Iveco Daily Hi-matic: Nahoru, dolů
Dva kilometry západně od slovenského města Zvolen se směrem na jih do obce Ostrá Lúka ostře klikatí silnice. Na vzdálenosti 2,5 km nastoupáte 185 výškových metrů, což je pro automobily značné zatížení. Lepší místo pro testování modelu Daily s osmistupňovou automatickou převodovkou Hi-matic si lze připravit těžko. Ne náhodou se zde pravidelně jezdí jedny ze závodů seriálu mistrovství Slovenska automobilů do vrchu.
Účastníci akce „Daily do kopce“ se setkali v Kolibě Stráže nad Zvolenem - tam byl hlavní stan akce, start i cíl zkušebních jízd. Trasa měřila 17,2 km, přičemž klíčovým testovacím úsekem byl již výše zmíněný úsek do obce Ostrá Lúka.
Pro zájemce byla připravena vozidla Iveco Daily s převodovkou Hi-matic a na porovnání jeden furgon Daily se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou. Vozidla byla zatížena přibližně čtyřmi metrickými centy.
„Chceme, aby Daily Hi-matic poznalo co nejvíce našich klientů. Jsme totiž přesvědčeni, že je to skvělý produkt a kde jinde by lépe předvedl svůj potenciál než na cestě do kopce plné zatáček,“ vysvětluje smysl akce Klára Rylichová, manažerka marketingu Iveco pro Českou republiku a Slovensko.
Osmistupňová automatická převodovka Daily Hi-matic pracovala v stoupajících serpentinách téměř nepozorovaně. Funguje hladce, přičemž dynamika vozidla zásluhou měniče momentu a rychlého řazení je pozoruhodná. Přenos točivého momentu na poháněná kola se totiž přeruší vždy jen na méně než 0,2 sekundy. To nedokáže s přímo řazenou převodovkou žádný řidič včetně závodníka. Navíc software maximálně efektivně využívá potenciál třílitrového motoru v testovaných vozidlech, který má výkonové modifikace 110, 132 nebo 151 kW a podle výkonové úrovně dosahuje nejvyšší točivý moment až 430 N.m při 1250 ot./min.
Designéři dali ovládací páce automatické převodovky originální ergonomický tvar včetně oranžového podsvícení písmen označujících jednotlivé pracovní režimy. Řidič má na výběr strategii řazení Power, Eco nebo manuální sekvenční ovládání. V automatickém režimu se převodovka Hi-matic adaptuje podle zatížení vozidla a jízdního stylu řidiče. Podle toho upravuje optimální strategii řazení z hlediska spotřeby nafty a dynamiky.