Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Historie prezidentských kočárů: Čím jezdily hlavy našeho státu?

Aleš Dragoun
Diskuze (12)
8. března nastupuje do svého úřadu třetí český prezident Miloš Zeman. Jaké vozy používali jeho předchůdci i za dob Československa?

Tomáš Garrigue Masaryk, první prezident samostatného státu Čechů a Slováků, si potrpěl na domácí produkci. Nejprve používal výrobek mladoboleslavské továrny Laurin & Klement, zřejmě model S. Laurinku ale záhy nahradily vozy značky Praga. Hrad jich vlastnil celkem pět, Masaryk je používal v letech 1919-1934. Nejznámějším z nich je bezesporu faeton s diskovými koly. Jeho tehdy ještě skromný čtyřválec o značném objemu přes 3,8 l dával jen 55 k (40,5 kW) při 2000 otáčkách. Dvacetilitrová spotřeba nebyla nijak výjimečná, otevřený automobil dokázal upalovat až stovkou.

V květnu 1926 převzal osobně vůz Škoda – Hispano Suiza 25/100 KS. „Hispány“ se vyráběly v licenčně v Plzni, nikoli v Mladé Boleslavi a údajně byly kvalitnější než francouzské a španělské originály. Pro prezidenta byl určen vůbec první vyrobený kus karosovaný Brožíkem. Řadový šestiválec 6,6 l dával až 74 kW (100 k). 5,4 m dlouhá a 2,7 tuny těžká limuzína jela 140 km/h a za své služby žádala 25 litrů benzinu na každou stovku kilometrů.

Nejen Tatry

V červnu 1935 nahradila okřídlený šíp kopřivnická Tatra 80. Prestižní vůz poháněl vidlicový dvanáctiválec chlazený v případě kopřivnické automobilky atypicky vodou s výkonem 90 kW (122 kW)/3000 min-1. Unikátní landaulet se shrnovací plátěnou střechou v zadní části a na ni navazujícím výklopným pevným dílem vznikl opět u plzeňského Brožíka. Masaryk jej vlastnil jako soukromá osoba, používal jej i po své abdikaci v prosinci 1935 prakticky až do smrti (zemřel 14. září 1937). Černý vůz dnes najdete v Národním technickém muzeu v Praze. Prezidentská kancelář zakoupila údajně ještě další čtyři kusy stejného typu, jednalo se však o klasické limuzíny. V jedné z nich se vozili i Masarykovi nástupci Beneš a Hácha.

Edvardu Benešovi sloužila rovněž Tatra 70A. I její šestiválec 3,85 l byl chlazen kapalinou a dával 70 koní (51 kW). Na zakázku postavená Praga Golden se šestiválcem 3,9 l/59 kW byla otevřená, její „oblek“ navrhla a postavila pražská karosárna Autoarma. I přesto, že se jednalo o kabriolet, už nepostrádal vyztužení ocelovými pláty. V Benešově druhém funkčním období po válce stály v garáži také dva vozy značky Daimler, pochopitelně té britské. A doba Protektorátu Čechy a Morava? Emil Hácha dostal v roce 1942 jako dar od Adolfa Hitlera už tři roky starý Mercedes-Benz 770 série W150. Vůz s osmiválcem 7,7 l s 230 koňmi (162 kW) má vskutku zajímavou historii. Přežil osvobození, Háchu samotného i změnu režimu v únoru 1948. Ani Klement Gottwald se jej nevzdal a používal jej při vojenských přehlídkách. V roce 1952 byl ve vysokomýtské Karose přestavěn. Typická maska s trojcípou hvězdou musela pochopitelně pryč a auto se značně zaoblilo. Dosloužilo až za prezidenta Antonína Novotného a v současnosti je rovněž ve sbírkách NTM.

VOS, GAZ a ZIL

V souvislosti s politickým otřesem nesmíme zapomenout na Škodu VOS. Zkratka znamenala „vládní osobní speciál“, někdy se O vykládá také jako „obrněný“ a jeho konstrukci měl na starosti Oldřich Meduna. Zaoblené limuzíny z let 1948-1953 byly poháněny litinovým šestiválcem Praga 5,2 l/88 kW a vznikly jak v těžkém (4,5 tuny!), tak i lehčím provedení. Kromě Gottwalda a Zápotockého je používali i další představitelé. Gottwaldova manželka Marta se díky svým tělesným rozměrům dozadu nevešla, auto tedy muselo být o 10 cm prodlouženo - prostým přeseknutím včetně kardanu a navařením další části! Generální tajemník ÚV KSČ Rudolf Slánský pro změnu dostal měkčí pérování, jeho choť byla totiž těhotná. Jeden z dochovaných vozů můžeme dnes obdivovat v továrním muzeu Škody v Mladé Boleslavi. Mimochodem, dlouho se o něm nesmělo psát, ale byl znovu „odtajněn“ ještě před listopadem 1989. Václav Zapadlík jej namaloval do souboru „Vítězové nad časem“, který vyšel už v roce 1988. Jen název byl změněn na Škoda Speciál.

V souvislosti s orientací na východ se pochopitelně i prezidentský vozový park rozšířil o luxusní sovětské koráby, byť inspirované těmi americkými. Třeba o šestimetrový přehlídkový kabriolet ZIS 110 B s řadovým osmiválcem 6,0 l/103 kW. Antonín Novotný používal baculatý šestiválec (3,49 l/66 kW) GAZ M12-ZIM, v roce 1960 jej vyměnil za ZIL 111. Ten už měl vpředu umístěný bezmála šestilitrový agregát V8 s výkonem 200 koní (147 kW) a na délku měřil 6,2 m. U GAZů a ZILů zůstali i Ludvík Svoboda a Gustáv Husák. Armádní generál Svoboda jezdil kromě běžné „vládní“ Tatry 603 hlavně Čajkou, tedy GAZem 13. Sovětský racek se pohyboval díky většímu V8 5,5 l se 144 kW (150 k). „Stočtrnáctka“ z Moskvy měla pro změnu sedmilitrový vidlicový osmiválec a 300 koní (221 kW), u čtyřtunového modernějšího modelu 115 objem agregátu s rozvodem OHV vzrostl na bezmála 7,7 l a výkon se ustálil na 232 kW (315 k). Zajímavostí je, že se Husák nevozil Tatrou 613, byť čtveřice kabrioletů (jednalo se však ve skutečnosti o landaulety) vznikla hlavně pro reprezentační účely.

Po Listopadu

Dramatik a disident Václav Havel po svém nástupu do funkce dostal darem od portugalského prezidenta Maria Soarese Renault 21. Nicméně, brzy byl nahrazen BMW řady 7 a později důvěrně známým stříbrným Mercedesem 600 SEL generace W140, tedy Mamutem. Vozy s trojcípou hvězdou tehdy dodávalo na Hrad přímo české zastoupení značky, firma neblaze proslulých bratří Helbigů.

Nastupující prezident Miloš Zeman v minulosti používal jako služební vozidlo poslední osobní Tatru, model 700. Byl tak prakticky jediným vrcholným politikem, který v devadesátých letech minulého století jezdil domácí limuzínou. Obdobný vůz měl ve své „sbírce“ i Václav Havel, na konci roku 1996 dostal první exemplář druhé série s modernizovanou zádí. Za jeho volantem, či na jiných sedadlech jej však zřejmě nikdo nikdy neviděl. Havel byl sice doslova citově vázán k Mercedesu, ale soukromě vlastnil i Lancii Kappa.

Prodloužené Octavie Long z konce dekády jsou dnes sběratelskými kusy. Nejen ty nejvyšší, ale ani vládní činitele příliš nenadchly. Václav Klaus pak jezdil raději Audi A8, než Škodou Superb. A to je vůz, který sem tam přece jen používal, taktéž pancéřovaný. Nechybí mu ani solární články na střeše. Ale nyní již bývalý prezident si stěžoval na nedostatek komfortu.

Logický fakt, aby nejvyšší muž České republiky měl jako služební vozidlo domácí výrobek, dlouho zůstával zbožným přáním. Prezident Zeman by však rád jezdil českým vozem a na hradě už stojí speciální prezidentský Superb od automobilky Škoda. Uvidíme, jak se bude seznam prezidentských speciálů vyvíjet v příštích letech.

Aleš Dragoun
Diskuze (12)
Avatar - Mrakoplas
9. 3. 2013 07:39
Re: objem ničím nenahradíš
Ono to platí pořád. Jen se tím dnes už nemyslí objem válců, ale objem nasávaného vzduchu. :-)
Avatar - Barrichello
8. 3. 2013 21:26
Re: objem ničím nenahradíš
Na té frázi není nic otřepaného, pon vývoj atmosfreických motorů urazil za těch 60 let pořádný kus cesty, takže v ednšní době by ten 7litr místo 200 koní dával klidě 530.

Avatar - Barrichello
8. 3. 2013 21:24
Re: Tatra, GAZ a ZIL
Já bych řekl že znamená, navíc u ZILu to stavělo odd. speciálních vozů, a ty auta byly stavěné jen pro vládní činitele. Tudíž nebyl absolutní důvod na nečem šetřit.

Důkazem kvality je to, že dodnes jezdí a že sou vyhledávaným artiklem sběratelů, a to i ze západu. Navíc renoace těchto vozů provádí samotný závod a opět odd. speciálních vozů.
Avatar - Barrichello
8. 3. 2013 21:20
Re: Tatra, GAZ a ZIL
GAZ M13 Čajka je auto který bylo inspirováno americkými vozy 50 a poč. 60 let. tomu odpovídá technika vozu a i fakt, že ty vozy jsou dnes minimálně 35 let staré, často ale i daleko víc a pokud nebyla udělanáa perfektní renovace, pak nejsou 100% funkční. Tady rozhodně není čemu se smát, projed se něčím americkým či evropský z 50. let a půjde si vyprávět jak to jezdí a jak tam všechno 100% funguje
Avatar - T613
8. 3. 2013 17:47
Re: Tatra, GAZ a ZIL
uvědom si, že tomu auto v době natáčení bylo minimálně třicet let.. k tomu nevíš v jakém stavu ho "dostali k testování". TG je show, nic jiného.