Historie prezidentských kočárů: Čím jezdily hlavy našeho státu?

 

8. března nastupuje do svého úřadu třetí český prezident Miloš Zeman. Jaké vozy používali jeho předchůdci i za dob Československa?

Tomáš Garrigue Masaryk, první prezident samostatného státu Čechů a Slováků, si potrpěl na domácí produkci. Nejprve používal výrobek mladoboleslavské továrny Laurin & Klement, zřejmě model S. Laurinku ale záhy nahradily vozy značky Praga. Hrad jich vlastnil celkem pět, Masaryk je používal v letech 1919-1934. Nejznámějším z nich je bezesporu faeton s diskovými koly. Jeho tehdy ještě skromný čtyřválec o značném objemu přes 3,8 l dával jen 55 k (40,5 kW) při 2000 otáčkách. Dvacetilitrová spotřeba nebyla nijak výjimečná, otevřený automobil dokázal upalovat až stovkou.

V květnu 1926 převzal osobně vůz Škoda – Hispano Suiza 25/100 KS. „Hispány“ se vyráběly v licenčně v Plzni, nikoli v Mladé Boleslavi a údajně byly kvalitnější než francouzské a španělské originály. Pro prezidenta byl určen vůbec první vyrobený kus karosovaný Brožíkem. Řadový šestiválec 6,6 l dával až 74 kW (100 k). 5,4 m dlouhá a 2,7 tuny těžká limuzína jela 140 km/h a za své služby žádala 25 litrů benzinu na každou stovku kilometrů.

Nejen Tatry

V červnu 1935 nahradila okřídlený šíp kopřivnická Tatra 80. Prestižní vůz poháněl vidlicový dvanáctiválec chlazený v případě kopřivnické automobilky atypicky vodou s výkonem 90 kW (122 kW)/3000 min-1. Unikátní landaulet se shrnovací plátěnou střechou v zadní části a na ni navazujícím výklopným pevným dílem vznikl opět u plzeňského Brožíka. Masaryk jej vlastnil jako soukromá osoba, používal jej i po své abdikaci v prosinci 1935 prakticky až do smrti (zemřel 14. září 1937). Černý vůz dnes najdete v Národním technickém muzeu v Praze. Prezidentská kancelář zakoupila údajně ještě další čtyři kusy stejného typu, jednalo se však o klasické limuzíny. V jedné z nich se vozili i Masarykovi nástupci Beneš a Hácha.

Edvardu Benešovi sloužila rovněž Tatra 70A. I její šestiválec 3,85 l byl chlazen kapalinou a dával 70 koní (51 kW). Na zakázku postavená Praga Golden se šestiválcem 3,9 l/59 kW byla otevřená, její „oblek“ navrhla a postavila pražská karosárna Autoarma. I přesto, že se jednalo o kabriolet, už nepostrádal vyztužení ocelovými pláty. V Benešově druhém funkčním období po válce stály v garáži také dva vozy značky Daimler, pochopitelně té britské. A doba Protektorátu Čechy a Morava? Emil Hácha dostal v roce 1942 jako dar od Adolfa Hitlera už tři roky starý Mercedes-Benz 770 série W150. Vůz s osmiválcem 7,7 l s 230 koňmi (162 kW) má vskutku zajímavou historii. Přežil osvobození, Háchu samotného i změnu režimu v únoru 1948. Ani Klement Gottwald se jej nevzdal a používal jej při vojenských přehlídkách. V roce 1952 byl ve vysokomýtské Karose přestavěn. Typická maska s trojcípou hvězdou musela pochopitelně pryč a auto se značně zaoblilo. Dosloužilo až za prezidenta Antonína Novotného a v současnosti je rovněž ve sbírkách NTM.

VOS, GAZ a ZIL

V souvislosti s politickým otřesem nesmíme zapomenout na Škodu VOS. Zkratka znamenala „vládní osobní speciál“, někdy se O vykládá také jako „obrněný“ a jeho konstrukci měl na starosti Oldřich Meduna. Zaoblené limuzíny z let 1948-1953 byly poháněny litinovým šestiválcem Praga 5,2 l/88 kW a vznikly jak v těžkém (4,5 tuny!), tak i lehčím provedení. Kromě Gottwalda a Zápotockého je používali i další představitelé. Gottwaldova manželka Marta se díky svým tělesným rozměrům dozadu nevešla, auto tedy muselo být o 10 cm prodlouženo - prostým přeseknutím včetně kardanu a navařením další části! Generální tajemník ÚV KSČ Rudolf Slánský pro změnu dostal měkčí pérování, jeho choť byla totiž těhotná. Jeden z dochovaných vozů můžeme dnes obdivovat v továrním muzeu Škody v Mladé Boleslavi. Mimochodem, dlouho se o něm nesmělo psát, ale byl znovu „odtajněn“ ještě před listopadem 1989. Václav Zapadlík jej namaloval do souboru „Vítězové nad časem“, který vyšel už v roce 1988. Jen název byl změněn na Škoda Speciál.

V souvislosti s orientací na východ se pochopitelně i prezidentský vozový park rozšířil o luxusní sovětské koráby, byť inspirované těmi americkými. Třeba o šestimetrový přehlídkový kabriolet ZIS 110 B s řadovým osmiválcem 6,0 l/103 kW. Antonín Novotný používal baculatý šestiválec (3,49 l/66 kW) GAZ M12-ZIM, v roce 1960 jej vyměnil za ZIL 111. Ten už měl vpředu umístěný bezmála šestilitrový agregát V8 s výkonem 200 koní (147 kW) a na délku měřil 6,2 m. U GAZů a ZILů zůstali i Ludvík Svoboda a Gustáv Husák. Armádní generál Svoboda jezdil kromě běžné „vládní“ Tatry 603 hlavně Čajkou, tedy GAZem 13. Sovětský racek se pohyboval díky většímu V8 5,5 l se 144 kW (150 k). „Stočtrnáctka“ z Moskvy měla pro změnu sedmilitrový vidlicový osmiválec a 300 koní (221 kW), u čtyřtunového modernějšího modelu 115 objem agregátu s rozvodem OHV vzrostl na bezmála 7,7 l a výkon se ustálil na 232 kW (315 k). Zajímavostí je, že se Husák nevozil Tatrou 613, byť čtveřice kabrioletů (jednalo se však ve skutečnosti o landaulety) vznikla hlavně pro reprezentační účely.

Po Listopadu

Dramatik a disident Václav Havel po svém nástupu do funkce dostal darem od portugalského prezidenta Maria Soarese Renault 21. Nicméně, brzy byl nahrazen BMW řady 7 a později důvěrně známým stříbrným Mercedesem 600 SEL generace W140, tedy Mamutem. Vozy s trojcípou hvězdou tehdy dodávalo na Hrad přímo české zastoupení značky, firma neblaze proslulých bratří Helbigů.

Nastupující prezident Miloš Zeman v minulosti používal jako služební vozidlo poslední osobní Tatru, model 700. Byl tak prakticky jediným vrcholným politikem, který v devadesátých letech minulého století jezdil domácí limuzínou. Obdobný vůz měl ve své „sbírce“ i Václav Havel, na konci roku 1996 dostal první exemplář druhé série s modernizovanou zádí. Za jeho volantem, či na jiných sedadlech jej však zřejmě nikdo nikdy neviděl. Havel byl sice doslova citově vázán k Mercedesu, ale soukromě vlastnil i Lancii Kappa.

Prodloužené Octavie Long z konce dekády jsou dnes sběratelskými kusy. Nejen ty nejvyšší, ale ani vládní činitele příliš nenadchly. Václav Klaus pak jezdil raději Audi A8, než Škodou Superb. A to je vůz, který sem tam přece jen používal, taktéž pancéřovaný. Nechybí mu ani solární články na střeše. Ale nyní již bývalý prezident si stěžoval na nedostatek komfortu.

Logický fakt, aby nejvyšší muž České republiky měl jako služební vozidlo domácí výrobek, dlouho zůstával zbožným přáním. Prezident Zeman by však rád jezdil českým vozem a na hradě už stojí speciální prezidentský Superb od automobilky Škoda. Uvidíme, jak se bude seznam prezidentských speciálů vyvíjet v příštích letech.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Petici proti unijní regulaci zbraní podepsalo 100 tisíc lidí, teď ji projedná Senát Petici proti unijní regulaci zbraní podepsalo 100 tisíc lidí, teď ji projedná Senát

Kvůli petici proti unijní regulaci zbraní, kterou podle…

Úřady chtějí lépe komunikovat. Výdaje na to ztrojnásobily na půl miliardy korun Úřady chtějí lépe komunikovat. Výdaje na to ztrojnásobily na půl miliardy korun

Hodnota zakázek na komunikaci z veřejného sektoru se v…

Lidl spouští vlastní e-shop. Přesto tvrdí, že prodej potravin na internet nepatří Lidl spouští vlastní e-shop. Přesto tvrdí, že prodej potravin na internet nepatří

Týden testování a ostrý provoz. E-shop nejvýdělečnějšího…

Liglass zatím nezaplatí. Kyrgyzská strana prý porušila smlouvu Liglass zatím nezaplatí. Kyrgyzská strana prý porušila smlouvu

Česká společnost Liglass Trading CZ zatím nechce zaplatit…

 
 






Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle

Automobiloví i bezpečnostní odborníci v USA v současnosti…

Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně

Měření společnosti Dekra ukázalo, že největší množství…

 





 
Porsche 911 (964) RS Touring: Jeden z jedenácti exemplářů čeká na nového majitele

Porsche 911 (964) RS Touring: Jeden z jedenácti exemplářů čeká na nového majitele

Dnes 17:53

Nenápadné a zároveň velmi extrémní a vzácné je Porsche 911 RS Touring z roku 1992, které do své aukce zařadila britská společnost Silverstone Auctions.




Blesk.cz

Berenika Kohoutová si z Tváře odskočila k moři. Hned se zranila!

Berenika Kohoutová si z Tváře odskočila k moři. Hned…

Berenika Kohoutová (26) překvapuje televizní diváky svými výkony v Tvoje tvář má známý hlas, přesto si našla…

Šéf Samsungu potvrdil první skládací smartphone na rok 2018

Šéf Samsungu potvrdil první skládací smartphone na rok 2018

Šéf mobilního Samsungu, DJ Koh, na tiskové konferenci v u příležitosti vstupu Galaxy Note 8 na jihokorejský trh…

 

iSport.cz

Krosček do zad a rychlý pád na zem? Extraliga má jasno: Simulant!

Krosček do zad a rychlý pád na zem? Extraliga má…

A už to extraligou zase sviští. Tenhle souboj byl přihraný, tady máš pokutu, hezky 10 % z platu dolů. Tenhle…

Žebříček brankářů v extralize: vládne Laco, Fin ze Sparty musí zapracovat

Žebříček brankářů v extralize: vládne Laco, Fin ze…

Hokejová extraliga má za sebou už pět kol. Jak si po rozjezdu sezony zatím vedou brankáři? Kdo se může na…

 

Reflex.cz

Tenisové hvězdy v Praze. Podívejte se, jak vypadal příjezd Federera, Nadala a spol.

Tenisové hvězdy v Praze. Podívejte se, jak vypadal…

Zaplněné Staroměstské náměstí dnes přivítalo všechny aktéry nadcházejícího Laver Cupu. Oficiálně byla…

Babiše jsem možná zradil, ale pro mě je nevinný, říká europoslanec za ANO Telička

Babiše jsem možná zradil, ale pro mě je nevinný,…

Místopředseda Evropského parlamentu Pavel Telička patří k nejhlasitějším vnitrostranickým kritikům hnutí ANO a…