Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai i-flow (HED-7) v Ženevě 2010

Aleš Dragoun
Nejsledovanější premiéru na stánku automobilky Hyundai představoval koncept budoucího zástupce značky v segmentu D. Sportovně tvarovaný sedan i-flow (také označovaný kódem HED-7) naznačuje podobu budoucího vozu střední třídy.

Studie je poháněna hybridní soustavou. Ta se skládá z nového turbodieselu U2 objemu 1,7 litru, který má dvoustupňové přeplňování. Elektromotor je napájen lithium-polymerovými akumulátory z vlastního vývoje firmy Hyundai.

Hybridní systém spolupracuje se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou, která je také zcela nové konstrukce. Vzhledem k použitému druhu pohonu se nelze divit spotřebě 3 l/100 km, výkonové parametry výrobce tají.

Tvary konceptu jsou sice futuristické, ale můžeme je považovat zároveň za dynamické. Vznikly v designérském středisku Hyundai Motor Europe pod vedením šéfdesignéra Thomase Buerkleho. Některé linky sdílí se sériovým kompaktním SUV ix35. Součinitel odporu vzduchu karoserie je 0,25. V prosklené střeše se nacházejí solární panely.

Lesklý vodou ředitelný lak obsahuje speciální pigmenty, díky nimž připomíná tekutý kov. Byl vyvinut ve spolupráci s chemickým koncernem BASF, stejně jako lehké materiály použité uvnitř. Sedadla jsou z prodyšného a odolného Steronu, horní část palubní desky pokryl třpytivý Elastoskin. Funkci hlavního informačního rozhraní zastává velkoplošný dotykový displej, který také dokáže rozpoznat gesta sedících osob.

Elektrickou enerii potřebnou pro palubní příslušenství lze získávat nejen ze zmíněných solárních panelů, ale také rekuperací prostřednictvím termoelektrického generátoru. Ten je umístěn ve sběrném výfukovém potrubí a získává energii z horkých výfukových plynů. Odpadní teplo pak přeměňuje na elektřinu, která napájí přístroje uvnitř vozu.

Koncept je vybaven systémy, které podporují úspornou jízdu. Mezi ně patří ukazatele spotřeby paliva a optimálního řazení. Funkce Eco optimalizuje účinnost celého poháněcího ústrojí, stará se o koordinaci řídicích jednotek motoru a převodovky. Nejhospodárnější trasu do zvoleného cíle zvolí Eco Route, která využívá pro výpočet optimální trasy dopravní zpravodajství v reálném čase a trojrozměrné mapové podklady.

Hyundai i-flow je 4780 mm dlouhý, 1850 mm široký a 1420 mm vysoký a je postaven na podvozku s rozvorem 2800 mm. Je předskokanem sériového vozu, který se představí zhruba za rok a bude nejspíše určen pouze pro Evropu, objeví se i varianta kombi.

Nové Sonaty v podobě, která se prodává v Jižní Koreji a USA, se totiž zákazníci na starém kontinentu nakonec nedočkají.


Aleš Dragoun