Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford vysvětluje, jak funguje systém Launch Control v Shelby GT500

David Bureš
Diskuze (2)
Launch Control pomůže zkušeným řidičům i nováčkům za volantem v rychlé a účinné akceleraci.

Funkce Launch Control pomáhající řidiči v co nejrychlejším zrychlení je u aktuálních sportovních aut a supersportů prakticky standardem. Launch Control dostal i muscle car Ford Shelby GT500. Technici značky se pochlubili tím, co tato funkce řidičům nabízí.

Aktuální generace Fordu Shelby GT500 je poháněna 5,8litrovým vidlicovým osmiválcem přeplňovaným kompresorem, který dosahuje výkonu 494 kW (671 k). Konstruktéři však chtěli tuto sílu zkrotit dle parafrázovaného hesla „s velkými schopnostmi přichází i nutnost kontroly.“ Proto vůz dostal i Launch Control.

Launch Control je jedním z módů systému kontroly trakce, který ovládá řídicí systémy motoru a brzd tak, aby pneumatiky optimálně proklouzly pro co největší trakci. “Launch Control usnadňuje řidiči využít výkon,“ tvrdí John Pfeiffer, jeden z inženýrů divize Special Vehicles Team, která se pod tímto vozem podepsala.

Funkci je možné zapnout dvěma způsoby – pomocí stisknutí tlačítka vlevo od volantu nebo pomocí aplikace Track Apps skrze 4,2palcový displej na přístrojové desce.

Jakmile je tato funkce zapnuta, řidič pouze sešlápne plynový pedál k podlaze a pak hladce a rychle uvolní spojkový pedál, čímž odstartuje. Elektronika před startem automaticky drží motor v otáčkách a přibrzďuje zadní kola.

Pokud řidič Launch Control spustí pomocí Track Apps, může si v rozmezí 3000 a 4500 min-1 navolit otáčky, které bude motor při startu udržovat. Pokud je vozovka chladnější, jsou vhodnější spíše nižší otáčky, při větším teplu, popřípadě při obutí závodních pneumatik jsou vhodnější otáčky vyšší.

U většiny konkurenčních systémů možnost manuálního nastavení otáček chybí. Výhodou je i to, že funkce Launch Control zůstává zapnuta i po samotném startu a po vypnutí motoru. To ocení hlavně milovníci závodů ve sprintu, kteří po každé jízdě nemusí funkci znovu zapínat.

Ford tvrdí, že je funkce vyvinuta tak, aby devět z deseti řidičů mohlo se Shelby GT500 dosáhnout velmi rychlého, hladkého a konzistentního startu bez ohledu na jejich dovednosti. „Zkušení závodníci mohou být schopni odstartovat o něco rychleji, ale je pravděpodobné, že ne tak konzistentně,“ říká Eddie Khan, další ze zaměstnanců divize Special Vehicles Team.

Zkušení jezdci mohou při zapnutém Launch Control vypnout kontrolu trakce. Motor si v tomto případě udržuje nastavené otáčky, brzdy však nejsou sepnuty. Kontrolu stabilizace je pak možné nastavit v režimech Normal a Sport, popřípadě je možné ji vypnout.

Shelby GT500 ale není jen nástrojem pro závody ve sprintu, cílem konstruktérů bylo postavit všestranné auto. Proto je podvozek naladěn jemněji, aby neničil páteř posádky. O rychlé zastavení se pak postarají brzdy Brembo.


Launch Control

David Bureš
Diskuze (2)
Avatar - Guess
20. 5. 2012 16:30
Re: 9 z 10...
Naprostý souhlas, ale dnes už je jiná doba. Doba hybridu, turb a řidičského neumění..
20. 5. 2012 15:01
9 z 10...
"Ford tvrdí, že je funkce vyvinuta tak, aby devět z deseti řidičů mohlo se Shelby GT500 dosáhnout velmi rychlého, hladkého a konzistentního startu bez ohledu na jejich dovednosti."
Opravdu by to tak mělo bejt? Já se nemůžu pyšnit žádnym podobnym autem, ale řekl bych že tím to ztrácí smysl. Takovýhle auta si lidi kupujou, protože to jsou bestie. Jak prohlásil motoristickej polobůh J. Clarkson - "To auto čeká kdy vás bude moct zabít, a nenechá si jít žádnou příležitost" - mluvil o lamborgini aventador. A tak by měly působit všechny takový auta. Řídit by je měl člověk co má rozum, a hlavně nejdřív se s tim naučí zacházet. Ford si tim možná zvedne prodej, ale nemyslim si že by to tak mělo bejt... ale asi jsem až moc naivní