Honda NSX: Původní koncept dostal jméno těsně před premiérou
Dvoumístná Honda byla první autem ze Země vycházejícího slunce, které se mohlo měřit s výrobky obou slavných evropských značek. Hliníkový monokok, napříč před zadní nápravou umístěný vidlicový třílitrový šestiválec s 201 kW a červené pole otáčkoměru v osmi tisících dávaly tušit mnohé. Technický vývoj vedl Shigeru Uehara. Tvary karoserie, které vyvolávají pozitivní emoce i dnes, jsou dílem známého Kena Okuyamy. Letos oslavila 25 let od debutu na autosalonu v Chicagu. Tam 10. února 1989 vystavený rudý supersport nesl stylizované H místo A, tedy značku Acura. Sportovní divize Hondy pro Severní Ameriku byla tehdy prakticky na počátku existence (začínala v březnu 1986) a prototyp zastával kromě jiného i roli imagemakera.
V předvečer svého debutu ale ještě postrádal jméno, říkalo se mu prostě Acura Sports Car. Vývojový tým Hondy jej narychlo označil jako New Sports a vedení Acury přidalo slůvko „eXperimental“. Zkratka tak byla na světě. V případě prvního exempláře měla mezi písmeny NS a X ještě pomlčku. Ta v devadesátém roce, když se auto začalo v Tochigi sériově vyrábět, zmizela.
O tom, že s vývojem pomáhal Ayrton Senna, se všeobecně ví. Na začátku všeho byl ale Japonec Satoru Nakajima, mimochodem s Brazilcem se potkali ve formuli 1 v sezóně 1987 u Lotusu. Nakajima tam byl dosazen jako tovární pilot Hondou, ale nutno dodat, že už tehdy šlo o ostříleného borce. Na přípravných pracích participovala také hvězda CART, Američan Bobby Rahal.
V polovině 90. let přišel na řadu elektronický plynový pedál a verze NSX-T (targa) s odnímatelným pevným dílem střechy. Mezi limitovanými edicemi je nejznámější asi ta, která nesla jméno Itala Alexe Zanardiho. Objem atmosférického šestiválce VTEC se záhy zvedl na 3,2 l a v roce 2001 u studie NSX-R následoval facelift, který později obdržely i sériové vozy. Původní výklopné světlomety vzaly zasvé, nebyly už v módě a hlavně nevyhovovaly přísnějším bezpečnostním předpisům. Na samém konci kariéry, v roce 2004, se produkce stěhovala do závodu v Suzuce. Skončila v prosinci 2005, za patnáct let se prodalo 18 tisíc aut pod oběma značkami.
Dnes je první NSX považována za jedno z nejdůležitějších japonských aut, které kdy vzniklo. Nové generace se dočkáme již příští rok. Bude ale úplně jiná, dostane sice vidlicový šestiválec, ale přeplňovaný dvěma turbodmychadly, navíc i elektromotory, které se postarají o pohon předních kol. Doba se prostě změnila. Klasika byla pochopitelně zadokolkou, kromě pětistupňového manuálu si líní Američané mohli koupit i automat. Opravdu se sem vyloženě hodil...