Český trh v červenci 2009: První Panda, druhý Hyundai i10, Spark až pátý mezi mini
Italský medvídek z polské továrny v Tychách tak vyrovnal letošní skóre se Sparkem v měsíčních triumfech na 3 : 3, pouze v lednu jim prvenství vyrval Hyundai i10. Panda si v sedmém měsíci letošního roku připsala celkem 139 registrací, stříbrná skončila i-desítka s rovnou stovkou nových aut. Na třetím místě pak najdeme Kiu Picanto se 63 vozy, čtvrtou příčku obsadil Splash od Suzuki s 57 kusy na kontě, Chevrolet Spark je tentokrát až pátý s 52 vozy. Další dvě místa obsadili kolínští Francouzi, překvapivě osmé skončilo Twingo, kterému se letos jinak moc nedaří. Do žebříčku se vrátil po červnové absenci výprodejový Atos Prime a maličká Toyota iQ má další dvě registrace, celkem tedy již tři.
V porovnání s červencem 2008 čtyři vozy z Top 5 získaly. Panda si polepšila o 43,3 % z 97 kusů. Hyundai i 10 má o 7,5 % více, před rokem bylo nově zaregistrováno 93 vozů. Počty Kie Picanto vzrostly o 14 kusů, tedy 28,6 % (ze 49). Suzuki Splash má + 24 aut (loni 33, letos +72,7 %). Jediný pád v první pětce tak zaznamenal Spark, který ztratil více než polovinu, přesně 55,2 %, v červenci 2008 se totiž prodalo 116 jiskřiček.
Propadákem červencového žebříčku je kromě Atosu Prime Opel Agila (-86,7 %), hodně ztratila také Toyota Aygo (-73,1 %). Prvenství mezi šplhouny patří již v předchozím odstavci zmíněnému Suzuki Splash. Celkem bylo zaregistrováno 547 nových mrňousů, což je oproti stejnému měsíci roku 2008 pokles o 55 aut, tedy o 9,1 % (loni jich bylo 602).
Třída mini, registrace na českém trhu v červenci 2009 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 7/2009 | 1-7/2009 | 7/2009 | 1-7/2009 |
1. | Fiat PANDA | 139 | 805 | 25,4% | 21,3% |
2. | Hyundai i10 | 100 | 578 | 18,3% | 15,3% |
3. | Kia PICANTO | 63 | 445 | 11,5% | 11,8% |
4. | Suzuki SPLASH | 57 | 466 | 10,4% | 12,3% |
5. | Chevrolet SPARK | 52 | 701 | 9,5% | 18,5% |
6. | Peugeot 107 | 38 | 221 | 6,9% | 5,8% |
7. | Citroën C1 | 35 | 177 | 6,4% | 4,7% |
8. | Renault TWINGO | 23 | 84 | 4,2% | 2,2% |
9. | Fiat 500 | 22 | 126 | 4,0% | 3,3% |
10. | Toyota AYGO | 7 | 77 | 1,3% | 2,0% |
11. | Ford KA | 5 | 19 | 0,9% | 0,5% |
12. | Opel AGILA | 2 | 40 | 0,4% | 1,1% |
12. | Toyota IQ | 2 | 3 | 0,4% | 0,1% |
14. | Hyundai ATOS | 1 | 10 | 0,2% | 0,3% |
14. | Smart FORTWO | 1 | 31 | 0,2% | 0,8% |
- | Ostatní modely | 0 | 4 | 0,0% | 0,1% |
- | CELKEM | 547 | 3787 | 100,0% | 100,0% |
V celkovém pořadí od začátku roku vede nadále Panda s 805 kusy, ale díky červencovému výsledku odskočila druhému Sparku již o více než stovku vozů, mini z Jižní Koreje jich má totiž 701. Hyundai i10 je na třetí příčce (578), Splash čtvrtý se 466 vozy a pátá je Kia Picanto, pro kterou se zatím rozhodlo 445 zákazníků.
V celkové Top 5 jsou tedy stejné modely jako v měsíční, pouze pořadí je proházené. Nejmenší rozdíl momentálně panuje mezi čtvrtým Suzuki Splash a pátou Kiou Picanto, ale v srpnu může být opět vše jinak. Vedoucí Panda má podíl ve třídě 21,3 %, Spark 18,5 %, i 10 15,3 %, Splash 12,3 % a Picanto 11,8 %. Ostatní soupeři jsou i nadále hluboko pod desetiprocentní hranicí.
Meziročně si od ledna polepšila pouze Panda, a to o 9,1 %, ostatní porovnatelní zástupci Top 5 mají na kontě poklesy. Spark -45,4 % (prodalo se takřka o 600 aut méně!) a Picanto -15,7 % (-83 vozů). Stále vynecháváme výsledky Hyundaie i 10 a Suzuki Splash, které jsou přesně opačné, ale zatím málo relevantní. Vzhledem k tomu, že se tyto dva vozy začaly prodávat až během loňského roku, mají navýšení v řádu stovek procent (Splash 429 %, i10 183,3 %). Celý trh se propadl o 865 kusů, z loňských 4.652 na 3.787, tedy o 18,6 %.
Perlička na závěr - v červenci se prodal pouze jediný minivůz se vznětovým motorem pod kapotou, byl jím Hyundai i10.