Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Úřad zrušil povolení pro Hyundai ke stavbě převodovkárny

redakce AUTO.CZ
Diskuze (10)
Proti původnímu stavebnímu povolení se odvolalo občanské sdružení Střítěž - za zdravé životní prostředí a jedna rodina, která bydlí v blízkosti automobilky.

Krajský úřad v Ostravě zrušil nošovické automobilce Hyundai povolení ke stavbě druhé haly na výrobu převodovek. Rozhodnutí mělo řadu chyb. ČTK to zjistila z úřední desky úřadu. Zrušení povolení může zkomplikovat zahájení plné výroby automobilky v příštím roce, kdy plánuje rozjet třetí směnu a zaměstnat dalších 1000 lidí k současným 2600.

Mluvčí nošovického závodu Petr Vaněk věří, že se firmě podaří nové povolení na stavbu převodovkárny za 3,5 miliardy korun získat a postavit halu včas. Automobilka podle něho rozjede plnou výrobu podle plánu v průběhu příštího roku. Uvedl, že firma má kvůli možnému zpoždění výstavby haly náhradní řešení, že by převodovky několik týdnů dovážela z Koreje.

Původní územní rozhodnutí i stavební povolení, které vydal stavební úřad v Dobré, zrušil krajský úřad kvůli tomu, že bylo v rozporu s právními předpisy. Stavební úřad se podle něho například dostatečně nevypořádal s připomínkami lidí a sdružení ke stavbě nové haly. Proto musí vydat úplně nové rozhodnutí.

Proti původnímu stavebnímu povolení se odvolalo občanské sdružení Střítěž - za zdravé životní prostředí a jedna rodina, která bydlí v blízkosti automobilky. Občanské sdružení upozorňovalo, že projekt na stavbu nové haly na výrobu převodovek neřeší možný nárůst kamionové dopravy. Hyundai bude totiž polovinu vyrobených převodovek také dodávat do sesterského závodu Kia v Žilině. Automobilka v něm nenavrhla dostatečná kompenzační opatření, která by řešila nárůst dopravy na Slovensko, například dopravu po železnici. Rodina si stěžovala na nárůst hluku a imisí.

Vaněk uvedl, že rozjetí třetí směny je značně závislé na stavbě haly na převodovky. "Když zvýšíme produkci aut, tak potřebujeme více převodovek. Bez převodovkárny to nepůjde," uvedl Vaněk. Věří, že by mohli začít stavět druhou halu na výrobu převodovek na jaře příštího roku. "Za půl roku by mohla být postavena. Ale nic to nemění na našem rozhodnutí rozjet příští rok třetí směnu," uvedl. Automobilka bude reagovat na aktuální stav výstavby nové haly. "Neexistuje, že by se hala nepodařila postavit. Pouze pokud by se zdržela, tak bychom v řádu týdnů dováželi převodovky z Koreje. Třetí směnu v příštím roce každopádně rozjedeme," dodal.

Druhá hala na výrobu převodovek umožní zvýšit jejich produkci ze současných 300.000 kusů na 500.000 za rok. Hyundai z ní chce dodávat část převodovek do nového závodu v Rusku, měsíčně 3500 kusů. Zhruba 19.000 kusů bude Hyundai po dokončení druhé haly montovat pro svůj závod, a stejný počet pro žilinský závod Kia. Hyundai chce při plné výrobě produkovat v Nošovicích ročně 300.000 aut.

Podle Vaňka bude mít převážení převodovek do žilinského závodu na celkový objem dopravy v regionu zanedbatelný vliv, protože zvýší počet průjezdů kamionů minimálně, o deset nákladních aut za osm hodin. Přitom v okolí Třince se nyní pohybuje provoz v rozmezí 25.000 až 30.000 aut za 24 hodin.

Závody Hyundai v Nošovicích i závod Kia v Žilině pracují v takzvaném režimu just-in-time a bez skladů, proto potřebují plynulý návoz materiálu během celé směny. "Převodovky i motory jsou v kamionech naloženy přesně v pořadí, v jakém půjdou na výrobní linku a jejich přeprava po železnici je tak pro celkově malý objem jednorázové přepravy naprosto vyloučena," vysvětlil Vaněk. Doplnil, že stavební povolení bylo zrušeno hlavně kvůli formálním nedostatkům a opomenutím stavebního úřadu v Dobré.

Pracovnice stavebního úřadu v Dobré Zdeňka Sikorová ČTK řekla, že celé územní a stavební řízení musí začít znovu. Nové rozhodnutí může trvat minimálně téměř tři měsíce. "Je to složitější případ, protože je u něho zpracována EIA, tedy posouzení vlivu stavby na životní prostředí, máme tady občanská sdružení, která vstupují s připomínkami do tohoto jednání," uvedla.

Nejdříve vyzve žadatele, tedy Hyundai, k odstranění nedostatků, které v dokumentaci byly. "Pokud je odstraní, tak bude probíhat úplně nové kolečko řízení jako na začátku, tedy jeho součástí bude veřejné projednání, vypořádání s připomínkami a vydání rozhodnutí," dodala.

Letos by měl Hyundai v Nošovicích vyrobit kolem 180.000 aut, což je o 50 procent více než minulý rok. V prvním pololetí firma vykázala zisk asi 400.000 milionů korun a dostala se z loňské ztráty. Do stavby závodu zatím investovala mateřská firma Hyundai Motor zhruba jednu miliardu eur (24,6 miliardy Kč).

V nošovickém závodě se vyrábějí čtyři modely - i30, i30cw, ix20 a Kia Venga. Automobily dodává do více než 50 zemí, nejvíce do Německa a Velké Británie. V Česku prodává firma zhruba tři procenta vyrobených automobilů, jejich počet chce zvýšit.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (10)
16. 11. 2010 19:58
Re: Ľudia vymýšľajú...
Vyplýva z toho jeden smutný fakt: Ľudská blbosť je večná a nekonečná.
16. 11. 2010 14:47
Re: Ľudia vymýšľajú...
U těch Japonců a Korejců mně fascinuje, jak znova a znova zkouší ty samé finty a opakují ty samé chyby. Tohle tady už přece jednou bylo. Dělal jsme na projektu pro jednu švýcarskou firmu v menším českém městě, kde byly obrovksé problémy s městema a zejména se sousedy. A řekl bych, že oprávněně. Jednalo se o biotechnologie a problémem byl hluk a smrad. No, na rozdíl od Japonců a Korejců ( s nimiž jsme měl taky dočinění) tuhle chybu Švýcaři udělali jenom jednou, z průběhu a zdržení se poučili a při dalších akcích se už pozornost veřejnosti, korektnosti a správnosti stavebního řízení a především vlastnímu problému věnovali v dostatečné míře. Jenom protihluková a protizápachová opatření stála před pěti lety kolem 50 milionu, což investici navýšilo o 7%. Dneska mají pokoj a jednou snížený zisk se jim dávno vrátil, protože bez prodlení a bez problémů realizovali další investiční akce. Nekorektním jednáním se Hyundai sám připravuje o peníze, dovoz převodovek je zcela určitě dražší než výroba na místě a místo řešení problému včas a taky "just in time" se mu zisk sníží realizací provizorních opatření. Přitom zastavenou výstavbou haly v první fázi (nedodrželi projekt a hala byla větší než ve stavebním povolení) se mohli poučit už dostatečně.

Opačná situace byla v Kolíně, kde si naopak TPCA stěžovala na neschopnost státu dokončit včas dálnici a nutnost jezdit přes okolní vesnice a zatěžovat skutečně životní prostředí. Tam byl na vině stát, ale hlavně "občanské" iniciativy, které si léčily svoje komplexy méněcennosti a nevadilo jim, jaké množství lidí v okolních městech a vesnicích na tohle doplácí. Nicméně Hyundai je úplně jiný případ, ten je profáklý už od začátku.....stejně jako řada japonských výrobců komponentů ve středních Čechách.
16. 11. 2010 14:31
Re: pocet kamionu
Zase typická čecháčkovská poznámka - investiční pobídka byla a je vázaná pouze na zaměstance z MS kraje a co se týká té spolehlivosti, tak asi vůbec netušíš, jak se auta vyrábějí, jinak bys nepsal tyhle nesmysly. Když máš problém s Poláky nebo Slováky (o Češích ani nemluvě), chtěl bych tě upozornit, že třeba auta vyráběná v Polsku (třeba GM nebo Fiat) patří v rámi jejich koncernů k těm nejkvalitnějším, což ovšem není dáno jenom úrovní pracovní síly, ale třeba i tím, že závod GM v Gliwicích je nejmodernější fabrikou koncernu v Evropě......holt by bylo místo plácání (resp. psaní) nesmyslů a frází občas dobré si něco v klidu zjistit. No, ale to dá práci, kdežto žvanění nevyžaduje nic, než elementární gramotnost.
16. 11. 2010 12:27
Re: pocet kamionu
Tak těch českých ručiček tam až tak moc nebude, spíš dost zlatých polských, slezských, moravských a slovenských ručiček na pásu.
A po pravdě řečeno - já osobně bych kvůli spolehlivosti spíš bral Hunda, postaveného celého v Koreji.
16. 11. 2010 07:13
Ľudia vymýšľajú...
...ako využiť každú príležitosť k zisku, prečo to robia, niekde bude asi chyba.
Alebo im fakt ide o to, aby im ďalšie kamióny nejazdili pod oknami (čo je tiež možné) a v tom prípade buď rád, že nie si na ich mieste.
Veľké firmy sledujú vlastné ciele, okolie ich nezaujíma. A nie sú to ani humanisti, nechcú rozširovať výrobu pre niečie pekné oči, ale chcú proste zarábať.
Ty sa automaticky postavíš na stranu závodu. Keby si mal pod oknami cestu, po ktorej jazdia ich kamióny, mal by si opačný názor.