Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

General Motors prodá sedmiprocentní podíl v PSA

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
Aliance General Motors a PSA se úplně nepodařila. Americký koncern hodlá svůj podíl v tom francouzském prodat.

Americký koncern General Motors oficiálně oznámil, že se zbaví podílu ve finančními problémy zmítaném PSA Peugeot-Citroën. Dosud vlastní 7 % akcií, konkrétně fyzicky 24.839.429 kusů cenných papírů, které prodá jiným investorům. Námluvy tak zrovna nejšťastněji neskončily, spolupráce však bude pokračovat i nadále. Strategická aliance mezi oběma mamutími automobilkami byla uzavřena v březnu 2012 a dle Detroit News za balík akcií tehdy u GM zaplatili 400 milionů dolarů.

„Převzali jsme akciový podíl v PSA, abychom je podporovali v jejich úsilí o navýšení kapitálu v době vytvoření naší aliance. Tato podpora již není potřebná,“ řekl viceprezident GM Steve Gorsky a pokračoval: „Aliance zůstává silná díky zaměření na společný program vývoje a výroby vozidel, nákupu a logistiky. Učinili jsme značný pokrok, ale zůstáváme otevřeni novým příležitostem.“

Pochopitelně se hlavním důvodem stala avizovaná spolupráce PSA s čínským Dongfengem, to ale oficiálně z úst odpovědných lidí GM neuslyšíte. Číňané prý převezmou až třicetiprocentní podíl.

Oba výrobci, francouzský i americký, však zároveň potvrdili společné práce na novém malém MPV a crossoveru střední velikosti. Budou také vyvíjet menší užitkové vozidlo, o jeho platformu se postará právě PSA. Produkce prvních modelů vzešlých z této kooperace by měla začít v úvodu roku 2016, zde nejde o spekulaci, nýbrž o odhad obou partnerů. Co se užitkových modelů týče, jedná se o společného nástupce Opelu Combo a dvojčat Berlingo/Partner.

Každé vozidlo se bude vyrábět v jedné továrně pod různými značkami pro evropský trh (tedy nejpravděpodobněji Peugeot, Citroën, Opel a Vauxhall) a jednotlivé verze se mají více odlišovat. O klasický badge-engineering tak nepůjde, což potvrdil šéf evropské divize GM Karl-Thomas Neumann. „Spojenectví mezi PSA a GM je založeno na vyváženém přístupu. Vozidla obou výrobců se budou značně lišit, plně v souladu s charakteristikami jejich značek," řekl doslova.

Již v říjnu bylo oznámeno, že minivan bude vznikat v továrně GM Espaňa ve Figueruelas nedaleko Zaragozy. V tomto případě se jedná se o náhradu Merivy a Citroënu C3 Picasso. Aktuální informací je místo produkce zmíněného crossoveru: závod PSA v Sochaux. Španělský Autoblog tvrdí, že se zde bude rodit i příští Zafira. Plány na sdílenou platformu malých vozů a společné benzinové motory byly však smeteny ze stolu.

Vývoj nových vozů přinese do roku 2018 úspory v celkové výši 1,2 miliardy dolarů (necelých 24 miliard korun dle aktuálního kurzu). Odhad byl však snížen ze 2 miliard (40 mld. Kč). Obě strany aliance se také dohodly, že zjednoduší společnou správu. Nesplněné plánu dosažení minimálního počtu programů spolupráce v určitém čase už nebude důvodem pro její ukončení.

General Motors už oznámilo střídání stráží na nejvyšším postu, Dana Akersona příští rok nahradí žena, Mary Barra. Chevrolet se stáhne z Evropy v roce 2016 a o další rok později zastaví výrobu australských Holdenů.

Aleš Dragoun
Diskuze (3)
Avatar - KANKUNEN
19. 2. 2014 15:34
Jinak to dopadnot nemohlo,
prostě výrobce dlouhodobě podprůměrně kvalitních aut, které jsou okořeněny často bizarnostma není schopen přežít. Ono by to vypadalo jinak, kdyby namísto vyvíjení konceptů, hybridů a luxusních aut , které jsou hlavně bychařské modly se zaměřili na bezproblémovost benzínových motorů, přesnost řazení, solidní automaty a takový víceprvek by se jim dozadu taky hodil od aut 308 a výš.
Avatar - del42sa
13. 12. 2013 17:52
GM-PSA
[odkaz]
Avatar - Ham.
13. 12. 2013 17:04
Gorsky
se jmenuje Girsky.