GM představuje centrální airbag: Boční airbag jinak (video)
Bezpečnost automobilů jde velmi rychle kupředu. Zpřísňuje se metodika vyhodnocování nárazových testů, přibývají elektroničtí pomocníci, jakož i počet airbagů chránících posádku. Když už to pomalu vypadalo, že na poli nafukovacích vaků nelze nic nového vymyslet, přichází GM s další novinkou.
Jde o tzv. centrální airbag, chránící řidiče v případě bočního nárazu. Nafoukne se však vpravo od něho, tedy na opačné straně než boční a okenní airbag – řidič je tak chráněn vaky z obou stran. Airbag má v podstatě dvojitou funkci; zabránit přílišnému vychýlení řidiče v příčném směru a zároveň sloužit jako přepážka mezi oběma předními pasažéry. Jak je totiž dobře vidět na videu, v případě bočního nárazu je nebezpečí, že si cestující ublíží sami o sebe.
Nafukovací vak je ukryt v pravé bočnici sedadla řidiče. Na jeho konstrukci spolupracovalo GM se společností Takata, vývoj trval tři roky. Do sériové výroby se centrální airbag dostane již příští rok, stane se součástí standardní výbavy modelů jako je Buick Enclave, Chevrolet Traverse či GMC Acadia, podmínkou bude kombinace s elektricky posuvnými sedadly.
Zástavba tohoto airbagu má svůj dobrý důvod. Podle GM má boční náraz na spolujezdcovu stranu každoročně na svědomí 11 procent z celkového počtu úmrtí připoutaných osob na předních sedadlech (jde o data NHTSA z let 2004 až 2009 u vozů z roku 1999 a novějších).
Náraz do spolujezdcovy strany vozu se na úmrtí připoutaných řidičů podílí dokonce z 29 procent (ze všech bočních nárazů). S novým airbagem je velmi velká šance tato čísla změnit k lepšímu.