Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jeep Compass e-Hybrid S-Limited – Městský dobrodruh má co zlepšit

Ondřej Mára
Diskuze (20)

Modernizovaný Jeep Compass konečně dorazil s novým mild-hybridním motorem, který dnes tvoří základ nabídky. Městský dobrodruh přitom po poslední modernizaci působí velmi sympaticky, zejména nová pohonná jednotka ale nabízí docela velký prostor k vylepšením.

Design, interiér


Jeep Compass byl ve své aktuálně druhé generaci poprvé představen již v roce 2016, od té doby ale stihl prodělat několik modernizací. První přišla v roce 2020 a kromě jiného přinesla plug-in hybridní pohon. Další dorazila v roce 2021 a zaměřila se především na modernizaci interiéru. Třetí výrazná evoluce pak nastala v roce 2022, kdy modely compass a menší renegade dostaly nové hybridní pohonné ústrojí e-Hybrid, které známe i z Alfy Romeo Tonale. A právě tomu dnes bude věnována hlavní pozornost.

Začněme ale tradičně od exteriéru, který díky modernizaci z roku 2021 dostal nepatrně pozměněnou příď. Ta má stále sedm charakteristických slotů v mřížce chladiče, na které navazují nové útlejší světlomety. LED denní svícení se přesunulo do jejich horní části a xenony nahradily LEDky, slibující o vyšší účinnost. Mlhovky jsou nově lehce schované ve vyšší partii nárazníku.

Celkově maska působí elegantněji, což měl být i záměr značky, přesto si stále uchovává výrazného a lehce dobrodružného ducha. K menším úpravám došlo také v zadních partiích vozu, kde zaujme třeba nová grafika světel.

Testovaný kousek dorazil v nejvyšší výbavě S-Limited, která standardně stojí na 19“ litých kolech, obutých do pneumatik s rozměrem 235/45 R19. Karoserii lakovanou v modré barvě Shade s černou střechou (+35.000 Kč) pak u vrcholné výbavy navíc zdobí písmeno S, zatímco na pohonné ústrojí odkazuje plaketka e-Hybrid v zelné barvě.

Video se připravuje ...

Příjemné inovace

Větší pozornost automobilka věnovala kabině, která dnes působí opravdu moderně, přesto si rovněž uchovává punc robustnosti a nabízí i praktičnost. Automobilka navíc dodává, že materiály byly voleny právě s ohledem na evropské zákazníky. Ostatně compass jako kompaktní SUV patří mezi bestsellery značky na starém kontinentu.

V rámci modernizace dostává compass již od základní výbavy například 10,25palcový digitální přístrojový štít, který nabízí zajímavé možnost zobrazení a velké množství informací, které si může řidič jednoduše uzpůsobit prostřednictvím tlačítek na volantu. Ta jsou rozmístěna celkem přehledně a logicky, osobně mi ale vadil opravdu silný věnec volantu, který se tak ve výsledku nedržel úplně pohodlně – a to nemám nejmenší ruce.

Obrazovka infotainmentu vystupuje z palubní desky a v základní verzi nabízí úhlopříčku 8,4 palce, zatímco v nejvyšší výbavě máme k dispozici úhlopříčku 10,1 palce a vestavěnou 3D navigaci z dílny TomTom. Připomeňme, že šlo o první evropský model značky využívající novou generaci multimediálního systému Uconnect 5. Infotainment tak běží na operačním systému Android, nabízí aktualizace vzduchem, má podporu Apple CarPlay i Android Auto a díky výkonnějšímu procesoru by měl být až pětkrát rychlejší než předchůdce.

Rychlost přitom skutečně není problém – systém běhá svižně a jeho grafika působí čistě a moderně. Příjemná je také možnost označit si určité funkce jako oblíbené, díky čemuž je pak není třeba dlouze hledat v poměrně obsáhlém menu. Se systémem Apple CarPlay si pak systém rozumí naprosto bez problémů.

Jeep Compass e-Hybrid S-Limited Jeep Compass e-Hybrid S-Limited

Přímo pod obrazovku pak automobilka umístila několik tlačítek, včetně deaktivaci hlídání jízdy v pruhu, což je velmi příjemné a rychlé řešení. Pod výdechem ventilace pak vidíme tradiční tlačítkový panel ventilace s otočnými voliči pro nastavení hlasitosti či přeskakování mezi přehrávanými médii.

Vůz má ve standardu akční paket „Zima”, včetně vyhřívaných sedaček a volantu, paket „Kožená sedadla s odvětráváním“ za 27.500 Kč pak přinesl i funkci odvětrávání kožených sedadel. Výhřev či odvětrávání je však nutné ovládat pouze přes dotykovou obrazovku.

Ve výbavě pak nechybí ani bezdrátová nabíječka mobilních telefonů a potěší i konektivita přes USB A i USB C konektory. Novinkou je také úprava středového tunelu, ve kterém povyrostl úložný prostor pod loketní opěrkou. Ta je ovšem na můj vkus poměrně vysoko a navzdory svým preferencím jsem si tak musel zvýšit sedadlo řidiče, abych do ní nenarážel pravým loktem při zatáčení.

Prostoru akorát

Ačkoliv je Jeep Compass kompaktním SUV, jeho vnitřní prostor je velmi milým překvapením. Za volantem jsem sice trochu bojoval s prostorem pro pravý loket i tloušťkou věnce, po stránce hledání příjemné pozice za volantem ale vůz nabízí dostatek možností.

Při svých 183 centimetrech a rozložitější postavě jsem si navíc mohl stále naprosto pohodlně sednout sám za sebe. Sedadla jsou přitom v obou řadách pohodlná a čalounění kůží působí příjemně. Plasty sice na první pohled nemusí uhranout, z velké části jsou ale měkčené a příjemné na dotek, stejně jako většina použitých materiálů.

Zavazadelník s elektrickým a bezdotykovým otvíráním nabízí standardní objem 438 litrů, po sklopení zadních opěradel se pak dostáváme až na 1387 litrů. Zadní opěradla, dělená v poměru 60/40, potěší sklopnou loketní opěrkou s držákem nápojů, která umožňuje například snazší převoz lyží. Opěradla se ale bohužel nesklápí zcela do roviny. Pod podlahou zavazadelníku pak příjemně překvapilo plnohodnotné rezervní kolo, za které se připlácí 6500 Kč.

Plasty v zavazadelníku jsou prakticky tvarované a působí celkem robustně, navzdory nižší nájezdu auta už na nich ale byly vidět stopy po převozu nákladů/zavazadel. Zajímavostí je umístění tlačítka pro zavření zavazadelníku, které není tradičně na hraně dveří, ale neobvykle na levém boku kufru. Jde však jen o zvyk.

Celkově působí Jeep Compass jako velmi sympatické kompaktní SUV, které vám neudělá ostudu ve městě ani před chalupou. Po praktické stránce potěší dostatek prostoru i moderní výbava, některé výše zmiňované detaily ale působí trochu nešťastně.

Jeep Compass e-Hybrid S-Limited Jeep Compass e-Hybrid S-Limited

Motor, jízdní vlastnosti


Omezený výběr

Zájemci o Jeep Compass mají podle aktuálního ceníku českého zastoupení na výběr ze dvou elektrifikovaných motorizací. Základ představuje testovaná pohonná jednotka 1.5 Turbo e-Hybrid, která byla představena začátkem loňského roku a pohání pouze přední kola. Kdo touží po pohonu všech kol, musí zvolit plug-in hybrid s označením 4xe.

Základem nového e-Hybridu je 1,5litrový turbodmychadlem přeplňovaný benzinový čtyřválec z rodiny Global Small Engine, který byl uzpůsoben elektrifikaci. Motor pracuje v Millerově cyklu pro vyšší tepelnou účinnost, vstřikování pracuje s tlakem až 350 barů a jeho specialitou je vysoký kompresní poměr 12,4:1 nebo nová hlava válců s kompaktní spalovací komorou.

Spalovací motor doplňuje 48V elektromotor o výkonu 15 kW a točivém momentu 55 N.m, integrovaný do nové sedmistupňové dvouspojkové převodovky. Elektromotor je napájen z baterie o kapacitě 0,77 kWh, uložené ve středovém tunelu, která váží asi 13,5 kilogramu. Ačkoliv jde jen o mild-hybridní systém, umožňuje compassu i omezenou bezemisní jízdu v nízkých rychlostech, případně plachtění v rychlostech vyšších.

Nejvyšší kombinovaný výkon pohonného ústrojí dosahuje 95 kW při 5500 otáčkách a 240 Nm točivého momentu již při 1500 otáčkách. Kompaktní SUV s pohotovostní hmotností 1500 kilogramů tak slibuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 10 sekund, tedy o 0,2 sekundy pomaleji než u „sesterské“ Alfy Romeo Tonale se stejným pohonným ústrojím. Maximální rychlost pak dosahuje 193 km. Compass e-Hybrid ale neklade důraz na dynamiku, jako spíš ekologii a hospodárnost.

Po prvním rozjezdu mě ale vcelku nepříjemně překvapil opravdu velmi tuhý plynový pedál, který působil možná až lehce gumově a během prvního našlapování vlastně nijak nereagoval. Později jsem vypozoroval, že při jízdě v této „gumové“ fázi využívá auto elektromotor a snaží se minimalizovat emise.

Jeep Compass e-Hybrid S-Limited Jeep Compass e-Hybrid S-Limited

Ostatně elektromotor je tradičně využíván hlavně při rozjezdech, které umí působit docela svižně. Bohužel v momentě, kdy elektromotoru dojde dech a aktivuje motor spalovací, začíná celý hybridní systém předvádět zvláštní náladovost. Někdy vše proběhne plynule, jindy ale systém cuká a výjimkou nejsou ani situace, kdy jde motor zbytečně do vysokých otáček, než převodovka konečně zvolí vyšší rychlost.

Při popojíždění ve městě, kde by měl být mild-hybridní systém z podstaty nejefektivnější, tak compass e-hybrid sice dokáže předvádět místy plně elektrickou jízdu (zejména při popojíždění v kolonách nebo na parkovišti), velmi často ale působí také cukavě a nekultivovaně. Zejména pokud náhle potřebujete trochu zrychlit.

Za městem systém pracuje celkem slušně, zejména při konstantní rychlosti a pohodovém tempu. Často je patrná i snaha systému o plachtění, kdy při jízdě bez zátěže motor vypne. Jakmile ale chcete jet trochu svižněji, motor vás může opět překvapit snad až zbytečným vytáčením, dlouhým čekáním na kick-down nebo pozdním řazením. Asi nejsympatičtěji tak pohonná jednotka působila při jízdě po dálnici, kde motor při legálním maximu točí kolem 2700 otáček, jeho hluk vás v kabině nijak neobtěžuje a převodovka nemá důvod zbytečně zmatkovat.

Po týdenním soužití s Jeepem Compass jsem se ale nemohl zbavit pocitu, že hybridní systém by zasloužil ještě trochu ladění. Na druhou stranu je potřeba uznat, že spotřeba nebyla úplně marná. Automobilka sice slibuje kombinovaný průměr 5,9 l/100 km (dle WLTP), ani palubním počítačem nejčastěji zobrazovaných 6,7 l/100 km však nepovažuji za špatný výsledek. Při troše snahy ale není problém ani dostat se na spotřebu kolem 6 l/100 km. Nádrž o objemu 55 litrů pak nabízí dostatečný dojezd na jedno natankování, zejména ve srovnání s plug-in hybridem.

Pohodář

Ačkoliv je e-Hybrid dostupný pouze s pohonem předních kol, podvozek je vybaven ochrannými kryty a nabízí světlou výšku velmi solidních 198 mm, díky čemuž se nemusíte bát ani mimo zpevněné cesty. Rozhodně to ale s odvahou nepřehánějte.

Samotné naladění podvozku působí spíše měkce a nemá žádné sportovní ambice. Compass se místo toho snaží nabídnout slušný komfort na rozbitých silnicích, ačkoliv na některých větších nerovnostech už se také umí ozvat. Karoserie se v zatáčkách lehce naklání a řízení působí spíše odtažitě. Za volantem tak můžete očekávat spíš pohodu, než řidičskou radost. Pochvalu si ale zaslouží odhlučnění kabiny.

Jeep Compass e-Hybrid S-Limited Jeep Compass e-Hybrid S-Limited

Závěr


Závěr

Jeep Compass vypadá hezky, má moderně vybavenou kabinu a nabízí slušnou porci vnitřního prostoru. Po týdenním soužití jsem se ale nedokázal zbavit pocitu, že by pohonné ústrojí e-Hybrid zasloužilo ještě trochu péče. Dynamika je sice dostačující, zejména na kompaktní SUV s nejčastěji příměstským využitím, kultivovanost ale zaostává. Cena přitom není nejnižší.

Základní výbava Night Eegle v současnosti startuje od „akční ceny“ 779.000 Kč, testovanou výbavu S-Limited pak díky akční ceně pořídíte od částky 979.000 Kč. Normálně bychom se ale měli bavit o částce od 1.126.000 Kč. Testovaný vůz ovšem dostal ještě několik prvků doplňkové výbavy, díky čemuž se cena dostala až na finálních 1.154.350 Kč. Výkonnější plug-in 4xe hybrid s pohonem všech kol, vyšším výkonem a nízkoemisní značkou přitom v základní výbavě Night Eagle startuje od cenovky 999.000 Kč.

Nejlevnější verze modelu 779.000 Kč (1.5 Turbo e-Hybrid, Night Eagle)
Základ s testovaným motorem 779.000 Kč (1.5 Turbo e-Hybrid, Night Eagle)
Testovaný vůz bez příplatků 979.000 Kč (1.5 Turbo e-Hybrid, S-Limited)
Testovaný vůz s výbavou 1.154.350 Kč (1.5 Turbo e-Hybrid, S-Limited)

Plusy

  • Výrazný vzhled
  • Moderní výbava
  • Vnitřní prostor
  • Slušná spotřeba
  • Komfortní podvozek

Minusy

  • Naladění hybridního systému
  • Reakce převodovky
  • Odtažité řízení
  • Vyšší ceny
  • Snadné poškození plastů v kufru
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (20)

Doporučujeme

Jeep Compass e-Hybrid S-Limited
Cena základní sestavy 979 000 Kč
Výbava základní sestavy 10,25“ digitální přístrojový štít, 10,1“ infotainment, USB A i C, bezdrátová nabíječka, DAB rádio, ESC, HSA, ASR, TPMS, elektronická parkovací brzda, okenní airbagy pro přední i zadní sedadla, ISOFIX, bezklíčový vstup a start, dvoutónový klakson, alarm, nouzové brzdění, adaptivní tempomat, dešťový senzor, bezvíčkové hrdlo nádrže, černé lakování střechy, černé střešní ližiny Kč
Cena testované sestavy 1 154 350 Kč
Výbava testované sestavy Akční paket „Kožená sedadla s odvětráváním“ (27.500 Kč), Akční paket „Technologie a pohodlí“ (56.000 Kč), Asistent pro jízdu o dálnici (3.850 Kč), Dvoudílné panoramatické okno (34.000 Kč), LED prorektorové světlomety (12.500 Kč), lak modrá Shade s černou střechou (35.000 Kč), plnohodnotná rezerva (6.500 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1469
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 95 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 193
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.9
Emise CO2: 134
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 438 / 1387
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1500 / 545
Rozměr pneu: 235/45 R19
Jeep Compass e-Hybrid S-Limited
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4404
b) šířka (mm): 1819
c) výška (mm): 1629
d) rozvor (mm): 2636
e) rozchod vpředu (mm): 1550
f) rozchod vzadu (mm): 1550
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 920
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Ja Prvni 123
27. 12. 2023 22:41
Re: Re: Re: Podtrženo a sečteno....
Hmm.
Protoze doladit to potrebovalo uz pod vladou Francouzu.
:-(
10. 7. 2023 18:53
Re: Re: Skúsenosť
Automat nebrat. :-) :yes:
Avatar - Mikesus
9. 7. 2023 23:40
Re: Podtrženo a sečteno....
Určitě. Jsem zvědav na srovnání.
9. 7. 2023 09:31
Re: Re: Re: Podtrženo a sečteno....
Motor a převodovka na to byly přímo vyvinutý. Nedopadlo zřejmě konečné odladění. S platformou to nemá vůbec nic společného.
8. 7. 2023 23:03
Re: Skúsenosť
Mno, a já mám tu verzi s MT a mě se naopak zdá, že těch 130 Hp (papírových) je volovina - je jich tam víc...

Ne, OK, myslím že se shodneme - zabíjí to ten automat...