Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Focus ST: První kontakt

Diskuze (29)
Ford Focus ST svého času, obzvlášť v oranžové barvě, aspiroval na to, aby se stal legendou mezi rychlými hatchbacky. Modrý ovál v Paříži předvádí, jak bude vypadat jeho nástupce.

Hlavní problém nového Focusu ST je, že nevíme, jestli je ve všech detailech stejný s budoucím sériovým hot-hatchem.

Ford si zvykl plánovat premiéry posledních modelů zhruba v ročním předstihu před zahájením prodeje a produkční verze se obvykle s tou výstavní shodovala skoro ve všem. Jenže Focus ST má tolik extrémních detailů, že si netroufáme vsadit na jejich zachování pro sériovou výrobu.

Především tady máme pneumatiky s opravdu šíleným rozměrem 235/35 R19. Ještě před pár lety se devatenáctky dávaly tak nanejvýš na luxusní auta, dnes je má i Focus – aspoň jako showcar. Mimochodem pětice rozvidlených paprsků, která tvoří ráfky, kopíruje vzor končícího Focusu ST.

Designéři Fordu ale zapracovali i na karoserii. Přední nárazník dostal výraznou tlamu. Maska chladiče s malým znáčkem ST se stává dominantním prvkem přídě. Focus v tomto provedení vzdáleně připomíná například Hondu CR-Z. Kdybychom neměli volit přirovnání ze světa automobilů – vypadá jako ryba připravená spolknout kořist. Naživo je efekt působivější, než se zdá z fotek.

Nový je i zadní nárazník s koncovkou výfuku vyvedenou efektivně středem. Doufejme, že tento detail se dostane i do sériové výroby. Ze zadního pohledu zaujme také střešní křídlo, které zdůrazňuje tvary zádi, a tmavší kryty koncových světel. Tvar zadních lamp je vlastně jediným skutečně kontroverzním detailem. Jde sice o unikátní pojetí, budeme si ale na něj muset ještě zvykat.

Díky mnoha designovým úpravám bude Focus ST snáze rozpoznatelný od běžných verzí, než tomu bylo u předchůdce. Mezigeneračně se změnil také odstín laku pro prezentaci – zářivě oranžovou pastelovou barvu Electric Orange vystřídala neméně efektní oranžová metalíza Tangerine Scream, která lépe vyjadřuje technicistní pojetí designu s komplikovanými křivkami.

Lidé od Fordu si pečlivě hlídali přístup do interiéru auta. My jsme ale neváhali a na příležitost usednout dovnitř jsme si počkali. Po otevření dveří vykoukne opravdu vyšperkovaný interiér v kombinaci černé a oranžové barvě. Zaujme barevným provedením, designem i kvalitou použitých materiálů.

Na prvním místě to je anatomicky tvarovaný volant s perforovanou kůží v bočních částech. Svým tvarem připomíná volanty v eMkových BMW, což je jedině dobře, má ale tenčí věnec. U Fordu by se ještě mohli zamyslet nad množstvím tlačítek na volantu, naopak páčky si i přes svůj zvláštní tvar zaslouží pochvalu za dobré umístění. K plusům patří také přehledný přístrojový štít doplněný o již tradiční trojici malých ukazatelů v zorném poli řidiče – na vrchní části kůží obšité palubní desky.

Focus ST déle zaujme tvarem pedálů, potěší přesné řazení a naopak rozpaky vyvolává další variace na téma kuriózní ruční brzda. S podivem je také délka její dráhy a lehkost, s jakou se nechá zatáhnout. Sedíme ovšem v prototypu, třeba se právě toto změní.

Na závěr si záměrně necháváme sedadla. Anatomy značky Recaro nejen, že dobře vypadají, ale také dobře drží a jsou pohodlné (aspoň, jak takto na místě můžeme soudit). Nabízejí silné boční vedení s vysokými a pevnými bočnicemi na sedáku i opěradle v kombinaci s měkkými výplněmi. Přední sedadla díky tomu netlačí a přitom brání pokusům vysmeknout se z nich směrem do boku. Ford navíc dodržuje svůj zvyk dodat boční vedení i zadním sedadlům – lavice v druhé řadě je sice slabším odvarem těch předních, jejich boční vedení je ale stále nadprůměrné a nechybí ani logo Recaro.

Diskuze (29)
11. 10. 2010 21:24
Re: Fuj!!!
Mňa to neuráža. Do fordov nerobím takže mi je to fuk... len som videl proste tú zelenú na tom RS ako ty vravíš a tým to pre mňa hasne.
Avatar - JDM
10. 10. 2010 17:20
Re: pro důchodce dobrý
my máme v rodině taky škodovku opel a fiat všechny jsou plus minus 2 roky stejné výroby a nejhůře vybavená je pravě škodovka..a to byla dražší jak fiat.škodovka půjde pryč a nahradíme ji právě fordem.mnohem vyšší třidou výbavou a stejnou cenou .je to mnohem kvalitnější auto. Na škodovce už bylo tolik servisu jak na fiatovy a opelovy dohromady nebylo.škodovku mají a stále si ji kupují lidi fanaticky zamilovaní a hrdí na české auta přitom to auto nenabízí a nemá nic kvůli čemu by si jí měl dát přednost třeba před fordem např mondeo a to je fakt
9. 10. 2010 22:13
Re: špatný pokus o Focus
Ja to vidim tak, ze tenhle ford je jak ryba s otevrenou hubou.
Az prijdou vanoce, tak do toho jebnu palici a bude hotovo >:D
Avatar - JDM
9. 10. 2010 20:07
Re: pro důchodce dobrý
náhrada škodovky???? to taky nevím jak to myslíš ale ford je trošku jinde než škodovka tolik kolik škodovka prodá aut za rok se prodalo jen focusů za rok..prosím nepleťte jsem škodovky a už vubec je nesrovnávejte s fordem...škodovky nejsou žádná extra třída a nikde jinde než v česku si je nekupují víc jak fordy.
Avatar - JDM
9. 10. 2010 19:30
Re: pro důchodce dobrý
právě že jezdíjou fabii HTP ,kdyby důchodce sedl do STčka tak z toho dostane infarkt, důchodci jezdí TDIčkama