Ford Focus ST: První kontakt
Hlavní problém nového Focusu ST je, že nevíme, jestli je ve všech detailech stejný s budoucím sériovým hot-hatchem.
Ford si zvykl plánovat premiéry posledních modelů zhruba v ročním předstihu před zahájením prodeje a produkční verze se obvykle s tou výstavní shodovala skoro ve všem. Jenže Focus ST má tolik extrémních detailů, že si netroufáme vsadit na jejich zachování pro sériovou výrobu.
Především tady máme pneumatiky s opravdu šíleným rozměrem 235/35 R19. Ještě před pár lety se devatenáctky dávaly tak nanejvýš na luxusní auta, dnes je má i Focus – aspoň jako showcar. Mimochodem pětice rozvidlených paprsků, která tvoří ráfky, kopíruje vzor končícího Focusu ST.
Designéři Fordu ale zapracovali i na karoserii. Přední nárazník dostal výraznou tlamu. Maska chladiče s malým znáčkem ST se stává dominantním prvkem přídě. Focus v tomto provedení vzdáleně připomíná například Hondu CR-Z. Kdybychom neměli volit přirovnání ze světa automobilů – vypadá jako ryba připravená spolknout kořist. Naživo je efekt působivější, než se zdá z fotek.
Nový je i zadní nárazník s koncovkou výfuku vyvedenou efektivně středem. Doufejme, že tento detail se dostane i do sériové výroby. Ze zadního pohledu zaujme také střešní křídlo, které zdůrazňuje tvary zádi, a tmavší kryty koncových světel. Tvar zadních lamp je vlastně jediným skutečně kontroverzním detailem. Jde sice o unikátní pojetí, budeme si ale na něj muset ještě zvykat.
Díky mnoha designovým úpravám bude Focus ST snáze rozpoznatelný od běžných verzí, než tomu bylo u předchůdce. Mezigeneračně se změnil také odstín laku pro prezentaci – zářivě oranžovou pastelovou barvu Electric Orange vystřídala neméně efektní oranžová metalíza Tangerine Scream, která lépe vyjadřuje technicistní pojetí designu s komplikovanými křivkami.
Lidé od Fordu si pečlivě hlídali přístup do interiéru auta. My jsme ale neváhali a na příležitost usednout dovnitř jsme si počkali. Po otevření dveří vykoukne opravdu vyšperkovaný interiér v kombinaci černé a oranžové barvě. Zaujme barevným provedením, designem i kvalitou použitých materiálů.
Na prvním místě to je anatomicky tvarovaný volant s perforovanou kůží v bočních částech. Svým tvarem připomíná volanty v eMkových BMW, což je jedině dobře, má ale tenčí věnec. U Fordu by se ještě mohli zamyslet nad množstvím tlačítek na volantu, naopak páčky si i přes svůj zvláštní tvar zaslouží pochvalu za dobré umístění. K plusům patří také přehledný přístrojový štít doplněný o již tradiční trojici malých ukazatelů v zorném poli řidiče – na vrchní části kůží obšité palubní desky.
Focus ST déle zaujme tvarem pedálů, potěší přesné řazení a naopak rozpaky vyvolává další variace na téma kuriózní ruční brzda. S podivem je také délka její dráhy a lehkost, s jakou se nechá zatáhnout. Sedíme ovšem v prototypu, třeba se právě toto změní.
Na závěr si záměrně necháváme sedadla. Anatomy značky Recaro nejen, že dobře vypadají, ale také dobře drží a jsou pohodlné (aspoň, jak takto na místě můžeme soudit). Nabízejí silné boční vedení s vysokými a pevnými bočnicemi na sedáku i opěradle v kombinaci s měkkými výplněmi. Přední sedadla díky tomu netlačí a přitom brání pokusům vysmeknout se z nich směrem do boku. Ford navíc dodržuje svůj zvyk dodat boční vedení i zadním sedadlům – lavice v druhé řadě je sice slabším odvarem těch předních, jejich boční vedení je ale stále nadprůměrné a nechybí ani logo Recaro.