TEST Ford Mondeo – první jízdní dojmy
Podrobný popis nové generace vozu Ford Mondeo jsme zveřejnili nedávno, čtyři stovky kilometrů ujetých při mezinárodní prezentaci na jihu Evropy odhalilo další zajímavosti – s oběma hodnotícími znaménky.
V běžném prostředí vypadají vozy stejně dobře jako na ženevském autosalonu – přispívají k tomu sice nepochybně příplatkové pneumatiky, ale ve střední třídě s masovou firemní klientelou se cení jen lehce rozevlátý konzervativismus – a do tohoto měřítka se Mondeo vejde.
Tak především – verze sedan je při stejné ceně jako liftback sice papírově téměř stejně prostorná, ve skutečnosti je ale ne-pohodlí sedanu při manipulaci se zavazadly o dost větší.
Na designu upoutávají drobnosti – prolomený kryt zavazadelníku sedanu a liftbacku má svůj odraz mimo jiné také v prolisu přístrojové kapličky v interiéru. Jde o drobnost, ale celkem vtipně je tak řidiči naznačováno, jaké auto vlastně řídí.
Dříve účelně tvarovaná záď verze kombi se nyní více „balí“ ve stylu Mazda6 nebo Alfa 159, ostře sledovaná délka a objem zavazadelníku tím nijak neutrpěly. Mondeo Kombi budou mít rádi i v servisech – nízko končící víko zavazadelníku je totiž spojeno s nárazníkem, takže jakékoli kolize neodnese jen nárazník samotný…
Interiér je téměř přesnou kopií S-Maxu, pouze „leteckou“ rukojeť ruční brzdy nahradila klasická páka. Před spolujezdcem je zřetelně více místa, středový panel kazí jen lacině působící obložení z imitace dřeva a na všech dosažitelných místech přibyly větší odkládací prostory. Sedadla jsme ve vlásenkách prověřili skutečně důkladně se dvěma výsledky – skvěle drží a zasloužila by si výše stavitelnou operku hlavy.
Vrcholný dvouapůllitrový zážehový pětiválec s výkonem 162 kW je podle našeho názoru skrytým favoritem mezi zážehovými motorizacemi. V jakémkoli režimu je i oproti konkurenci až nezvykle tichý, sladění se šestistupňovou manuální převodovkou se osvědčilo na dálnici i v kopcích. Vůz je až na nejzazší možnou mez přísně neutrální, do zatáček se mu i přes jistou zavalitost evidentně chce a za všechny naše akcelerační blázniviny v horách odpovídá jen jedenáctilitrovou spotřebou.
Nejprodávanější bude ale určitě dvoulitrový turbodiesel s výkonem 103 kW v kombinaci s manuální, respektive 96 kW se šestistupňovým automatem. Po pětiválci je sice motor trochu slyšet, stále je ale zvukově mnohem kultivovanější než VW systémy čerpadlo-tryska. Největším překvapením je i u této motorizace zachovaná neutrální charakteristika podvozku. I přes poměrně značnou hmotnost pohonné jednotky nemá Mondeo potřebu ztěžovat řidiči zatáčení a i v mezních situacích jsme se obešli bez ESP. S pohodovou jízdou přes hory a podstatně méně častém využívání dynamického potenciálu jsme si na palubním počítači spokojeně přečetli údaj o spotřebě 6,4 l/100 km.
Některé posádky si u benzinových pump vyzkoušely standardně (!) montované víko nádrže Easy Fuel, které zabraňuje načerpání nesprávného paliva s pozitivním výsledkem – i skutečně přehnané zacházení systém přestál a benzín nebyl naftou poskvrněn…
První dojmy z několikahodinové jízdy se nedají nazývat testem, máme ale už dost argumentů k prvnímu dílčímu hodnocení – Mondeo se směle může postavit špičce v Evropě prodávané střední třídy a tenhle souboj má velkou šanci vyhrát. Nadějnou kombinaci rozporuplného, ale dostatečně nového designu, vnitřního prostoru, vyzrálých a tichých motorů tak může zhatit v podstatě jen pohled do základního, případně příplatkového ceníku.
Klasický redakční test Fordu Mondeo na českých silnicích zveřejníme 28. května.
Ford Mondeo na českém trhu | ||||||
Motor | 1.6 Duratec 5M | 2.0 Duratec 5M | 2.5 Duratec 6M | 1.8 Duratorq 6M | 2.0 Duratorq 6M | 2.0 Duratorq 6A |
Zdvihový objem [cm3] | 1596 | 1999 | 2495 | 1753 | 1997 | 1997 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 5/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 81/6300 | 107/6000 | 162/5000 | 92/3850 | 103/4000 | 96/4000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 160/4100 | 185/4500 | 320/1500 | 280/1800 | 320/1750-2240 | 320/1750-2250 |
Max. rychlost [km/h] | 190 | 210 | 240 | 200 | 210 | 195 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,7 | 9,9 | 7,5 | 10,5 | 9,5 | 11,1 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 7,2 | 7,9 | 9,3 | 5,8 | 5,9 | 7,1 |
5D Core | 599.990,- | § | § | § | § | § |
5D nebo 4D Trend | § | § | § | 741.990,- | § | § |
5D nebo 4D Ghia | § | 756.990,- | § | § | 850.990,- | 886.990,- |
5D nebo 4D Ghia X | § | § | 948.990,- | § | 922.990,- | § |
5D Titanium | § | 756.990,- | § | § | 850.990,- | § |
5D Titanium X | § | § | 948.990,- | § | 922.990,- | § |
Kombi Trend | § | § | § | 776.990,- | § | § |
Kombi Ghia | § | 791.990,- | § | § | 885.990,- | 921.990,- |
Kombi Ghia X | § | § | 983.990,- | § | 957.990,- | § |
Kombi Titanium | § | 791.990,- | § | § | 885.990,- | § |
Kombi Titanium X | § | § | 983.990,- | § | 957.990,- | § |