Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jezdili jsme v novince Nissanu: Sedm jezdců v extázi

David Šprincl
Diskuze (11)

Vyzkoušeli jsme neotřelou novinku Nissanu – první sedmibob na světě. I radovánky s jeho „otcem“, klasickým x-trailem, stály za to.

První pravotočivou zatáčku okamžitě střídá levá, stejných 180°. Po lehké vlásence další zatáčka kroutí dokonce nekonečných 270°.

I když upřímně, obrátky už vnímáme stěží. Vždyť valíme stovkou, neletíme jen ve víc než padesátistupňovém náklonu, ale přímo vzduchem. „Sorry, asi ti pozvracím záda,“ slyšíme matně jednoho ze členů posádky, jejíž výkon sám Nissan spočítal na 463 kW. „Cíl, proboha, kdy už začneme brzdit…?“

Já chci sedmnáctky!

Testovat nová auta v horách bývá adrenalin. Ale to, co prožíváme v olympijském ledovém korytě při testu Nissanu X-Trail Bobsleigh aneb svezení prvním sedmibobem na světě, strčí všechny předchozí zážitky do kapsy.

Ty z minulých hodin rozhodně. Alpy, přes něž nás z jednoho olympijského města Mnichova do dějiště dokonce už dvou zimních her Innsbrucku převáží starý známý X-Trail 4x4, totiž nejsou pro ikonu Nissanu žádným problémem. A to ani tehdy, když sněhem lehce naváté cesty oživí kilometr nad mořem nějaká ta ledová plotna nebo na poli alpského statku z roku 1417 prozkoušíme pohon všech kol v půlmetrovém bahně. X-Trail se v posledním vydání zakulatil v duchu módy dnešních SUV, ale bláto zvládá levou přední i zadní. Zvlášť při uzamčení trvalého pohonu všech kol.

Navíc je nám vůz mnohem sympatičtější než při českých testech. Při pohledu do rakouského techničáku zjišťujeme proč. Naše auto totiž neobouvá devatenáctipalcovou klasiku verze 1.6 dCi/96 kW Tekna, ale pneumatiky a kola mnohem přívětivějšího rozměru 225/65 R17. To chceme v Česku taky! X-Trail je s nimi úplně jiné auto!

Srovnání x-trailů Auto Bob
  1.6 dCi 4×4 7-Seats Bobsleigh
Délka (mm) 4640 4200
Výška (mm) 1695 850
Pohotov. hmotnost (kg) 1580 310
Celková hmotnost (kg) 2160 895
Počet sedadel 7
Výkon „motoru“ (kW) 96 463
Max. rychlost (km/h) 186 105
Zrychlení 0-100 km/h (s) 11 30

Přetížení 4,5 G

Ani se nenadějeme a v obřím okně našeho SUV se tyčí nejprve skokanský velikán známý z nedávného Turné čtyř můstků a nakonec i cíl naší cesty: sáňkařské a bobové koryto v Innsbrucku.

Tak jak jim to tu lítá? zajímá nás, když se malá velká novinka s logem Nissanu na přídi ještě skrývá na korbě náklaďáku a my zatím na přemostění nad dráhou pozorujeme dění v korytě. Olympijskou dráhu zahřívá standard v podobě dvoj- a čtyřbobů. „S tím se má jezdit takhle divně,“ kroutí hlavou naši irští kolegové, když hned první bob přiletí ze zatáčky noži nahoru – a čtyři sekundy poté doklouže i posádka. Na zádech. „Nebojte se, náš sedmibob je o dost stabilnější. Přesto když z něj vypadnete, schulte se do klubíčka a tělo jen nechte právě takhle klouzat,“ vysvětluje Ian Richardson, dřívější sportovní ředitel britské bobové asociace a dodnes respektovaná postava tohoto sportu. Coby zakladatel společnosti IceSpeed Ltd. se vším kolem bobů živí a spolu s dalšími odborníky a také lidmi z automobilky Nissan právě on stojí za jedinečným vozítkem, jehož test nás za chvilku čeká: jízda prvním závodním sedmibobem na světě.

 

Video se připravuje ...

 

X-Trail Bobsleigh se inspiroval designem modelu X-Trail a díky stejné přepravní kapacitě – sedmi sedadlům – po něm převzal i jméno.

Neuteče ani třicet minut, na hlavě máme helmu a spouštíme se dolů.

Poznámka o blinkání není ani trochu mimo led. Sedmibob od Nissanu nejenže po půlminutě překonává rychlost 100 km/h, ale – on s klidem, my s odporem – obstojí i při gravitačním přetížení 4,5 G! Naštěstí když mozek přestává vnímat, kam se tělo řítí, a zvažuje, že pozve ke konzultaci žaludek, konečně vidíme cíl. Je na čase. Vždyť se píše, že člověk vydrží vsedě přetížení 4 G jen něco mezi 40 a 50 sekundami…

Ještě že nás čeká bobem už jen druhá jízda a pak opět teplo a pohodlí jeho čtyřkolového kamaráda.

Jak funguje systém 4×4

  • V automatickém režimu systém při rychlostech do 80 km/h sleduje sešlápnutí plynu či otáčky motoru a pohon zadních kol připojuje pružně podle potřeby.

 

  • Při vyšší rychlosti systém reaguje na prokluzování kol a přesouvá záběr dozadu, aby obnovil trakci.

 

 

  • Při jízdě v obtížných podmínkách a nízkých rychlostech lze využít režim uzamčení trvalého pohonu všech čtyř kol. Jak funguje systém 4×4 Systém se ovládá otočným přepínačem na středové konzole a nabízí výběr mezi pohonem dvou kol, automatickým režimem a uzamčením trvalého pohonu všech kol

 

Technologie aktivního podvozku

  • Systém aktivní regulace jízdy brání rozhoupání vozu na nerovnostech zásahy brzd.

 

  • Aktivní motorová brzda paralelně s tím využívá výkon a ovladatelnost převodovky XTronic a zajišťuje další brzdění motorem při zatáčení.

 

 

  • Systém aktivního sledování dráhy vyhodnocuje údaje z palubních senzorů (sledují rychlost, úhel natočení kol atd.) a preventivně přibrzďuje jednotlivá kola, aby předešel smyku. To je účinné na kluzku a mokru.

 

 

  • Asistent rozjezdu do kopce využívá ESP, rozpozná rozjíždění ve svahu. Systém přibrzdí všechna kola a odbrzdí je v okamžiku, kdy se uvolní škrticí klapka, nebo po uplynutí dvou sekund.

 

Plusy

  • Uveze až sedm lidí

 

  • Líbivý design

 

 

  • Skvělé na nastupování

 

 

  • Průchodnost terénem

 

 

  • Není nutná helma

 

Minusy

  • Tvrdší podvozek

 

  • Síla v nízkých otáčkách

 

 

  • Chybí automat pro verzi 4x4

 

Konstruktér: Zatáčky jsou tím, oč tu běží

Diego Menardi – právě on je tím mužem, který pro Nissan zkonstruoval první sedmibob na světě. Ředitel evropské továrny na boby El fòuro v italské Cortině d’Ampezzo má se stavbou těchto vozítek bohaté zkušenosti: začal s tím v roce 1979, přes třicet let vyrábí závodní boby pro národní týmy.

V čem se exemplář Nissanu liší od běžných bobů?

X-Trail Bobsleigh je, jak napovídá název, inspirován designem modelu X-Trail. Proti jiným si ho nespletete nejen kvůli počtu sedadel, ale třeba i přídí se světlomety. Ty u běžných bobů nenajdete.

Jak vás design `a la X-Trail napadl?

Dělalo nás na tom víc. Já, designový manažer evropského Nissanu Darryl Scriven nebo bobový expert Ian Richardson. Třeba Darryl naše pohnutky vtipně schoval za přání dát lidem možnost okusit na vlastní kůži dobrodružnou povahu crossoverů a zároveň pocítit vzrušení spojené s olympijskými závody bobů.

V čem je bob jiný než auto?

Předně posádce poskytuje 360° pohled z ptačí perspektivy a tím i přehled o veškerém dění. Auta tohle zvládají „jen“ díky panoramatickým kamerám. Navíc si můžete odpustit spoustu systémů, třeba klimatizaci. V bobu zaručeně dýcháte svěží alpský vzduch.

Bob jste konstruoval ručně. Co bylo nejtěžší?

Asi protažení šasi tak, aby se vešlo dovnitř sedm lidí a bob zároveň neztratil sportovní elán.

Kolik sedmibobů hodláte postavit?

Tohle je první i poslední exemplář – a tak to asi zůstane, stejně jako garážování v Innsbrucku.

Proč?

Jiný sedmibob nebo stejný pro jinou dráhu by se musel znovu testovat.

Šlo by postavit bob i pro víc než sedm jezdců?

Nejspíš ne, zatáčky ledového koryta by byly pro takového dlouhána už příliš velkým soustem. A zatáčky jsou přitom tím, oč tu běží!

Plusy bobu

  • Uveze až sedm lidí

 

  • Jízdní extáze

 

 

  • Líbivý design

 

 

  • Průchodnost ledovým korytem

 

 

  • Největší zavazadelník mezi boby

 

Minusy bobu

  • Tvrdší podvozek

 

  • Horší na nastupování

 

 

  • Helma nutná

 

David Šprincl
Diskuze (11)
22. 2. 2016 21:27
Re: Nový motor
taky nechápu, diskvalifikovali se na dost dlouho sami.
Avatar - Jaros71
22. 2. 2016 00:47
Re: Nový motor
U Nissanu na showroomech už ho mají v PC..JEN CENA NENÍ DANÁ.
Logicky ten 2.0 dci motor měl být u nového X-Trailu od začátku..! :-!
Předváděcí auta s 2.0 dci budou na jaře.
21. 2. 2016 22:21
Re: Nový motor
132kW bude najslabsia verzia. Predpokladam ze najsilnejsia bude mat cca tych 160kw ako nahrada za 3.0 dCi. A dostane ju aj espace a talisman podobne ako ine vacsie modely od nissanu
Avatar - speedfred
21. 2. 2016 21:31
Re: Nový motor
To potom pôjde asi aj do Renaultu???
Avatar - pelikoš
21. 2. 2016 20:47
Re: Nový motor
knečně :yes: :yes: :yes: