Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jeep v Paříži 2006

Ondřej Láník
Diskuze (3)
Modelová řada Jeepu se za poslední roky náležitě rozrostla. Ještě v roce 2005 byste napočítali 3 modely, dnes již má Jeep zaděláno na sedmičlennou modelovou řadu.

Wrangler - zcela nový klasik

Automobilka Jeep se 65 let po prvním legendárním modelu vydala na novou cestu za zákazníky se zcela novým vozem, který se nebojí špíny ani bláta. V Paříži měl nový Wrangler evropskou premiéru.

Vzhled nového Wrangleru sice jednoznačně navazuje na svého předchůdce, ale ve skutečnosti z něj příliš mnoho dílů převzato nebylo. Výrazně tužší rám i karosérie má zlepšit jízdní vlastnosti podstatně většího Jeepu, s vnějšími mírami 3881 x 1872 x 1836 mm a rozvorem 2423 mm. Hardware podvozku zůstává u klasické konstrukce s tuhými nápravami vpředu i vzadu, větší světlou výškou a nekompromisními terénními schopnostmi (nájezdový úhel vpředu/vzadu 44,3°/ 40,4°, úhel zlomu 25,4°). Nový Wrangler má odnímatelné dveřní panely, za příplatek elektronicky odpojitelné stabilizátory, ale také kompletní sadu stabilizační elektroniky od ABS až po ESP.

Standardem je šestistupňová manuální převodovka, kterou lze vyměnit proti příplatku za čtyřstupňové samočinné převodové ústrojí. Jeepy Wrangler X a Sahara jsou dodávány s dvoustupňovou redukční převodovkou Command-Trac NV241 (2,72:1). Diferenciál se zvýšenou svorností Trac-Lok® zlepšuje trakci na kluzkém povrchu. Vrcholný model Rubicon má redukční převodovku Rock-Trac NV241 (4,0:1), elektronické uzávěrky diferenciálů a terénní pneumatiky B.F. Goodrich.

Interiér nového Wrangleru je prostornější a splňuje již ergonomické požadavky, kladené na vůz 21. století. K dispozici je hned několik variant otevření karosérie.

Místo řadového čtyřlitrového šestiválce zaujímá nový vidlicový šestiválec 3,8 l, který dosahuje nejvyššího výkonu 153 kW při 5200 ot./min, točivý moment 325 Nm vrcholí při 4000 ot./min. Zákazníkům na vznětových trzích bude nabízen motor 2,8 l se vstřikováním common-rail. Evropské trhy se dočkají prvních vozů v prvním čtvrtletí roku 2007.

Wrangler Unlimited - čtyři dveře bez limitů

S novou generací legendárního Jeepu se objevuje také provedení s druhým párem dveří. Rozvor prodloužený o 523 mm vytvořil nový prostor pro cestující vzadu, ale současně s tím se charakteristická silueta vozu změnila a velmi připomíná produkty konkurenčního Hummeru.

V Paříži Jeep představuje Wrangler jako čtyřdveřový off-road s rozvorem o délce 2926 mm. Cestující na zadních sedadlech mají k dispozici nejen více místa v podélném směru, ale také větší sedadla, více šířky ve výši loktů i ramen. Druhý pár dveří je stejně jako ten první uchycen na klasických pantech s otevíráním vpřed. Dvěře se otevírají až do úhlu 90°, nástupní otvor je 637 mm dlouhý, sklo je možno zcela spustit do dveří.

Hardtop Freedom Top se skládá ze tří samostatných odnímatelných dílů. Dva díly střechy nad cestujícími lze uložit ve voze, zadní část pak musí zůstat v garáži.

Druhou možností jak dočasně zastřešit prostor je softtop Sunrider, který umožňuje otevřít nebe nad hlavami cestujících v první a druhé řadě otvorem o rozměrech 1397 x 1524 mm.

Terénní schopnosti Wrangleru zůstávají podle výrobce zachovány. Nájezdový úhel má hodnotu 44,4°/40,5° (vpředu/vzadu), úhel zlomu měří 20,8°, přední náprava má odpojitelný stabilizátor zvyšující zdvihy kol. Zadní náprava má klasickou tuhou konstrukci s pěti vodícími rameny. Standardním prvkem výbavy je elektronický stabilizační systém ESP, který lze přepínat mezi třemi režimy (zapnuto, vypnuto, částečně vypnuto).

Pod kapotou je vidlicový šestiválec OHC 3,8 l (158 kW), který je běžně dodáván se šestistupňovou manuální převodovkou a příplatkovou čtyřstupňovou automatickou převodovkou. I v tomto provedení bude dodáván turbodiesel. Stejně jako v případě krátké verze bude dodáváno levostranné i pravostranné řízení a to během první poloviny roku 2007.

Compass – Jeep s koncepcí „vše vpředu“

Jeep Compass má oslovit nové zákazníky, kteří tradiční značku neznají, nebo o nákupu Jeepu nepřemýšleli. Tomu je přizpůsoben i překvapivě sportovní design. Překvapením je snad i nezávislé zavěšení všech kol a jediná poháněná náprava.

Zdá se, že ani takový samorost jako Jeep - automobilka která dala jméno vozům jedné kategorie - se nevyhne výrobě lehkých SUV, případ Compassu dokonce ukazuje spíše na cestu do segmentu rodinných vozů s minimálními ambicemi v terénu! Compass je prvním vozem Jeep postaveným na platformě určené primárně pro přední pohon. Nezávislé zavěšení kol zajišťuje nejen komfort a ovladatelnost vozu v zatáčkách, ale také přiměřené jízdní potěšení. Jeep Compass však bude v nabídce jak s pohonem předních, tak s pohonem všech kol.

Hnací ústrojí kombinuje zážehový světový čtyřválec 2,4 l resp. diesel 2,0 l z produkce Mercedesu s převodovkou s plynule měnitelným pohonem CVT. Sportovnější Compass má vnější rozměry 4405 x 1761 x 1607 mm, rozvor měří 2635 mm. Nový Jeep Compass a Jeep Compass Limited se začnou na světových trzích prodávat ve třetím čtvrtletí roku 2006.


Ondřej Láník
Diskuze (3)
Avatar - donPedro
4. 10. 2006 23:35
Jep
S kompasem kamkoliv (neb je tak nehezký až je pjekný - něco jako irský vlkodav) s Wrangrelem pak ešče dál, třeba až mimo limit ...