Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tak to je on! Nový Ford Focus ST využívá motor z Mustangu a poznatky z vývoje Fordu GT

David Bureš
Diskuze (203)

Nový hot hatch se stává jedinou verzí aktuální Focusu s benzinovým čtyřválcem. K dispozici ale nadále bude i s turbodieselem.

Ford konečně odhaluje napjatě očekávanou sportovní variantu aktuální generace Focusu. Nový hot hatch Ford Focus ST podle očekávání nakonec skutečně dostal přeplňovaný zážehový čtyřválec 2.3 EcoBoost, známý z Mustangu, jak se dopředu spekulovalo. I nadále však bude k dispozici i se vznětovým motorem, turbodieselem 2.0 EcoBlue.

Benzinová varianta nového díla Ford Performance je naladěna na 280 koní (206 kW) a 420 N.m, zatímco ta naftová na 140 kW a 400 N.m, které jsou dostupné už od 2000 otáček. Oba jsou kombinovány s šestistupňovým manuálem, pro 2.3 EcoBoost je k dispozici též sedmistupňová automatická převodovka.

Jak je u Focusu ST zvykem, poháněná jsou jen přední kola, v kombinaci s benzinovým motorem však vůz nově využívá elektronický samosvorný diferenciál, který má pomoci stabilitě v zatáčkách. V kombinaci s trvale řízeným tlumením (CCD) navíc umožňuje upravit chování auta podle potřeby.

„Inteligentní technika umožní udělat z Focusu ST Jekylla i Hydea, když pomocí stisknutí tlačítka promění rafinovaný tourer do soustředěného výkonného auta,“ říká šéf evropské divize Ford Performance Leo Roeks s tím, že při vzniku nového Focusu ST byly využívány poznatky z vývoje Fordu GT nebo Focusu RS.

Video se připravuje ...

Motor 2.3 EcoBoost tak pro okamžité reakce využívá inovativní techniku anti-lagu použitou již ve supersportu GT a ostrém pick-upu F-150 Raptor. Ta při uvolnění pedálu plynu nechává otevřenou škrticí klapku, čímž udrží rychlost otáčení kompresoru turba a umožní rychlejší zvýšení tlaku v případě potřeby. Rychlosti reakcí hliníkového agregátu navíc pomáhá turbodmychadlo typu twin-scroll s nízkou setrvačností. Turbodiesel 2.0 EcoBlue zase sází na turbo s nízko setrvačností a variabilní geometrií lopatek.

V případě manuální převodovky pak Ford vyzdvihuje užití techniky automatických meziplynů, systém vyrovnávání otáček poprvé využil už Mustang. Ten je určen hlavně pro méně zkušené řidiče, kterým zajistí hladkou změnu převodu, ti zkušení si jej mohou klidně vypnout.

Naladění podvozku pak bylo přizpůsobeno univerzálnímu charakteru auta, které má být schopno každodenního užívání, stejně jako zábavné jízdy na okreskách i hrátek na závodních okruzích. Specifické jsou nejen větší brzdy a rychlejší řízení, ale také třeba pružiny, snižující vůz o 10 mm k zemi, navíc jsou tužší, o 20 % vpředu a o 13 % vzadu oproti běžným variantám Focusu.

Video se připravuje ...

Důležitou součástí změn je i krátce zmíněný elektronický samosvorný diferenciál s hydraulicky aktivovanými spojkami z dílny firmy Borg-Warner, který podle Fordu zajistí preciznější a rychlejší reakce než tradiční mechanický samosvorný diferenciál. Má ho ale jen zážehová varianta Focusu ST, ta vznětová se spoléhá jen na vektorování točivého momentu přibrzďováním vnitřního kola.

Focus ST se liší samozřejmě také svým sportovnějším zevnějškem, který upravuje nová maska chladiče pro lepší chlazení motoru nebo výraznější střešní spoiler. Vzadu pak bohužel chybí švihácká centrálně umístěná zdvojená koncovka výfuku, podle Fordu je to ale kvůli praktičnosti – koncovky po stranách umožní případnou montáž tažného zařízení. Uvnitř pak najdeme sportovní volant s masivním věncem či sedačky Recaro.

Nový Ford Focus ST se začne prodávat v létě 2019. Stejně jako předchůdce bude dostupný nejen jako pětidveřový hatchback, ale také jako kombík.

David Bureš
Diskuze (203)
Avatar - woody-alien
21. 2. 2019 23:05
Re: Doplnujici info - cena a samosvor jen u benzinu
Náš importér Fordu má výkyvy ne nepodobné nejmenovaným pravidelným měsíčním stavům u žen. ;-) A tak zatímco minulá FieSTa byla u nás za mnohem lepší peníze než na Slovensku, tak Focus ST na začátku napálili tak, že bylo o cca 150t dražší než u vás nebo v Polsku. A GTI sice nemělo v základu 18" ani xenony....ale u nás to bylo v paketu Sport GTI za hodně výhodnou cenu.
21. 2. 2019 20:42
Re: Čumák
Moje řeč. Škaredé zvenku i zevnitř.
Avatar - white label
19. 2. 2019 20:57
Re: ST
Stejně barevné logo ///M májí dávno (u 5er od mod. r. 2000) i tzv. eMpakety. To je na ryzí eMmodel slabé "stigma". ;-)
Avatar - white label
19. 2. 2019 20:53
Re: ST
Zkus najít kombinaci dvou běžných písmen, která se nedá na nic napasovat. ;-)
Avatar - white label
19. 2. 2019 18:09
Re: ST
Tak SDT.