Ford Puma 1,7 - divoké zvířátko

Ford Puma 1,7 - divoké zvířátko

 
 

Už to budou dva roky co jsem vám představil Ford Puma jako horkou novinku, která měla konkurovat v té době velmi úspěšnému Opelu Tigra. Tenkrát jsem jej nazval "divoké zvíře", což bylo trošku nadsazené, takže dnešní nadpis snad lépe odpovídá realitě.

Když byl u Fordu schválen projekt malého sportovního vozu, byli designéři unavení navrhováním "obyčejných" osobních vozů tak nadšeni, že během jediného víkendu vzniklo v designovém studiu Fordu několik desítek návrhů a skic. O pouhých 135 dní později již byl vedení představen 3D model Pumy na obrazovce počítače. Ale to už je historie...

Ford Puma je vyráběn s motory 1,4 16V/66 kW a 1,7 16V/ 92 kW, ale k nám se dováží pouze verze 1,7 16V.

Podvozek je použit s Fiesty, ale pochopitelně je náležitě upraven. Jízdní vlastnosti jsou výborné, chování vozu v extrémních situacích je poměrně dlouho neutrální a poté mírně nedotáčivé. Celková velmi dobrá ovladatelnost a "mrštnost" Pumy, odpovídá jejímu názvu...

Překvapením je u Pumy absence zadních kotoučových brzd (byť je hmotnost vozu jen 1110 kg), což kazí dojem ze sportovně laděného automobilu. Kotoučové brzdy by cenu vozu asi moc nezvedly. Zdůrazňuji to také proto, že účinnost brzd Pumy po vícenásobném brzdění klesá.

Do boje s konkurencí vstupuje Puma vybavena novým a zároveň špičkovým čtyřválcem 1,7 s šestnáctiventilovou technikou a proměnným časováním ventilů. Proměnné časování ventilů VTC (Variable Cam Timing) je u Fordu použito vůbec poprvé. Díky tomu neklesá hodnota točivého momentu (157 Nm/4500 ot/min) pod 85% maxima v prakticky celém rozmezí otáček (1500-6750 ot/min). Objem motoru je 1679 cm3 a výkon při 6300 ot/min je 92 kW. Blok motoru je použit z verze 1,4, ale samozřejmě byl změněn zdvih i vrtání. Vložky válců jsou u tohoto motoru s povrchem Ni/Si se sníženým třením. U verzí 1,25 a 1,4, ze kterých tento motor vychází, jsou vložky válců běžné - litinové.

Motor se v běžném provozu chová poměrně kultivovaně a opravdu sportovní svezení poskytuje až ve vyšších otáčkách. První převodový stupeň je těžší, což sice mírně snižuje dynamiku rozjezdu, ale není nutno po pár metrech řadit dvojku. Ostatní rychlosti jsou již zpřevodovány obvyklým způsobem. Pětka točí při 130 km/h cca 4000 ot/min. Spotřeba je u Pumy ošidná věc, protože se sportovně laděným automobilem se přeci jen jezdí dravěji. Proto je výsledná hodnota 10,2 l/100 km, spíše výrazem většího namáhání motoru, než jeho žíznivosti.

Odhlučnění zvuku motoru v interiéru je "tak akorát", aby bylo možné si vychutnat jeho dravý zvuk. Řazení pětistupňové převodovky je krátké a přesné, což zvyšuje "sportovní" dojem. Ten je ještě umocněn díky tomu, že řadicí páka je hliníková, zakončená kuličkou á-la Ferrari. Problémem v zimním období však je, že hliníková řadící páka je velmi studená a byl jsem nucen používat rukavice.

Interiér Pumy je poměrně zdařilý, až na použití zcela identické přístrojové desky jako ve Fiestě. Shodou okolností jsem pár dní před testem Pumy jezdil s inovovanou Fiestou a po usednutí do Pumy jsem byl poměrně nepříjemně překvapen, že sedím vlastně ve Fiestě... Popravdě řečeno jde však jen o první dojem, protože přístrojová deska Fiesty je kvalitně zpracovaná a do Pumy se dobře hodí. Mínusem je nestavitelný volant, což je v cenové kategorii přesahující 600 tisíc korun poměrně velký nedostatek. Naopak plusové body získává volant za svůj silný věnec a dobrý design.

Horší je to i s místem vzadu, které je opravdu minimální a hodí se spíše pro děti do 10 let. Zavazadlový prostoro objemu 240 litrů postačuje pro běžné nákupy, navíc je možné sklopit zadní opěradlo. Poté je objem pro zavazadla 725 litrů.

Puma má své plusy i minusy, ale myslím, že klady mají v každém případě navrch a pokud si chcete podobný automobil koupit, rozhodně nevynechejte autosalon Fordu. Příznivci Pumy se také mohou těšit na novou velmi výkonnou verzi ST 160, která by měla dosahovat nejvyššího výkonu přes 120 kW!

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 647 200 Kč Cena v testované výbavě: 687 700 Kč

Základní výbava:stěrač a ostřikovač zadního skla, ráfky z lehkých slitin, nárazníky v barvě vozu, airbag řidiče, posilovač řízení, imobilizér, tónovaná skla, el. ovl. př. oken, prvky interiéru z leštěného hliníku, ABS, TCS, alarm, el. ovl. a vyhřívaná vnější zrdcátka, příprava pro rádio (anténa + 2x repro), Rádio 5000 + 4x repro, výskově stavitelné sedadlo řidiče

Výbava testovaného vozu:airbag spolujezdce (+ 9800), metalíza (+ 9000,-), klimatizace (+ 21700,-)

Štítky Ford Testy Sportovní

Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1679
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 92 / 6300
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 157 / 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 203
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.2
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 9.7 / 6.1 / 7.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 240 / 725
Objem nádrže (l):42
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1110 / 360
Rozměr pneu:195
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3984
b) šířka (mm): 1674
c) výška (mm): 1344
d) rozvor (mm): 2446
e) rozchod vpředu (mm): 1450
f) rozchod vzadu (mm): 1411
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 5
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 6
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 7
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,00
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Pátá generace Discovery: Bez rámu, ale s Wi-Fi (+galerie) Pátá generace Discovery: Bez rámu, ale s Wi-Fi (+galerie)

Během dnešního dne začaly internetem kolovat snímky…

 




Video: Ford Puma a Steve McQueen Video: Ford Puma a Steve McQueen

Z popularity Steva McQueena a filmu Bullitův případ těžil…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Plíšková přiznala problémy ve vztahu s Hrdličkou! Její prohlášení přesto slavného metrosexuála potěší

Plíšková přiznala problémy ve vztahu s Hrdličkou!…

Tenistka Karolína Plíšková (24) se sportovním moderátorem Michalem Hrdličkou (27) randí už tři čtvrtě roku. Za…

E-shopy šidí lidi, kontrolám se smějí. Mládek dá inspekci „větší páky“

E-shopy šidí lidi, kontrolám se smějí. Mládek dá…

Česká obchodní inspekce (ČOI) zjistila klamavé praktiky a jiná pochybení při internetovém prodeji ve více než…

 

iSport.cz

Chyby i bez tlaku. Bakoš a Petržela nahráli soupeři, všiml si Pivarník

Chyby i bez tlaku. Bakoš a Petržela nahráli soupeři,…

PŘÍMO Z RAKOUSKA | Vzhledem k vývoji zápasu byl s bodem za remízu 0:0 spokojený. Plzeňský kouč Roman Pivarník se…

Pocity po výhře nad Interem? Je to hodně návykové, tvrdil Holoubek

Pocity po výhře nad Interem? Je to hodně návykové,…

Lepší úvod svého angažmá na lavičce Sparty si snad nemohl těžko přát. Trenér David Holoubek slavil ve svém…

 

Reflex.cz

Berlín: Zastřelený uprchlík, co bral právo do vlastních rukou

Berlín: Zastřelený uprchlík, co bral právo do…

V noci na Svatého Václava zastřelila německá policie v Berlíně jednoho imigranta, který chtěl nožem zabít jiného…

Zapomenuté tajemství Eiffelovy věže: Na jejím vrcholu si majitel postavil luxusní penthouse

Zapomenuté tajemství Eiffelovy věže: Na jejím…

Se stavbou současného symbolu Paříže se začalo v roce 1887 a přesně podle plánů konstruktéra Alexandra Gustava…