Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford GT: Výroba amerického supersportu se rozjíždí

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Kanadský Multimatic zahájil ve spolupráci s Ford Performance v Markhamu výrobu supersportu GT.

Druhá moderní reinkarnace Ford GT byla poprvé představena v lednu 2015 na North American International Auto Show v Detroitu. Po necelých dvou letech se konečně rozjela výroba, první kus opustil montážní linku 16. prosince. Supersport nevzniká v USA, nýbrž v kanadském Markhamu (provincie Ontario). Stavbu zajišťuje Multimatic, výrobce a dodavatel automobilových dílů, který má také závodní divizi. Během příštích čtyř let jich vyjede do světa tisícovka, tedy 250 ročně.

„Gétéčko“ je netrpělivě očekáváno po celém světě, objeví se i u nás, fanoušci Fordu se určitě mají na co těšit. Automobilka byla zatím velmi skoupá na detaily, neznáme ani důležitá technická data a další podrobnosti. Snad se je brzy dozvíme. Je známé pouze to, že uprostřed umístěný motor V6 EcoBoost 3,5 l se dvěma turby dává určitě přes 448 kW (609 k).

Výkonný viceprezident a vrchní technický ředitel Ford Motor Company Raj Nair k zahájení produkce řekl: „Když jsme s programem nového Fordu GT letos začínali, měli jsme dva hlavní cíle – zazářit v Le Mans a začít s dodávkami před koncem roku. Podařilo se nám obojí. Je to slavnostní okamžik pro každého, kdo se podílel na navrhování a vývoji tohoto vozu. Nový Ford GT je výkladní skříní našeho inovačního potenciálu.“

Znamená to tedy, že kupé poputuje okamžitě k prvnímu zákazníkovi? Možné to je, ale bohužel nevíme, kolik za něj vlastně zaplatil. Ceny zůstávají tajné, v USA se hovoří o 400 tisících dolarů (zhruba 10,4 mil. Kč) za jeden každý kus. První pětistovku zájemců si vybral modrý ovál sám a ti jistě vědí, na kolik je jejich nový čtyřkolový miláček přijde. Mimochodem, kompletně vyplněnou žádost o GT zaslalo automobilce do letošního května 6.506 lidí.

Auta budou prodávat jen někteří dealeři s patřičným servisem. Každý severoamerický prodejce, respektive jeho zaměstnanec si navíc pro vůz, který má u něj klient objednaný, musí dojet do Markhamu sám. V Evropě to jistě bude jiné, ale speciální školení techniků je nutností na obou stranách Atlantiku.

Letošní vítězství v Le Mans dostalo tedy tak trochu zvláštní punc, protože závodní verze byla homologována v době, kdy žádný sériový kus ještě neexistoval, pouze prototypy. To však není nic neobvyklého, podobných případů bychom našli v historii povícero. Tým Chipa Ganassiho nasadil do francouzské čtyřiadvacetihodinovky čtveřici vozů ve třídě LM GTE Pro. Ten s posádkou Joey Hand/Dirk Müller/Sébastien Bourdais nakonec těsně kategorii vyhrál, další dva dojely třetí a čtvrtý. Přesně po půlstoletí od prvního triumfu, i když tenkrát v absolutní klasifikaci. Na rozdíl od sedmistupňové dvouspojkové převodovky produkčních verzí mají závodní speciály šestistupňovou sekvenční.

Ti, na které se nový Ford GT nedostane, si mohou koupit třeba stavebnici Lego (spolu s legendárním GT40 z roku 1966), případně si s ním zajezdit alespoň virtuálně ve Forza Motorsport 6. Poptávka přece jen převyšovala nabídku několikanásobně...

Aleš Dragoun
Diskuze (0)