Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Hyundai Sonata 2.0 CRDi vs. Kia Magentis 2.0 CRDi – korejský diesel-match

Ondřej Láník
Korejské limuzíny střední třídy se před nedávnem začaly prodávat v aktualizovaném provedení. Po klasických zážehových čtyřválcích a šestiválcích, přichází konečně v Evropě tolik žádaný dvoulitrový turbodiesel. Srovnání obou příbuzných automobilů však...

Korejské modely střední třídy se před nedávnem začaly prodávat v aktualizovaném provedení. Po klasických zážehových čtyřválcích a šestiválcích, které jsou jádrem nabídky na asijských tak i na severoamerických trzích, přichází konečně v Evropě tolik žádaný dvoulitrový turbodiesel. Moderní technika se vstřikováním common-rail a turbodmychadlem s regulací variabilními rozváděcími lopatkami má v obou vozech stejný koncernový původ. Srovnání obou příbuzných automobilů však ukázalo několik důležitých odlišností.

Interní konkurence

Srovnávané automobily nesou na přídích dvě korejské značky sdružené pod hlavičkou Hyundai Kia Automotive Group. Jak jsme se nedávno dozvěděli z rozhovoru s vice-presidentem Kia Motors Europe, obě automobilky využívají synergických efektů při výzkumu a vývoji automobilů a nových technologií, resp. společně nakupují komponenty, ale na jednotlivých trzích jsou to konkurenti jako všechny ostatní značky. To je v současném automobilovém světě celkem ojedinělá situace, kterou bude zřejmě chtít korejská automobilová skupina změnit odlišným profilováním dvou brandů. Jak vidíme na příkladu českého trhu, v těch nejzajímavějších segmentech se obě značky a jejich modely potkávají a významně si konkurují. Je tomu tak i v našem testu, ve kterém srovnáváme vozy Hyundai Sonata 2.0 CRDi Elegance a Kia Magentis 2.0 CRDi EX+. V obou případech jde o nejvyšší nabízenou výbavu.

Karoserie

… obou vozů jsou klasické tříprostorové sedany, které svou délkou kolem 4,8 m mohou snadno plnit funkci manažerského automobilu. Základní přehled vnějších rozměrů v následující tabulce dokládá příbuznost obou vozů. Konstrukce každé karoserie je svébytná, mnoho komponentů (hnací ústrojí, nápravy) je ale převzato beze změn.

Karoserie Sonata Magentis
Délka [mm] 4800 4735
Šířka [mm] 1832 1805
Výška [mm] 1475 1480
Rozvor [mm] 2730 2720
Rozchod vpředu [mm] 1565 1558
Rozchod vzadu [mm] 1550 1552
Rozměr pneumatik 225/50 R17 215/50 R17

Design je tím, co odlišuje oba vozy a vlastně i obě značky na trzích. V našem duelu se potvrzují slova Jeana-Charlese Lievense o tom, že Kia chce být evropštější značkou než Hyundai. Evropě je přizpůsoben celkový styling vozu i návrh detailů. Hyundai působí v některých pohledech spíše americky. Ani jedna ze značek zatím nemá vypěstovanou na dálku jednoznačně rozpoznatelnou masku, takže při troše fantazie by se mohla loga Kia i Hyundai na těchto přídích vyměnit aniž by neznalý člověk poznal, že se tak stalo. Silueta Magentise je mnohem konzervativnější než v případě Sonaty. Tak přísně tvarovaný ponton tříprostorového sedanu se dnes již často nevidí. Sonata se zhlédla v robustní formě, připomínající trochu německé vozy značky Audi, subtilněji působící Magentis v některých detailech připomíná předchozí generace BMW.

kia hyundai testy strednitrida srovnavacitesty kia hyundai testy strednitrida srovnavacitesty Kia i Hyundai mají přes 2,7 m dlouhý rozvor náprav, který je v celé své délce věnován prostoru pro cestující. Zadní profil potvrzuje výše napsané. Kia je decentní s malým logem na víku zavazadlového prostoru, Hyundai naopak tvarem koncových světel naznačuje asijský původ či snad skrytou dynamiku vozidla. Lépe se nám dívalo do o málo větších vnějších zpětných zrcátek Sonaty.

Interiér…

…Magentise působí na první pohled hodnotnějším dojmem. Černá elegance je zvýrazněna netradičním semišovým potahem sedadel, který trochu připomíná umělou kůži alcantara. Přístrojový štít s optitronivým podsvícením (bílé ciferníky, červené ručky) je efektní a funkční současně. S čitelností jsme neměli sebemenší problém. Celkový dojem kazí čtyřramenný volant, který sice má věnec obšitý kůží, ale ta je příliš hladká a ruce tak po ní snadno sklouznou. Výhoda koženého volantu s jemným a na dotek příjemným povrchem se tady nekoná. Luxusně působí kovově lesklé lišty na dveřních prazích. Oceňujeme snahu výrobce nabídnout konečně také originální značkové autorádio, ale ani tentokrát to nevyšlo na 100 %. Přes bohatou nabídku funkcí a rozměr 2DIN nesplnil audiosystém očekávání hlavně kvůli malé citlivosti tuneru a zvuku, který zbytečně degraduje překvapivě dobře navržený i vyrobený interiér. Potěšily nás detaily jako koženkou obšitá loketní opěra mezi sedadly, velké vnitřní zpětné zrcátko s automatickým stmíváním nebo robustní, ale vhodně tvarované A-sloupky, které výhled šikmo vpřed omezují jen minimálně. Výtka směřuje k rozsahu nastavení volantu, protože průměrně vzrostlý jedinec, který vyhledává vyšší polohu za volantem již nevidí přes věnec všechny přístroje (omezený rozsah výškového nastavení volantu). Naopak ten, kdo si nastaví volant do nejnižší polohy, bude mít podle našeho testu problémy s výhledem vpřed z vozu. Sedadlo v Magentisu mělo na rozdíl od Sonaty možnost elektrického nastavení. Velmi dobrý dojem interiéru Magentise kazí první dotyk laciných páček pod volantem, které byly pravděpodobně převzaty ze starších modelů. Vpředu se sedí na měkčích sedadlech, vzadu byla kupodivu zvolena tužší výplň, kterou bychom preferovali také pro přední místa.

kia hyundai testy strednitrida srovnavacitesty kia hyundai testy strednitrida srovnavacitesty Sonata s béžově laděným vnitřkem je díky této barvě vzdušnější a kupodivu také snáze udržovatelná. Na čalounění ani na plastech totiž není vidět smetí nebo usazený prach, tak jako na temně černém materiálu v Kie. Přístrojový štít je zde konvenční, praktický, ale možná až příliš obyčejný. Ovládání funkcí palubního počítače je vyřešeno dvěma tlačítky, která jsou zakryta věncem volantu, takže podle pravidel pana Murphyho zmáčknete vždy Reset, kdykoli chcete zjistit dlouhodobý průměr spotřeby paliva. V Magentisu toto nehrozí, nulování je vyřešeno dlouhým stiskem. Čtyřramenný volant se díky odlišnému koženému materiálu na věnci držet v Sonatě lépe, navíc na volantu byla tlačítka pro nastavení tempomat (vpravo) a audiosystému. Bohužel z volantu lze jen přepínat mezi zdroji signálu a měnit hlasitost poslechu, ladění stanic nebo pohyb po skladbách v rámci CD již musíte provést tlačítky na rádiu. To nevypadá kdovíjak velkoryse, ale jeho zvukové vlastnosti i funkce tuneru jsou o třídu lepší než v Magentisu. Podsvícení rádia bohužel není součástí okruhu podvícení zbytku přístrojové desky a tak jeho intenzitu nelze regulovat. Jednozónová automatická klimatizace má v obou verzích mohutné ovládací prvky, u Hyundaie je displej umístěn o málo níže, což trochu omezuje čitelnost. V Sonatě se sedí na měkčích pěnových výplních sedadel. Tvar zadních sedadel je u obou vozů totožný, přední sedadla se však liší. Design řadící páky, výplní dveří a středová konzola mají v obou vozech shodnou koncepci.

kia hyundai testy strednitrida srovnavacitesty kia hyundai testy strednitrida srovnavacitesty Zavazadlové prostory se objemově liší jen nepatrně (Magentis 495 l, Sonata 523 l), ale naměřené rozměry již můžou v praxi něco znamenat. Rozhodující může být vnitřní výška 560 mm u Magentise resp. 530 mm u Sonaty a zejména šířka mezi podběhy. Tam kde v Sonatě naměříte 1120 mm nabízí Magentis jen 1080 mm. Limitem pro využití slušného objemu je u obou vozů klasický koncepční nedostatek v podobě malého vstupního otvoru. V obou případech je víko zavěšeno na mechanismu, který neomezuje prostor pro zavazadla. Otvírání v obou případech klíčem, dálkovým ovladačem nebo tlačítkem na dveřích řidiče.

Na přední i zadní sedadla Kie i Hyundaie se dobře nastupuje díky velkým a široce se otevírajícím dveřím. Uvnitř obou vozů je nadprůměrný prostor v rámci třídy. Udivuje především vnitřní šířka ve výši loktů, která se vpředu i vzadu u testovaných vozů pohybuje kolem 1500 mm.

Jízda…

…je v obou případech plavná, ale kupodivu je i zde překvapivě mnoho rozdílů. Magentis je má sice tužší sedadla, ale odpružení je naopak komfortnější, Sonata disponuje měkkými sedáky a odpružení připomíná chvílemi komfortní německé vozy. Řízení je v obou automobilech přesné, jen v Magentisu však poskytuje nesprávnou odezvu a je navíc citlivé na přidání plynu v zatáčce, kdy si newtonmetry pohrávají s natočenými koly. Neduhem Sonaty, který Magentis nezná, je zase ponořování přídě při brzdění. Sonata působí na silnici o něco jistěji a lépe odpovídá evropské představě o sedanu s turbodieselem pod kapotou.

Projev motoru již krátce po startu připomíná ty nejlepší common-raily francouzské a německé produkce. Hluk i vibrace jsou na přijatelné úrovni, ve srovnání s motory TDI je motor v obou vozech tichý, do volantu , podlahy ani řadicí páky se nepřenáší žádný třes. Utlumení agregátu je lepší v Sonatě. Parametry 103 kW při 4000 ot/min a 305 Nm mezi 1800 a 2500 ot./min v podstatě odpovídají dnešním běžným turbodieselům této kategorie. Nástup hnacích sil je plynulý, křivka točivého momentu při akceleraci nepřekvapí náhlým nárůstem, který by se odrazil na chvilkovém zrychlování. Využitelné pracovní pásmo začíná od 1700 ot./min a pokračuje takřka až do otáček maxima výkonu.

Odlišné zpřevodování našich vozů a výrazné rozdíly v pohotovostní hmotnosti se projevují na spotřebě a jízdní dynamice. Oba vozy byly již dobře zajety, Magentis s 25 tisíci kilometry měl hladší chod řadicí páky, v Sonatě bylo nutno při změně převodů vynaložit více síly, přesnost obou kulis byla srovnatelná a odpovídá standardu třídy.

Magentis s pohotovostní hmotností 1450 kg má překvapivě lehčí převody, když rychlost 130 km/h znamená 3700 ot./min na 4. rychlostní stupeň, 3000 ot./min na 5 r.s. a 2600 na 6. r.s.. Akcelerace Magentise z 0 na 100 km/h má dle údaje výrobce trvat 10,4 s. Kombinovaná spotřeba činí rovných 6 l/100 km.

Sonata váží bez řidiče minimálně 1591 kg, při českém dálničním limitu jsme odečetli z otáčkoměru 3500 ot./min, resp. 2900 ot./min a 2500 ot./min. Akcelerace Sonaty z 0 na 100 km/h má dle údaje výrobce trvat 10,7 s. Kombinovaná spotřeba činí 6,1 l/100 km.

Rozdíly ve zrychlení jsou v praxi nepostřehnutelné, spotřeba vychází o několik desetin litru na 100 km lépe u Magentise, ale udržet se v mezích hodnot udávaných výrobcem není nadlidský výkon. My jsme jezdili s Magentisem za 5,9 l/100 km a se Sonatou za 6,3 l/100 km. Ani v jednom případě nepřekročila v městském provozu spotřeba 8 l/100 km. S Kiou bylo možno jet i za 4,7 l/100 km při plynulé jízdě a striktním dodržování rychlosti 90 km/h.

Brzdy obou automobilů stejně tak jako jízdní vlastnosti v běžném provozu uspokojí v prvé řadě komfortně orientované řidiče. Rychlá jízda přímým směrem s maximálním pohodlím je doménou obou vozů, Sonatu bychom ale preferovali pro nižší hluk ve voze. Těžká příď působí výraznou nedotáčivost, oba automobily se výrazně naklánějí při rychlejším průjezdu zatáčkou. Široké pneumatiky drží stopu velmi dlouho, přiblížení se limitu přilnavosti sděluje pískání pneu.

Cena…

kia hyundai testy strednitrida srovnavacitesty kia hyundai testy strednitrida srovnavacitesty …konkurujících si vozů na českém trhu je velmi podobná. Maximální dostupná úroveň výbavy stojí v kombinaci s turbodieselem v případě Magentise po plošné slevě 634.980,- Kč, Sonatu dostanete za 639.990,- Kč. Rozsah výbavy se ale liší! Kia pro benzinové motory vůbec nenabízí tempomat, což je právě u motoru CRDi škoda, navíc oproti Sonatě dostanete všestranně elektricky seřiditelné sedadlo pro řidiče a parkovacího asistenta vzadu. U Sonaty za něj zaplatíte dalších 7.200,-Kč (montáž u prodejce), Hyundai jezdí na větších pneumatikách 225/50 R17 a má výrazně lepší standardní rádio.

Závěr

Magentis i Sonata jsou v kombinací s turbodieselovým motorem optimální kombinací pro komfortní cestování za přiměřené peníze. Úplná komfortní a bezpečnostní výbava je samozřejmostí u obou vozů a převyšuje svým rozsahem konkurenci. Jak ve voze značky Hyundai tak ve voze značky Kia ke k dispozici velký prostor pro cestující na předních i zadních sedadlech všemi směry.

Naším favoritem se stala Sonata hlavně pro evropštěji naladěný tužší odpružení a řízení, které dává řidiči více jistoty. Černý interiér Magentise s efektním elektronickým přístrojovým panelem působil hodnotněji, ale chyby ve zpracování jsme nenašli ani v jednom z testovaných aut.Vnější subtilnější design koresponduje s nižší hmotností Magentise, která se projevuje v nepatrně lepší dynamice jízdy a spotřebě paliva. Najezdíte-li hodně kilometrů, bude pro vás jedním z argumentů také tříletá záruka na Sonatu bez omezení počtu kilometrů, u Magentise končí ručení výrobce před uplynutím třetího roku provozu, jakmile se na počítadle objeví číslice 100.000.

Hyundai Sonata

První cena vozu 539.900,-Kč (2.0 CVVT, Dynamic)
První cena vozu s testovanou motorizací 579.900,-Kč (2.0 CRDi, Dynamic)
Základní cena testovaného vozu 639.900,-Kč (2.0 CRDi, Elegance)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 652.400,-Kč (2.0 CRDi, Elegance)

Plusy

  • výkonný, úsporný a dobře odhlučněný motor
  • bohatá výbava
  • prostor na všech sedadlech
  • tříletá záruka bez omezení počtu kilometrů
  • jistější jízdní vlastnosti
  • dobré zpracování

Minusy

  • ovládání palubního počítače
  • nemožnost ladění stanic tlačítky na volantu, nelze ovládat úroveň podsvícení rádia
  • ponořování přídě při brzdění
  • vysoká ztráta hodnoty při dalším prodeji
  • image

Kia Magentis

První cena vozu 529.980,-Kč (2.0 CVVT, EX)
První cena vozu s testovanou motorizací 589.980,-Kč (2.0 CRDi, EX)
Základní cena testovaného vozu 659.980,-Kč (2.0 CRDi, EX+)
Cena testovaného vozu vč. příplatků po slevě 647.980,-Kč

Plusy

  • výkonný, úsporný a dobře odhlučněný motor
  • bohatá výbava
  • prostor na všech sedadlech
  • elektricky ovládané sedadlo řidiče, dešťový senzor
  • elektronický přístrojový panel
  • dobré zpracování
  • luxusní dojem z interiéru
  • lepší jízdní dynamika a spotřeba

Minusy

  • nedostupný tempomat
  • malý rozsah výškového nastavení volantu
  • příjmové a zvukové vlastnosti autorádia
  • image
  • vysoká ztráta hodnoty při dalším prodeji
Ondřej Láník
Model Hyundai Sonata 2.0 CRDi Kia Magentis 2.0 CRDi
Cena základní sestavy 639 900 Kč 659 980 Kč
Cena testované sestavy 652 400 Kč 647 980 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1991 1991
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4000 103 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 305 / 1800 - 2500 305 / 1800 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 203 201
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.7 10.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.2 / 5 / 6.1 8.1 / 5 / 6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 523 / 0 495 / 0
Objem nádrže (l): 70 63
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1591 / 559 1450 / 595
Rozměr pneu: 225/50 R17 215/50 R17
Hyundai Sonata 2.0 CRDi
Kia Magentis 2.0 CRDi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4800 4735
b) šířka (mm): 1832 1805
c) výška (mm): 1475 180
d) rozvor (mm): 2730 272
e) rozchod vpředu (mm): 1565 1558
f) rozchod vzadu (mm): 1550 1552
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1080 870 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 910 700 / 1000
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010 110
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920 910
k) šířka vpředu (mm): 1500 150
l) šířka vzadu (mm): 1480 1500
délka sedáku vpředu (mm): 490 480
délka sedáku vzadu (mm): 480 490
výška opěradla vpředu (mm): 590 600
výška opěradla vzadu (mm): 670 700
místo vzadu pod předním sedadlem: ano ano