Ford Ranger: Nový pick-up podrobně

Ford Ranger: Nový pick-up podrobně

 
 

Nová generace Rangeru nastupuje na místo pick-upu, patřícího téměř dvacet let k celosvětově nejoblíbenějším modelům značky Ford.

Ford Ranger byl na evropský trh uveden v roce 1997 a jeho nejnovější generace měla světovou premiéru v říjnu 2010 na autosalonu v Sydney ve verzi Double Cab. V březnu 2011 měli návštěvníci autosalonu v Ženevě možnost seznámit se s vrcholným provedením Wildtrak. Na 32. ročníku Mezinárodního autosalonu v Bangkoku byly odhaleny další karosářské verze.

V evropské specifikaci se nový Ranger představil na autosalonu užitkových vozů v Birminghanu probíhajícím od 12. do 14.dubna 2011.

Design karoserie

Ford Ranger se od svého stejnojmenného předchůdce liší na první pohled díky zcela novému designu karoserie. Na rozdíl od sesterské Mazdy BT-50 se nesnaží o sjednocení svého vzhledu s osobními modely a zachovává si svébytný design.

I přesto ale působí mnohem civilnějším dojmem a především díky svým hlavním světlometů a masce chladiče se vzhledově přibližuje severoamerickým crossoverům, SUV a také pick-upům série F.

Zákazníci mohou stejně jako v případě dosavadního Rangeru počítat s nabídkou trojice karosářských verzí. Základní provedení s označením Regular Cab má jen jeden pár dveří a dvoumístnou kabinu. Následující Super Cab má čtyřdveřovou kabinu bez B-sloupku s druhým párem dveří otevíraným proti směru jízdy. Vrcholné provedení Double Cab již tradičně nabídne dva páry dveří otevírané po směru jízdy a prostorný interiér pro pět cestujících.

Ve své nové generaci je Ranger v provedení Regular Cab dlouhý 5274 mm, zatímco Super Cab a Double Cab mají celkovou délku 5359 mm. Všechna tři provedení mají shodnou šířku 1850 mm. Výška se liší podle karosářské verze.

Rozvor Rangeru stojícího na zcela nově navrženém šasi se prodloužil na 3220 mm. Rozchod kol se u verzí s pohonem všech čtyř kol rozšířil na 1560 mm a u provedení 4x2 dokonce na 1590 mm.

Ford Ranger - vnější rozměry
VerzeRegular CabSuper CabDouble Cab
Délka [mm]527453595359
Šířka [mm]185018501850
Výška [mm]1800 (1703)18041815
Rozvor [mm]322032203220
Rozchod vpředu [mm]1560 (1590)15601560
Rozchod vzadu [mm]1560 (1590)15601560
Světlá výška [mm]229229232
Brod [mm]800 (600)800800
Přední převis [mm]905905905
Zadní převis [mm]114912261226

Data v závorkách platí pro verzi s pohonem 4x2.

Pro srovnání si připomeňme, že končící generace má rozvor 3000 mm a rozchod kol 1475 mm vpředu a 1470 mm vzadu. Světlá výška vzrostla z 207 mm na 232 mm a u vybraných verzí bude až 241 mm. Pick-up se dokáže brodit až do hloubky 800 mm.

Zákazníci v Evropě budou moci volit jeden ze čtyř stupňů výbavy. Základ představuje čistě pracovní varianta. Následuje verze s označením XL. Třetí v pořadí je XLT a vrchol nabídky, který má být díky bohaté výbavě a sportovně laděnému vzhledu schopen konkurovat SUV, nese tradičně označení Wildtrak.

Vnitřní prostor

Interiér nového Rangeru na rozdíl od dosavadního provedení nabídne více prostoru všemi směry a podle automobilky je nejprostornější ve své kategorii. Design palubní desky, středové konzoly a výplní dveří zcela opustil strohost užitkového vozu. Stejně jako v případě sesterské Mazdy BT-50 i ve Fordu potěší nového umístění madla ruční brzdy na středové konzole.

Ford Ranger - vnitřní rozměry
VerzeRegular CabSuper CabDouble Cab
Výška nad sedadlem vpředu [mm]102410241024
Podélný prostor vpředu [mm]105810581058
Šířka ve výši ramen [mm]143714371440
Výška nad sedadlem vzadu [mm]-938975
Podélný prostor vzadu [mm]-796902
Šířka ve výši ramen [mm]-14001430

Provedení Double Cab se může pochlubit celkem 23 odkládacími prostory umístěnými v interiéru. Ford zmiňuje chladicí prostor ve středové konzole, do kterého se vejde 6 plechovek pití, či přihrádku před spolujezdcem, ve které je možné uložit až 16palcový notebook.

Vedle designu interiéru, bohaté nabídky vnitřního prostoru a použitých materiálů, na jejichž vrcholu stojí čalounění kůží v kombinaci s tkaninou inspirovanou sportovním oblečením, se Ranger v prostoru pro cestující může pochlubit i prvky, které mezi pick-upy stále ještě nejsou příliš rozšířeny. Nejen ve vrcholné verzi Wildtrak je k dispozici přípojka k USB a iPodu, funkce Bluetooth audio streaming, či hlasové ovládání klimatizace, rádia a telefonu.

Ložná plocha

Mezi nejdůležitější součásti pick-upu samozřejmě patří jeho korba. Jako první Ford zveřejnil rozměry ložné plochy verze Double Cab a později doplnil údaje i ke zbývající dvojici verzí s kratšími kabinami.

Délka ložné plochy je 1560 mm u verze Double Cab, 1847 mm u Super Cab a 2317 mm u Regular Cab. Pro všechna tři provedení je společná maximální šířka korby 1544 mm, která se mezi podběhy zadních kol zužuje na 1139 mm. Ke společným údajům patří i výška 511 mm od podlahy ložné plochy k hornímu okraji bočnic a vzdálenost nákladové hrany od země 835 mm. Verze Regular Cab s pohonem 4x2 má nákladovou hranu ve výšce 724 mm.

Ford Ranger III: První dojmy

Moderní turbodiesely

Základ evropské palety pohonných jednotek nového Rangeru představuje vznětový čtyřválec 2,2 Duratorq TDCi s výkonem 110 kW (150 k) a točivým momentem 375 Nm. Zájemce o vyšší výkon uspokojí pětiválec 3,2 Duratorq TDCi s výkonem 147 kW (200 k) a točivým momentem 470 Nm.

Ford Ranger - technická data
Motor2,2 Duratorq TDCi2,2 Duratorq TDCi3,2 Duratorq TDCi3,2 Duratorq TDCi
Převodovka6M6A6M6A
Pohon4x4 (4x2)4x44x44x4
Zdvihový objem [cm3]2198219831983198
Vrtání x zdvih [mm]86,0 x 94,686,0 x 94,689,9 x 100,7689,9 x 100,76
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]110/3700110/3700147/3000147/3000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]375/1500-2500375/1500-2500470/1500-2750470/1500-2750
Max. rychlost [km/h]175 (165)175175175
Spotřeba ve městě [l/100 km]10,3 (9,9)12,512,313,1
Spotřeba mimo město [l/100 km]7,6 (7,3)8,58,69,2
Komb. spotřeba [l/100 km]8,6 (8,3)10,010,010,6
Emise CO2 [g/km]228 (219)264264281

Data v závorkách platí pro verzi s pohonem 4x2.

Pro vybrané trhy bude určen zážehový 2,5litrový čtyřválec o výkonu 122 kW (166 k) a točivém momentu 226 Nm. Ten bude k dispozici v provedení E100 FlexFuel a CNG nebo LPG.

Šestistupňové převodovky

S novými motory spolupracují i nové převodovky. Šestistupňová automatická převodovka Ford 6R80 nabídne režimy Normal a Sport. Druhý z nich umožní řidiči sekvenční řazení pohyby voličem převodovky vpřed nebo vzad. V režimu Normal je nastavení převodovky zaměřeno na pohodlí posádky a snižování spotřeby paliva. Režim Sport se snaží poskytnout řidiči vždy co nejvyšší výkon motoru.

Řídicí software převodovky sleduje, jak řidič akceleruje, brzdí, zatáčí a přizpůsobuje tomu změny rychlostních stupňů. Pokud má řidič sportovnější styl jízdy, tak nechává jednotlivé rychlostní stupně zařazeny déle, aby motor pracoval ve vyšších otáčkách, ale jestliže se řidič snaží dosáhnout co nejnižší spotřeby paliva, pak řadí dříve a udržuje motor v nižších otáčkách.

Ford uvádí příklad, kdy v režimu Normal převodovka řadí již při 2000 min-1, zatímco v režimu Sport dochází ke změně rychlostního stupně až při 3000 min-1.

Šestistupňová automatická převodovka rovněž rozlišuje, jestli vozidlo jede do kopce nebo z kopce a jak strmé je stoupání, resp. klesání. Díky sledování točivého momentu, tak převodovka neřadí příliš brzy při stoupání a udržuje optimální otáčky motoru. Při klesání naopak převodovka včas podřadí, aby bylo možné brzdit motorem.

Nová převodovka mění charakteristiku řazení i podle toho jestli pick-up využívá pouze pohon zadní nápravy nebo všech kol.

Ford bude novou šestistupňovou automatickou převodovku nabízet pro vybrané verze pick-upu se čtyřválcem 2,2 Duratorq TDCi (110 kW) a pětiválcem 3,2 Duratorq TDCi (147 kW).

Zájemce o manuální řazení uspokojí šestistupňová převodovka Ford MT82, která je určena pro nové diesely. Vozy s touto převodovkou budou vybaveny indikátorem optimálního rychlostního stupně. Zážehový motor bude standardně spolupracovat s pětistupňovou manuální převodovkou Ford MT75.

Všechny Rangery s pohonem všech čtyř kol jsou nově vybaveny elektronicky připojitelným pohonem předních kol, jehož ovladač je umístěn na středové konzole. U vybraných verzí se zaměřením na jízdu v terénu bude k dispozici elektronická uzávěrka diferenciálu nebo diferenciál s omezeným prokluzem. Nový Ford Ranger má nosnost až 1500 kg a utáhne přívěs až o hmotnosti 3350 kg.

Bezpečnostní výbava

Do sériové bezpečnostní výbavy všech variant nového Rangeru patří čelní airbagy vpředu a kolenní airbag řidiče. K dispozici jsou i boční airbagy pro přední sedadla a všechny karosářské verze budou v Evropě poprvé sériově vybaveny novými okenními airbagy, které jsou uloženy ve stropní výplni a sahají od A-sloupku až k C-sloupku.

Všechna sedadla jsou osazena tříbodovými bezpečnostními pásy, vpředu navíc s předpínači a omezovači tahu, zatímco systém Ford Belt Minder připomíná cestujícím vpředu, aby si zapnuli pás.

V bezpečnostní výbavě pro evropské trhy figurují vedle ABS, ESP, EBD a TCS i další systémy. Trailer Sway Control má na starosti stabilitu soupravy při tažení přívěsu. Adaptive Load Control optimalizuje funkce ESP, ABS a trakční kontroly TCS při nerovnoměrném rozložení nákladu ve vozidle. K dispozici budou také zadní parkovací senzory a kamera sledující prostor za vozem při couvání.

Nový Ranger se ještě před zahájením prodej zapsal do historie nárazových testů Euro NCAP zlatým písmen. Jako první zástupce terénních pick-upů získal plný počet hvězd a pouhé 2 hvězdy předchozí generace Rangeru mohou být zapomenuty.

Euro NCAP 2011: Ford Ranger - Pět hvězd pro pick-up poprvé

Globální model

Nový Ford Ranger byl navržen a vyvíjen v Austrálii, samotná výroba bude probíhat v Thajsku, Argentině a Jihoafrické republice. Automobilku v Jižní Africe má ročně opouštět 110.000 pick-upů a tři čtvrtiny z nich budou připraveny pro export do 148 různých státu včetně těch evropských. Zbývající čtvrtina bude určena pro Jižní Afriku, kde se má prodej nové generace rozběhnout v listopadu letošního roku.

Před více než pěti měsíci zahájil Ford výrobu nových vznětových motorů, které budou pohánět i novou generaci Rangeru. Do motorárny a montážního závodu v Jižní Africe v rámci modernizace investoval Ford téměř 500 milionů dolarů.

Ford uvádí, že nová generace Rangeru se bude prodávat ve 180 zemích a označuje tento pick-up za svůj globální model i přesto, že na severoamerický trh nezamíří. Naopak počátkem roku 2012 bude produkce severoamerické verze Rangeru ve výrobním závodě v Minnesotě zastavena. Historie modelu, který se původně zrodil pro severoamerický trh se zde po 29 letech uzavře.

Ukončení produkce Rangeru pro Severní Ameriku Ford zdůvodňuje nezájmem zákazníků o kompaktní pick-upy. Ten potvrzuje i skutečnost, že kompaktní pick-upy mají jen 4 % trhu, zatímco full-size pick-upy tvoří 26 %. Ford Ranger, který je letos ve své kategorii v USA druhým nejprodávanějším za Toyotou Tacoma, tak bude následovat konkurenční Dodge Dakota, jehož produkce byla ukončena v srpnu.

JAKE.AUTO.CZ: Ford Ranger (přehled testů a článků)

Spolupracujeme s TipCars.com
Česku hrozí vyschnutí penězovodů z EU. Musíme si najít spojence i mimo region, tvrdí Pospíšil Česku hrozí vyschnutí penězovodů z EU. Musíme si najít spojence i mimo region, tvrdí Pospíšil

Peníze z fondů Evropské unie by se v příštím desetiletí…

ČSSD požaduje povinné odstoupení pro odsouzeného člena vlády. ANO to odmítá ČSSD požaduje povinné odstoupení pro odsouzeného člena vlády. ANO to odmítá

Před vyjednáváním o vládě se zástupci ANO a ČSSD nadále…

Bezstarostná doba není ideální pro psychické zdraví, říká psychiatr Hollý Bezstarostná doba není ideální pro psychické zdraví, říká psychiatr Hollý

Podle ředitele Psychiatrické nemocnice Bohnice Martina…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok

Koncern JLR letos představí zbrusu nového nástupce…

 



Morocco Desert Challenge: Jak tohle mohla česká posádka přežít... Morocco Desert Challenge: Jak tohle mohla česká posádka přežít...

Letošní Morocco Desert Challenge skončil pro obhájce…

Ford Ranger Raptor už má datum premiéry. Odhalení bude exotické Ford Ranger Raptor už má datum premiéry. Odhalení bude exotické

Informace o oficiální premiéře pick-upu Modrého oválu…

 



 
Přímo z dějiště premiéry Škody Kamiq: Během tří let dvojnásobné prodeje!

Přímo z dějiště premiéry Škody Kamiq: Během tří let dvojnásobné prodeje!

Dnes 19:51

Škoda v Pekingu představila svůj nový SUV model vyvinutý speciálně pro tamní trh Škoda Kamiq. Ten by se měl v příštích letech stát jedním z pilířů čínského růstu prodejů.




Blesk.cz

Skřípání plechu, střepy ve vzduchu a dvě úmrtí. Srážka autobusu a kamionu dopadla tragicky

Skřípání plechu, střepy ve vzduchu a dvě úmrtí.…

Dva lidé zemřeli a nejméně šest dalších osob utrpělo podle prvních informací zranění při dnešní srážce autobusu…

Autor hitu Pošta v SuperStar skončil a diváci propukli v pláč! Bez tebe to není ono, vzlykají

Autor hitu Pošta v SuperStar skončil a diváci…

„Pošta, pošta, žluté auto má…“ Touto autorskou písní soutěžící Ladislav Angyal (19) totálně odzbrojil nejen…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Buďte ve střehu! varuje rapper Rytmus. Chce ovládnout slovenské MMA

Buďte ve střehu! varuje rapper Rytmus. Chce…

Na slovenské hudební scéně nerezonuje žádné jméno, tak jako jeho. Patrik „Rytmus“ Vrbovský jako rapper dokázal,…

 

Reflex.cz

K psychiatrům chodí čím dál víc lidí, doba není dobrá pro duševní zdraví, říká šéf Bohnic Hollý

K psychiatrům chodí čím dál víc lidí, doba není…

Kdo je zdravý a kdo psychicky nemocný? Podle ředitele Psychiatrické nemocnice Bohnice Martina Hollého je hranice…

Sto francouzských osobností v Le Figaro: Politický islamismus ohrožuje svobodu, vzniká apartheid naruby

Sto francouzských osobností v Le Figaro: Politický…

Situace kolem vzrůstající muslimské komunity ve Francii se stále více vyhrocuje. Naposledy se to projevilo před…