TEST Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)
Nejdřív jsem si uvědomil, že tuhle práci dělám už docela dlouho. Před hotelem stály totiž všechny tři generace korejského mini, ta první se představila v roce 2003, druhá pak o osm let později. A já testoval už tu nejstarší… Ve Světě motorů jsme měli jedničku na dlouhodobý test, myslím, že na rok. Tehdy bylo picanto takové nenáročné, jednoduché, ale spolehlivě sloužící autíčko. Se zvláštním designem, ještě hodně korejským, interiér byl vyloženě účelný, trochu lacinější.
Druhá generace, na jízdních dojmech jsem přirozeně nemohl chybět, na mě udělala o několik řádů lepší dojem. Ze šedomyšího miniautíčka se picanto posunulo výrazně směrem k malému segmentu – atraktivním designem, nepoměrně hodnotnějším interiérem a také kvalitou jízdy. Obrovský skok.
Na turbo si počkáte
Když jsem si tak prohlížel novinku, měl jsem spíš faceliftový pocit. Základní linie povědomé, zkrátka picanto. Vedle druhé generace už rozdíly vylezly, LED světlomety jsou obrovské, zadní svítilny zase o něco decentnější, auto celkově výraznější. Hlavně v nové specifikaci GT-Line, která se sportovnějšími doplňky vypadá, že pod kapotou skrývá snad ještě něco výkonnějšího než aktuální motorový vrchol v podobě litrového přeplňovaného tříválce. I když aktuální… V okolí Barcelony jsme se s jednotkou o výkonu 74 kW, tedy rovných sto koní, nesvezli. Historicky nejsilnější picanto se totiž objeví až na konci letošního roku. Nevadí, o atmosférický tříválec a čtyřválec s objemem 1,25 litru bude stejně větší zájem, tak pojďme na ně!
Další skok?
Že se ještě vrátím k tomu designu – provozní ředitel značky Kia, Michael Cole, se vyjádřil v tom smyslu, že si „zákazníci design druhé generace zamilovali“. A když si něco zamilujete, tak to přece není důvod měnit, to je jasná věc!
V interiéru musela Kia reagovat na infotainmentovou poptávku a tak se i v picantu setkáváme se sedmipalcovým displejem a všehoschopnou konektivitou, nechybí třeba ani bezdrátové dobíjení mobilu. Jinak jsem se i přes lehce pozměněnou architekturu cítil jako doma, znovu jsem v mnoha detailech poznával picanto a produkci značky Kia stejně tak (ovládací prvky…). Asi bych si troufal říct, že v minikategorii v současnosti nenajdete luxusnější interiér, tedy v případě vyšperkovaných novinářských verzí. Hýčkalo nás dokonce kožené čalounění! Tedy umělé, jasně, ale „kůže“ v miniautě! Skok jako mezi první a druhou generací to sice není, ale řekněme, že Kia design svého mini a dojem z interiéru zase o kousek povýšila.
Ještě chvíli jsem přemítal o rozdílech mezi jednotlivými generacemi a pak už jsem tlačítkem nastartoval litrový tříválec. Jasně, je to tříválec, slyšet to je už od volnoběhu, Kia se však chlubí, že nové picanto má být nejtišší mini v segmentu. Pokud si to páni technici naměřili, beru. Jak jsem řekl, tříválec jsem poznal prakticky hned, ve vyšších otáčkách to už byla jistota, hlučný však litr rozhodně nebyl. To už se spíš ozýval drsný španělský asfalt, odhlučnění podvozku kalibrovala Kia evidentně spíš podle německých silničních standardů.
S tříválcem jsem strávil většinu času ve městě a tady vás asi nepřekvapí, že jeho 49 kW v pohodě stačilo. Spotřebu jsem navíc udržel pod šesti litry. Vzhledem k městským podmínkám super výsledek.
A taky jsem si vyzkoušel „dynamickou vložku“. Žádná rychlostka, vlastně jenom slalom a pár dalších kuželek na parkovišti u moře. Picanto bylo mezi nahusto naskládanými kuželkami pochopitelně dokonale mrštné, chybička se však přece jen našla. Právě ve slalomu nestíhal posilovač, řízení tak nepříjemně tuhlo. Chápu, budoucí majitelé picanta si těžko budou dávat na parkovišti před obchoďákem slalomovou er-zetu, i tak by ale na elektriku měl být větší spoleh.
Na všudypřítomných retardérech jsem si zase otestoval, že tlumení nerovností zůstalo podobně dospělé jako u předchůdce. I na vrcholných litých šestnáctkách.
Horská etapa
Na výlet za město, do vyšších poloh se zakroucenými silničkami, jsem si logicky vybral výkonnější čtyřválcovou dvanáctistovku a kousek - Kia totiž tento motor označuje jako 1,25 CVVT, objem dosahuje 1248 cm3. Zkusíme čtyřválci říkat dvanáctistovka, snad to přežije. Výkon 62 kW se od tříválce dramaticky nevzdaluje, jízda je však pochopitelně kultivovanější a ve vyšších otáčkách se už mírný výkonový náskok dvanáctistovky přece jenom projevuje. Zatímco s litrem je picanto stále hlavně městské autíčko, čtyřválec pole působnosti minikie rozšiřuje. A picanto se stává vlastně plnohodnotným autem. Znovu, žádná extrazměna. Tohle už skvěle ovládal i předchůdce.
Se čtyřválcem a těžšími podmínkami (kopce, neustálé řazení, zrychlování, brzdění…) jsem se už pod šesti litry neudržel, ale jenom o dvě deci.
Na místních silničkách byla možnost také ověřit schopnosti přibrzďování vnitřního kola v zatáčkách, v tiskové zprávě jsem si přečetl cosi o „vektorování točivého momentu“. Dobře, i tak se tomu dá říkat… Každopádně, činnost systému jsem nezaznamenal, picanto zatáčí velmi slušně, zakousnutých destiček jsem si ale nevšiml. Nic proti, agresivní nastavení podobných „vektorů“ je stejně spíš k zlosti – působí nepřirozeně a žere destičky.
Úplně nové, ale vlastně stejné
Novinka by měla být postavena na nové platformě, rozvor se prodloužil o patnáct milimetrů na konečných 2400. Motory známe z minulé generace, Kia je však upravila (v obou případech nová chladicí soustava, u tříválce inovované sběrné výfukové potrubí integrované do hlavy válců), design je sice evoluční, ovšem výraznější. Interiéru pak dominuje velký sedmipalcový displej.
Novinek a změn tedy dost, já si však říkal, že tohle auto dobře znám. Z picanta mám totiž pořád velmi dospělý dojem, kvalitním a také prostorným interiérem (koneckonců i kufrem, nabídne 255 litrů) a jízdním projevem, se stále víc a víc dotahuje na malá auta. Se čtyřválcovou dvanáctistovkou obzvlášť. Jak jsem už napsal, tohle velmi dobře zvládalo už minulé picanto. A novinka na tuhle dovednost navazuje.
Jestli jsem si náhodou trošku nezapřeháněl, o tom se budete moct přesvědčit v květnu, kdy třetí generace Kie Picanto dorazí do Česka. Ceník zatím neznáme, v nejbližších dnech by však český importér měl uveřejnit alespoň základní cenovku.
Kia Picanto – technická data | |||
Motor | 1.0 MPI | 1.25 MPI | 1.0 T-GDI |
Zdvihový objem [cm3] | 998 | 1248 | 998 |
Válce/ventily | 3/4 | 4/4 | 3/4 |
Největší výkon [kW/min] | 49/5500 | 62/6000 | 74/4500 |
Točivý moment [N.m/min] | 96/3500 | 122/4000 | 172/1500-4000 |
Převodovka | 5M | 5M (4A) | 5M |
Max. rychlost [km/h] | 161 | 173 (161) | 180 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 14,3 | 12,0 (13,7) | 10,1 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,0 | 4,6 (5,4) | ? |
Pohotovostní hm. [kg] | 958 | 976 (983) | 988 |