Jaguar XF a XFR: První jízdní dojmy

Jaguar XF a XFR: První jízdní dojmy

 
 

Modelový rok 2012 přichází na český trh. Co všechno funguje jinak, jsme zkoumali v okolí rakouského Salzburgringu.

Facelift Jaguaru XF přinesl na dnešní poměry nečekaný rozsah změn. Na první pohled jsou patrné nové a mnohem pohlednější přední světlomety, kvůli kterým se ale vyměnily všechny karosářské díly až po čelní sklo.

Změnil se i opačný konec karoserie, konkrétně tvar a uspořádání koncových světel. Společně s faceliftem došlo i na zlepšení aerodynamiky a úpravy interiéru. Ten je dokonalým důkazem, jak pár nenápadných zásahů dokáže pozvednout celkový dojem.

Černá tlačítka kontrastují se stříbrným dekorem. Nové provedení lépe vypadá a hlavně je mnohem přehlednější. To samé lze říct i o novém barevnějším přístrojovém štítu.

Jaguar XF 2,2D – příchod čtyřválce

Nejpodstatnější jsou ale změny technického rázu. Tou hlavní je nový 2,2litrový turbodiesel, který s pomocí jednoho turbodmychadla dosahuje nadprůměrných 140 kW a 450 Nm. Parametry dříve vyhrazené šestiválcům nyní dosáhne i čtyřválcový agregát.

Stejný motor pohání i Range Rover Evoque a Land Rover Freelander. U modelu XF od něj Jaguar očekává značné navýšení prodejů. I když je realita českého trhu trochu odlišná, celoevropsky volí polovina zákazníků ve vyšší střední třídě čtyřválcové diesely a pro Jaguar jsou to prakticky noví klienti.

Čtveřice válců poháněná naftou je z hlediska kultivovanosti jednou z nejméně vhodných konfigurací. Fyziku oklamat nelze, a proto se způsob pohonu prozrazuje na první poslech. Nejde ale o zvuk nijak hlučný nebo nepříjemný, navíc, v souladu s prémiovými nároky, ho nedoprovází vibrace přenášené do karoserie nebo částí interiéru

Novinkou je osmistupňová automatická převodovka a systém start-stop. Obě zařízení mají pomoci k nižší spotřebě a přinejmenším v případě převodovky to platí bezvýhradně. Velmi těžká osmička je totiž použitelná až zhruba od 130 km/h, při akceleraci na dálnici přichází často ke slovu sedmý převod.

Jaguar XF 2,2D: První jízdní dojmy (prototyp)

Největším překvapení je ovšem podvozek. Od prvního seznámení s prototypem čtyřválce letos na jaře ještě došlo k určitému posunu.

I přes 19palcová kola je XF velmi komfortní – tím to ale teprve začíná. Na ladění podvozku očividně pracovali lidé, kteří rádi a dobře řídí. XF pracuje naprosto předvídatelně, nezaklekává do zatáček ani se zbytečně nenaklání.

Výraz jízda jako po kolejích nejlépe vystihuje způsob, jakým se umí nejmenší Jaguar proplétat uzoučkými horskými silnicemi, kam se XF se svými rozměry sotva vejde. Dálniční jízda zase ukázala, že čtyřválci nechybí elán ani ve vysokých rychlostech a díky velmi dobrému odhlučnění dokáže značně maskovat skutečnou rychlost jízdy.

Jaguar XF 5,0 V8 – pro ty, kdo vědí

Třílitrový turbodiesel, který nově dostal také osmistupňovou převodovku, bude bez pochyby silným hráčem. Příležitost ale velela jasně: vyzkoušet atmosférický osmiválec, když je možnost.

V zástupech příznivců nafty, kteří jsou ochotni velebit existenci jen těch nejsilnějších benzinových verzí, se najdou i tací, kdo si umí vybrat. Na Salzburgringu byl jeden z nich – Gavin, Ir žijící v Německu, měl XF 4,2 V8 a už si objednal i faceliftované XF 5,0 V8.

Povzbuzen rozhovorem s ním, usedám za volant atmosférického pětilitru, který se nejspíš nikdy nedostane do běžné novinářské flotily. Sametově běžící benzinový základ s 283 kW a 515 Nm (benzinový třílitr z nabídky v tichosti vymizel) spolupracuje i nadále s šestistupňovým automatem. To ale rozhodně není na škodu, protože generačně starší ústrojí od ZF vyniká mimořádnou rychlostí řazení ve spojení s hladkostí změny převodu.

JAKE.AUTO.CZ: Jaguar XF – všechny testy a další články

Motor vyniká kultivovanou sílou už z nejnižších otáček. Atmosférické plnění a lehké vnitřní komponenty znamenají neobyčejnou ochotu jít za plynem. Pětilitr se s radostí vytáčí až k omezovači a přidává příjemně znějící mocné tóny.

A pak je tu ještě jedna rovina osmiválcového XF. Dostalo totiž do vínku měkčí nastavení podvozku než dieselový čtyřválec. V zásadě zůstalo u toho, jak jsme XF znali s třílitrovým turbodieselem před facelfitem. Ryze cestovní nastavení se proto nevzdává náklonů karoserie při extrémním průjezdu zatáčkou. Vlastně se jedná o jistou formu ochrany bodového konta řidiče…

Jaguar XFR – ve všem nejlepší

Program, proložený i driftováním se čtyřválcovým XF, vrcholí jízdou po okruhu. Mezi čtyřdveřovými Jaguary není vhodnější stroj než XFR. Pětilitr, tentokrát dopovaný kompresorem, posílá na zadní kola 375 kW (510 k) a 625 Nm, přičemž akcelerace z 0 na 100 km/h je dílem méně než pěti sekund.

Najíždíme na okruh. Salzburgring nabízí dvě velmi rychle sekce spojené táhlými zatáčkami a k tomu jednu rychlejší a jednu pomalou šikanu – bohužel ale i minimum únikových zón. Instruktor proto volí opatrnější tempo.

Základní rysy chování XFR ale nezůstávají utajeny. Podvozek vyznává stejné hodnoty jako výše popsané čtyřválcové XF – je komfortní, nenaklání se a umožňuje precizní ovládání auta bez parazitních pohybů karoserie. Tlumení je ale o něco tvrdší, jak odhaluje přejezd obrubníku.

Přesné průjezdy zatáček pod plynem nečiní XFR nejmenší problém. Motor má správně zvolený výkon, není nezvladatelný a přitom umí se sportovním sedanem pořádně pohnout.

Díky přeplňování není potřeba nutit se k systematickému vytáčení nebo čekat, než se motor pod plynem pořádně rozjede z nižších otáček. Třeba takových 80 km/h na trojku je při průjezdu apexem naprosto vhodná kombinace pro následnou akceleraci.

Kvůli menší nehodě v předchozí jízdě není naší skupince dovoleno jet na rovinkách na plno. Maximální akcelerace je opojná, zjistit, že XFR dokáže ve stoupání při 180 km/h zrychlovat i na čtvrt plynu je ale neméně zajímavé.

Po třech kolech jízda s XFR končí. Co dalšího jsme si odnesli ze dne stráveného na Salzburgringu? Pokračování chystáme na příští týden.

Jaguar XF - technická data a ceny na českém trhu
Model2,2D3,0D V63,0D V65,0 V85,0 V8 S/C
Převodovka8A8A8A6A6A
Zdvihový objem [cm3]21792993299350005000
Válce/ventily4/46/46/48/48/4
Největší výkon [kW/min-1]140/3500177/4000202/4000283/6500375/6000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]450/2000500/2000600/2000515/3500625/2500
Max. rychlost [km/h]225240250250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,57,16,45,74,9
Komb. spotřeba [l/100 km]5,46,36,311,112,5
Poh. hmotnost [kg]17451820182017801891
Cena [Kč]1.111.680,-1.249.080,-1.349.400,-1.624.440,-2.321.880,-

TEST Jaguar XF 3,0D 450 – Brána do světa biturbových šelem


Jaguar XF - jízdní dojmy
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Na schůzce v Salcburku se přiblížilo řešení sporu o pracovnících Na schůzce v Salcburku se přiblížilo řešení sporu o pracovnících

Vedoucí představitelé Francie, Rakouska, Česka a…

Samsung představil nástupce telefonu Galaxy Note 7. Podívejte se Samsung představil nástupce telefonu Galaxy Note 7. Podívejte se

Jihokorejský výrobce elektroniky Samsung Electronics ve…

Lufthansa chce rakouskou divizi Air Berlin. Nejradši by aerolinky celé Lufthansa chce rakouskou divizi Air Berlin. Nejradši by aerolinky celé

Největší německá aerolinka Lufthansa vyjádřila zájem o…

Veterináři vybijí desítky tisíc slepic. Kvůli salmonele Veterináři vybijí desítky tisíc slepic. Kvůli salmonele

Veterináři zjistili bakterie salmonely v chovu nosnic v…

 
Zdroj: Foto autor, Ch. Houdek, Jaguar

Štítky Jaguar Jízdní dojmy Nové modely Vyšší střední třída

 

Přidat názorDiskuse: Jaguar XF a XFR: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Démon silnic už se chystá vyjet. 1200koňový Nissan GT-R je v ČR unikát Démon silnic už se chystá vyjet. 1200koňový Nissan GT-R je v ČR unikát

Přestavba sériového vozu Nissan GT-R zahrnuje jako…

BMW oficiálně představuje M5. Poprvé v historii jako čtyřkolku BMW oficiálně představuje M5. Poprvé v historii jako čtyřkolku

BMW nejdříve unikla sada fotografií nové M5 den před…

 



Jaguar XF R-Sport Black: Naftová kočka s vytaženými drápky na rozloučenou Jaguar XF R-Sport Black: Naftová kočka s vytaženými drápky na rozloučenou

První generace Jaguaru XF se chystá na zasloužený…

Jaguar XF: Druhá generace přijede za půl roku do New Yorku Jaguar XF: Druhá generace přijede za půl roku do New Yorku

Dlouhověkost Jaguaru XF bude ukončena příští rok, kdy se…

 



 
Volkswagen T-Roc: Das Crossover si troufá i mimo město

Volkswagen T-Roc: Das Crossover si troufá i mimo město

Dnes 20:21

Volkswagen představuje už dlouho dopředu avizovaný malý crossover T-Roc, kterým vstoupí do stále sílící kategorie.




Blesk.cz

Severní Korea je na pokraji hladomoru. Kimovu vlast ničí sankce i sucho

Severní Korea je na pokraji hladomoru. Kimovu vlast…

Zatímco svět se zaměřuje na odpalování raket a napjaté vztahy Pchjongjangu s Washingtonem, situaci běžných…

Nové elektrody by mohly značně urychlit nabíjení mobilů i elektrických automobilů

Nové elektrody by mohly značně urychlit nabíjení…

Vědci vyvinuli nový typ elektrod, díky kterému by baterie mohly být nabity za několik sekund místo několika…

 

iSport.cz

Karavajev na odchodu? Na oporu Sparty se vyptávaly ruské celky

Karavajev na odchodu? Na oporu Sparty se vyptávaly…

V minulé sezoně byl jedním z nejlepších hráčů Sparty. Možná tím vůbec nejlepším. Obránce…

Česko - Slovensko 0:2. Jandačův výběr pohořel na brankáři Konrádovi

Česko - Slovensko 0:2. Jandačův výběr pohořel na…

Vstup do olympijské sezony nevyšel. Čeští hokejisté si v prvním utkání nového ročníku nedokázali poradit se…

 

Reflex.cz

Papež František a migranti: Totální ztráta pudu sebezáchovy

Papež František a migranti: Totální ztráta pudu sebezáchovy

Je jistě svatokrádežné nazírat na konání papeže, hlavy katolické církve, očima etologie, nauky o chování zvířat.…

Pozůstatky sovětského impéria: Fotografie tajných základen, které na mapě nenajdete

Pozůstatky sovětského impéria: Fotografie tajných…

Jedna návštěva u babičky, to bylo vše, co u Danila Tkachenka stačilo k zažehnutí touhy po prozkoumání vojenských…