Jaguar XF a XFR: První jízdní dojmy

Jaguar XF a XFR: První jízdní dojmy

 
 

Modelový rok 2012 přichází na český trh. Co všechno funguje jinak, jsme zkoumali v okolí rakouského Salzburgringu.

Facelift Jaguaru XF přinesl na dnešní poměry nečekaný rozsah změn. Na první pohled jsou patrné nové a mnohem pohlednější přední světlomety, kvůli kterým se ale vyměnily všechny karosářské díly až po čelní sklo.

Změnil se i opačný konec karoserie, konkrétně tvar a uspořádání koncových světel. Společně s faceliftem došlo i na zlepšení aerodynamiky a úpravy interiéru. Ten je dokonalým důkazem, jak pár nenápadných zásahů dokáže pozvednout celkový dojem.

Černá tlačítka kontrastují se stříbrným dekorem. Nové provedení lépe vypadá a hlavně je mnohem přehlednější. To samé lze říct i o novém barevnějším přístrojovém štítu.

Jaguar XF 2,2D – příchod čtyřválce

Nejpodstatnější jsou ale změny technického rázu. Tou hlavní je nový 2,2litrový turbodiesel, který s pomocí jednoho turbodmychadla dosahuje nadprůměrných 140 kW a 450 Nm. Parametry dříve vyhrazené šestiválcům nyní dosáhne i čtyřválcový agregát.

Stejný motor pohání i Range Rover Evoque a Land Rover Freelander. U modelu XF od něj Jaguar očekává značné navýšení prodejů. I když je realita českého trhu trochu odlišná, celoevropsky volí polovina zákazníků ve vyšší střední třídě čtyřválcové diesely a pro Jaguar jsou to prakticky noví klienti.

Čtveřice válců poháněná naftou je z hlediska kultivovanosti jednou z nejméně vhodných konfigurací. Fyziku oklamat nelze, a proto se způsob pohonu prozrazuje na první poslech. Nejde ale o zvuk nijak hlučný nebo nepříjemný, navíc, v souladu s prémiovými nároky, ho nedoprovází vibrace přenášené do karoserie nebo částí interiéru

Novinkou je osmistupňová automatická převodovka a systém start-stop. Obě zařízení mají pomoci k nižší spotřebě a přinejmenším v případě převodovky to platí bezvýhradně. Velmi těžká osmička je totiž použitelná až zhruba od 130 km/h, při akceleraci na dálnici přichází často ke slovu sedmý převod.

Jaguar XF 2,2D: První jízdní dojmy (prototyp)

Největším překvapení je ovšem podvozek. Od prvního seznámení s prototypem čtyřválce letos na jaře ještě došlo k určitému posunu.

I přes 19palcová kola je XF velmi komfortní – tím to ale teprve začíná. Na ladění podvozku očividně pracovali lidé, kteří rádi a dobře řídí. XF pracuje naprosto předvídatelně, nezaklekává do zatáček ani se zbytečně nenaklání.

Výraz jízda jako po kolejích nejlépe vystihuje způsob, jakým se umí nejmenší Jaguar proplétat uzoučkými horskými silnicemi, kam se XF se svými rozměry sotva vejde. Dálniční jízda zase ukázala, že čtyřválci nechybí elán ani ve vysokých rychlostech a díky velmi dobrému odhlučnění dokáže značně maskovat skutečnou rychlost jízdy.

Jaguar XF 5,0 V8 – pro ty, kdo vědí

Třílitrový turbodiesel, který nově dostal také osmistupňovou převodovku, bude bez pochyby silným hráčem. Příležitost ale velela jasně: vyzkoušet atmosférický osmiválec, když je možnost.

V zástupech příznivců nafty, kteří jsou ochotni velebit existenci jen těch nejsilnějších benzinových verzí, se najdou i tací, kdo si umí vybrat. Na Salzburgringu byl jeden z nich – Gavin, Ir žijící v Německu, měl XF 4,2 V8 a už si objednal i faceliftované XF 5,0 V8.

Povzbuzen rozhovorem s ním, usedám za volant atmosférického pětilitru, který se nejspíš nikdy nedostane do běžné novinářské flotily. Sametově běžící benzinový základ s 283 kW a 515 Nm (benzinový třílitr z nabídky v tichosti vymizel) spolupracuje i nadále s šestistupňovým automatem. To ale rozhodně není na škodu, protože generačně starší ústrojí od ZF vyniká mimořádnou rychlostí řazení ve spojení s hladkostí změny převodu.

JAKE.AUTO.CZ: Jaguar XF – všechny testy a další články

Motor vyniká kultivovanou sílou už z nejnižších otáček. Atmosférické plnění a lehké vnitřní komponenty znamenají neobyčejnou ochotu jít za plynem. Pětilitr se s radostí vytáčí až k omezovači a přidává příjemně znějící mocné tóny.

A pak je tu ještě jedna rovina osmiválcového XF. Dostalo totiž do vínku měkčí nastavení podvozku než dieselový čtyřválec. V zásadě zůstalo u toho, jak jsme XF znali s třílitrovým turbodieselem před facelfitem. Ryze cestovní nastavení se proto nevzdává náklonů karoserie při extrémním průjezdu zatáčkou. Vlastně se jedná o jistou formu ochrany bodového konta řidiče…

Jaguar XFR – ve všem nejlepší

Program, proložený i driftováním se čtyřválcovým XF, vrcholí jízdou po okruhu. Mezi čtyřdveřovými Jaguary není vhodnější stroj než XFR. Pětilitr, tentokrát dopovaný kompresorem, posílá na zadní kola 375 kW (510 k) a 625 Nm, přičemž akcelerace z 0 na 100 km/h je dílem méně než pěti sekund.

Najíždíme na okruh. Salzburgring nabízí dvě velmi rychle sekce spojené táhlými zatáčkami a k tomu jednu rychlejší a jednu pomalou šikanu – bohužel ale i minimum únikových zón. Instruktor proto volí opatrnější tempo.

Základní rysy chování XFR ale nezůstávají utajeny. Podvozek vyznává stejné hodnoty jako výše popsané čtyřválcové XF – je komfortní, nenaklání se a umožňuje precizní ovládání auta bez parazitních pohybů karoserie. Tlumení je ale o něco tvrdší, jak odhaluje přejezd obrubníku.

Přesné průjezdy zatáček pod plynem nečiní XFR nejmenší problém. Motor má správně zvolený výkon, není nezvladatelný a přitom umí se sportovním sedanem pořádně pohnout.

Díky přeplňování není potřeba nutit se k systematickému vytáčení nebo čekat, než se motor pod plynem pořádně rozjede z nižších otáček. Třeba takových 80 km/h na trojku je při průjezdu apexem naprosto vhodná kombinace pro následnou akceleraci.

Kvůli menší nehodě v předchozí jízdě není naší skupince dovoleno jet na rovinkách na plno. Maximální akcelerace je opojná, zjistit, že XFR dokáže ve stoupání při 180 km/h zrychlovat i na čtvrt plynu je ale neméně zajímavé.

Po třech kolech jízda s XFR končí. Co dalšího jsme si odnesli ze dne stráveného na Salzburgringu? Pokračování chystáme na příští týden.

Jaguar XF - technická data a ceny na českém trhu
Model2,2D3,0D V63,0D V65,0 V85,0 V8 S/C
Převodovka8A8A8A6A6A
Zdvihový objem [cm3]21792993299350005000
Válce/ventily4/46/46/48/48/4
Největší výkon [kW/min-1]140/3500177/4000202/4000283/6500375/6000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]450/2000500/2000600/2000515/3500625/2500
Max. rychlost [km/h]225240250250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,57,16,45,74,9
Komb. spotřeba [l/100 km]5,46,36,311,112,5
Poh. hmotnost [kg]17451820182017801891
Cena [Kč]1.111.680,-1.249.080,-1.349.400,-1.624.440,-2.321.880,-

TEST Jaguar XF 3,0D 450 – Brána do světa biturbových šelem


Jaguar XF - jízdní dojmy
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Ryanair vykázal rekordní roční zisk, loni přepravil 120 milionů lidí Ryanair vykázal rekordní roční zisk, loni přepravil 120 milionů lidí

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair Holdings…

Dluh Čechů poprvé přesáhl dva biliony Dluh Čechů poprvé přesáhl dva biliony

Celkový dluh obyvatel ČR přesáhl na konci prvního…

 
Zdroj: Foto autor, Ch. Houdek, Jaguar

Štítky Jaguar Jízdní dojmy Nové modely Vyšší střední třída

 

Přidat názorDiskuse: Jaguar XF a XFR: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská... 30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská...

Moderní doba nahrává velkým a těžkopádným čtyřkolkám a…

6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

 




Jaguar XF R-Sport Black: Naftová kočka s vytaženými drápky na rozloučenou Jaguar XF R-Sport Black: Naftová kočka s vytaženými drápky na rozloučenou

První generace Jaguaru XF se chystá na zasloužený…

Jaguar XF: Druhá generace přijede za půl roku do New Yorku Jaguar XF: Druhá generace přijede za půl roku do New Yorku

Dlouhověkost Jaguaru XF bude ukončena příští rok, kdy se…

 



 
Policejní BMW i8 mělo nehodu. Víme, jak dopadlo

Policejní BMW i8 mělo nehodu. Víme, jak dopadlo

Dnes 10:58

Policie ČR měla BMW i8 testovat půl roku a ujet s ním 20.000 kilometrů. Kvůli nehodě se však byl test přerušen.




Blesk.cz

Rizika i lákavá místa na Palmovce a v okolí: Obyvatelé Libně se scházejí s odborníky

Rizika i lákavá místa na Palmovce a v okolí:…

Obyvatelé Dolní Libně mají za sebou setkání s týmem projektantů a urbanistů, kteří se společně s místními lidmi…

Panamský diktátor Noriega (†83) zemřel. Měl nádor na mozku a vazby na CIA

Panamský diktátor Noriega (†83) zemřel. Měl nádor na…

Bývalý panamský diktátor Manuel Noriega zemřel v noci na úterý ve věku 83 let. Oznámil to podle agentury Reuters…

 

iSport.cz

Grandiózní loučení. Pospěchovi tleskal celý stadion i soupeři, trenér brečel

Grandiózní loučení. Pospěchovi tleskal celý stadion…

Byla to grandiózní rozlučka s profesionální kariérou. Když šel opavský obránce Zdeněk Pospěch v 90. minutě…

Zábranský vzpomíná na NHL: Jak mě poslali naschvál na Gretzkyho

Zábranský vzpomíná na NHL: Jak mě poslali naschvál…

Majitel brněnské Komety Libor Zábranský je českým fanouškům dnes známý jako šéf současného mistra, a těm trochu…

 

Reflex.cz

Zvlčilí prokurátoři zastrašují sněmovnu aneb Když zloděj křičí „chyťte zloděje“

Zvlčilí prokurátoři zastrašují sněmovnu aneb Když…

Drzost a troufalost některých státních zástupců až vyráží dech. Do Poslanecké sněmovny dorazila žádost Generální…

Jako ve filmu Eyes Wide Shut. Noční klub v L.A. láká na sado-maso i orgie pouze ty nejbohatší

Jako ve filmu Eyes Wide Shut. Noční klub v L.A. láká…

Zní to jako z filmu. Abyste se stali členem, musíte vlastnit zlatou kreditku, tři doporučení od členů a kvalitní…