu?

Už při prvním rozjezdu na cílové rovince je třeba s potěšením konstatovat, že 2.0 EcoBoost, s výkonem 250 koní a a"točákem" 360 newtonmetrů, nepatří k nudným patronům a atmosférickým charakterem s gradací ve vysokých otáčkách zadupává do země předešlý „plochý“ Focus RS. Kabinu prostupuje dunivý (modulovaný) zvuk motoru, jenž se postará o odpovídající příliv emocí.

V horním spektru otáček má čtyřválec rychlé reakce na plyn s minimálním lagem, přesné dávkování ovšem pochopitelně skončilo s vymřením atmosférických motorů. O řazení až později, z okresek... Sosnovou je nejlepší projet celou na dvojku, pouze na cílovce je třeba zařadit trojku, pokud nechcete několik desítek metrů poslouchat marný boj motoru s omezovačem. Brzdy (prvních cca 10 minut) brzdí, pedál je ovšem „gumový“, takže účinek spíše odhaduji, než dávkuji, tady je znát, že okruh nebyl primárním cílem ladění estéčka. Na druhou stranu kde Ford opět nezaváhal, je ladění šasi, opatřeného navíc zajímavými elektronickými pomocníky.

Vy – odpůrci elektroniky, přestaňte prosím otáčet oči v sloup, nevidím jediný důvod, proč se v autě trápit, když si i s těžkou předokolkou můžete na okruhu díky občasnému zásahu brzd užít i pocity, vyhrazené povětšinou pouze čtyřkolkám a zadokolkám (a to ještě ne všem). Zatímco elektronická verze samosvoru má s 250 koňmi a 360 N.m co dělat a při plném plynu na mě laškovně pomrkává ikona stabilizace, „rozevlátá“ záď se stará o kvanta řidičské zábavy.

Nejen že pokud to v zatáčce opravdu nepřeženu s nájezdovou rychlostí, je Focus ST téměř neutrální a zaklekává víceméně rovnoměrně vpředu i vzadu, při správném nájezdu do oblouku navíc vyvolá dokonce lehkou přetáčivost, která pomůže autu „vejít“ se do ostrých zatáček sosnovské trati. Jen je důležité si uvědomit, že je to elektronický doping a nepokoušet se kontrovat volantem. :) Jinými slovy – jezdíte stále jako s předokolkou, jen se to úplně jako předokolka nechová. S Focusem ST tak bude řidičským machrem i naprostý začátečník. Navíc je třeba ocenit, že ačkoli přední nápravě chybí RevoKnuckle, do řízení žádné velké tahání od kol nejde – tak dobře to má Ford vyladěné.

Sice masový nástup těchto systémů asi způsobí, že poslední generace opravdu dobrých řidičů bude ta naše, na druhou stranu pokud jde o zábavu za volantem u už z principu kompromisní předokolky i na okruhu k tomuto typu aut nepříliš přátelskému, bude fungovat i dosud téměř neznámý faktor zábavy. Navíc to lze zcela vypnout, pokud si tedy ve své naivitě myslíte, že tak budete rychlejší ...a ve skříni máte pouta, roubík a důtky.

Jako majitel Focusu ST bych asi volil poněkud čistší jízdní styl, naším cílem ale bylo především prověřit schopnosti auta na limitu a abrazivní sosnovský asfalt si tak při požírání osmnáctipalcových UHP pneumatik úplně chrochtal. Výsledkem byly po dvou stintech přední gumy na odpis, dezén se z pneumatik trhal doslova v pásech, takže zázemí okruhu ze všeho nejvíc připomínalo pneuservis.

A zatímco jízdy pokračovaly nezměněným tempem a rychlostí páru předních gum/30 min, vyrážím s Focusem ST 2.0 TDCi Combi na silnice v okolí. A právě tady se ukazuje, že přesně pro tohle byl Focus St stvořen. V první řadě však (nerad) musím vystřihnout poklonu turbodieselu. Ne pro jeho 185 koní a 400 N.m, ale pro to, jak málo „naftově“ se projevuje. Bonmoty, že u auta není poznat, že má pod kapotou diesel, se objevují co chvíli, jejich autor je ovšem, většinou poprávu, označen za troubu. Něco podobného čekám i teď, ale musím to napsat – TDCi prostě poznáte jen podle toho, že začíná vadnout před 4500/min a podezřele nízké jedenáctilitrové spotřeby. Brumlavý zvuk, naprosto potlačí charakteristické „nýtování“ a zůstává pouze silný zátah od dvou tisíc až někam k 4300/min.

Na okreskách už funguje elektronika podvozku méně okatě a neutralita auta s těžkým nafťákem na předku teoreticky může být kompenzována i delší zádí kombíku, takže prostě jen řídíte a užíváte si fantasticky naladěného fordího šasi. Náklony v zatáčkách jsou minimální sportovní podvozek velmi dobře tlumí „rozumné“ nerovnosti silnic, odskočí si jen zřídka a rázuje teprve na výrazných výtlucích a propadlých kanálech. Určitě to není jízda jako v bavlnce, ale na každodenní použití určitě velmi dobrá kombinace vlastností.

Ovšem zatímco sedadla jsou v autě až příliš hardcore, brzdy a podvozek tak akorát, opačný extrém je převodovka. Je jednoduše hrozná, stejně jako u benziňáku na okruhu. Dlouhé dráhy s gumovými dorazy a ke spolujezdci vyosená kulisa s kvalty poskládanými daleko od sebe opravdu působí v hot- nebo chcete-li warm-hatchi dost nepatřičně, nehledě na to, že při tomto „rozevlátém“ stylu řazení také trošku překáží profilování sedadel.

Další, mnohem zásadnější problém představuje řízení s pouze 1,7 otáčkami mezi dorazy. Vzpomínáte ještě na 147 GTA, s níž jezdit bylo doslova o strach? Teď tu máme reinkarnaci. Ačkoli Ford tvrdí, že v takto extrémně strmém řízení je kolem přímého směru převod pomalejší a zostřuje se s větším úhlem natočení volantu, i tak je až příliš ostré. Určitě bude hrát roli zvyk a sžití se s autem, ale ačkoli rozhodně nepatřím k řidičům s mcraeovským jízdním stylem, ani zatím netrpím „parkinsonem“ byl jsem z při krátké projížďce z nervózního řízení trošku nervózní. Ani ne tak v přímém směru, i když i tam reaguje možná až moc rychle, ale hlavně v zatáčkách to bylo o trefování se do oblouku a odhadování, jak je asi třeba volantem pootočit.

Uvidíme, jak si na to zvyknou kolegové při klasickém týdenním testu, já to zatím shledávám, spolu s převodovkou poměrně výraznou nevýhodou, jakkoli jinak Focus ST těch neduhů moc nemá.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Spojené státy si v Sýrii ponechají vojáky, nechtějí podpořit Asada a Írán Spojené státy si v Sýrii ponechají vojáky, nechtějí podpořit Asada a Írán

Spojené státy si v rámci své nové strategie ponechají v…

Britští poslanci schválili odluku od práva Evropské unie Britští poslanci schválili odluku od práva Evropské unie

Poslanci Dolní sněmovny britského parlamentu v…

Sněmovna vyzvala vládu, aby zablokovala zavedení mechanismu pro přerozdělování azylantů Sněmovna vyzvala vládu, aby zablokovala zavedení mechanismu pro přerozdělování azylantů

Vláda by při projednávání unijní reformy azylové politiky…

Miliardář Světlík patrně přijde o další vítkovický podnik, chystá prodej části akcií Miliardář Světlík patrně přijde o další vítkovický podnik, chystá prodej části akcií

Nový investor, se kterým jedná společnost Vítkovice Heavy…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ford Focus ST 2015: Jízdní dojmy z okruhu Sosnová







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

 



Ford Focus III RS: Co skutečně vězí za fatálními závadami motoru? Ford Focus III RS: Co skutečně vězí za fatálními závadami motoru?

Současný Focus RS je určitě jedním z nejúžasnějších…

Chcete být jako Ken Block? Ford vám nabídne speciální ruční brzdu! Chcete být jako Ken Block? Ford vám nabídne speciální ruční brzdu!

Milujete videa Kena Blocka a chtěli byste jezdit jako on?…

 



 
Legenda je zpátky! Land Rover Defender se vrací s pětilitrovým osmiválcem

Legenda je zpátky! Land Rover Defender se vrací s pětilitrovým osmiválcem

Dnes 18:50

Britská automobilka postaví 150 exemplářů speciálního osmiválcového Defenderu. Bude se jednat o vůbec nejsilnější „defík“ historie.




Blesk.cz

Ovál, čtverec nebo trojúhelník? 6 rad, jak tvarovat obočí podle typu obličeje

Ovál, čtverec nebo trojúhelník? 6 rad, jak tvarovat…

Změní váš obličej, pokud víte, jak ho správně natvarovat. Hranatý obličej zjemní, kulatý zeštíhlí, sníží příliš…

Papež „žehlí“ v Chile zneužívání kněžími. Setkal se proto s oběťmi

Papež „žehlí“ v Chile zneužívání kněžími. Setkal se…

Papež František se v úterý v Chile setkal s oběťmi sexuálního zneužívání, kterého se v minulosti dopustili…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Kolomý dojel čtvrtý, Češi mají problémy. Klymčiwa čeká druhá operace

Kolomý dojel čtvrtý, Češi mají problémy. Klymčiwa…

Martin Kolomý s kamionem Tatra se postaral o nejlepší český výsledek v 11. etapě Rallye Dakar. Pilot týmu…

 

Reflex.cz

Očima libertariána: Důvody k optimismu jsou všude kolem nás. Kde je hledat?

Očima libertariána: Důvody k optimismu jsou všude…

Média přinesla zprávu, že ČR je šampiónem inovací. Často takovéto zprávy zapadnou díky standardnímu mediálnímu…

Winston Churchill – válečník i prozíravý politik, který předpověděl obě světové války

Winston Churchill – válečník i prozíravý politik,…

Zájmy Britského impéria obhajoval Winston Churchill nejen jako politik, ale také „se šavlí v ruce“. Roku 1897…