Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

IRC Rally Argentina 2010 – Škodovky ovládly celou soutěž (+ fotogalerie)

Michal Otruba
Diskuze (7)
Z Brazílie se týmy přesunuly do Argentiny, kde se uskutečnil třetí podnik série IRC. Co přinesla druhá soutěž na americkém kontinentu? Jenom prozradíme, že Škodovky na tom nebyly vůbec špatně…

Již třetím dílem pokračovala tento víkend soutěžní série IRC 2010. Po Monte Carlu a brayilské Curitibě se všichni posunuli do Argentiny, kde na ně čekal opět šotolinový povrch a bouřliví diváci podél náročných tratí. Pro letošek bylo připraveno 15 rychlostních zkoušek o celkové délce 239 kilometrů rozdělených do dvou etap.

Před startem se uskutečnil tradiční zkušební shakedown dlouhý přes 6 km, který k naší radosti zcela ovládly vozy Škoda. Na prvních dvou místech se seřadili jezdci továrního týmu Hänninen – Kopecký a na pomyslných stupních vítězů je doplnila třetí Fabia S2000 Brita Wilkse. “Až“ čtvrtý byl loňský šampión Meeke na Peugeotu, který při jednom průjezdu poškodil zavěšení pravého předního kola.

A ještě před opravdovým soutěžením se jezdci předvedli publiku při divácké superspeciální zkoušce v Carlos Paz v pátek večer. Trať měřila 3,30 kilometru a posádky ji absolvovaly na šotolinových pneumatikách i přesto, že se jela na asfaltovém povrchu. Jako bonus dostali soutěžící déšť shůry, což bezpečnosti moc nepřispělo. Nejlépe do soutěže vstoupil Meeke, který opět hodlá zvítězit. Zabránit mu v tom chce druhý Magalhaes (oba Peugeot 207 S2000) stejně jako následující trojice Škodovek v pořadí Wilks – Kopecký – Hänninen. Z Fiesty Villagry se v cíli lehce kouřilo, Al-Attiyah na Fábii S2000 dokázal zajet desátý čas.

První etapa: Hänninen a Škodovky

První ostrá rychlostní zkouška přinesla změnu na prvním postu – test vyhrál o 4,9 sekundy před Meekem Fin Hänninen a ten se ujal i celkového vedení. Na třetím a čtvrtém místě se seřadily Fabie Wilkse a Kopeckého a stejné pořadí jim náleží i v celkové klasifikaci. Až desátý čas zajel do té doby druhý Magalhaes, který tak padá na pátou příčku. Argentinská soutěž trpí stejně jako Brazílie svým umístěním, ani sem nedorazila širší špička IRC a tak se o vedení budou přetahovat pouze výše jmenovaní. Sekundovat by jim snad mohli Villagra na Fiestě S2000 a Al-Attiyah na Fábii S2000, místní borci jedoucí většinou na eNkových Mitsubishi již v úvodu nestačí.

Do poledního servisu zbývaly ještě tři měřené testy a vítězství si hoši mezi sebou pěkně rozdělili – dvakrát zvítězil Hänninen, kterému to dneska opravdu jede, jednou Wilks. Meeke i Kopecký zatím vyšli na prázdno, Honza má od začátku předplacené čtvrté místo – jinou příčku zatím v soutěži nevybojoval. Před servisem v Carlos Paz je tedy pořadí Hänninen – Meeke (+13,5) – Wilks (+13,7) – Kopecký (+ 57,0) – Villagra (+ 1:37,1) – Pozzo (+ 1:39,8).

„Bylo to dobré dopoledne, nedělal jsem žádné chyby. Jel jsem docela v klidu bez rizika defektu. Hoši za mnou pořád tlačí takže to bude zajímavé odpoledne,“ řekl v poledním servisu Juho Hänninen.

Odpoledne byly na programu tři erzety o celkové délce 58,5 km a co myslíte, kdo vyhrával? Kdo odpověděl že finský démon Hänninen, ten se neplete. Jezdec továrního týmu Škoda Motorsport prostě neměl v sobotu konkurenci, kromě jednoho testu všechny vyhrál. Za nepolapitelným Finem se ve zbylých třech testech řadili ostatní v pořadí Wilks, Meeke a Kopecký – kromě poslední erzety, ve které Kopecký dosáhnul na třetí příčku a dílčí stupně vítězů tak opanovaly vozy Škoda.

V celkovém pořadí tedy žádná změna – ve vedení pevně sedí Hänninen, druhý Wilks (oba Škoda Fabia S2000) ztrácí 32,2 sekundy. Obhájce titulu Meeke je i díky problémům s motorem svého Peugeotu 207 S2000 třetí (+ 51,8) a na rychlosti mu určitě nepřidal ani defekt v poslední zkoušce. Český jezdec Honza Kopecký od začátku drží čtvrtou příčku (+1:26,2) a dokazuje, že na šotolině na úplnou špičku nestačí. Páté místo drží při premiéře s Fiestou S2000 Federico Villagra, naopak zklamáním je výkon Portugalce Magalhaese (osmé místo) a až třináctá příčka Nasera Al-Attiyaha na Škodě Fabia S2000.

„Neočekáváme, že zítra kvůli prvnímu místu ztratíme nějak moc času, ale uvidíme. Každopádně sobota byla velmi dobrá. Nejeli jsme zcela naplno, ale přihlédli jsme lehce k bezpečnosti. V autě jsem se cítil dobře, jsem uvolněný a pokud se cítíte jako já tak je docela snadné zajíždět dobré časy. Pokud nám to vydrží tak toho hodláme využít,“ komentoval svůj výkon z první etapy Juho Hänninen.

Druhá etapa: Hänninen skvěle, Meeke má obrovskou smůlu

V neděli na posádky čekala stovka ostrých kilometrů rozdělených do sedmi rychlostních zkoušek. Udržel Hänninen své vedení?

Situace je stále stejná – tzn. před prvním servisem byly na programu čtyři rychlostní testy a stejně jako včera jim s přehledem kraloval Hänninen na Fábii S2000. A dobrou zprávou je, že kromě úvodní nedělní erzety jej na dílčích stupních vítězů vždy doplnila dvojice dalších posádek na mladoboleslavských strojích v pořadí Wilks – Kopecký. Třetí, čtvrté a dvě pátá místa získal Meeke, který snad i kvůli potížím s plynovým pedálem mírně ztrácí.

Na pátém místě celkově je již domácí Pozzo na produkční Impreze STi, který tak tři zkoušky před koncem předstihnul Villagru na Fiestě S2000. O příčku výše (sedmé místo) se posunul Portugalec Mahalhaes. Druhou nedělní erzetu po průjezdu brodem nedokončil Al-Attiyah na Fabii, zradila jej technika. Do konce zbývají dvě ostré rychlostní zkoušky a jedna superspeciálka. Změní se něco v celkové klasifikaci?

Předposlední “normální“ erzetu dlouhou 11,34 km vyhrál Jan Kopecký o 2,4 sekundy před svým stájovým kolegou Hänninenem, třetí dojel Meeke. Na celkovém pořadí se nic nezměnilo. Ale v posledním řádném testu se děly věci – stupně vítězů pro sebe zabrali zástupci Škodovky v pořadí Hänninen – Wilks – Kopecký. Ale to není tak důležité jako zlomené zavěšení Peugeotu Krise Meeka a propad na šestou příčku. Před diváckou superspeciálkou velmi zajímavá situace. Opraví alespoň provizorně Meeke závadu svého soutěžního stroje?

Bohužel se závadou Meeke nebyl schopen nic udělat a tak se na start divácké speciálky nepostavil a ze soutěže odstoupil. Před diváky projel nejrychleji trať dlouhou 4,0 km Jan Kopecký, který si celkově odváží třetí místo. Na stříbrné pozici soutěž dokončil Guy Wilks a z vítězství se radoval Juho Hänninen – všechny tři pozice tedy obsadily jezdci na Škodě Fabia S2000!

Celkové výsledky Rally Argentina 2010:

1. Juho Hänninen (Škoda Fabia S2000) 2:30:38,1

2. Guy Wilks (Škoda Fabia S2000) + 51,0

3. Jan Kopecký (Škoda Fabia S2000) + 2:20,1 min

4. Gabriel Pozzo (Subaru Impreza STi) + 5:03,9 min

5. Federico Villagra (Ford Fiesta S2000) + 5:14,2

6. Bruno Magalhäes (Peugeot 207 S2000) + 6:11,0 min

7. Nicolas Madero (Mitsubishi Lancer Evo X) + 6:47,5 min

8. Diego Dominguez (Mitsubishi Lancer Evo X) + 7:39,3 min

9. Alejandro Cancio (Mitsubishi Lancer Evo X) + 8:38,3 min

10. Juan Marchetto (Mitsubishi Lancer Evo X) + 9:17,6 min

Třetí soutěž IRC – Rally Argentina – se nesla ve znamení jednoho muže. A tím mužem je jezdec Škody Motorsport Juho Hänninen. V sobotu i neděli naprosto suverénně vládnul argentinským tratím, na kterých nenašel soupeře a po zásluze si odváží vítězství. Vždyť kromě úvodní superspeciálky (vyhrál Meeke), jedné sobotní (Wilks) a dvou nedělních (Kopecký) zkoušek vyhrál všechny měřené testy. Celkovým třetím místem jej doplnil týmový kolega Jan Kopecký, takže ve sportovním oddělení mladoboleslavské automobilky zcela jistě panuje obrovská radost. Obzvláště když Škoda vede i klasifikaci týmů s dvaadvacetibodovým náskokem na Peugeot a druhé místo si z Argentiny odváží spřízněný Wilks, který jede taktéž na Fabii S2000 podporovaný britským importérem. Takže bravo Škoda!

„Jsem opravdu velmi spokojen, ale trochu mě překvapuje jak se vše vyvíjelo k mé spokojenosti. Na první dnešní rychlostní zkoušce bylo hodně mlhy, ale věděl jsem, že nebudu muset jet naplno. Vyhýbání se kamenům jsem bral v pohodě, ale musel jsem držet svůj rytmus a vyvarovat se chyb. Bylo to bezpečné, s vozem jsem si náramně rozuměl. Rád bych, aby tomu tak bylo na každé soutěži,“ radoval se v cíli vítězný Juho Hänninen.

„V Jižní Americe jsme absolvovali dvě fantastické soutěže – dvakrát jsme skončili druzí, Škoda Motorsport UK odvedl fantastickou práci. Juho jel velmi dobře a rád bych mu a všem členům týmu Škoda Motorsport pogratuloval k fantastickému výsledku. Juho a já jsme získali šestnáct bodů v Brazílii i Argentině, takže druhými místy nemůžu být rozhodně zklamaný. I když bychom jednu soutěž rádi vyhráli. My jsme drželi svou rychlost a své tempo. Už se těším na jemné doladění nastavení na další soutěž, ke se chceme prát o vítězství,“ komentoval svůj výkon druhý Guy Wilks.

„Jsem šťasten, že jsem se po docela obtížné soutěži dostal na stupně vítězů. Ale myslím, že kdyby Kris neměl problémy tak na tom místě nejsme. Byla to smůla pro něj, ale štěstí pro mě,“ prohlásil český jezdec Jan Kopecký.

Klasifikace jezdců série IRC 2010 (po třech soutěžích):

1. Juho Hänninen (Škoda Fabia S2000) 24

2. Guy Wilks (Škoda Fabia S2000) 19

3. Jan Kopecký (Škoda Fabia S2000) 15

4. Mikko Hirvonen (Ford Fiesta S2000) 10

5. Kris Meeke (Peugeot 207 S2000) 10

6. Bruno Magalhäes (Peugeot 207 S2000) 9

7. Nicolas Vouilloz (Peugeot 207 S2000) 6

8. Gabriel Pozzo (Mitsubishi Lancer Evo) 5

9. Stéphane Sarrazin (Peugeot 207 S2000) 5

10. Federico Villagra (Ford Fiesta S2000) 4

Klasifikace týmů IRC 2010 (po třech soutěžích):

1. Škoda 46

2. Peugeot 24

3. M-Sport 14

4. Ralliart 6

5. Subaru 5

Michal Otruba
Diskuze (7)
22. 3. 2010 19:24
Re: Setkani s mistnim obyvatelstvem
Nebuť labuď
22. 3. 2010 19:19
Re: Setkani s mistnim obyvatelstvem
To samé může potkat i tu Škodu. Punta také vyhrála "slavné" IRC. >:D
22. 3. 2010 19:14
Re: Setkani s mistnim obyvatelstvem
Nebuť idiot.
Avatar - KANKUNEN
22. 3. 2010 10:42
Re: Setkani s mistnim obyvatelstvem
Fiat na to nemá prachy.
22. 3. 2010 10:22
Re: Setkani s mistnim obyvatelstvem
Už ne, na šotolině se prý rozšroubovávali ;-)