TEST BMW 428i xDrive Gran Coupé – Něco tomu chybí
S příchodem BMW 4 Gran Coupé jsme si položili jednu důležitou otázku: proč bychom měli kupovat pětidveřový liftback vyrobený z kupé, které vychází ze sedanu řady 3? Praktičtější „čtyřka“ je navíc se základním čtyřválcovým turbomotorem 420i/135 kW o 88.400 korun dražší než sedan F30 (ten stojí 907.400 Kč). Hlavní roli při rozhodování tedy zřejmě budou hrát emoce...
A je to pravda – zatímco BMW 3 vypadá i se sportovním paketem M stále trochu usedle a představovali bychom si v něm úspěšného podnikatele - čtyřicátníka, Gran Coupé je cíleno na mladší, leč stále dostatečně majetnou klientelu. Vždyť jenom za zmíněný optický paket zaplatíte 93.444 Kč a přesto je znát, že by vůz ještě snesl lehký zásah designérů z oddělení M Performance. Silný tahoun pozornosti je už ale v samotném základu.
Bez omezení to nešlo
Liftback vycházející z kupé sice vypadá fantasticky, přerod karoserií se nicméně nevyvaroval důležitému úskalí. Vzhledem k zachování rozvoru náprav o délce 2810 milimetrů se totiž musely zkrátit přední dveře a střešní sloupek B je nyní blíže čelnímu sklu. Výborná pozice za volantem zůstala, opěradla předních sedadel se však nacházejí až za prostředními sloupky, což znesnadňuje přístupnost interiéru urostlejším řidičům.
To je ale jediné omezení, jaké jsme v této spojitosti zaregistrovali. Přední část kabiny je naprosto totožná s BMW 3, a ačkoliv to na první pohled nemusí být patrné, vzadu se pohodlně usadí i osoby s výškou okolo 180 centimetrů. A libůstka na závěr – Gran Coupé má stejný objem zavazadelníku jako běžná „trojka“ (480 litrů), přístup k zavazadlům je však snadnější díky výklopné zadní stěně, která se navíc již ve standardu ovládá elektricky.
Jsou čtyři válce to pravé?
Když jsme na začátku loňského roku poprvé testovali BMW 4, mělo pod kapotou řadový benzinový šestiválec přeplňovaný dvoukomorovým turbodmychadlem. Výkon 225 kW a celkové jízdní dovednosti řadí tenhle bavorák do role adekvátní přestupní stanice před koupí ostré M4, která však z řidičského hlediska není nikterak zákeřná.
Pokud by nenastal osudný rok 2012, kdy se BMW rozhodlo na základě tlaku Evropské unie vyřadit z nabídky ikonický atmosférický šestiválec 30i, stoprocentně bychom jej měli pod kapotou testovaného exempláře. Agregát už ale nadobro odešel do motoristického důchodu a jeho místo zaujal dvoulitrový čtyřválec s označením 28i. Technická data přitom nevypadají vůbec zle: 180 kW v rozmezí 5000-6500 otáček, 350 N.m působících již lehce nad volnoběhem, akcelerace z klidu na 100 km/h za šest sekund a maximální rychlost 250 km/h. Co ještě si přát? Možná více toho pravého „modrobílého“ charakteru…
Pokud jste totiž v minulosti řídili BMW s právem oslavovaným atmosférickým šestiválcem, mohli jste v klidu korzovat městem, užívat si bublání v nízkých otáčkách a s míjením cedule značící výjezd z obce na to pořádně šlápnout. Zrychlení pak sice nebylo nikterak dramatické, s vyššími otáčkami však rostla chuť tlačit ještě více na pilu a hlavně s motorem pracovat, abyste měli na výjezdech ze zákrut vždy ty správné otáčky. Slastný pocit souhry mezi člověkem a strojem, nemyslíte?
Problémem ale je, že s přeplňovaným dvoulitrovým motorem 28i o tento pocit přicházíte. Již jeho parametry napovídají, že stačí šlápnout na plyn a máte takřka veškerý potenciál naservírovaný až pod nos. Možná to bude znít trochu bláznivě a v nesouladu s vrozenou mužskou touhou být nejrychlejší, pod kapotou BMW 4 však nechceme prvoplánově agresivního, steroidy nadopovaného yorkshira, ale klidného labradora, který se nebojí v pravý čas ukázat svou sílu.
V kontextu dříve zažitých událostí působí čtyřválec přeplňovaný dvoukomorovým turbodmychadlem zkrátka trochu neukázněně. A to nejen s ohledem na surové reakce po sešlápnutí plynu, ale také po stránce hlučnosti. Se středním pásmem otáček se totiž k vašim uším dostává podobný zvuk, jako by byl motor na konci sil, byť umí spolehlivě táhnout až za hranici 6000 otáček za minutu. Taková kulisa by nám až tak nevadila například u otevřeného BMW Z4 sDrive28i, od vnějších ruchů takřka dokonale odhlučněná kabina Gran Coupé však silně umocňuje dojem softwarového soundu.
S xDrive zábava nekončí
Až na jedinou výjimku v podobě verze 418d/105 kW lze motory BMW 4 Gran Coupé párovat s pohonem všech kol xDrive. Připlácí se za něj 65.000 korun, v žádném případě jej však nelze považovat za „kaziče“ zábavy. Tahle čtyřkolka totiž za normálních okolností pracuje s hnacími silami v poměru 20:80, přičemž ve specifických situacích se může rozložení změnit až na 0:100 s preferencí zadní nápravy.
Už víte, kam tím míříme? Ať je totiž dvoulitrový turbomotor jakkoliv agresivní, jemnou prací s pedálem plynu docílíte postupného dávkování výkonu a dostaví se řidičské potěšení. Není třeba více rozebírat, že 245 koní umí zadní kola „utrhnout“ i na suchém povrchu, navíc už i v režimu Sport+, kde jsou zásahy stabilizačního systému pouze omezeny. I když elektroniku vypnete manuálně, nelze očekávat přetočení na výjezdech ze zatáček – xDrive vás nechá kontrolovaně sklouznout, aby v pravou chvíli do procesu zapojil také přední kola a zajistil bezpečný výjezd z oblouku.
Někoho by mohlo napadnout, že jezdit s tímto vozem skutečně ostře zvládne i poměrně nezkušený řidič. Je to pravda už z důvodu, že za vás veškerou práci odvede v podstatě sám. Ať se bavíme o elektronickém závěru diferenciálu nebo příplatkovém variabilním řízení (stojí 12.818 Kč), všechno je vyladěno do takové míry, že po čase takřka vymizí důležitý „fun faktor“ a řidičské vzrušení. Nečekejte, že budete takto vybavené BMW honit od krajnice ke krajnici, byť o tom neurvalý nástup výkonu turbomotoru občas vypovídá. Rozhodně ale nedávejme vinu pohonu všech kol, který ve většině případů pouze střeží situaci, nebo takřka nadpozemské osmistupňové automatické převodovce ZF za příplatek 62.738 Kč – umí totiž nabídnout plně manuální režim, ve kterém je vyžadována práce řidiče.
Jede agresivně, „žere“ adekvátně
Přínos menšího objemu motoru s přeplňováním by se měl projevit na snížení spotřeby. V minulosti jsme se však několikrát přesvědčili, že evropským úředníkům nakonec jde pouze o tabulkové hodnoty, které nemusejí souhlasit s reálnými výsledky, což je ostatně případ zkoušeného 428i xDrive. Zatímco při dálniční rychlosti považujeme 2200 otáček a okamžitý sedmilitrový odběr za slušný, v jiných režimech už to taková sláva není.
Stačí přitlačit na pilu, projet pár zatáček ostře a spotřeba se snadno přehoupne přes jedenáct litrů na 100 kilometrů. Výsledkem našeho výletu do horských vlásenek bylo 13 l na 100 km, včetně klidné jízdy po „spojovacích“ okreskách. Tabulkovým hodnotám jsme se nakonec přiblížili pouze ve městě, kde si motor v mírně utlumeném režimu EcoPro řekl o rovných devět litrů.
Šestiválec nebo nic
Nevykládejte si to špatně – BMW 4 Gran Coupé je fantastický automobil, který nabídne dostatek vnitřního prostoru, praktičnost, a skvěle vyladěný adaptivní podvozek (stojí 18.954 Kč) přizpůsobující se aktuálním potřebám řidiče. Celkové nastavení včetně pohonu všech kol navíc nezapomíná na zábavu a ovladatelnost, jak jsme ostatně u mnichovských vozů zvyklí.
Nicméně dvoulitrový turbomotor 428i z našeho pohledu není to pravé ořechové. Papírové hodnoty výkonu a dynamiky sice na první pohled vypadají fantasticky, honba za co největším výkonem se však projevuje na zbytečné agresivitě po sešlápnutí pedálu plynu a za ideální nepovažujeme ani poměrně nepříjemný zvuk od středního pásma otáček.
Chápeme zákazníky, kteří si s ohledem na velký kilometrový proběh pořídí BMW 4 Gran Coupé se vznětovým motorem, opravdový charakter však přichází až s dříve testovaným přeplňovaným řadovým šestiválcem o výkonu 225 kW. Teprve pak se projeví všechny kvality, na které jsme u podobně střižených modelů mnichovské automobilky zvyklí.
Nejlevnější verze modelu | 995.800 Kč (420i/135 kW) |
Základ s testovaným motorem | 1.136.200 Kč (428i/180 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.702.071 Kč (428i xDrive/180 kW) |
Plusy
- Fantastický design karoserie
- Místo vzadu v podélném i svislém směru
- Pohon všech kol nedělá jízdu sterilní
- Praktičnost díky výklopné zádi
Minusy
- Nepříjemný zvuk motoru ve vyšších otáčkách
- Vyšší reálná spotřeba benzinu
- Posunutí sloupku B znesnadňuje nastupování
Foto: Petr Homolka