Ford Model K (1905-1908): Velký šestiválcový předchůdce Plechové Lízy

 

Model K byl největším, nejvýkonnějším a nejdražším modelem značky své doby a honosil se řadovým šestiválcem. Jeden roadster bude zanedlouho k mání...

Henry Ford se ke slavnému Modelu T propracoval jednoduše, postupným užitím předchozích písmen abecedy. Začal tedy logicky „áčkem“, prvním toho jména, hned po založení Ford Motor Company v roce 1903 (jeho dřívější pokusy s quadricykly a traktory by si zasloužily samostatný text). A následovaly další. Ovšem ne vždy měl ve své firmě hlavní slovo, do toho, co se bude vyrábět a prodávat, mluvili i další investoři a akcionáři, hlavně Alexander Young Malcomson.

Američané dohánějí Brity

Přesně takovým vozem byl Model K, současník menších F a N. Sám Henry ho neměl rád, protože to nebylo levné a jednoduché auto pro lidi, o kterém vždycky snil. Jenže jednalo se o důležitý mezník, v přídi trůnil šestiválec. Postavil se hlavně Packardu. S agregáty o tomto počtu válců komerčně jako první prorazil britský Napier v roce 1904, který je vyzkoušel i v závodech. Do USA se dostal tou nejjednodušší cestou, ještě tentýž rok otevřel montážní závod v Bostonu. Místní výrobci zatím spali, ale za dvě léta už je mělo osm automobilek, kupříkladu ještě Franklin, National a Stevens-Duryea.

A Ford u toho nemohl chybět. Model K se představil na autosalonu v New Yorku v lednu 1906 coby klasický čtyřmístný tourer, tedy s otevřenou karoserií s plátěnou střechou, ale bez oken. Nahradil Model B, vyráběl se už od konce roku 1905. Poháněl jej řadový litinový motor objemu 6636 cm3 (průměr 114,3 x 107,95 mm) s L-hlavou, každým válcem odlitým samostatně. Dvoustupňovou planetovou převodovku zdědila i pozdější Plechová Lízinka, jak se přezdívalo Modelu T.

Ford Model TT: Co byla zač zapomenutá Plechová Líza?

Tourer i roadster

Podvozek měl rozvor 3048 mm a auto vážilo 1089 kg. Jenže do té doby největší a nejvýkonnější ford (se 30 kW/41 koňmi) přišel na 2.400 dolarů, což byla astronomická částka. Přesto jen v prvním modelovém roce přinesl firmě 85 procent zisku z prodeje nových aut! V květnu 1907 následoval dvoumístný roadster s kratším rozvorem 2896 mm, ale to už se základ nabízel za 2.800 dolarů...

Tedy, vlastně třímístný. Na malém sedátku na zádi neměla svoje místo tchyně, nýbrž mechanik. Boháči, kteří si mohli luxusní a drahý Model K dovolit a s dámou svého srdce si vyrazili na projížďku, se přece v oblecích nemohli zašpinit. A technika nebyla před 110 lety ani zdaleka spolehlivá, takže se hodily další ruce, které jí rozuměly.

Na druhou stranu v této idylické době se sedělo ještě na autě a nikoli v autě, roadstery toho byly jasným důkazem. Žádná střecha, žádné dveře, tyhle zbytečnosti postrádaly. „Monokl“, malé čelní sklo tak typické pro americké vozy s touto karoserií do první světové války, samozřejmě nemohl na řídicí tyči chybět. Ochranu ale neposkytoval prakticky žádnou. Druhá sezóna znamenala pět stovek prodaných Modelů K v obou verzích. Stal se nejoblíbenějším šestiválcem světa i přesto, že si klientela stěžovala na kvalitu montáže a později přecházela ke konkurenci...

110 let ve dvou rodinách

RM Sotheby's právě jeden roadster vydraží. Pochází právě z roku 1907, má číslo karoserie 2446 a šasi i motoru K952. To znamená, že agregát je původní. Za jedenáct dekád aktivního života jej vlastnily pouhé dvě rodiny! Otec stávajícího vlastníka jej koupil od dědiců toho původního v texaském Gatesville přesně před šedesáti lety. Otevřený sporťák se zúčastnil The Texas Tour o rok později. Tehdy se konal teprve 5. ročník největší jízdy historických automobilů v tomto státě, příští rok na jaře se uskuteční po pětašedesáté.

Auto samozřejmě prošlo renovací, jenže před více než půlstoletím. A je to na něm vidět, od té doby získalo znovu správnou patinu a opadává z něj barva. Mosazné světlomety značky E & J mělo už z továrny, stejně jako startovací kliku. Elektroinstalace představovala hudbu budoucnosti, spuštění motoru vyžadovalo silného chlapa a zpětný chod kliky mu mohl přerazit i ruku, pokud neuhnul dostatečně rychle.

Ford Model A (1927-1932): Proč nebyl nástupce Plechové Lízinky tak úspěšný

Na aukci v arizonském Scottsdale, které se koná 17.-19. ledna 2018, za něj RM Sotheby's požadují 175-275 tisíc dolarů (3,8-6 milionů korun). Oproti jiným a mnohem mladším vozům je to vlastně pakatel. Modelů K vznikla do října 1908 v továrně na detroitské Piquette Avenue dohromady necelá tisícovka, poslední exempláře měly drobně upravený vzhled. Ford tehdy stavěl své vozy ještě kusově, ale autentických roadsterů přežila pouhá desítka. Pěkná raritka pro dalšího majitele, že? Za jeho volantem zažije trochu jiný adrenalin, než je dnes zvykem. Vrátí se do doby našich pradědů. Nezávidíte mu trochu?

Den a noc o světový rekord

Model K se stal i světovým rekordmanem. Frank Kulick ujel za 24 hodin 1826 kilometrů průměrnou rychlostí 76 km/h, předchozí zápis překonal o 495 km..Nechtěnému dítěti nevěnoval Henry dostatečnou pozornost, protože už byl zaneprázdněn přípravou výroby Modelu T, který mu zajistil nesmazatelné místo v historii. Aby nebyl tolik závislý na dodavatelích, nechal postavit vlastní slévárnu a postupně také vyplácel akcionáře, zejména Malcomsona, chtěl totiž získat kontrolu nad modelovou politikou. A další šestiválec se v nabídce Fordu objevil až v roce 1941, kdy otec ustoupil synovi Edselovi...

Foto: Ford Motor Company, Darin Schnabel/RM Sotheby's, Wheels Age

Spolupracujeme s TipCars.com
Itálii dramaticky zdražují dluhy Itálii dramaticky zdražují dluhy

Nečekaně vysoký schodek římského rozpočtu hrozí problémy…

Deník E15 vydává další exkluzivní magazín E15 Premium – Jak vyhrát budoucnost Deník E15 vydává další exkluzivní magazín E15 Premium – Jak vyhrát budoucnost

Jak vyhrát budoucnost, vám poradí letošní páté číslo…

Ruské pravoslaví ruší styky s konstantinopolským patriarchou Ruské pravoslaví ruší styky s konstantinopolským patriarchou

Ruská pravoslavná církev zastavuje kvůli osamostatnění…

 
Zdroj: RM Sotheby's, Wikipedia

Štítky Ford

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank

Morálně i fakticky zastaralý hasičský tank má nahradit…

Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 



Ford Model A (1927-1932): Proč nebyl nástupce Plechové Lízinky tak úspěšný Ford Model A (1927-1932): Proč nebyl nástupce Plechové Lízinky tak úspěšný

Model A, následník slavné Plechové Lízinky, se postavil…

Ford Model TT: Co byla zač zapomenutá Plechová Líza? Ford Model TT: Co byla zač zapomenutá Plechová Líza?

Téčko je jedním z nejslavnějších aut historie, bylo…

 



 
FSO Polonez: Polský hatchback od Giugiara slaví 40 let

FSO Polonez: Polský hatchback od Giugiara slaví 40 let

Včera

Hatchback polské značky s italskou technikou i designem patřil mezi automobilové vytrvalce. Vyráběl se dlouhých 24 let.




Blesk.cz

Odborníci z úřadu práce na telefonu Blesku! Na co se nejvíc ptáte? Jak dlouho můžete volat?

Odborníci z úřadu práce na telefonu Blesku! Na co se…

Pozor! Je to tady. Startuje další ročník unikátního projektu Blesku Odborníci na telefonu. DNES od 10 do 12…

Tajemné londýnské podzemí: Co všechno se skrývá pod britskou metropolí? Stanice duchů, válečné bunkry a další!

Tajemné londýnské podzemí: Co všechno se skrývá pod…

Podzemní poštovní železnice, »stanice duchů«, či římské lázně a amfiteátr. Londýn turistům nenabízí jen tuctové…

 

iSport.cz

Jste Václavem Havlem českého fotbalu? ptali se Šilhavého Ukrajinci

Jste Václavem Havlem českého fotbalu? ptali se…

PŘÍMO Z UKRAJINY | Jaroslav Šilhavý, trenér národního týmu, očekává zítra proti Ukrajině ještě těžší zápas, než…

Kdo hlídá vítěze Velké pardubické? Pozor, koza Vlasta je drsná!

Kdo hlídá vítěze Velké pardubické? Pozor, koza…

Kopce zalité sluncem, zdánlivá pohoda a klid. Koně za miliony ve stájích hlídá rohatá koza Vlasta. „Radši jsem…

 

Reflex.cz

Pohřeb Kočkových: Jak jsem se styděl za své spoluobčany

Pohřeb Kočkových: Jak jsem se styděl za své spoluobčany

Byl jsem v pátek – na jako čumil, ale pracovně – na pohřbu Jana Kočky, mladého kluka, který z blbosti sedl do…

Večírky, vraždy, prostituce: Unikátní snímky ukazují divoký svět mafie v Rusku po rozpadu SSSR

Večírky, vraždy, prostituce: Unikátní snímky ukazují…

Rusko se v devadesátých letech minulého století po rozpadu Sovětského svazu vyznačovalo vysokým nárůstem…