29.3. 2017 Martin Machala Martin Machala

Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

 

U minulé generace picanta jsem měl pocit, že vlastně řídím malé auto. Že je minikia celkově velmi dospělá. Došel jsem ke stejnému závěru i v případě novinky?

Nejdřív jsem si uvědomil, že tuhle práci dělám už docela dlouho. Před hotelem stály totiž všechny tři generace korejského mini, ta první se představila v roce 2003, druhá pak o osm let později. A já testoval už tu nejstarší… Ve Světě motorů jsme měli jedničku na dlouhodobý test, myslím, že na rok. Tehdy bylo picanto takové nenáročné, jednoduché, ale spolehlivě sloužící autíčko. Se zvláštním designem, ještě hodně korejským, interiér byl vyloženě účelný, trochu lacinější.

Druhá generace, na jízdních dojmech jsem přirozeně nemohl chybět, na mě udělala o několik řádů lepší dojem. Ze šedomyšího miniautíčka se picanto posunulo výrazně směrem k malému segmentu – atraktivním designem, nepoměrně hodnotnějším interiérem a také kvalitou jízdy. Obrovský skok.

Video

Na turbo si počkáte

Když jsem si tak prohlížel novinku, měl jsem spíš faceliftový pocit. Základní linie povědomé, zkrátka picanto. Vedle druhé generace už rozdíly vylezly, LED světlomety jsou obrovské, zadní svítilny zase o něco decentnější, auto celkově výraznější. Hlavně v nové specifikaci GT-Line, která se sportovnějšími doplňky vypadá, že pod kapotou skrývá snad ještě něco výkonnějšího než aktuální motorový vrchol v podobě litrového přeplňovaného tříválce. I když aktuální… V okolí Barcelony jsme se s jednotkou o výkonu 74 kW, tedy rovných sto koní, nesvezli. Historicky nejsilnější picanto se totiž objeví až na konci letošního roku. Nevadí, o atmosférický tříválec a čtyřválec s objemem 1,25 litru bude stejně větší zájem, tak pojďme na ně!

Další skok?

Že se ještě vrátím k tomu designu – provozní ředitel značky Kia, Michael Cole, se vyjádřil v tom smyslu, že si „zákazníci design druhé generace zamilovali“. A když si něco zamilujete, tak to přece není důvod měnit, to je jasná věc!

V interiéru musela Kia reagovat na infotainmentovou poptávku a tak se i v picantu setkáváme se sedmipalcovým displejem a všehoschopnou konektivitou, nechybí třeba ani bezdrátové dobíjení mobilu. Jinak jsem se i přes lehce pozměněnou architekturu cítil jako doma, znovu jsem v mnoha detailech poznával picanto a produkci značky Kia stejně tak (ovládací prvky…). Asi bych si troufal říct, že v minikategorii v současnosti nenajdete luxusnější interiér, tedy v případě vyšperkovaných novinářských verzí. Hýčkalo nás dokonce kožené čalounění! Tedy umělé, jasně, ale „kůže“ v miniautě! Skok jako mezi první a druhou generací to sice není, ale řekněme, že Kia design svého mini a dojem z interiéru zase o kousek povýšila.

Ještě chvíli jsem přemítal o rozdílech mezi jednotlivými generacemi a pak už jsem tlačítkem nastartoval litrový tříválec. Jasně, je to tříválec, slyšet to je už od volnoběhu, Kia se však chlubí, že nové picanto má být nejtišší mini v segmentu. Pokud si to páni technici naměřili, beru. Jak jsem řekl, tříválec jsem poznal prakticky hned, ve vyšších otáčkách to už byla jistota, hlučný však litr rozhodně nebyl. To už se spíš ozýval drsný španělský asfalt, odhlučnění podvozku kalibrovala Kia evidentně spíš podle německých silničních standardů.

S tříválcem jsem strávil většinu času ve městě a tady vás asi nepřekvapí, že jeho 49 kW v pohodě stačilo. Spotřebu jsem navíc udržel pod šesti litry. Vzhledem k městským podmínkám super výsledek.

A taky jsem si vyzkoušel „dynamickou vložku“. Žádná rychlostka, vlastně jenom slalom a pár dalších kuželek na parkovišti u moře. Picanto bylo mezi nahusto naskládanými kuželkami pochopitelně dokonale mrštné, chybička se však přece jen našla. Právě ve slalomu nestíhal posilovač, řízení tak nepříjemně tuhlo. Chápu, budoucí majitelé picanta si těžko budou dávat na parkovišti před obchoďákem slalomovou er-zetu, i tak by ale na elektriku měl být větší spoleh. Na všudypřítomných retardérech jsem si zase otestoval, že tlumení nerovností zůstalo podobně dospělé jako u předchůdce. I na vrcholných litých šestnáctkách.

Horská etapa

Na výlet za město, do vyšších poloh se zakroucenými silničkami, jsem si logicky vybral výkonnější čtyřválcovou dvanáctistovku a kousek - Kia totiž tento motor označuje jako 1,25 CVVT, objem dosahuje 1248 cm3. Zkusíme čtyřválci říkat dvanáctistovka, snad to přežije. Výkon 62 kW se od tříválce dramaticky nevzdaluje, jízda je však pochopitelně kultivovanější a ve vyšších otáčkách se už mírný výkonový náskok dvanáctistovky přece jenom projevuje. Zatímco s litrem je picanto stále hlavně městské autíčko, čtyřválec pole působnosti minikie rozšiřuje. A picanto se stává vlastně plnohodnotným autem. Znovu, žádná extrazměna. Tohle už skvěle ovládal i předchůdce.

Se čtyřválcem a těžšími podmínkami (kopce, neustálé řazení, zrychlování, brzdění…) jsem se už pod šesti litry neudržel, ale jenom o dvě deci.

Na místních silničkách byla možnost také ověřit schopnosti přibrzďování vnitřního kola v zatáčkách, v tiskové zprávě jsem si přečetl cosi o „vektorování točivého momentu“. Dobře, i tak se tomu dá říkat… Každopádně, činnost systému jsem nezaznamenal, picanto zatáčí velmi slušně, zakousnutých destiček jsem si ale nevšiml. Nic proti, agresivní nastavení podobných „vektorů“ je stejně spíš k zlosti – působí nepřirozeně a žere destičky.

Úplně nové, ale vlastně stejné

Novinka by měla být postavena na nové platformě, rozvor se prodloužil o patnáct milimetrů na konečných 2400. Motory známe z minulé generace, Kia je však upravila (v obou případech nová chladicí soustava, u tříválce inovované sběrné výfukové potrubí integrované do hlavy válců), design je sice evoluční, ovšem výraznější. Interiéru pak dominuje velký sedmipalcový displej.

Novinek a změn tedy dost, já si však říkal, že tohle auto dobře znám. Z picanta mám totiž pořád velmi dospělý dojem, kvalitním a také prostorným interiérem (koneckonců i kufrem, nabídne 255 litrů) a jízdním projevem, se stále víc a víc dotahuje na malá auta. Se čtyřválcovou dvanáctistovkou obzvlášť. Jak jsem už napsal, tohle velmi dobře zvládalo už minulé picanto. A novinka na tuhle dovednost navazuje.

Jestli jsem si náhodou trošku nezapřeháněl, o tom se budete moct přesvědčit v květnu, kdy třetí generace Kie Picanto dorazí do Česka. Ceník zatím neznáme, v nejbližších dnech by však český importér měl uveřejnit alespoň základní cenovku.

Kia Picanto – technická data
Motor1.0 MPI1.25 MPI1.0 T-GDI
Zdvihový objem [cm3]9981248998
Válce/ventily3/44/43/4
Největší výkon [kW/min]49/550062/600074/4500
Točivý moment [N.m/min]96/3500122/4000172/1500-4000
Převodovka5M5M (4A)5M
Max. rychlost [km/h]161173 (161)180
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,312,0 (13,7)10,1
Komb. spotřeba [l/100 km]4,04,6 (5,4)?
Pohotovostní hm. [kg]958976 (983)988

Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

 



Nová Kia Picanto má český ceník. Základ stojí 219.900 Kč, GT-Line téměř 300.000 Kč Nová Kia Picanto má český ceník. Základ stojí 219.900 Kč, GT-Line téměř 300.000 Kč

S novou Kiou Picanto jsme již před časem jezdili v rámci…

A základní cena nové Kie Picanto je… (+video) A základní cena nové Kie Picanto je… (+video)

Tak nám to ve Španělsku nakonec řekli. Sice jenom výchozí…

 



 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Včera

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z kelímků. Budují ji myslivci

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z…

Myslivci začali v sobotu ráno na Zlínsku budovat ochrannou linii složenou z 12.000 kelímků naplněných páchnoucí…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár, Malkin v kšiltovce Bostonu

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár,…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o bronzu rozhodla vteřina

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o…

Britský cyklista Chris Froome si v časovce prakticky pojistil čtvrtý triumf na Tour de France v kariéře, když…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…