Jak se cestuje v pěti: Jeden musí z kola ven!
Ještě kousek, zatlačit, sklonit hlavu, natočit ramena. Uff a už sedíme. Snad to všichni přežijí ve zdraví, namačkaní a zkroucení jsou tedy pěkně. Vyzkoušeli jsme, zda se do moderních pětimístných aut skutečně vejde pět dospělých, jak výrobci deklarují, nebo dopadnou podobně jako v kombi Mercedes-Benz C.
Dopředu jsme posadili dva urostlé pořízky, dozadu další tři. Každý z nich měl průměrně 85 kg a s sebou patnáctikilový příruční kufřík. A celá tato sestava musela přejet strmou výjezdovou rampu z našich podzemních garáží s výrazným zlomem.
To se ukázalo být pro mercedes příliš – na zlomu hlasitě zavadil spodkem. Testovací zatížení mu dále snížilo světlou výšku, která ani předtím nebyla nic moc. A figuranti vystoupili ze zadní sedačky jakoby vyžehlení. Dozadu se totiž ani tak neposadili, jako tam spíš byli zarovnáni. To by nevadilo, kdyby kombi střední třídy Mercedes-Benz C nebylo deklarováno jako pětimístné a vybaveno pěti bezpečnostními pásy. Takže by takový test mělo teoreticky zvládnout.
Je mercedes výjimkou, nebo součástí pravidla? Jsou vůbec moderní auta pro pět dospělých chlapů? Počítá se vlastně s jejich zavazadly? Jak jde dohromady užitečná hmotnost s jízdními výkony, spotřebou, komfortem a bezpečností? Ve snaze odpovědět na tyto otázky jsme prověřili deset zástupců různých tříd od malého Fordu Fiesta až po obří Seat Alhambra. A byli ohromeni.
Zatímco mnohým modelům nedělalo v nedávné minulosti větší potíže dozadu pohodlně usadit dospělé trio a do zavazadelníku jejich bagáž třeba na dovolenou, dnes je něco podobného pro řadu z nich obtížný, ba téměř neřešitelný oříšek. A selhávají i zdánliví favorité včetně ambiciózních kombi, bez ohledu na vnější rozměry, které většinou stále rostou, aniž by to ovšem bylo znát na vnitřním prostoru. To ale není jediný problém - auta jsou kvůli bezpečnosti také stále těžší, jenže celkovou hmotnost nelze zvyšovat donekonečna, takže klesá užitečná. Zatímco ještě nedávno i menší auto běžně uvezlo 600 kilogramů, dnes to bývá spíš tak o třetinu méně. Velmi malou užitečnou hmotností, mnohdy i pod 400 kg, někdy šokují i velká kombi, přičemž s každou položkou příplatkové výbavy tato hodnota ještě dále klesá.
Kvůli ochraně cestujících bytní také sloupky karoserií i dveřní výplně, rovněž ubírajíce prostor pro lidi uvnitř. Nároky na nižší spotřebu zase řeší aerodynamika. Kvůli ní se snižují střechy a zaoblují boky, navíc jsou auta pořád níže a pak se na výjezdu z podzemní garáže opět ozve zlověstné zaškrábání.
JAK JSME TESTOVALI
Zda autu opravdu nedělá problém odvézt pět dospělých mužů a jejich zavazadla, jsme zkoumali v sedmi disciplínách.
V druhé řadě sedadel jsme zkoušeli posaz, tedy zda všichni tři dospělí sedí skutečně v jedné řadě, nemusí se nepohodlně kroutit a mají bezpečně opřená ramena. Dále jsme prověřili výšku a polohu hlavových opěrek, vedení a zámky bezpečnostních pásů plus prostor pro nohy vzadu.
Požadované minimální zatížení sestávalo z pěti osob o průměrné váze 85 kg a stejného počtu patnáctikilogramových kufrů – dohromady přesně 500 kg. Současně jsme spočítali rezervy v užitečné hmotnosti pro případnou nadváhu některých cestujících či zavazadel.
Pro posouzení rozdílu ve spotřebě jsme s každým automobilem objeli obvyklou testovací trasu (město, okresky plus rychlá dálnice) dvakrát, nejdříve nalehko, pak s plnou zátěží.
Jízdní výkony jsme rovněž porovnávali se zátěží i bez ní a vypočítali procentuální rozdíly mezi pružným zrychlením 60-100 a 80-120 km na čtvrtý, pátý a šestý rychlostní stupeň.
Jízdní vlastnosti jsme zkoušeli rovněž se zátěží i bez ní, především vyhýbací manévr a zároveň vliv přejíždění nerovností na jízdní komfort.
Zkoušku brzd jsme provedli ze dvou rychlostí – 100 a 130 km/h až do úplného zastavení.
V kapitole pérování jsme zkoumali, zda i se zátěží zbývá dostatek světlé výšky například k přejetí rampy v parkovacím domě.
BMW 520d: Uprostřed? Těžko...
Posaz: Kombi vyšší střední třídy, na vnitřním prostoru to ale není znát, zejména vzadu. V úrovni ramen je těsno, prostřední cestující vzadu se musí smířit s posazem na zvýšeném tvrdém polštáři a zámky bezpečnostních pásů ho tlačí do zadku. Zatížení: Pět dospělých po 85 kg, každý s patnáctikilogramovým kufrem, a užitečné zatížení (502 kg) je téměř vyčerpáno – zbývají jen 2 kg. Spotřeba: Testovanou spotřebu 6,7 l na 100 km zvýšilo plné zatížení jen na 7,4 l – velmi dobré.
bmw ford honda mercedesbenz opel seat vw autotip
BMW 530d GT: Moc toho neuveze
Posaz: Třetí místo vzadu je tvrdé, úzké a bez jakékoliv boční opory. Chybí i použitelná hlavová opěrka. Takže cestujte raději ve čtyřech. Zatížení: Žádný stěhovák. Do našeho teoretického měřítka schází šest kilogramů, takže pátý kufr musí bohužel zůstat venku. Spotřeba: I přes spoustu svalů pod kapotou je zatížení znát. Zvýšilo spotřebu o 1,1 l na 100 km.
bmw ford honda mercedesbenz opel seat vw autotip
Ford B-Max 1.6 TDCi: Ještě dost nevyrostl
Posaz: Vysoké MPV hýří místem pro hlavu, jenže na šířku se ho příliš nedostává. Ani jeden ze tří vedle sebe usazených testmanů vzadu si nenašel pohodlí a bezpečné to rovněž moc nebylo. Zatížení: Když si všech pět navíc vezme sebou bagáž, tak B-Max spolehlivě přetíží. Užitečné zatížení je na rodinné auto příliš malé. Spotřeba: Z původních 5,4 l na 100 km udělalo plné zatížení 6,5 litru. To je v pořádku.
bmw ford honda mercedesbenz opel seat vw autotip
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost: Kolem a kolem natěsno
Posaz: Hlava zaražená do stropu, na šířku se místa nedostává, místo pro lokty nezbývá žádné. Jak se dalo předpokládat, tak do malého auta se pět dospělých prostě nevejde. Zatížení: A stejně by je fiesta nepobrala – do kýženého půltunového limitu chybí 57 kg, takže by čtyři kufry musely zůstat doma. Spotřeba: Spotřeba s malým přeplňovaným tříválcem naopak vyrostla snesitelně – z 5,7 na 6,4 l na 100 km.
bmw ford honda mercedesbenz opel seat vw autotip
Honda CR-V i-DTEC: Místa pro pět dost!
Posaz: Velké SUV ušetřilo cenné milimetry na síle dveřních výplní a dalo si záležet na jejich tvarování, takže se dozadu rázem vešli tři dospělí. A díky ploché podlaze se jim také velmi pohodlně nastupovalo. Zatížení: Solidní užitečná hmotnost 518 kg znamená, že honda s 18kg rezervou odveze celý testovací náklad lidí i kufrů. Spotřeba: Práce se velký diesel nebojí a ke spotřebě zátěž přihodila jen férových 0,9 l na 100 km navíc.
bmw ford honda mercedesbenz opel seat vw autotip
Mercedes-Benz A 180: Nedostává se místa
Posaz: Už na první pohled není ve druhé řadě pro třetího místo. Pohodlnému a bezpečnému usazení brání již tvar opěradel, zbývá pro něj jen nevalně polstrovaný úzký pruh, nevhodný pro sezení. Ani lokty není kam dát. Zatížení: Zde je vše v pořádku, po kompletní nakládce stále zbývá rezerva 65 kg. To je na kompaktní model velmi slušné. Spotřeba: Prázdný Mercedes-Benz A 180 s přeplňovanou šetnáctistovkou vyžaduje 6,5 l na 100 km, naložený o 0,9 l více.
bmw ford honda mercedesbenz opel seat vw autotip
Mercedes C 250 CDI K: Zaklekává příliš nízko
Posaz: Mezi krajními sedadly je tvrdé bidýlko, kterému se jen stěží dá říkat sedadlo. Je hodně zvýšené, takže ubírá místo pro hlavu a ta se navíc potkává se čtecí lampičkou ve stropním čalounění. Zatížení: Všechno se naložilo přesně, zůstalo jen sedm kilogramů rezervy. Spotřeba: Žízeň v plné polní vystoupala z 6,2 na snesitelných 7 litrů na 100 km.
Opel Meriva 1.7 CDTI: Brzdy cítí kila navíc
Posaz: Variabilní MPV by mělo pohodlně ubytovat pět dospělých, ale bohužel to neplatí. Zadní prostřední místo je výrazně užší než krajní, sedí se tam nepohodlně a nutí to k předklonu před krajní kolegy. Hlavová opěrka je k tomu příliš nízká. Zatížení: Ani pět dospělých s kufry merivu nepřetíží,k limitu pak stále scházejí čtyři kilogramy. Spotřeba: Jízda bez zátěže stojí 6,1 l na 100 km, se zátěží pouze o 0,6 l více.
bmw ford honda mercedesbenz opel seat vw autotip
Seat Alhambra 2.0 TDI: Kurz potácení
Posaz: Tři samostatná zadní sedadla jsou velká dost, lze je navíc posouvat. Místa i bezpečí skýtají optimum. Alhambra je v tomto ohledu králem dnešního testu. Zatížení: Zde alhambra rovněž udává tón, odveze totiž 628 kg. Pro náš test tedy stačila více než bohatě. Spotřeba: Tam už nakládání takovou radost nedělá. Stojí totiž téměř dva litry navíc, konkrétně 8,7 místo 6,8 l na 100 km. Diesel se dostává do úzkých poměrně snadno.
Volkswagen Golf 1.4 TSI: Dost blízko k zemi
Posaz: Nejen, že prostor pro lopatky není vzadu uprostřed dostatečný, pohodlný ani pořádně čalouněný, příliš nízká opěrka hlavy více škodí, než pomáhá. Takže – do Volkswagenu Golf se pohodlně vejdou jen čtyři. Zatížení: Půl tuny golf nezaskočí a ještě zbývá 12 kg rezervy. Stačí celé rodině. Spotřeba: TSI s vypínáním půlky válců při částečné zátěži umí skvěle spořit (6 litrů), s plným nákladem je ale zátěž vyšší, stejně jako spotřeba (7,5 l na 100 km).
Kompletní text, včetně všech tabulek, naměřených hodnot a závěrečného hodnocení si přečtete v aktuálním Auto Tipu č. 9/13, který je právě k dostání na stáncích.