1.5. 2013 Auto Tip

Jak se cestuje v pěti: Jeden musí z kola ven!

Jak se cestuje v pěti: Jeden musí z kola ven!

V Auto Tipu 9/13 právě vychází: Plná zátěž v moderním automobilu - jak to funguje? Zjistili jsme, že dost těžko. Přesně jak jsme předpokládali. Dnešní auta totiž rostou jenom navenek, uvnitř to bývá přesně naopak.

Ještě kousek, zatlačit, sklonit hlavu, natočit ramena. Uff a už sedíme. Snad to všichni přežijí ve zdraví, namačkaní a zkroucení jsou tedy pěkně. Vyzkoušeli jsme, zda se do moderních pětimístných aut skutečně vejde pět dospělých, jak výrobci deklarují, nebo dopadnou podobně jako v kombi Mercedes-Benz C.

Dopředu jsme posadili dva urostlé pořízky, dozadu další tři. Každý z nich měl průměrně 85 kg a s sebou patnáctikilový příruční kufřík. A celá tato sestava musela přejet strmou výjezdovou rampu z našich podzemních garáží s výrazným zlomem.

To se ukázalo být pro mercedes příliš – na zlomu hlasitě zavadil spodkem. Testovací zatížení mu dále snížilo světlou výšku, která ani předtím nebyla nic moc. A figuranti vystoupili ze zadní sedačky jakoby vyžehlení. Dozadu se totiž ani tak neposadili, jako tam spíš byli zarovnáni. To by nevadilo, kdyby kombi střední třídy Mercedes-Benz C nebylo deklarováno jako pětimístné a vybaveno pěti bezpečnostními pásy. Takže by takový test mělo teoreticky zvládnout.

Je mercedes výjimkou, nebo součástí pravidla? Jsou vůbec moderní auta pro pět dospělých chlapů? Počítá se vlastně s jejich zavazadly? Jak jde dohromady užitečná hmotnost s jízdními výkony, spotřebou, komfortem a bezpečností? Ve snaze odpovědět na tyto otázky jsme prověřili deset zástupců různých tříd od malého Fordu Fiesta až po obří Seat Alhambra. A byli ohromeni.

Zatímco mnohým modelům nedělalo v nedávné minulosti větší potíže dozadu pohodlně usadit dospělé trio a do zavazadelníku jejich bagáž třeba na dovolenou, dnes je něco podobného pro řadu z nich obtížný, ba téměř neřešitelný oříšek. A selhávají i zdánliví favorité včetně ambiciózních kombi, bez ohledu na vnější rozměry, které většinou stále rostou, aniž by to ovšem bylo znát na vnitřním prostoru. To ale není jediný problém - auta jsou kvůli bezpečnosti také stále těžší, jenže celkovou hmotnost nelze zvyšovat donekonečna, takže klesá užitečná. Zatímco ještě nedávno i menší auto běžně uvezlo 600 kilogramů, dnes to bývá spíš tak o třetinu méně. Velmi malou užitečnou hmotností, mnohdy i pod 400 kg, někdy šokují i velká kombi, přičemž s každou položkou příplatkové výbavy tato hodnota ještě dále klesá.

Kvůli ochraně cestujících bytní také sloupky karoserií i dveřní výplně, rovněž ubírajíce prostor pro lidi uvnitř. Nároky na nižší spotřebu zase řeší aerodynamika. Kvůli ní se snižují střechy a zaoblují boky, navíc jsou auta pořád níže a pak se na výjezdu z podzemní garáže opět ozve zlověstné zaškrábání.

JAK JSME TESTOVALI

Zda autu opravdu nedělá problém odvézt pět dospělých mužů a jejich zavazadla, jsme zkoumali v sedmi disciplínách.

V druhé řadě sedadel jsme zkoušeli posaz, tedy zda všichni tři dospělí sedí skutečně v jedné řadě, nemusí se nepohodlně kroutit a mají bezpečně opřená ramena. Dále jsme prověřili výšku a polohu hlavových opěrek, vedení a zámky bezpečnostních pásů plus prostor pro nohy vzadu.

Požadované minimální zatížení sestávalo z pěti osob o průměrné váze 85 kg a stejného počtu patnáctikilogramových kufrů – dohromady přesně 500 kg. Současně jsme spočítali rezervy v užitečné hmotnosti pro případnou nadváhu některých cestujících či zavazadel.

Pro posouzení rozdílu ve spotřebě jsme s každým automobilem objeli obvyklou testovací trasu (město, okresky plus rychlá dálnice) dvakrát, nejdříve nalehko, pak s plnou zátěží.

Jízdní výkony jsme rovněž porovnávali se zátěží i bez ní a vypočítali procentuální rozdíly mezi pružným zrychlením 60-100 a 80-120 km na čtvrtý, pátý a šestý rychlostní stupeň.

Jízdní vlastnosti jsme zkoušeli rovněž se zátěží i bez ní, především vyhýbací manévr a zároveň vliv přejíždění nerovností na jízdní komfort.

Zkoušku brzd jsme provedli ze dvou rychlostí – 100 a 130 km/h až do úplného zastavení.

V kapitole pérování jsme zkoumali, zda i se zátěží zbývá dostatek světlé výšky například k přejetí rampy v parkovacím domě.

BMW 520d: Uprostřed? Těžko...

Posaz: Kombi vyšší střední třídy, na vnitřním prostoru to ale není znát, zejména vzadu. V úrovni ramen je těsno, prostřední cestující vzadu se musí smířit s posazem na zvýšeném tvrdém polštáři a zámky bezpečnostních pásů ho tlačí do zadku. Zatížení: Pět dospělých po 85 kg, každý s patnáctikilogramovým kufrem, a užitečné zatížení (502 kg) je téměř vyčerpáno – zbývají jen 2 kg. Spotřeba: Testovanou spotřebu 6,7 l na 100 km zvýšilo plné zatížení jen na 7,4 l – velmi dobré.

 [600×398]

BMW 530d GT: Moc toho neuveze

Posaz: Třetí místo vzadu je tvrdé, úzké a bez jakékoliv boční opory. Chybí i použitelná hlavová opěrka. Takže cestujte raději ve čtyřech. Zatížení: Žádný stěhovák. Do našeho teoretického měřítka schází šest kilogramů, takže pátý kufr musí bohužel zůstat venku. Spotřeba: I přes spoustu svalů pod kapotou je zatížení znát. Zvýšilo spotřebu o 1,1 l na 100 km.

 [600×403]

Ford B-Max 1.6 TDCi: Ještě dost nevyrostl

Posaz: Vysoké MPV hýří místem pro hlavu, jenže na šířku se ho příliš nedostává. Ani jeden ze tří vedle sebe usazených testmanů vzadu si nenašel pohodlí a bezpečné to rovněž moc nebylo. Zatížení: Když si všech pět navíc vezme sebou bagáž, tak B-Max spolehlivě přetíží. Užitečné zatížení je na rodinné auto příliš malé. Spotřeba: Z původních 5,4 l na 100 km udělalo plné zatížení 6,5 litru. To je v pořádku.

 [600×403]

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost: Kolem a kolem natěsno

Posaz: Hlava zaražená do stropu, na šířku se místa nedostává, místo pro lokty nezbývá žádné. Jak se dalo předpokládat, tak do malého auta se pět dospělých prostě nevejde. Zatížení: A stejně by je fiesta nepobrala – do kýženého půltunového limitu chybí 57 kg, takže by čtyři kufry musely zůstat doma. Spotřeba: Spotřeba s malým přeplňovaným tříválcem naopak vyrostla snesitelně – z 5,7 na 6,4 l na 100 km.

 [600×403]

Honda CR-V i-DTEC: Místa pro pět dost!

Posaz: Velké SUV ušetřilo cenné milimetry na síle dveřních výplní a dalo si záležet na jejich tvarování, takže se dozadu rázem vešli tři dospělí. A díky ploché podlaze se jim také velmi pohodlně nastupovalo. Zatížení: Solidní užitečná hmotnost 518 kg znamená, že honda s 18kg rezervou odveze celý testovací náklad lidí i kufrů. Spotřeba: Práce se velký diesel nebojí a ke spotřebě zátěž přihodila jen férových 0,9 l na 100 km navíc.

 [600×338]

Mercedes-Benz A 180: Nedostává se místa

Posaz: Už na první pohled není ve druhé řadě pro třetího místo. Pohodlnému a bezpečnému usazení brání již tvar opěradel, zbývá pro něj jen nevalně polstrovaný úzký pruh, nevhodný pro sezení. Ani lokty není kam dát. Zatížení: Zde je vše v pořádku, po kompletní nakládce stále zbývá rezerva 65 kg. To je na kompaktní model velmi slušné. Spotřeba: Prázdný Mercedes-Benz A 180 s přeplňovanou šetnáctistovkou vyžaduje 6,5 l na 100 km, naložený o 0,9 l více.

 [600×404]

Mercedes C 250 CDI K: Zaklekává příliš nízko

Posaz: Mezi krajními sedadly je tvrdé bidýlko, kterému se jen stěží dá říkat sedadlo. Je hodně zvýšené, takže ubírá místo pro hlavu a ta se navíc potkává se čtecí lampičkou ve stropním čalounění. Zatížení: Všechno se naložilo přesně, zůstalo jen sedm kilogramů rezervy. Spotřeba: Žízeň v plné polní vystoupala z 6,2 na snesitelných 7 litrů na 100 km.

Opel Meriva 1.7 CDTI: Brzdy cítí kila navíc

Posaz: Variabilní MPV by mělo pohodlně ubytovat pět dospělých, ale bohužel to neplatí. Zadní prostřední místo je výrazně užší než krajní, sedí se tam nepohodlně a nutí to k předklonu před krajní kolegy. Hlavová opěrka je k tomu příliš nízká. Zatížení: Ani pět dospělých s kufry merivu nepřetíží,k limitu pak stále scházejí čtyři kilogramy. Spotřeba: Jízda bez zátěže stojí 6,1 l na 100 km, se zátěží pouze o 0,6 l více.

 [600×403]

Seat Alhambra 2.0 TDI: Kurz potácení

Posaz: Tři samostatná zadní sedadla jsou velká dost, lze je navíc posouvat. Místa i bezpečí skýtají optimum. Alhambra je v tomto ohledu králem dnešního testu. Zatížení: Zde alhambra rovněž udává tón, odveze totiž 628 kg. Pro náš test tedy stačila více než bohatě. Spotřeba: Tam už nakládání takovou radost nedělá. Stojí totiž téměř dva litry navíc, konkrétně 8,7 místo 6,8 l na 100 km. Diesel se dostává do úzkých poměrně snadno.

Volkswagen Golf 1.4 TSI: Dost blízko k zemi

Posaz: Nejen, že prostor pro lopatky není vzadu uprostřed dostatečný, pohodlný ani pořádně čalouněný, příliš nízká opěrka hlavy více škodí, než pomáhá. Takže – do Volkswagenu Golf se pohodlně vejdou jen čtyři. Zatížení: Půl tuny golf nezaskočí a ještě zbývá 12 kg rezervy. Stačí celé rodině. Spotřeba: TSI s vypínáním půlky válců při částečné zátěži umí skvěle spořit (6 litrů), s plným nákladem je ale zátěž vyšší, stejně jako spotřeba (7,5 l na 100 km).

Kompletní text, včetně všech tabulek, naměřených hodnot a závěrečného hodnocení si přečtete v aktuálním Auto Tipu č. 9/13, který je právě k dostání na stáncích.

Spolupracujeme s TipCars.com
Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB

Česká měna k euru zpevnila na silnější úroveň, než měla…

Madrid správu nad Katalánskem nepřevezme, pokud v regionu proběhnou předčasné volby Madrid správu nad Katalánskem nepřevezme, pokud v regionu proběhnou předčasné volby

Místopředsedkyně španělské vlády Soraya Sáenzová ve…

Squatteři Kliniku opustit nechtějí. Kanceláře by prý porušovaly územní plán Squatteři Kliniku opustit nechtějí. Kanceláře by prý porušovaly územní plán

Aktivisté obývající autonomní centrum Klinika nehodlají…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jak se cestuje v pěti: Jeden musí z kola ven!







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 





 
Továrna Lamborghini už je připravena na výrobu SUV Urus. Podívejte se!

Továrna Lamborghini už je připravena na výrobu SUV Urus. Podívejte se!

Dnes 17:59

Italská automobilka nás nechává nahlédnout do zákulisí výroby jejich vozů. Ukazuje prostory, kde bude vznikat také nové SUV Urus.




Blesk.cz

Policie má dva měsíce na vystopování vraha: Lucii z Dubiny zabil skoro před 20 lety

Policie má dva měsíce na vystopování vraha: Lucii z…

Lucii Vinarskou (†20) našel mezi Krmelínem a Proskovicemi pejskař. Její tělo bylo pohozené v lese u silnice. Do…

Jiří (45) přečkává dlouhé zimy ve stanu. Teplé jídlo zdarma mu pomáhá začlenit se do společnosti

Jiří (45) přečkává dlouhé zimy ve stanu. Teplé jídlo…

„Jsem moc rád za teplé jídlo i tu společnost kolem,“ prozradil s pokorou pan Jiří (45), který přišel o domov…

 

iSport.cz

Extenistky Koukalová s Benešovou se pustily do Strýcové: Hraje divadlo!

Extenistky Koukalová s Benešovou se pustily do…

Každý by si měl zamést před vlastním prahem. To je vzkaz od bývalé tenistky Kláry Koukalové (35) pro Barboru…

LIGA NARUBY: Nefér klička od Koláře, Deli poslal dělo na tribunu

LIGA NARUBY: Nefér klička od Koláře, Deli poslal…

Deset kol letošní sezony, desáté pokračování Ligy naruby. Po zápase Sparty s Plzní trenér domácích Stramaccioni…

 

Reflex.cz

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého zákona. Stát přece není biřic, politici nejsou vrchnost

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého…

Hloučky kuřáků před hospodami, cigaretový dým a hluk pod okny bytů, štamgasti, kteří se dívají na fotbal přes…

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena na působivých fotografiích

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena…

Visel na tenkém laně 200 metrů nad zemí v nejhlubší přírodní šachtě na světě, prozkoumal nejtemnější zákoutí…