7.4. 2018 Svět motorů

Jízdní dojmy s Fordem Mustang: Má prostě dokonalý zvuk!

 

Facelift přinesl mustangu kromě uhlazení vzhledu i technické změny včetně zcela nového desetistupňového automatu.

Na pohled se inovovaný mustang více připlácl k zemi, dostal širší mřížky v náraznících, kapotu s výdechy a přimhouřenější hlavní světlomety, standardně s diodovou technikou. Kromě větší atraktivnosti přispěla úprava nárazníků i k optimalizaci proudění vzduchu. Přední spoiler a modifikovaný tvar podběhů přinesly snížení aerodynamického odporu při současném zvýšení přítlaku. Podobně i zezadu se vůz opticky rozšířil díky většímu vybrání kolem poznávací značky, upraven byl difuzor a v případě osmiválce záď zdobí také čtveřice výfuků. Za příplatek se navíc dodává nově tvarovaný zadní spoiler.

Klasika přetrvává

Proměnou prošel také interiér, kde se ve větší míře objevují měkčené plasty, kůže je ručně obšitá kontrastními stehy a hodnotně vypadají i doplňky z hliníku, popřípadě za příplatek z karbonu. Před řidičem se nachází velký displej, který si lze upravit dle libosti a zobrazuje všemožné údaje. Nově si lze objednat vyhřívaný volant. Středovému panelu dominuje 8“ displej se systémem Sync3 a solidní odezvou. Zachovaly se otočné ovladače a tlačítka pro základní funkce včetně nastavování teploty. Zcela dole zůstaly páčky pro přepínání jízdních režimů, vypnutí stabilizace, nastavení tuhosti řízení a startovací tlačítko.

Pětilitr se ozývá důstojným hlubokým brumláním a těší se na spolupráci s novým desetistupňovým automatem, který se v evropském fordu ukazuje poprvé. Pochází ze společného vývoje Fordu a GM a objevuje se mimo jiné v modelu F150 nebo Chevroletu Camaro. Řadí hladce a v normálním režimu téměř nepustí pětilitr přes 2000 min-1 a neustále má další a další stupně pro snižování otáček. Působí to trochu zvláštně, neboť kouzlo osmiválce tkvělo právě v postupném zátahu z nejnižších otáček na jeden převod doprovázeném typickou zvukovou kulisou.

Po přepnutí do módu Sport+ je to jiná káva, změnu stupňů doprovází lehké škubnutí (prý záměrné), řazení je podstatně rychlejší a převodovka drží otáčky i při odlehčení plynu minimálně na hranici tří až čtyř tisíc a čeká na další nálož. Pod plným plynem ručička otáčkoměru kmitá mezi 5500 a 8000 min-1 a převodovka ždímá z motoru maximum.

Základní technické údaje Fordu Mustang (fastback) 2.3 EcoBoost 5.0 V8
Motor přeplňovaný zážehový, R4 atmosférický zážehový, V8
Zdvihový objem (cm3) 2261 5038
Výkon (kW/min-1) 213/5400 331/7000
Točivý moment (Nm/min-1) 440/3000 529/4600
Převodovka 6M (10A)
Vnější rozměry, rozvor (mm) 4789 x 1916 x 1373; 2720 4789 x 1916 x 1382; 2720
Provozní hmotnost (kg) 1662 (1673) 1743 (1756)
Objem zavazadlového prostoru (l)408
Maximální rychlost (km/h) 233 (233) 249 (249)
Zrychlení 0-100 km/h (s) 5,8 (5,5) 4,6 (4,3)
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 9,0 (9,2) 12,4 (12,1)
Základní cena (Kč) 1 134 990 (1 184 990) 1 284 990 (1 334 990)

Výkon i emise

Osmiválec nově dostal kombinaci přímého i nepřímého vstřikování, které přispělo k lepšímu průběhu točivého momentu v nízkých i vysokých otáčkách. Motor posílil z 310 na 331 kW. Nelze samozřejmě čekat dynamiku supersportů, ale rychlost mustang maskuje dokonale. I když máte pocit, že si jen svižně plujete krajinou, pravděpodobně se dávno řítíte dvojnásobným tempem, než okreska povoluje. Zátah je jednoduše velmi suverénní. Působivý je také zvuk vyladěného výfuku, který však nově nabízí i funkci „hodného souseda“, jak jí u Fordu říkají. Má umožnit nerušený příjezd a odjezd od domu v době nočního klidu.

Čtyřválec má o poznání méně výrazný projev. Pokud jste k mustangu otočeni zády, těžko poznáte, že nepřijelo mondeo. Sportovní zvuk přehrávají posádce při jízdě reproduktory. Výkon u této verze klesl kvůli emisím z 233 na 213 kW, k dispozici je však funkce overboost. Výsledné zrychlení z nuly na sto zůstává v případě manuálu na 5,8 s (s automatem 5,5 s). Dynamicky tak motor uspokojí, ale mustang s ním nemá správný charakter.

Magnet na řidiče

Široké horské kopcovité silnice na Azurovém pobřeží jsme si nicméně užívali s oběma motory. Podvozek mustangu po faceliftu lehce přitvrdil, nevyznává však ryze sportovní styl. Občas se lehce zhoupne, v zatáčkách mírně nakloní a především ho nerozhodí ani horší povrch. Velebili jsme zadní samosvorný diferenciál, který dovolí, aby se zatížené kolo pořádně zapřelo do vozovky a vystřelilo vůz tím správným směrem. Chválíme i příplatkový adaptivní podvozek s magnetoreologickými tlumiči, které změnou viskozity kapaliny neustále upravují tuhost a zabraňují odskakování kol. Méně vítanou novinkou je přednárazový systém, který několikrát vydával planý poplach.

Ford Mustang má české ceny. Kolik si připlatíte za pětilitrový osmiválec? Není to moc!

Specialitou mustangu zůstává systém Line Lock, sloužící pro co nejrychlejší rozjezdy. Cíleným zablokování předních kol umožní volné protáčení zadních, zahřátí pneumatik a následné vypálení vpřed. Samozřejmě nechybí ani konvenčnější funkce Launch Control, pro efektivní rozjezd naopak bez prokluzu.

Nový mustang se již v Česku prodává a zanedlouho přineseme i klasický test. Cena se zvedla o 95.000 Kč (osmiválec), respektive 70.000 korun (čtyřválec). Nejdražší verze 5.0 V8 s automatem ve verzi kabriolet přijde na 1.434.990 Kč. Český dovozce má však na skladě ještě několik desítek stávajících mustangů, na kterých lze naopak desítky tisíc ušetřit.

Plusy

  • Výkon a charakter osmiválce
  • Jistý, a přitom komfortní podvozek
  • Kvalitní materiály a zpracování
  • Prostornost vpředu
  • Účinné brzdy

Minusy

  • Nevýrazný projev čtyřválce
  • Panikaření přednárazového systému
  • Nepohodlné sezení vzadu

Tři otázky pro Thomase Barnesa, technického manažera Fordu Mustang

V čem se u faceliftované verze změnily motory?

Oba jsou nově vybaveny filtrem pevných částic, mají upravenou elektroniku a posunuli jsme zásah omezovače do vyšších otáček. Větší změny se dotkly osmiválce, který dostal kombinaci přímého a nepřímého vstřikování, což je výhodné pro optimalizaci efektivity spalování v různých provozních stavech.

Jaké úpravy se dotkly podvozku a co přináší příplatkové tlumiče MagneRide?

Nově jsme odladili odpružení, zesílili stabilizátory a zadní nápravu uchytili pomocí tužších silentbloků. To vše přispělo k menším náklonům v zatáčkách a lepší ovladatelnosti. Výhoda příplatkových magnetoreologických tlumičů spočívá v tom, že jejich kapalina obsahuje kovové mikročástice, které umožňují měnit viskozitu kapaliny a tím i tuhost tlumičů. Lze se tak přizpůsobit lépe povrchu silnice. Senzory vyhodnocují situaci 1000x za sekundu.

Ford oficiálně uvádí modernizovaný Mustang pro Evropu

Kromě nového desetistupňového automatu se změnila i šestistupňová manuální převodovka. V čem konkrétně?

Zkrátily se u ní dráhy řazení a je nově nadimenzovaná spojka, aby si lépe poradila s přenosem výkonu u osmiválce. Má dva přítlačné kotouče a dvouhmotový setrvačník. Novinkou je funkce meziplynů, která při podřazování dorovnává otáčky, aby zrychlila a ulehčila přeřazování.

Autor: Martin Jeník

Spolupracujeme s TipCars.com
„Putin má Trumpa v hrsti.“ Američtí politici kritizují schůzku prezidentů „Putin má Trumpa v hrsti.“ Američtí politici kritizují schůzku prezidentů

Americký prezident Donald Trump na summitu obhajoval…

ANO navrhlo novou kandidátku v Praze. Jedničkou je Stuchlík ANO navrhlo novou kandidátku v Praze. Jedničkou je Stuchlík

Zástupci pražského ANO se dnes s premiérem a předsedou…

Jeff Bezos je nejbohatším člověkem v historii, tvrdí Bloomberg Jeff Bezos je nejbohatším člověkem v historii, tvrdí Bloomberg

Zakladatel internetového obchodu Amazon Jeff Bezos se…

U Prahy vznikne celoevropské centrum pro čínské e-shopy U Prahy vznikne celoevropské centrum pro čínské e-shopy

Západně od hlavního města vyroste již druhý velký sklad…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy s Fordem Mustang: Má prostě…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Jak odstranit ptačí trus a hmyz z laku auta? Buďte trpěliví a hlavně šetrní Jak odstranit ptačí trus a hmyz z laku auta? Buďte trpěliví a hlavně šetrní

Ptačí trus, hromady mrtvého hmyzu, pyl či smůla ze…

Škoda 110 Super Sport: Domácí UFO skončilo jako Ferat Vampire Škoda 110 Super Sport: Domácí UFO skončilo jako Ferat Vampire

Placatou Škodu z počátku 70. let si většina z nás…

 



Eagle Squadron Mustang GT pokračuje v tradici úprav inspirovaných letectvím Eagle Squadron Mustang GT pokračuje v tradici úprav inspirovaných letectvím

Profesionální drifter Vaughn Gittins Jr. představil během…

Epesně vyladěná černá ovce rodiny Mustangů. Tohle je vzácnost! Epesně vyladěná černá ovce rodiny Mustangů. Tohle je vzácnost!

Pokud se budete kohokoliv ptát na nejoblíbenější generaci…

 



 
Na návštěvě v budoucnosti. Byli jsme v místě, kde se rodí příští Mercedesy

Na návštěvě v budoucnosti. Byli jsme v místě, kde se rodí příští Mercedesy

Dnes 18:50

Jaká je budoucnost aut s třícípou hvězdou ve znaku? Mercedes nás vzal do svého designového oddělení a nechal nás nahlédnout pod pokličku.




Blesk.cz

Snažíte se otěhotnět? 4 rady, které zaberou: Zázrakem je kyselina listová, cvičení i správná poloha

Snažíte se otěhotnět? 4 rady, které zaberou:…

Léto je přímo ideální pro plánování rodiny. Pokud jste se rozhodli s partnerem založit rodinu, máme pro několik…

Ženu zabila „voňavka smrti“. Novičok byl nejspíš v lahvičce od parfému

Ženu zabila „voňavka smrti“. Novičok byl nejspíš v…

Novičok, kterým se na konci června otrávili Charlie Rowley (45) a Dawn Sturgessová (†44), byl ve flakonku od…

 

iSport.cz

Smrt brankáře zdrtila NHL i Voráčka. Štval ho Hašek, pral se s démony

Smrt brankáře zdrtila NHL i Voráčka. Štval ho Hašek,…

Nadmíru zručně zvládal své řemeslo - vyhrál Stanley Cup, dvakrát byl poraženým finalistou. Uměl se i do krve…

Největší letní posila Slavie? Coufal. U ostatních je zamotanější situace

Největší letní posila Slavie? Coufal. U ostatních je…

Tři. Tolik letních posil zatím získala Slavia. Na konci přípravy se zdá, že nejblíž do ligové sestavy má pravý…

 

Reflex.cz

Putin přiznal, že v amerických volbách držel palce Trumpovi

Putin přiznal, že v amerických volbách držel palce Trumpovi

Ruský prezident Vladimir Putin se dnes na tiskové konferenci v Helsinkách překvapivě obsáhle zabýval americkým…

Mezitím na Novém Zélandu: 37letá premiérka porodila a boří zavedené politické standardy

Mezitím na Novém Zélandu: 37letá premiérka porodila…

Jacinda Ardernová nastoupila do úřadu premiérky 26. října roku 2017. Tedy šest dní poté, co zjistila, že je…