Ford Puma 1,7 - divoké zvířátko

Ford Puma 1,7 - divoké zvířátko

 
 
1.1. 2000

Už to budou dva roky co jsem vám představil Ford Puma jako horkou novinku, která měla konkurovat v té době velmi úspěšnému Opelu Tigra. Tenkrát jsem jej nazval "divoké zvíře", což bylo trošku nadsazené, takže dnešní nadpis snad lépe odpovídá realitě.

Když byl u Fordu schválen projekt malého sportovního vozu, byli designéři unavení navrhováním "obyčejných" osobních vozů tak nadšeni, že během jediného víkendu vzniklo v designovém studiu Fordu několik desítek návrhů a skic. O pouhých 135 dní později již byl vedení představen 3D model Pumy na obrazovce počítače. Ale to už je historie...

Ford Puma je vyráběn s motory 1,4 16V/66 kW a 1,7 16V/ 92 kW, ale k nám se dováží pouze verze 1,7 16V.

Podvozek je použit s Fiesty, ale pochopitelně je náležitě upraven. Jízdní vlastnosti jsou výborné, chování vozu v extrémních situacích je poměrně dlouho neutrální a poté mírně nedotáčivé. Celková velmi dobrá ovladatelnost a "mrštnost" Pumy, odpovídá jejímu názvu...

Překvapením je u Pumy absence zadních kotoučových brzd (byť je hmotnost vozu jen 1110 kg), což kazí dojem ze sportovně laděného automobilu. Kotoučové brzdy by cenu vozu asi moc nezvedly. Zdůrazňuji to také proto, že účinnost brzd Pumy po vícenásobném brzdění klesá.

Do boje s konkurencí vstupuje Puma vybavena novým a zároveň špičkovým čtyřválcem 1,7 s šestnáctiventilovou technikou a proměnným časováním ventilů. Proměnné časování ventilů VTC (Variable Cam Timing) je u Fordu použito vůbec poprvé. Díky tomu neklesá hodnota točivého momentu (157 Nm/4500 ot/min) pod 85% maxima v prakticky celém rozmezí otáček (1500-6750 ot/min). Objem motoru je 1679 cm3 a výkon při 6300 ot/min je 92 kW. Blok motoru je použit z verze 1,4, ale samozřejmě byl změněn zdvih i vrtání. Vložky válců jsou u tohoto motoru s povrchem Ni/Si se sníženým třením. U verzí 1,25 a 1,4, ze kterých tento motor vychází, jsou vložky válců běžné - litinové.

Motor se v běžném provozu chová poměrně kultivovaně a opravdu sportovní svezení poskytuje až ve vyšších otáčkách. První převodový stupeň je těžší, což sice mírně snižuje dynamiku rozjezdu, ale není nutno po pár metrech řadit dvojku. Ostatní rychlosti jsou již zpřevodovány obvyklým způsobem. Pětka točí při 130 km/h cca 4000 ot/min. Spotřeba je u Pumy ošidná věc, protože se sportovně laděným automobilem se přeci jen jezdí dravěji. Proto je výsledná hodnota 10,2 l/100 km, spíše výrazem většího namáhání motoru, než jeho žíznivosti.

Odhlučnění zvuku motoru v interiéru je "tak akorát", aby bylo možné si vychutnat jeho dravý zvuk. Řazení pětistupňové převodovky je krátké a přesné, což zvyšuje "sportovní" dojem. Ten je ještě umocněn díky tomu, že řadicí páka je hliníková, zakončená kuličkou á-la Ferrari. Problémem v zimním období však je, že hliníková řadící páka je velmi studená a byl jsem nucen používat rukavice.

Interiér Pumy je poměrně zdařilý, až na použití zcela identické přístrojové desky jako ve Fiestě. Shodou okolností jsem pár dní před testem Pumy jezdil s inovovanou Fiestou a po usednutí do Pumy jsem byl poměrně nepříjemně překvapen, že sedím vlastně ve Fiestě... Popravdě řečeno jde však jen o první dojem, protože přístrojová deska Fiesty je kvalitně zpracovaná a do Pumy se dobře hodí. Mínusem je nestavitelný volant, což je v cenové kategorii přesahující 600 tisíc korun poměrně velký nedostatek. Naopak plusové body získává volant za svůj silný věnec a dobrý design.

Horší je to i s místem vzadu, které je opravdu minimální a hodí se spíše pro děti do 10 let. Zavazadlový prostoro objemu 240 litrů postačuje pro běžné nákupy, navíc je možné sklopit zadní opěradlo. Poté je objem pro zavazadla 725 litrů.

Puma má své plusy i minusy, ale myslím, že klady mají v každém případě navrch a pokud si chcete podobný automobil koupit, rozhodně nevynechejte autosalon Fordu. Příznivci Pumy se také mohou těšit na novou velmi výkonnou verzi ST 160, která by měla dosahovat nejvyššího výkonu přes 120 kW!

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 647 200 Kč Cena v testované výbavě: 687 700 Kč

Základní výbava:stěrač a ostřikovač zadního skla, ráfky z lehkých slitin, nárazníky v barvě vozu, airbag řidiče, posilovač řízení, imobilizér, tónovaná skla, el. ovl. př. oken, prvky interiéru z leštěného hliníku, ABS, TCS, alarm, el. ovl. a vyhřívaná vnější zrdcátka, příprava pro rádio (anténa + 2x repro), Rádio 5000 + 4x repro, výskově stavitelné sedadlo řidiče

Výbava testovaného vozu:airbag spolujezdce (+ 9800), metalíza (+ 9000,-), klimatizace (+ 21700,-)

Podpora žlutých vest klesá. Hnutí je před patnáctou demonstrací rozdělené Podpora žlutých vest klesá. Hnutí je před patnáctou demonstrací rozdělené

Francouzské „žluté vesty“ postupně ztrácejí podporu…

Online sledování autobusů spouští i Jihlava, Pražané na takovou možnost stále čekají Online sledování autobusů spouští i Jihlava, Pražané na takovou možnost stále čekají

Jihlava se přidala k jihomoravské metropoli Brnu a nově…

Spotřeba cigaret loni vzrostla. Navzdory zákazu kouření v restauracích Spotřeba cigaret loni vzrostla. Navzdory zákazu kouření v restauracích

I přes zákaz kouření v hospodách se spotřeba cigaret…

Komentář Michala Čupy: Skutečnou příčinu drahých dat nikdo neřeší Komentář Michala Čupy: Skutečnou příčinu drahých dat nikdo neřeší

Celý svůj profesní život jsem zasvětil telekomunikačnímu…

 

Štítky Ford Testy Sportovní

Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1679
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 92 / 6300
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 157 / 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 203
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.7 / 6.1 / 7.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 240 / 725
Objem nádrže (l):42
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1110 / 360
Rozměr pneu:195
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3984
b) šířka (mm): 1674
c) výška (mm): 1344
d) rozvor (mm): 2446
e) rozchod vpředu (mm): 1450
f) rozchod vzadu (mm): 1411
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 5
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 6
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 7
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,00
 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Kamiq odhaluje své LED světlomety. Nepřipomínají vám něco? Škoda Kamiq odhaluje své LED světlomety. Nepřipomínají vám něco?

Třetí a nejmenší SUV od Škodovky jsme zatím mohli vidět…

Také Hyundai se chystá na ostrá SUV. Začne ale docela opatrně Také Hyundai se chystá na ostrá SUV. Začne ale docela opatrně

Svou ostrou verzi mělo dostat SUV Tuscon a malý hatchback…

 



Ford oživí jméno Puma prostřednictvím nového modelu Ford oživí jméno Puma prostřednictvím nového modelu

Ford na přelomu tisíciletí nabízel atraktivní sportovní…

Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Od ukončení výroby kupé puma uplynulo už 16 let, takže…

 



 
Renault Kadjar TCe 160 vs. Škoda Karoq 1.5 TSI – Každý podle svého gusta!

TEST: Renault Kadjar TCe 160 vs. Škoda Karoq 1.5 TSI – Každý podle svého gusta!

Dnes 18:50

Oba aktéři začínají písmenem „K“ a oba míří do ostře nabitého segmentu kompaktních SUV.




Blesk.cz

Apple u iPhonů zboří bariéry mezi lékaři a pacienty. Začne u amerických veteránů

Apple u iPhonů zboří bariéry mezi lékaři a pacienty.…

Apple dnes oznámil první krok, kterým chce zbořit bariéry mezi lékaři a pacienty.     

Japonci slaví kosmický úspěch. Jejich sonda vysála vzorky z asteroidu

Japonci slaví kosmický úspěch. Jejich sonda vysála…

Japonská kosmická sonda Hajabusa 2 v noci na pátek českého času úspěšně odebrala vzorky z asteroidu Ryugu…

 

iSport.cz

Hořava po schůzce s elitou: Nejsme tam… Musíme pracovat ještě víc

Hořava po schůzce s elitou: Nejsme tam… Musíme…

Snažili se, rychle vedli a měli i další slibnou šanci na navýšení skóre, ovšem hráči Mladé Boleslavi postupně a…

Sparta a Brabec. Neslevil z požadavků, říká Rosický. O kolik šlo?

Sparta a Brabec. Neslevil z požadavků, říká Rosický.…

Možným návratem Jakuba Brabce na Letnou se vedení Sparty zabývalo poprvé již před sezonou. Obě strany se ale…

 

Reflex.cz

Kaspická příšera: Smrtící sovětská zbraň, která nepřátelům naháněla obrovský strach

Kaspická příšera: Smrtící sovětská zbraň, která…

Ekranoplán je stroj, který připomíná křížence mezi lodí a letadlem. Pohybuje se těsně nad vodní hladinou díky…

Architektonická perla v centru Prahy půjde k zemi. Česká památková ochrana selhává

Architektonická perla v centru Prahy půjde k zemi.…

Navzdory snahám města (pozdě ale přece) i navzdory několika malým protestům pravděpodobně nic nezastaví…