reklama


21.2. 2016 Svět motorů

Jezdili jsme v novince Nissanu: Sedm jezdců v extázi

 

Vyzkoušeli jsme neotřelou novinku Nissanu – první sedmibob na světě. I radovánky s jeho „otcem“, klasickým x-trailem, stály za to.

První pravotočivou zatáčku okamžitě střídá levá, stejných 180°. Po lehké vlásence další zatáčka kroutí dokonce nekonečných 270°.

I když upřímně, obrátky už vnímáme stěží. Vždyť valíme stovkou, neletíme jen ve víc než padesátistupňovém náklonu, ale přímo vzduchem. „Sorry, asi ti pozvracím záda,“ slyšíme matně jednoho ze členů posádky, jejíž výkon sám Nissan spočítal na 463 kW. „Cíl, proboha, kdy už začneme brzdit…?“

Já chci sedmnáctky!

Testovat nová auta v horách bývá adrenalin. Ale to, co prožíváme v olympijském ledovém korytě při testu Nissanu X-Trail Bobsleigh aneb svezení prvním sedmibobem na světě, strčí všechny předchozí zážitky do kapsy.

Ty z minulých hodin rozhodně. Alpy, přes něž nás z jednoho olympijského města Mnichova do dějiště dokonce už dvou zimních her Innsbrucku převáží starý známý X-Trail 4x4, totiž nejsou pro ikonu Nissanu žádným problémem. A to ani tehdy, když sněhem lehce naváté cesty oživí kilometr nad mořem nějaká ta ledová plotna nebo na poli alpského statku z roku 1417 prozkoušíme pohon všech kol v půlmetrovém bahně. X-Trail se v posledním vydání zakulatil v duchu módy dnešních SUV, ale bláto zvládá levou přední i zadní. Zvlášť při uzamčení trvalého pohonu všech kol.

Navíc je nám vůz mnohem sympatičtější než při českých testech. Při pohledu do rakouského techničáku zjišťujeme proč. Naše auto totiž neobouvá devatenáctipalcovou klasiku verze 1.6 dCi/96 kW Tekna, ale pneumatiky a kola mnohem přívětivějšího rozměru 225/65 R17. To chceme v Česku taky! X-Trail je s nimi úplně jiné auto!

Srovnání x-trailůAuto Bob
 1.6 dCi 4×4 7-Seats Bobsleigh
Délka (mm) 4640 4200
Výška (mm) 1695 850
Pohotov. hmotnost (kg) 1580 310
Celková hmotnost (kg) 2160 895
Počet sedadel 7
Výkon „motoru“ (kW) 96 463
Max. rychlost (km/h) 186 105
Zrychlení 0-100 km/h (s) 11 30

Přetížení 4,5 G

Ani se nenadějeme a v obřím okně našeho SUV se tyčí nejprve skokanský velikán známý z nedávného Turné čtyř můstků a nakonec i cíl naší cesty: sáňkařské a bobové koryto v Innsbrucku.

Tak jak jim to tu lítá? zajímá nás, když se malá velká novinka s logem Nissanu na přídi ještě skrývá na korbě náklaďáku a my zatím na přemostění nad dráhou pozorujeme dění v korytě. Olympijskou dráhu zahřívá standard v podobě dvoj- a čtyřbobů. „S tím se má jezdit takhle divně,“ kroutí hlavou naši irští kolegové, když hned první bob přiletí ze zatáčky noži nahoru – a čtyři sekundy poté doklouže i posádka. Na zádech. „Nebojte se, náš sedmibob je o dost stabilnější. Přesto když z něj vypadnete, schulte se do klubíčka a tělo jen nechte právě takhle klouzat,“ vysvětluje Ian Richardson, dřívější sportovní ředitel britské bobové asociace a dodnes respektovaná postava tohoto sportu. Coby zakladatel společnosti IceSpeed Ltd. se vším kolem bobů živí a spolu s dalšími odborníky a také lidmi z automobilky Nissan právě on stojí za jedinečným vozítkem, jehož test nás za chvilku čeká: jízda prvním závodním sedmibobem na světě.

Video

X-Trail Bobsleigh se inspiroval designem modelu X-Trail a díky stejné přepravní kapacitě – sedmi sedadlům – po něm převzal i jméno.

Neuteče ani třicet minut, na hlavě máme helmu a spouštíme se dolů.

Poznámka o blinkání není ani trochu mimo led. Sedmibob od Nissanu nejenže po půlminutě překonává rychlost 100 km/h, ale – on s klidem, my s odporem – obstojí i při gravitačním přetížení 4,5 G! Naštěstí když mozek přestává vnímat, kam se tělo řítí, a zvažuje, že pozve ke konzultaci žaludek, konečně vidíme cíl. Je na čase. Vždyť se píše, že člověk vydrží vsedě přetížení 4 G jen něco mezi 40 a 50 sekundami…

Ještě že nás čeká bobem už jen druhá jízda a pak opět teplo a pohodlí jeho čtyřkolového kamaráda.

Jak funguje systém 4×4

  • V automatickém režimu systém při rychlostech do 80 km/h sleduje sešlápnutí plynu či otáčky motoru a pohon zadních kol připojuje pružně podle potřeby.
  • Při vyšší rychlosti systém reaguje na prokluzování kol a přesouvá záběr dozadu, aby obnovil trakci.
  • Při jízdě v obtížných podmínkách a nízkých rychlostech lze využít režim uzamčení trvalého pohonu všech čtyř kol. Jak funguje systém 4×4 Systém se ovládá otočným přepínačem na středové konzole a nabízí výběr mezi pohonem dvou kol, automatickým režimem a uzamčením trvalého pohonu všech kol

Technologie aktivního podvozku

  • Systém aktivní regulace jízdy brání rozhoupání vozu na nerovnostech zásahy brzd.
  • Aktivní motorová brzda paralelně s tím využívá výkon a ovladatelnost převodovky XTronic a zajišťuje další brzdění motorem při zatáčení.
  • Systém aktivního sledování dráhy vyhodnocuje údaje z palubních senzorů (sledují rychlost, úhel natočení kol atd.) a preventivně přibrzďuje jednotlivá kola, aby předešel smyku. To je účinné na kluzku a mokru.
  • Asistent rozjezdu do kopce využívá ESP, rozpozná rozjíždění ve svahu. Systém přibrzdí všechna kola a odbrzdí je v okamžiku, kdy se uvolní škrticí klapka, nebo po uplynutí dvou sekund.

Plusy

  • Uveze až sedm lidí
  • Líbivý design
  • Skvělé na nastupování
  • Průchodnost terénem
  • Není nutná helma

Minusy

  • Tvrdší podvozek
  • Síla v nízkých otáčkách
  • Chybí automat pro verzi 4x4

Konstruktér: Zatáčky jsou tím, oč tu běží

Diego Menardi – právě on je tím mužem, který pro Nissan zkonstruoval první sedmibob na světě. Ředitel evropské továrny na boby El fòuro v italské Cortině d’Ampezzo má se stavbou těchto vozítek bohaté zkušenosti: začal s tím v roce 1979, přes třicet let vyrábí závodní boby pro národní týmy.

V čem se exemplář Nissanu liší od běžných bobů?

X-Trail Bobsleigh je, jak napovídá název, inspirován designem modelu X-Trail. Proti jiným si ho nespletete nejen kvůli počtu sedadel, ale třeba i přídí se světlomety. Ty u běžných bobů nenajdete.

Jak vás design `a la X-Trail napadl?

Dělalo nás na tom víc. Já, designový manažer evropského Nissanu Darryl Scriven nebo bobový expert Ian Richardson. Třeba Darryl naše pohnutky vtipně schoval za přání dát lidem možnost okusit na vlastní kůži dobrodružnou povahu crossoverů a zároveň pocítit vzrušení spojené s olympijskými závody bobů.

V čem je bob jiný než auto?

Předně posádce poskytuje 360° pohled z ptačí perspektivy a tím i přehled o veškerém dění. Auta tohle zvládají „jen“ díky panoramatickým kamerám. Navíc si můžete odpustit spoustu systémů, třeba klimatizaci. V bobu zaručeně dýcháte svěží alpský vzduch.

Bob jste konstruoval ručně. Co bylo nejtěžší?

Asi protažení šasi tak, aby se vešlo dovnitř sedm lidí a bob zároveň neztratil sportovní elán.

Kolik sedmibobů hodláte postavit?

Tohle je první i poslední exemplář – a tak to asi zůstane, stejně jako garážování v Innsbrucku.

Proč?

Jiný sedmibob nebo stejný pro jinou dráhu by se musel znovu testovat.

Šlo by postavit bob i pro víc než sedm jezdců?

Nejspíš ne, zatáčky ledového koryta by byly pro takového dlouhána už příliš velkým soustem. A zatáčky jsou přitom tím, oč tu běží!

Plusy bobu

  • Uveze až sedm lidí
  • Jízdní extáze
  • Líbivý design
  • Průchodnost ledovým korytem
  • Největší zavazadelník mezi boby

Minusy bobu

  • Tvrdší podvozek
  • Horší na nastupování
  • Helma nutná

Autor: David Šprincl

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Převzetí LinkedInu Microsoftem schválila Evropská komise Převzetí LinkedInu Microsoftem schválila Evropská komise

Evropská komise schválila americké softwarové společnosti…

Merkelová zůstává v čele CDU, dostala téměř 90 procent hlasů Merkelová zůstává v čele CDU, dostala téměř 90 procent hlasů

Angela Merkelová povede německé křesťanské demokraty i v…

Komentář Dušana Šrámka: Pelikán dělá z věřitelů lovnou zvěř Komentář Dušana Šrámka: Pelikán dělá z věřitelů lovnou zvěř

"Ministr pro dlužníky" chystá další hřebík do rakve…

Zeman mluvil s Trumpem, dostal pozvání do Bílého domu Zeman mluvil s Trumpem, dostal pozvání do Bílého domu

Prezident Miloš Zeman dnes telefonicky hovořil…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Volkswagen v novém kabátu Volkswagen v novém kabátu

Z důvodu zvětšení výstavní plochy pro neustále se…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz

Automobilka Tatra se podle týdeníku Ekonom vrací k…

Tohle není pluh ve smyku, takto se uklízí sníh v Missouri! Tohle není pluh ve smyku, takto se uklízí sníh v Missouri!

Každá časová úspora se hodí. Prohlédněte si zajímavý…

 






 
Písty spalovacího motoru: Co přesně v motoru dělají? A co všechno musí vydržet?

Písty spalovacího motoru: Co přesně v motoru dělají? A co všechno musí vydržet?

Dnes 18:50

Písty představují nejnamáhavější součást spalovacího motoru. Čím se písty liší, z čeho jsou vyrobeny a proč jsou tolik namáhány?




Blesk.cz

Německo varuje před pyrotechnikou z Česka a Polska: Může být nebezpečná

Německo varuje před pyrotechnikou z Česka a Polska:…

Německá policie před blížícími se oslavami konce roku varuje před dovozem nelegálních petard a ohňostrojů z…

Google vás sleduje. Zjistěte si, co všechno o vás ví

Google vás sleduje. Zjistěte si, co všechno o vás ví

Nedávno vás zaujal tip na službu Clickclickclick.click, která názorně předvádí, co se o vás dozví internetová…

 

iSport.cz

Florbalistům utekl se Švédy začátek, padli 4:8. Čeká je Estonsko, či Kanada

Florbalistům utekl se Švédy začátek, padli 4:8. Čeká…

Čeští florbalisté prohráli na mistrovství světa v Rize s favorizovaným Švédskem 4:8, skončili druzí v základní…

Kdo povede Spartu? Trpišovský ukončil jednání, variantou je Vrba

Kdo povede Spartu? Trpišovský ukončil jednání,…

Kdo bude trénovat Spartu na jaře? Už krátce po konci ligového podzimu odpadl jeden z hlavních kandidátů.…

 

Reflex.cz

Video, které si zaručeně pustíte dvakrát. Reklama se zdrcující pointou ukazuje, co našim očím uniká

Video, které si zaručeně pustíte dvakrát. Reklama se…

I když z videa můžete mít pocit, že sledujete klišé z romantického filmu, opak je pravdou. To důležité vám totiž…

Neznámé fotografie Hitlera, jeho milenky Evy Braunové a dalších nacistů se prodaly v dražbě

Neznámé fotografie Hitlera, jeho milenky Evy…

Na svatbě v paláci Mirabell v rakouském Salzburku, která se konala 3. června 1944, se sešla tehdejší nacistická…

 
 
reklama