Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honda NSX: Původní koncept dostal jméno těsně před premiérou

Aleš Dragoun
Diskuze (33)
Honda v únoru 1989 představila v Chicagu své kladivo na Ferrari a Porsche. Koncept NS-X však ještě v předvečer výstavy neměl jméno.

Dvoumístná Honda byla první autem ze Země vycházejícího slunce, které se mohlo měřit s výrobky obou slavných evropských značek. Hliníkový monokok, napříč před zadní nápravou umístěný vidlicový třílitrový šestiválec s 201 kW a červené pole otáčkoměru v osmi tisících dávaly tušit mnohé. Technický vývoj vedl Shigeru Uehara. Tvary karoserie, které vyvolávají pozitivní emoce i dnes, jsou dílem známého Kena Okuyamy. Letos oslavila 25 let od debutu na autosalonu v Chicagu. Tam 10. února 1989 vystavený rudý supersport nesl stylizované H místo A, tedy značku Acura. Sportovní divize Hondy pro Severní Ameriku byla tehdy prakticky na počátku existence (začínala v březnu 1986) a prototyp zastával kromě jiného i roli imagemakera.

V předvečer svého debutu ale ještě postrádal jméno, říkalo se mu prostě Acura Sports Car. Vývojový tým Hondy jej narychlo označil jako New Sports a vedení Acury přidalo slůvko „eXperimental“. Zkratka tak byla na světě. V případě prvního exempláře měla mezi písmeny NS a X ještě pomlčku. Ta v devadesátém roce, když se auto začalo v Tochigi sériově vyrábět, zmizela.

O tom, že s vývojem pomáhal Ayrton Senna, se všeobecně ví. Na začátku všeho byl ale Japonec Satoru Nakajima, mimochodem s Brazilcem se potkali ve formuli 1 v sezóně 1987 u Lotusu. Nakajima tam byl dosazen jako tovární pilot Hondou, ale nutno dodat, že už tehdy šlo o ostříleného borce. Na přípravných pracích participovala také hvězda CART, Američan Bobby Rahal.

V polovině 90. let přišel na řadu elektronický plynový pedál a verze NSX-T (targa) s odnímatelným pevným dílem střechy. Mezi limitovanými edicemi je nejznámější asi ta, která nesla jméno Itala Alexe Zanardiho. Objem atmosférického šestiválce VTEC se záhy zvedl na 3,2 l a v roce 2001 u studie NSX-R následoval facelift, který později obdržely i sériové vozy. Původní výklopné světlomety vzaly zasvé, nebyly už v módě a hlavně nevyhovovaly přísnějším bezpečnostním předpisům. Na samém konci kariéry, v roce 2004, se produkce stěhovala do závodu v Suzuce. Skončila v prosinci 2005, za patnáct let se prodalo 18 tisíc aut pod oběma značkami.

Dnes je první NSX považována za jedno z nejdůležitějších japonských aut, které kdy vzniklo. Nové generace se dočkáme již příští rok. Bude ale úplně jiná, dostane sice vidlicový šestiválec, ale přeplňovaný dvěma turbodmychadly, navíc i elektromotory, které se postarají o pohon předních kol. Doba se prostě změnila. Klasika byla pochopitelně zadokolkou, kromě pětistupňového manuálu si líní Američané mohli koupit i automat. Opravdu se sem vyloženě hodil...

Aleš Dragoun
Diskuze (33)
6. 5. 2014 19:59
Re: ten interier

Ale ale, kde se v tobě bere ta skromnost?
Vem to pěkně od podlahy a napal do srovnání rovnou Zondu, Huyaru a Koeniggsegg ;-)

Jo, ty displeje to dokážou podělat, ale do toho kokpitu z odkazu by se nějaké i hodily, zrovna v Hondě bych budíky Jaeger, nebo Veglia, nevyžadoval :-)
6. 5. 2014 15:32
Re: Je to odtud třicet minut...
Jo ták... Neproklikal, jen si na to vzpomenu vždy, když vidím NSX :-)
6. 5. 2014 15:29
Re: ten interier
Buď prostě rád, že se prodávaj supersporty.
NSX rozhodně změnila pohled na tato auta a je jedním z důvodů, proč například do Ferrari začli montovat i brzdy a proč jsou dnešní supersporty tak dobré, jak jsou.
Co se týče zmínky o prodejí v souvislosti s interiérem, tak poukazuji na to, že i když v hondaklubu je to pro vás "jako síd", tak obecně se Audi do vkusu zákazníků dnes trefilo více a lépe, než před lety Honda.
Každopádně 18 000 kusů NSX je sakra dobré číslo.
6. 5. 2014 15:05
Re: ten interier
...takhle hodnotit z obrázků je jako věštit z křišťálový koule... Kingu co padne v neděli ve sportce?
Avatar - King
6. 5. 2014 14:55
Re: ten interier
Teď mi nějak unikly souvislosti. Mám být

1/ rád, že se japonského supersportu prodalo tak moc

2/ rád, že se japonského supersportu prodalo tak málo

3/ rád, že se německého supersportu pro lidi, kteří supersport nechtějí prodalo jen o tolik méně

4/ rád, že se německého supersportu pro lidi, kteří supersport nechtějí prodalo o tolik více?

A jak to souvisí s vláknem "ten interier?

A abych to ještě zkomplikoval - supersporty se dělí na dvě kategorie. Na ty, které vznikly před NSX a na NSX a všechny ostatní. V ostrém kontrastu s tím, jak skalní Hondaři i skalní H-hejtaři vnímají značku bylo NSX prvním "hodným" a "slušně vychovaným" superautem pro "každého" a "každý den". Dnes, kdy superauta oscilují mezi 911 a R8 na straně jedné a Aventadorem a P1 na straně druhé je R8 takovým NSX 21. století, zatímco reinkarnace NSX půjde zjevně už trošku jiným směrem.

Honda naučila Ferrari, Lambo a ostatní dělat supersporty, čímž se obloukem vracíme k bodům 1-4. Je to málo, hodně,dobře nebo špatně?