Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jízdní dojmy: Lexus RC je sporťák s duší limuzíny

Jan Mička
Diskuze (2)
Po uvedení ostré verze RC F přichází Lexus také s běžným provedením svého nejnovějšího kupé. Na Mallorce jsme vyzkoušeli obě v Evropě nabízené motorizace.

Pořádné kupé v nabídce automobilky Lexus už dlouhou dobu chybělo. Dosud si zákazníci museli vystačit pouze s kupé-kabrioletem na bázi minulé generace sedanu IS a podobně střiženým SC 430, ani jeden z nich ale moc velké vzrušení nevzbudil. Nový model RC má všechno změnit a zaútočit hlavně na mladší klientelu, která už nyní může vedle ostré verze F s pětilitrovým osmiválcem sáhnout také po jízdní stránce umírněnějších, ale na pohled stále velmi agresivních variantách 300h a 200t. Oba v Evropě nabízené motory (na 3,5litrový šestiválec si musíme nechat zajít chuť) jsme vyzkoušeli v rámci mezinárodní prezentace na Mallorce a naše poznatky vás možná překvapí.

Může být sporťák komfortní?

Nové RC v provedení 300h je vůbec prvním hybridním kupé svého segmentu, a proto je přirozené, že jsme ihned sáhli právě po něm. Pohonné ústrojí kombinující atmosférický zážehový čtyřválec o objemu 2,5 litru (131 kW, 221 N.m) s elektromotorem (105 kW, 300 N.m) známe už z modelů IS, GS, NX a RX a automobilka do něj vkládá obrovské naděje, i když je ve všech výbavách o 40.000 Kč dražší než nový přeplňovaný dvoulitr (u crossoveru NX je tomu právě naopak). Kombinovaný výkon soustavy je 164 kW a spotřeba by se podle údajů výrobce neměla přehoupnout přes 4,9 l/100 km. Je to mu ale v reálném provozu skutečně tak?

Po stisknutí startovacího tlačítka stejně jako u všech hybridů uslyšíte pouze jemné pískání elektromotoru, což je v případě kupé s tak drsnou vizáží opravdu nezvyklé. Volič převodovky E-CVT s plynule měnitelným převodem přesouvám do pozice D, odjišťuji nožní parkovací brzdu a za silně tlumeného zvuku odvalování kol opouštím hotelové parkoviště. Lexus RC byl od základu navržen jako sportovní kupé (jeho platforma však vychází z GS), čemuž odpovídá velmi nízká pozice za volantem, odhlučněním interiéru a podvozku se konkuruje spíše segmentu luxusních limuzín. Podobně jako u nové generace modelu RX jste při běžné jízdě absolutně odtrženi od života venku, hrubší zvuk čtyřválce uslyšíte jenom pokud vypnete autorádio, a nerovnosti vozovky jako by snad ani neexistovaly, přestože byl vůz vybaven devatenáctipalcovými koly. Kam tohle auto jenom míří?

Odpověď na otázku se začala odhalovat záhy po opuštění města. Lexus sice vyrobil sportovní kupé, ale podle vlastních pravidel, která milovníci „čtyřkového“ BMW nebo „céčkového“ Mercedesu jenom těžko pochopí. Žádný tvrdý a na nerovnostech méně pohodlný podvozek, žádné přetáčivé tendence na výjezdech ze zatáček – na to nemá hybridní ústrojí dost výkonu. Auto bylo navrženo pro pohodlnou jízdu na okreskách a ve městě, kde posádku neomezuje ani špatným výhledem z kabiny nebo horší manévrovatelností. Je to podobné, jako byste vzali Lexus LS, zkrátili mu rozvor náprav o čtvrt metru a ubrali dvoje dveře. A ke všemu se nikterak nesnažili redukovat hmotnost, která u plně vybavené verze RC300h Luxury (stojí nejméně 1.558.900 Kč, připlatit si ale můžete už jenom za metalízu a střešní okno, dohromady za 55.000 Kč) dosahuje téměř osmnácti set kilogramů.

Vyšší hmotnost je obecným charakteristickým prvkem Lexusu RC, pokud ale k němu budete přistupovat podle jeho skutečného naturelu, nebude vám na obtíž. Podvozek je nastaven ryze komfortně, díky pevné struktuře karoserie a zástavbě akumulátoru co nejblíže vozovce ale téměř nezaznamenáte kroucení nebo náklony v zatáčkách. Všechna ta kila navíc cítíte na každém metru silnice, když to ale přeženete s nájezdovou rychlostí, nastane maximálně předvídatelná nedotáčivost korigovatelná prostým ubráním plynu. Pokoušet se o drifty nemá moc smysl, protože než benzino-elektrické duo doplněné o bezestupňovou převodovku chytne pořádné grády, už si to dávno strádujete k další zákrutě. Ničemu to ale nevadí. Ocenit byste totiž měli hlavně schopnost podvozku držet kola u silnice a velmi jisté vedení stopy.

Nejlepším krokem Lexusu je nicméně fakt, že se nesnažil vyrobit podobně střižené auto jako konkurence. Ve srovnání s japonskou novinkou jsou BMW a Mercedes o něco agilnější, sportovními kupé střední třídy s duší luxusní limuzíny ale nebudou, ani kdyby se stavěly na zadní kola. Lexus RC 300h se narodil pro klidnou jízdu po okreskách a bezemisní projížďky po riviéře (nabitý akumulátor vám do rychlosti 50 km/h vystačí asi na dva kilometry jízdy), a když na to přijde, funguje dobře i jako ekologické auto. Za slibovaných 4,9 litru jsme sice nejezdili, ani sedmilitrový kombinovaný výsledek ale není k zahození.

Foukej, foukej!

Přeplňovaný dvoulitr 200t v nabídce nahradil sametový atmosférický šestiválec s výkonem 153 kW, a přestože jsem zprvu tento krok nemohl Lexusu odpustit, nyní musím říci, že se „zas tak moc se nestalo“. Nový čtyřválec s přímým vstřikováním paliva, vodou chlazenou hlavou válců s integrovaným výfukovým potrubím a přeplňováním pomocí jednoho dvoukomorového turbodmychadla spolupracuje výhradně s osmistupňovou automatickou převodovkou původně vyvíjenou pro mocné RC F, ani relativně vysoký výkon 180 kW v 5800 otáčkách za minutu však z kupé nedělá permanentního sprintera. I zde totiž hraje velkou roli hmotnost, která u plně vybavené 200t Luxury dosahuje 1725 kilogramů (stejně koncipované BMW 428i váží 1545 kilogramů), důležité nicméně je, že se nevytratil charakter RC jako takového.

Zatímco v prvním případě jsem měl k dispozici hybrid ve výbavě Luxury, 200t neslo označení F Sport, ke kterému se váže inteligentní adaptivní odpružení a za příplatek 120.000 korun dostanete samosvorný diferenciál Torsen. Inteligentní v tom smyslu, že po přepnutí do režimu Sport+ (Luxury má maximálně Sport) okamžitě pocítíte ještě lepší semknutí karoserie s vozovkou, avšak ne za cenu tupých ran od nerovností. Elektronicky řízené tlumiče v zatáčkách přitvrzují levou či pravou stranu, téměř dokonale eliminují náklony karoserie a vy pak dokážete lépe pracovat s hmotností. Je cítit, že se nejvíce materiálu nachází mezi nápravami, i při nečekaném vyhýbacím manévru ale záď zůstává klidná.

Osobně bych se nezlobil za výraznější zvukový doprovod motoru a především menší sklony automatické převodovky zachraňovat planetu. Podobně jako u IS 200t, jehož redakční test vám brzy přineseme, se totiž za každou cenu snaží udržovat co nejnižší otáčky (v zájmu redukce spotřeby), což je sice fajn díky téměř hrobové atmosféře v kokpitu, ale zbytečně se tím podrývá příjemně svižný charakter čtyřválce. Řešení nicméně existuje – stačí si volič automatu přepnout do manuální polohy, řadit páčkami pod volantem a více tlačit na pilu. Skříň s funkcí G All-Shift (Lexus hovoří o řazení s umělou inteligencí) totiž na základě informací od senzoru přetížení dokáže před zatáčkou udržovat vyšší rychlostní stupně a s ohledem na lepší odezvu škrticí klapky připravit vhodnější podmínky pro výjezd. Když se pak zákruta začne rovnat a vy zadupnete plyn do podlahy, na nic nečekáte a za citelné podpory samosvoru letíte pryč. Ani tady to ale driftem nezavání. Rozhodně ne na suchém povrchu.

Benzin, nebo hybrid?

Po ukončení jízd jsme si s kolegy sdělovali dojmy a přestože každý z nás přistupoval k testování trochu jinak, téměř jednohlasně jsme se shodli na preferenci hybridního pohonu. Auto je sice o něco těžší, línější a topornější v zatáčkách, celkově ale působí vyváženějším dojmem. Lexus RC, tedy alespoň ve verzích 300h a 200t, není ryzí a nekompromisní sporťák, ale náčiní pro někoho, kdo si chce užít charakteristický luxus v kompaktním a neuvěřitelně emotivním balení.

Když jsem RC viděl poprvé naživo, málem jsem si jej spletl s ostrou verzí RC F. Svalnaté blatníky, rozšklebená maska chladiče, zamračený pohled a dvě koncovky výfuku dokonale přitahují pozornost a podobné je to také v interiéru. Tak dokonale pohodlné a zároveň funkční přední sedadla byste v jiném kupé hledali jenom těžko, a když si zvyknete na ovládání infotainmentu pomocí touchpadu, máte vyhráno. Jde o auto pro každý den, které vás nebude obtěžovat složitějším nastupováním nebo špatným výhledem z kabiny. Kličkování v úzkých uličkách byla nakonec docela zábava, tedy hned po sledování obdivných pohledů kolemjdoucích, kteří instinktivně očekávali, kdy začnou tak agresivní „bestii" šlehat plameny z výfuku. Inu, nikdy...

Lexus RC 300h a 200t již můžete objednávat, přičemž ceny startují na 1.260.000 Kč (200t Executive). Ve standardu dostanete osm airbagů, kožené čalounění, dvouzónovou klimatizaci, elektricky nastavitelná přední sedadla, infotainment se sedmipalcovým displejem, litá 18“ kola, diodová světla nebo volič jízdních režimů Eco, Normal a Sport. Největší zájem by měl být o hybridní verzi, ať už si ale vůz nakonfigurujete jakkoliv, dodací lhůta se bude pohybovat maximálně okolo čtyř měsíců. Velký redakční test přineseme na Auto.cz již velmi brzy.

Lexus RC - technická data a české ceny
Motor RC 300h RC 200t
Zdvihový objem [cm3] 2494 1998
Válce/ventily 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 133/6000* 180/5800
Točivý moment [N.m/min] 221/4200-5400 350/1650-4400
Největší výkon - elektromotor [kW] 105 -
Točivý moment - elektromotor [N.m] 300 -
Převodovka E-CTV 8A
Max. rychlost [km/h] 190 230
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,6 7,5
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,9 7,2
Cena Executive [Kč] 1.300.000 1.260.000
Cena Executive Navi [Kč] 1.379.000 1.339.000
Cena F Sport [Kč] 1.485.000 1.445.000
Cena F Sport Navi [Kč] 1.579.000 1.539.000
Cena Luxury [Kč] 1.558.000 1.518.000
*Kombinovaný výkon soustavy činí 164 kW
Jan Mička
Diskuze (2)
Avatar - Machýrek
31. 1. 2016 21:49
Divny proporce
RC na fotkach vypada skvele. Na zivo me zklamalo. Predni kola se v blatnicich ztraci. Divny zaobleni kapoty pridava opticky hmotu. Predni previs diky tem "ozdobam" kolem masky a v narazniku rovnez pusobi vetsi. Me ten otekly predek k anorektickymu zadecku proste nesedi.
Avatar - N6600
29. 1. 2016 08:33
Atmo vs. turbo
Přeplňovaný dvoulitr 200t v nabídce nahradil sametový atmosférický šestiválec s výkonem 153 kW, a přestože jsem zprvu tento krok nemohl Lexusu odpustit, nyní musím říci, že se „zas tak moc se nestalo“.

Tento krok Lexusu chapem, no dodnes mu to nedokazem odpustit. Nepoznam nikoho, kto by bral 200t a nie 250. Kultura chodu i davkovanie vykonu je uplne inde. Navyse v 250 je skvele zladena prevodovka, takze jednoznacna volba by bola 250, nie 200t.

V pripade idealneho sveta by som bral RC 350 F Sport v Ultrasonic Blue :-)