29.3. 2017 Martin Machala Martin Machala

Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

 

U minulé generace picanta jsem měl pocit, že vlastně řídím malé auto. Že je minikia celkově velmi dospělá. Došel jsem ke stejnému závěru i v případě novinky?

Nejdřív jsem si uvědomil, že tuhle práci dělám už docela dlouho. Před hotelem stály totiž všechny tři generace korejského mini, ta první se představila v roce 2003, druhá pak o osm let později. A já testoval už tu nejstarší… Ve Světě motorů jsme měli jedničku na dlouhodobý test, myslím, že na rok. Tehdy bylo picanto takové nenáročné, jednoduché, ale spolehlivě sloužící autíčko. Se zvláštním designem, ještě hodně korejským, interiér byl vyloženě účelný, trochu lacinější.

Druhá generace, na jízdních dojmech jsem přirozeně nemohl chybět, na mě udělala o několik řádů lepší dojem. Ze šedomyšího miniautíčka se picanto posunulo výrazně směrem k malému segmentu – atraktivním designem, nepoměrně hodnotnějším interiérem a také kvalitou jízdy. Obrovský skok.

Video

Na turbo si počkáte

Když jsem si tak prohlížel novinku, měl jsem spíš faceliftový pocit. Základní linie povědomé, zkrátka picanto. Vedle druhé generace už rozdíly vylezly, LED světlomety jsou obrovské, zadní svítilny zase o něco decentnější, auto celkově výraznější. Hlavně v nové specifikaci GT-Line, která se sportovnějšími doplňky vypadá, že pod kapotou skrývá snad ještě něco výkonnějšího než aktuální motorový vrchol v podobě litrového přeplňovaného tříválce. I když aktuální… V okolí Barcelony jsme se s jednotkou o výkonu 74 kW, tedy rovných sto koní, nesvezli. Historicky nejsilnější picanto se totiž objeví až na konci letošního roku. Nevadí, o atmosférický tříválec a čtyřválec s objemem 1,25 litru bude stejně větší zájem, tak pojďme na ně!

Další skok?

Že se ještě vrátím k tomu designu – provozní ředitel značky Kia, Michael Cole, se vyjádřil v tom smyslu, že si „zákazníci design druhé generace zamilovali“. A když si něco zamilujete, tak to přece není důvod měnit, to je jasná věc!

V interiéru musela Kia reagovat na infotainmentovou poptávku a tak se i v picantu setkáváme se sedmipalcovým displejem a všehoschopnou konektivitou, nechybí třeba ani bezdrátové dobíjení mobilu. Jinak jsem se i přes lehce pozměněnou architekturu cítil jako doma, znovu jsem v mnoha detailech poznával picanto a produkci značky Kia stejně tak (ovládací prvky…). Asi bych si troufal říct, že v minikategorii v současnosti nenajdete luxusnější interiér, tedy v případě vyšperkovaných novinářských verzí. Hýčkalo nás dokonce kožené čalounění! Tedy umělé, jasně, ale „kůže“ v miniautě! Skok jako mezi první a druhou generací to sice není, ale řekněme, že Kia design svého mini a dojem z interiéru zase o kousek povýšila.

Ještě chvíli jsem přemítal o rozdílech mezi jednotlivými generacemi a pak už jsem tlačítkem nastartoval litrový tříválec. Jasně, je to tříválec, slyšet to je už od volnoběhu, Kia se však chlubí, že nové picanto má být nejtišší mini v segmentu. Pokud si to páni technici naměřili, beru. Jak jsem řekl, tříválec jsem poznal prakticky hned, ve vyšších otáčkách to už byla jistota, hlučný však litr rozhodně nebyl. To už se spíš ozýval drsný španělský asfalt, odhlučnění podvozku kalibrovala Kia evidentně spíš podle německých silničních standardů.

S tříválcem jsem strávil většinu času ve městě a tady vás asi nepřekvapí, že jeho 49 kW v pohodě stačilo. Spotřebu jsem navíc udržel pod šesti litry. Vzhledem k městským podmínkám super výsledek.

A taky jsem si vyzkoušel „dynamickou vložku“. Žádná rychlostka, vlastně jenom slalom a pár dalších kuželek na parkovišti u moře. Picanto bylo mezi nahusto naskládanými kuželkami pochopitelně dokonale mrštné, chybička se však přece jen našla. Právě ve slalomu nestíhal posilovač, řízení tak nepříjemně tuhlo. Chápu, budoucí majitelé picanta si těžko budou dávat na parkovišti před obchoďákem slalomovou er-zetu, i tak by ale na elektriku měl být větší spoleh. Na všudypřítomných retardérech jsem si zase otestoval, že tlumení nerovností zůstalo podobně dospělé jako u předchůdce. I na vrcholných litých šestnáctkách.

Horská etapa

Na výlet za město, do vyšších poloh se zakroucenými silničkami, jsem si logicky vybral výkonnější čtyřválcovou dvanáctistovku a kousek - Kia totiž tento motor označuje jako 1,25 CVVT, objem dosahuje 1248 cm3. Zkusíme čtyřválci říkat dvanáctistovka, snad to přežije. Výkon 62 kW se od tříválce dramaticky nevzdaluje, jízda je však pochopitelně kultivovanější a ve vyšších otáčkách se už mírný výkonový náskok dvanáctistovky přece jenom projevuje. Zatímco s litrem je picanto stále hlavně městské autíčko, čtyřválec pole působnosti minikie rozšiřuje. A picanto se stává vlastně plnohodnotným autem. Znovu, žádná extrazměna. Tohle už skvěle ovládal i předchůdce.

Se čtyřválcem a těžšími podmínkami (kopce, neustálé řazení, zrychlování, brzdění…) jsem se už pod šesti litry neudržel, ale jenom o dvě deci.

Na místních silničkách byla možnost také ověřit schopnosti přibrzďování vnitřního kola v zatáčkách, v tiskové zprávě jsem si přečetl cosi o „vektorování točivého momentu“. Dobře, i tak se tomu dá říkat… Každopádně, činnost systému jsem nezaznamenal, picanto zatáčí velmi slušně, zakousnutých destiček jsem si ale nevšiml. Nic proti, agresivní nastavení podobných „vektorů“ je stejně spíš k zlosti – působí nepřirozeně a žere destičky.

Úplně nové, ale vlastně stejné

Novinka by měla být postavena na nové platformě, rozvor se prodloužil o patnáct milimetrů na konečných 2400. Motory známe z minulé generace, Kia je však upravila (v obou případech nová chladicí soustava, u tříválce inovované sběrné výfukové potrubí integrované do hlavy válců), design je sice evoluční, ovšem výraznější. Interiéru pak dominuje velký sedmipalcový displej.

Novinek a změn tedy dost, já si však říkal, že tohle auto dobře znám. Z picanta mám totiž pořád velmi dospělý dojem, kvalitním a také prostorným interiérem (koneckonců i kufrem, nabídne 255 litrů) a jízdním projevem, se stále víc a víc dotahuje na malá auta. Se čtyřválcovou dvanáctistovkou obzvlášť. Jak jsem už napsal, tohle velmi dobře zvládalo už minulé picanto. A novinka na tuhle dovednost navazuje.

Jestli jsem si náhodou trošku nezapřeháněl, o tom se budete moct přesvědčit v květnu, kdy třetí generace Kie Picanto dorazí do Česka. Ceník zatím neznáme, v nejbližších dnech by však český importér měl uveřejnit alespoň základní cenovku.

Kia Picanto – technická data
Motor1.0 MPI1.25 MPI1.0 T-GDI
Zdvihový objem [cm3]9981248998
Válce/ventily3/44/43/4
Největší výkon [kW/min]49/550062/600074/4500
Točivý moment [N.m/min]96/3500122/4000172/1500-4000
Převodovka5M5M (4A)5M
Max. rychlost [km/h]161173 (161)180
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,312,0 (13,7)10,1
Komb. spotřeba [l/100 km]4,04,6 (5,4)?
Pohotovostní hm. [kg]958976 (983)988

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Michala Noska: Kdo ctí Palachův týden Zápisník Michala Noska: Kdo ctí Palachův týden

Komunista Zdeněk Ondráček, který se aktivně účastnil…

Zeman dá Babišovi druhou šanci. Ten zahájil rozhovory o podobě nové exekutivy Zeman dá Babišovi druhou šanci. Ten zahájil rozhovory o podobě nové exekutivy

Kabinet bez důvěry by se měl zdržet zásadních…

Spojené státy si v Sýrii ponechají vojáky, nechtějí podpořit Asada a Írán Spojené státy si v Sýrii ponechají vojáky, nechtějí podpořit Asada a Írán

Spojené státy si v rámci své nové strategie ponechají v…

Britští poslanci schválili odluku od práva Evropské unie Britští poslanci schválili odluku od práva Evropské unie

Poslanci Dolní sněmovny britského parlamentu v…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí

O více než šest procent navýšila v roce 2017, oproti tomu…

Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

 



Euro NCAP 2017: Kia Picanto – Tři, nebo čtyři hvězdy? Euro NCAP 2017: Kia Picanto – Tři, nebo čtyři hvězdy?

Organizace Euro NCAP pro Kia Picanto zveřejnila dvě různá…

Kia Picanto 1.25 CVVT GT Line vs. Škoda Citigo 1.0 MPI Monte Carlo – Souboj generací! Kia Picanto 1.25 CVVT GT Line vs. Škoda Citigo 1.0 MPI Monte Carlo – Souboj generací!

Modernizovaná Škoda Citigo stejně jako nová Kia Picanto…

 



 
Legenda je zpátky! Land Rover Defender se vrací s pětilitrovým osmiválcem

Legenda je zpátky! Land Rover Defender se vrací s pětilitrovým osmiválcem

Včera

Britská automobilka postaví 150 exemplářů speciálního osmiválcového Defenderu. Bude se jednat o vůbec nejsilnější „defík“ historie.




Blesk.cz

Bitva „prvních dam“: Drahošová vyráží na kampaň do regionů, co podnikne Zemanová?

Bitva „prvních dam“: Drahošová vyráží na kampaň do…

Nebude to jen souboj Miloše Zemana a Jiřího Drahoše, ale také někdejší knihovnice a bývalé sekretářky. V prvním…

Drahoš udělá Kalouska premiérem, tvrdí nový útok. A Zemanovi se zle vysmál kritik

Drahoš udělá Kalouska premiérem, tvrdí nový útok. A…

Finalista prezidentské volby Jiří Drahoš musí čelit další dezinformaci. Proruské webové stránky vytáhly těžký…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Suárez si vzpomněl na zkrat z MS. Děsil se, že přestup do Barcy padne

Suárez si vzpomněl na zkrat z MS. Děsil se, že…

Luis Suárez je dnes neodmyslitelnou součástí základní sestavy Barcelony. Po incidentu během zápasu Uruguaye…

 

Reflex.cz

Sundejte kalhoty, vyhrňte tričko a točte se před zrcadlem! To není vtip, ale šikana dopingových komisařů

Sundejte kalhoty, vyhrňte tričko a točte se před…

V rubrice Never More se časopis Reflex už 25 let ptá na to, co známým tvářím zkazilo v poslední době náladu.…

Největší dezinformátoři voleb: Své místo mezi nimi má i prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček

Největší dezinformátoři voleb: Své místo mezi nimi…

Neúspěšná politička spojená s paramilitární Národní domobranou. Mladý komunista, který chodí řečnit s…