Ford Mondeo (2000-2007) - černý kůň

Ford Mondeo (2000-2007) - černý kůň

 
 

Tak jako Opel Astra léta usiluje o skalp Volkswagenu Golf, útočí Ford se svými manažerskými modely střední třídy na pozice Volkswagenu Passat. Ten má možná lepší image, ale aktuální Mondeo je černým koněm mezi německými vozy posledních let. Seznam předností je dlouhý a zápory jsou převážně nevýznamné.

Pověst velkých Fordů v posledních dvaceti letech nebyla příliš dobrá. Mohly za to nejrůznější problémy Fordů Scorpio a prvního světového Fordu Mondeo z poloviny devadesátých let. Od roku 2000 je ale na trhu snad nejlepší Ford všech dob. Mondeo sice ani v aktuálním kole svého rivala z konstruktérské kanceláře VW neporazilo, na trhu ojetých vozidel je mu však rovnocenným konkurentem, který v sobě spojuje mnoho vítaných vlastností.

Místo narození: Paříž 2000

Podzimní premiéra nového Mondea se odehrála na pařížském autosalonu již v roce 2000, tedy uprostřed životního cyklu konkurenčního Passatu. To měla být výhoda pro Ford, který měl připraven moderní výrobek, s třemi karosářskými variantami, které dosud patří k nejprostornějším ve své třídě. Rozvor 2754 mm stejně tak jako další vnější rozměry (sedan i liftback: 4731 x 1812 x 1429 mm, kombi: 4804 x 1812 x 1429 mm) zajistily dostatek prostoru na všech sedadlech, včetně ukázkové šířky 1470/1480 mm ve výši loktů vpředu/vzadu. Zavazadelník sedanu a liftbacku má standardní rozměr 500 litrů, kombi uveze 540 až 1700 litrů nákladu, čemuž odpovídá také využitelná užitečná hmotnost.

obrázek [300 x 215] Silnou stránkou vozu je i po šesti letech od premiéry ukázkově navržený podvozek, který výborně drží stopu a je současně tak komfortní jak by se od vozu této třídy čekalo. Zadní čtyřprvková náprava vede kola skvěle dokonce i ve chvíli, kdy jedete s kombi na dovolenou s celou rodinou a s plně naloženým zavazadelníkem. K tomu připočtěte briskní řízení s výbornou zpětnou vazbou, přesné řazení a vše korunují dobré brzdy. S předchozími Fordy střední třídy nelze vůbec srovnávat vysokou úroveň interiérů, ať již jde o volbu použitých plastů, potahových látek, tvarování a proporce sedadel, či ergonomii uspořádání pracoviště řidiče. Vše z uvedeného lze dodnes považovat za velmi povedená řešení, která dělají Fordu dobré jméno. K slabším stránkám Mondea, které převzalo v Evropě úlohu vlajkové lodi značky, patřila motorová paleta.

Spolehlivé zážehové motory, problematické diesely

obrázek [300 x 220] Zážehové motory měly standardní výkonové odstupňování a prakticky dodnes s nimi nejsou žádné zásadní problémy také proto, že rozvodový mechanismus spoléhá na ocelový řetěz místo rizikového pryžového řemenu. V nabídce byly od počátku motory 1,8 l (81 a 92 kW), 2,0 l (107 kW), 2,5 V6 (125 kW) a vrcholná verze ST220 se šestiválcem 3,0 V6 (166 kW) pak přišla na podzim 2002.

Nabídka vznětových motorů se zpočátku skládala jen z motorů 2.0 TDDi vlastní konstrukce s klasickým přímým vstřikováním nafty o výkonu 66 a 85 kW. Vibrace a hluk těchto motorů byl vyšší než na co byli zvyklí majitelé konkurenčních Volkswagenů, takže se netrpělivě čekalo na příchod modernějších jednotek se vstřikováním common-rail, označovaných zkratkou TDCi. Ty se na trhu objevily v roce 2002 s podstatně tišším chodem, pružnými reakcemi na sešlápnutí pedálu plynu ale se stále příjemně nízkou spotřebou. Zatímco diesely starší konstrukce jezdí dodnes zpravidla bez závažnějších poruch (výjimkou mohou být prasklé hlavy nebo bloky motoru, případně závady turbodmychadel), nové diesely common-rail si prodělaly těžké dětské nemoci. Postiženo bylo u řady motorů čerpadlo, zanesené trysky vstřikovačů, netěsné palivové potrubí, hlavy válců i elektronika řízení chodu motoru. V některých případech se pohroma, jejíž příčiny měly kořeny nezřídka v tankování nekvalitní nafty, projevila již po krátkém používání nového vozu. V tom případě šlo plnění v řádu desítek tisíc obvykle z kapsy Fordu, jistě se však najdou také případy, kdy stejné sumy musel v servisu Ford zanechat majitel.

Nabídku vznětových motorů Ford postupně rozšiřoval a všechny agregáty postupně inovoval, takže dnes najdete v nabídce motory 2.0 a 2.2 TDCi (66, 85, 96 a 114 kW), zážehové motory jsou momentálně zastoupeny všemi výše uvedenými jednotkami a navíc lze mít přímovstřikovou verzi čtyřválce 1.8 SCi, či umírněnější šestiválec z ST220, který je dodáván mj. v luxusní verzi Titanium X (3.0 V6 150 kW).

Velký facelift v poločase

obrázek [300 x 168] Mondeo prošlo několika inovačními kroky, které zohledňovaly vývoj v daném segmentu. Tím hlavním faceliftem prošel největší evropský Ford v roce 2003. Z vnějších změn si zaslouží pozornost hlavně maska chladiče s kovovým lemováním a větším logem. Za nejužitečnější změnu pak jednoznačně považujeme nová vnější zpětná zrcátka, která oproti předchozí verzi zlepšila výhled skutečně podstatně. V dolní části nárazníku pak najdeme ozdobnou chromovanou lištu a při pozornějším zkoumání se dají odhalit i mírně pozměněná koncová světla.

V interiéru se naopak udála změna velmi podstatná – místo dřívějšího shluku několika typů a tvarů ovladačů z různých materiálů zde dnes najdeme perfektně zpracovanou palubní desku z měkčeného a na dotek příjemného plastu. Celek je sice trochu studený, dobrý pocit z kvality a propracovanosti ale tento dojem dobře vyvažuje. Plus si také zaslouží integrované autorádio s jednouchým ovládáním a do konceptu interiéru zapadajícím designem. Mírně nepohodlné je ale ovládání vyhřívání předních sedadel, skryté a obtížněji dosažitelné na středovém panelu za řadicí pákou.

Závady a problémová místa

obrázek [300 x 344] Fordy Mondeo se řadí k nejspolehlivějším evropským vozům střední třídy. Jen s minimálními výhradami to platí o jednoduchých zážehových motorech, které mají dobré parametry, ale někteří majitelé si stěžují na vysokou spotřebu menších kubatur. Naše bohaté zkušenosti s novými vozy jsou k dispozici v magazínu Auto.cz v rubrice Testy, přímé odkazy jsou na konci tohoto článku.

Problémy vznětových motorů jsme již popsali a nezbývá než konstatovat, že jsou rizikovější volbou než benzinová Mondea. Spotřeba nafty mezi 5 a 7 litry na 100 km je jistě lákavá, ale před koupí vznětového vozu se vyplatí důkladná prohlídka v autorizovaném servisu a nejlépe také diskuze s původním majitelem o historii vozu nad dokumentací o servisních úkonech. Zapomenout bychom neměli ani na to, že turbodiesel s karoserií kombi je oblíben mezi podnikateli a vedle možnosti zakoupení verze N1 s tím souvisí i pravděpodobné vyšší zatížení takového vozu ve srovnání s rodinnými automobily.

Vozy z prvních let výroby trpěly na korozi dveřních hran a závěsů dveří, často předčasně korodoval také originální výfuk, bez koroze jsou naopak komponenty podvozku, které spoléhají na odolnou ocel místo dnes tak moderních náprav ze slitin hliníku. Výparník klimatizace bývá u starších vozů bez potřebné péče infikován mikroorganismy, které jsou snadno identifikovatelné podle výrazného zápachu. Závady se občas dotknout také spojky a jejího hydraulického ovládání, nesymetrického účinku ruční brzdy a netěsných manžet na hnacích hřídelích kol, které se následně poškodí vlivem vystavení povětrnostním podmínkám. Zadní náprava mívá u značně zatěžovaných vozů problémy s geometrií.

Dlouhodobé testy německých renomovaných časopisů pějí na Mondea zpravidla jen chválu za spolehlivý a úsporný provoz, bez nutnosti navštěvovat servisy mimo předepsané prohlídky. TÜV Report považuje Ford Mondeo za průměrně spolehlivý automobil, který je mezi tříletými vozy na stejné úrovni jako Volkswagen Passat, Audi A8 nebo Škoda Octavia.

Nejstarší ojetá Mondea z roku 2001 lze u nás pořídit již za 160 až 170 tisíc korun, vozy po faceliftu z roku 2003 příjdou nejméně na 250 tisíc Kč.

Další informace najdete také na odkazech:

Plusy:

  • jízdní vlastnosti
  • přesné řízení s výbornou zpětnou vazbou
  • prostorný interiér i zavazadelník
  • komfortní odpružení
  • přijatelná cena originálních náhradních dílů
  • solidní zpracování

Minusy:

  • malá vnější zpětná zrcátka
  • hlučné diesely starší konstrukce (TDDi)
  • příliš nízko pod volantem umístěné dálkové ovládání autorádia
  • nevhodná konstrukce zámku pátých dveří - nutné časté opakované zavírání
  • ESP u mnoha modelů jen za příplatek

Nejčastější závady

  • TDDi: problémy s turbodmychadly, prasklými hlavami a bloky motoru
  • TDCi: závady na elektronice, netěsná vysokotlaká potrubí, závady čerpadel, vstřikovačů
  • Koroze dveřních hran a závěsů
  • Koroze výfuků
  • Zanesený výparník klimatizace
  • Závady spojky a jejího hydraulického ovládání
  • nesymetrický účinek ruční brzdy
  • netěsné manžety na hnacích hřídelích kol
Spolupracujeme s TipCars.com
Banky si kvůli intervencím ukládaly peníze u ČNB Banky si kvůli intervencím ukládaly peníze u ČNB

Masivní příliv spekulačních peněz způsobil, že banky…

Glosa Martina Čabana: Oranžová krev Glosa Martina Čabana: Oranžová krev

Volby mají mnoho poražených, ale nikdo nekrvácí víc než…

Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem

Pro Svobodu a přímou demokracii Tomia Okamury znamenají…

ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek

Volební lídr sociální demokracie Lubomír Zaorálek, jehož…

 

Štítky Ford Mondeo

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8 Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8

Druhá generace Audi A7 Sportback s sebou přináší evoluční…

 



Ojetý Ford Mondeo Kombi: Sázka na benzin 2.0 Duratec Ojetý Ford Mondeo Kombi: Sázka na benzin 2.0 Duratec

Minulá generace Fordu Mondeo patří k velmi oblíbeným…

Ojetý Ford Mondeo 2.0 TDCi: Diesel vybírejte pečlivě Ojetý Ford Mondeo 2.0 TDCi: Diesel vybírejte pečlivě

Ford Mondeo se řadí mezi vyhledávané ojetiny již řadu…

 



 
Má legendární náklaďák Praga jen pro radost. Na výletech se nadře!

Má legendární náklaďák Praga jen pro radost. Na výletech se nadře!

Dnes 09:40

Václav Hála z východních Čech má zajímavého koníčka – pořídil si starou nákladní Pragu S5T. Nepoužívá ji ovšem k práci, nýbrž pouze na víkendy k potěše své i okolí.




Blesk.cz

Vytáhněte pršipláště, do metropole přišel pravý podzim. Pražany čeká ochlazení i déšť

Vytáhněte pršipláště, do metropole přišel pravý…

Pražané, připravte se na ochlazení a konec babího léta. Dle meteoroložky Dagmar Honsové nás po většinu týdne…

Komentář: Česko zažilo volební masakr. A další ještě čekají

Komentář: Česko zažilo volební masakr. A další ještě čekají

Už jsme si zvykli říkat sněmovním volbám zemětřesení. Ty poslední ale přinesly hotový masakr, z nějž se česká…

 

iSport.cz

Mourinha naštval přístup United. Ať vám to hráči přijdou vysvětlit, zlobil se

Mourinha naštval přístup United. Ať vám to hráči…

Trenér José Mourinho zkritizoval přístup fotbalistů Manchesteru United, kteří v devátém kole Premier League…

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku trefil Šural hattrickem

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku…

Fotbalisté pražské Sparty vyhráli v 11. kole v Jablonci 3:0 a dočkali se první ligové výhry venku po čtyřech…

 

Reflex.cz

Audrey Hepburn za války málem zemřela. Utrpení si vynahradila svatbou jako z pohádky

Audrey Hepburn za války málem zemřela. Utrpení si…

Jedna z nejznámějších tváří filmového plátna druhé poloviny 20. století, žena, která se stala nezapomenutelnou…

Problémy s máslem už zasáhly i Francii. Média to líčí jako možnou „katastrofu“

Problémy s máslem už zasáhly i Francii. Média to…

Francouzská média jsou zneklidněna. Tentokráte ne politikou fanfaronského prezidenta Emmanuela Macrona, ale…