Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jaguar XKR-S: První jízdní dojmy

Diskuze (19)

Jaguar XKR-S, nejrychlejší kupé v historii britské automobilky. Normálně se s ním jen tak nesvezete – pokud si ho nechcete rovnou koupit.

Písmeno R mělo mezi Jaguary vždy zvláštní postavení, podobně jako například M u BMW. Během 23 let vzniklo několik generací XJR, kupé XJR-S, jeho nástupce XKR a nezapomínejme ani na S-Type R.

Omezením ale bylo vždy soužití se značkou Aston Martin. Pozice Jaguarů R byla jasně vymezena – na vrcholu vlastní značky, ale bez přesahů do teritoria exklusivnější sestry. Změna přišla po roce 2007, s postupným výprodejem automobilek spadajících pod Ford.

První vlaštovkou byla původní limitovaná edice XKR-S z roku 2008: vyrobeno 200 kusů, upravený vzhled i podvozek a nejvyšší rychlost omezená na 280 km/h.

Už pod křídly nového majitele, indického Tata Motors, se začal od loňského roku nabízet Speed Pack pro XKR. Možnost instalovat na vůz aerodynamické úpravy a posunout omezovač rychlosti opět na 280 km/h byla ale jen předzvěstí letošní premiéry: vrcholného modelu XKR-S.

Novinka má výsadní postavení v nabídce nejen díky svým schopnostem. Ačkoliv není jeho produkce omezena počtem kusů, vyrábí se pouze na základě zákaznické objednávky. Neexistují běžná předváděcí auta ani skladové zásoby. Setkání s XKR-S má být vždy výjimečnou událostí.

Technika a design

Kompresorový pětilitrový osmiválec vyhnaný na 550 koní (404 kW) činí z XKR-S nejvýkonnější kupé v historii Jaguaru. Z vlastní stáje se mu může rovnat jen téměř dvacetiletý supersport XJ220, v současné nabídce na trhu pak akorát několik z nejlepších dvoudveřových modelů.

Motorem to ale teprve začíná. Na první pohled je vidět množství úprav karoserie – v hledáčku byly vyšší přítlak a lepší chlazení, většina nových dílů je s ohledem na hmotnost vyrobena z karbonu. Společně s tím jde kompletně přepracovaný podvozek – výrazně přitvrzený, snížený o 10 mm a díky specifickým kovaným dílům s menšími neodpruženými hmotami – lepší brzdy a laděný výfuk.

Na výběr jsou pouhé čtyři odstíny karoserie. Modrá French Racing Blue je určena výhradně pro XKR-S a autu velmi sluší. Ale i běžnější čistě bílá nebo černá metalíza si se svalnatými tvary kupé dobře rozumí. Při testovací jízdě nakonec usedám do varianty s rudým lakem Italian Racing Red. První dojem není tak působivý, po chvilce pozorování ale připouštím, že i tento lak má silné kouzlo.

V černočerném interiéru čekají skořepinová sedadla, plně elektricky nastavitelná, včetně sevření bočnic, a čalouněná kůží s karbonovým povrchem. Standardní výbava rovná se téměř maximální – nechybí navigace, audio Bowers&Wilkins 525 W, vyhřívání sedadel a volantu nebo čalounění stropu kůží. Připlácí se za karbonový kryt motoru, adaptivní xenonová světla či parkovací kameru. Filozofie auta je jasná – nejde jen o to být rychlý, ale zachovat si přitom odpovídající pohodlí.















Jaguar XKR-S - srovnání s konkurenci
Značka Jaguar Aston Martin Bentley Maserati
Model XKR-S DBS Continental GT GT MC Stradale
Motor 5,0 V8 S/C 5,9 V12 6,0 W12 turbo 4,7 V8
Převodovka 6A 6A 6A 4x4 6A
Zdvihový objem [cm3] 5000 5935 5998 4691
Válce/ventily 8/4 12/4 12/4 8/4
Největší výkon [kW/min-1] 405/6000-6500 380/6500 423/6000 331/7000
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 680/2500-5500 570/5750 700/1700 510/4750
Max. rychlost [km/h] 300 307 318 301
Zrychlení 0-100 km/h [s] 4,4 4,3 4,6 4,6
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 12,3 15,5 16,5 14,4
Poh. hmotnost [kg] 1753 1740 2320 1770

Na okreskách s XKR

Zatímco XKR-S už čeká (vlastně s ním na okruhu krouží jiná skupinka novinářů), první seznámení s facelfitovaným modelem probíhá na rakouských okreskách. Míjím atmosférický pětilitr XK, navzdory pozitivním ohlasům na základní model, i kabrio XKR, přestože panuje to nejhezčí možné podzimní počasí. Chci co nejlepší srovnání, musím se svézt v kupé XKR! Má standardní podvozek, jemnější řízení a o něco slabší motor – pětilitr s kompresorem má výkon 510 koní, neboli 375 kW.

Motor při startování mocně zaburácí, pak ale zachovává překvapivý klid. XKR se mocně rozjíždí už při lehkém stlačení plynového pedálu. Volant jde zlehka, klade jen přiměřený odpor. Podvozek se drží nejlepších tradic eRkových Jaguarů – je tuhý a dovolí jen mírné náklony, přitom je stále pohodný.

XKR-S – hurá na okruh

Následuje hlavní bod programu. Úvodem do jízd na Salzburgringu je pár kol na místě spolujezdce. Mým řidičem je Ross, starší Angličan, který se nebojí šlápnout autu pořádně na krk. Podle svých slov je na Salzburgringu poprvé stejně jako já. Správnou stopu má už ale v ruce a ví, že při ideálním průjezdu se umí XKR-S v nejrychlejší pasáži dostat na 270 km/h.

Ross se celou dobu rozplývá nad chováním auta a vyptává se na můj názor. Netlačí ho ale na hranici možností, pneumatiky prý musí vydržet celý den… lepší proto bude osahat si XKR-S vlastníma rukama.

Chvíle čekání a sedím za volantem XKR-S já. Sled čtyř velkých zatáček, dvojice rychlých rovinek a šikany na konci jedné z nich mám pevně vtištěný v paměti. Tlumiče, převodovka a motor jsou přepnuty do sportovního režimu, stabilizace vypnutá. Tři XKR-S čekají na výjezdu z boxů, aby mohla kroužit po okruhu kontrolovaným tempem za instruktorem.

Máme se rozjíždět na dvojku, já ale neodolám a pádlem pod volantem řadím jedničku. Stačí pozvolné stlačení plynového pedálu a kupé za ohromného burácení zlehka protáčí zadní kola a vyráží vpřed.

Zvuk vychází z výfuku, tlumič zabírající většinu prostoru za zadní nápravou vytváří nezaměnitelnou kulisu, která vyplňuje okolí okruhu. Motor dopovaný kompresorem zabírá ještě působivěji než ve standardním XKR a převodovka má zrychlené reakce.

Už v první zatáčce je jasné, že řízení XKR-S je úplně jiné než v XKR. Vyžaduje víc námahy, odměnou jsou ale precizní reakce při průjezdu. Hmotnost auta není vůbec znát, rychlý Jaguar se vrhá do zatáček s nadšením. Jakékoliv náklony karoserie jsou spolehlivě potlačeny adaptivními tlumiči. Zadní pneumatiky mají dostatek trakce, k protočení by na suchu došlo jen záměrně při důrazném a dobře načasovaném sešlápnutí plynového pedálu.

Vedoucí vůz se ale snaží v zájmu bezpečnosti diktovat volnější tempo a vysílačkou krotit vášně. Dnes je na programu čistá stopa a obezřetná jízda. Přesto se mi několikrát daří jít pořádně na brzdy. Vyžadují menší tlak na pedál, jako se to u cestovního kupé dá očekávat, přitom se dobře dávkují a zvětšené kotouče umí zpomalit XKR-S důrazným způsobem. A bez vadnutí.















Jaguar XK Coupé - přehled modelové řady
Model XK XKR XKR Speed Pack XKR-S
Motor 5,0 V8 5,0 V8 S/C 5,0 V8 S/C 5,0 V8 S/C
Převodovka 6A 6A 6A 6A
Zdvihový objem [cm3] 5000 5000 5000 5000
Válce/ventily 8/4 8/4 8/4 8/4
Největší výkon [kW/min-1] 283/6500 375/6000-6500 375/6000-6500 405/6000-6500
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 515/3500 625/2500-5500 625/2500-5500 680/2500-5500
Max. rychlost [km/h] 250 250 280 300
Zrychlení 0-100 km/h [s] 5,5 4,8 4,8 4,4
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 11,2 12,3 12,3 12,3
Poh. hmotnost [kg] 1660 1753 1753 1753
Cena [Kč] 2.238.720,- 2.607.600,- 2.776.969,- 3.197.280,-

Nový vrcholný model přesvědčil výkonem, reálnou rychlostí, podvozkem i řízením. Třešinkou na dortu je zvuk, který dotváří zážitek z jízdy. Ještě ale dlužíme srovnání XKR-S a kupé XKR.

Správná odpověď je jednoduchá: když musíte hledat argumenty pro XKR-S, nejspíš vám plně postačí i standardní model. Vrcholnou verzi prostě musíte chtít, na tom je ostatně založen i celý obchodní model.

Cenový rozdíl ve výši 590 tisíc korun je značný, vlastně je to víc, než kolik dělí XKR od atmosférického XK. Touhu po vyšší rychlosti přitom uspokojí už XKR Speed Pack (zvýšení na 280 km/h) za 170 tisíc korun nebo Dynamic Pack (k Speed Pack přidává o 10 mm sníženou světlou výšku) za 206 tisíc korun. Stále ale bude chybět 40 koní, skořepinová sedadla a specifický design karoserie – to jsou exklusivní prvky, kterých si Jaguar velmi cení a které budou dělat z XKR-S vždy něco víc.


Diskuze (19)
6. 5. 2012 19:06
Re: OPRAVDOVÝ JAGUAR
Mám rád XKR. Oblíbil jsem si ho ještě v době, kdy XK mělo 4,2 litrový osmiválec s na tuto třídu celkem skromnými 219 kW. Je to podle mne dobrý kompromis - ne sportovec, ale elegantní silák. XKR-S mi také tolik nesedí a je pravda, že předchozí R-S bylo decentnější.
6. 5. 2012 17:27
Re: OPRAVDOVÝ JAGUAR
Nemám, co bych k tomu dodal. Přesně tak jsem to myslel. :yes:
F-type by měl být od začátku ta "teniska" :-)
Za to, co předvádí Jag za dobu pod vedením Taty (vím, že ty projekty byly rozjety dříve) by zasloužil metál. Fakt nádherná. U CX-16tky jsem slintal ve Frankfurtu snad nejdéle. :-!
6. 5. 2012 17:18
Re: OPRAVDOVÝ JAGUAR
Ono jak přirovnávali v TG, XKR-S je polobotka (GT) předělané na tenisku (sporťák). Bohužel ale pak nefunguje ani jako polobotka a nefunguje ani tak dobře jako teniska, která už od počátku byla dělána jako teniska. Pravý Jaguar je především GT, v čemž je lepší normální XK, protože je nesrovnatelně pohodlnější, nekousavý, klidný, dokonce i hezčí nezkažené různými křídly a výdechy a výkon je naprosto dostatečný.
6. 5. 2012 10:49
Re: OPRAVDOVÝ JAGUAR
Částečně souhlasím. V té sportovní podobě určitě ztrácí, ale řekl bych, že už jen tím, že XK má být rychlé GT a ne sportovní auto. Proto nepotřebuje 550k, ale vystačí si s "jen" 385 v základu >:-[] Naopak v F-typu se budou vyjímat pěkně >:-[]
5. 5. 2012 14:09
Re: OPRAVDOVÝ JAGUAR
Což o to, problém je spíš v jiné věci. Ono je to totiž s tou opravdovostí přesně naopak, Jaguar v této podobě jako sportovní auto ztrácí své hlavní atributy, ba co víc, když už chceš sportovní auto, pochodíš lépe jinde. Normální XK funguje mnohem lépe a je to mnohem víc Jag.