7.4. 2018 Svět motorů

Jízdní dojmy s Fordem Mustang: Má prostě dokonalý zvuk!

 

Facelift přinesl mustangu kromě uhlazení vzhledu i technické změny včetně zcela nového desetistupňového automatu.

Na pohled se inovovaný mustang více připlácl k zemi, dostal širší mřížky v náraznících, kapotu s výdechy a přimhouřenější hlavní světlomety, standardně s diodovou technikou. Kromě větší atraktivnosti přispěla úprava nárazníků i k optimalizaci proudění vzduchu. Přední spoiler a modifikovaný tvar podběhů přinesly snížení aerodynamického odporu při současném zvýšení přítlaku. Podobně i zezadu se vůz opticky rozšířil díky většímu vybrání kolem poznávací značky, upraven byl difuzor a v případě osmiválce záď zdobí také čtveřice výfuků. Za příplatek se navíc dodává nově tvarovaný zadní spoiler.

Klasika přetrvává

Proměnou prošel také interiér, kde se ve větší míře objevují měkčené plasty, kůže je ručně obšitá kontrastními stehy a hodnotně vypadají i doplňky z hliníku, popřípadě za příplatek z karbonu. Před řidičem se nachází velký displej, který si lze upravit dle libosti a zobrazuje všemožné údaje. Nově si lze objednat vyhřívaný volant. Středovému panelu dominuje 8“ displej se systémem Sync3 a solidní odezvou. Zachovaly se otočné ovladače a tlačítka pro základní funkce včetně nastavování teploty. Zcela dole zůstaly páčky pro přepínání jízdních režimů, vypnutí stabilizace, nastavení tuhosti řízení a startovací tlačítko.

Pětilitr se ozývá důstojným hlubokým brumláním a těší se na spolupráci s novým desetistupňovým automatem, který se v evropském fordu ukazuje poprvé. Pochází ze společného vývoje Fordu a GM a objevuje se mimo jiné v modelu F150 nebo Chevroletu Camaro. Řadí hladce a v normálním režimu téměř nepustí pětilitr přes 2000 min-1 a neustále má další a další stupně pro snižování otáček. Působí to trochu zvláštně, neboť kouzlo osmiválce tkvělo právě v postupném zátahu z nejnižších otáček na jeden převod doprovázeném typickou zvukovou kulisou.

Po přepnutí do módu Sport+ je to jiná káva, změnu stupňů doprovází lehké škubnutí (prý záměrné), řazení je podstatně rychlejší a převodovka drží otáčky i při odlehčení plynu minimálně na hranici tří až čtyř tisíc a čeká na další nálož. Pod plným plynem ručička otáčkoměru kmitá mezi 5500 a 8000 min-1 a převodovka ždímá z motoru maximum.

Základní technické údaje Fordu Mustang (fastback) 2.3 EcoBoost 5.0 V8
Motor přeplňovaný zážehový, R4 atmosférický zážehový, V8
Zdvihový objem (cm3) 2261 5038
Výkon (kW/min-1) 213/5400 331/7000
Točivý moment (Nm/min-1) 440/3000 529/4600
Převodovka 6M (10A)
Vnější rozměry, rozvor (mm) 4789 x 1916 x 1373; 2720 4789 x 1916 x 1382; 2720
Provozní hmotnost (kg) 1662 (1673) 1743 (1756)
Objem zavazadlového prostoru (l)408
Maximální rychlost (km/h) 233 (233) 249 (249)
Zrychlení 0-100 km/h (s) 5,8 (5,5) 4,6 (4,3)
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 9,0 (9,2) 12,4 (12,1)
Základní cena (Kč) 1 134 990 (1 184 990) 1 284 990 (1 334 990)

Výkon i emise

Osmiválec nově dostal kombinaci přímého i nepřímého vstřikování, které přispělo k lepšímu průběhu točivého momentu v nízkých i vysokých otáčkách. Motor posílil z 310 na 331 kW. Nelze samozřejmě čekat dynamiku supersportů, ale rychlost mustang maskuje dokonale. I když máte pocit, že si jen svižně plujete krajinou, pravděpodobně se dávno řítíte dvojnásobným tempem, než okreska povoluje. Zátah je jednoduše velmi suverénní. Působivý je také zvuk vyladěného výfuku, který však nově nabízí i funkci „hodného souseda“, jak jí u Fordu říkají. Má umožnit nerušený příjezd a odjezd od domu v době nočního klidu.

Čtyřválec má o poznání méně výrazný projev. Pokud jste k mustangu otočeni zády, těžko poznáte, že nepřijelo mondeo. Sportovní zvuk přehrávají posádce při jízdě reproduktory. Výkon u této verze klesl kvůli emisím z 233 na 213 kW, k dispozici je však funkce overboost. Výsledné zrychlení z nuly na sto zůstává v případě manuálu na 5,8 s (s automatem 5,5 s). Dynamicky tak motor uspokojí, ale mustang s ním nemá správný charakter.

Magnet na řidiče

Široké horské kopcovité silnice na Azurovém pobřeží jsme si nicméně užívali s oběma motory. Podvozek mustangu po faceliftu lehce přitvrdil, nevyznává však ryze sportovní styl. Občas se lehce zhoupne, v zatáčkách mírně nakloní a především ho nerozhodí ani horší povrch. Velebili jsme zadní samosvorný diferenciál, který dovolí, aby se zatížené kolo pořádně zapřelo do vozovky a vystřelilo vůz tím správným směrem. Chválíme i příplatkový adaptivní podvozek s magnetoreologickými tlumiči, které změnou viskozity kapaliny neustále upravují tuhost a zabraňují odskakování kol. Méně vítanou novinkou je přednárazový systém, který několikrát vydával planý poplach.

Ford Mustang má české ceny. Kolik si připlatíte za pětilitrový osmiválec? Není to moc!

Specialitou mustangu zůstává systém Line Lock, sloužící pro co nejrychlejší rozjezdy. Cíleným zablokování předních kol umožní volné protáčení zadních, zahřátí pneumatik a následné vypálení vpřed. Samozřejmě nechybí ani konvenčnější funkce Launch Control, pro efektivní rozjezd naopak bez prokluzu.

Nový mustang se již v Česku prodává a zanedlouho přineseme i klasický test. Cena se zvedla o 95.000 Kč (osmiválec), respektive 70.000 korun (čtyřválec). Nejdražší verze 5.0 V8 s automatem ve verzi kabriolet přijde na 1.434.990 Kč. Český dovozce má však na skladě ještě několik desítek stávajících mustangů, na kterých lze naopak desítky tisíc ušetřit.

Plusy

  • Výkon a charakter osmiválce
  • Jistý, a přitom komfortní podvozek
  • Kvalitní materiály a zpracování
  • Prostornost vpředu
  • Účinné brzdy

Minusy

  • Nevýrazný projev čtyřválce
  • Panikaření přednárazového systému
  • Nepohodlné sezení vzadu

Tři otázky pro Thomase Barnesa, technického manažera Fordu Mustang

V čem se u faceliftované verze změnily motory?

Oba jsou nově vybaveny filtrem pevných částic, mají upravenou elektroniku a posunuli jsme zásah omezovače do vyšších otáček. Větší změny se dotkly osmiválce, který dostal kombinaci přímého a nepřímého vstřikování, což je výhodné pro optimalizaci efektivity spalování v různých provozních stavech.

Jaké úpravy se dotkly podvozku a co přináší příplatkové tlumiče MagneRide?

Nově jsme odladili odpružení, zesílili stabilizátory a zadní nápravu uchytili pomocí tužších silentbloků. To vše přispělo k menším náklonům v zatáčkách a lepší ovladatelnosti. Výhoda příplatkových magnetoreologických tlumičů spočívá v tom, že jejich kapalina obsahuje kovové mikročástice, které umožňují měnit viskozitu kapaliny a tím i tuhost tlumičů. Lze se tak přizpůsobit lépe povrchu silnice. Senzory vyhodnocují situaci 1000x za sekundu.

Ford oficiálně uvádí modernizovaný Mustang pro Evropu

Kromě nového desetistupňového automatu se změnila i šestistupňová manuální převodovka. V čem konkrétně?

Zkrátily se u ní dráhy řazení a je nově nadimenzovaná spojka, aby si lépe poradila s přenosem výkonu u osmiválce. Má dva přítlačné kotouče a dvouhmotový setrvačník. Novinkou je funkce meziplynů, která při podřazování dorovnává otáčky, aby zrychlila a ulehčila přeřazování.

Autor: Martin Jeník

Spolupracujeme s TipCars.com
Aleš Michl a Tomáš Holub jsou novými členy rady ČNB Aleš Michl a Tomáš Holub jsou novými členy rady ČNB

Prezident Miloš Zeman ve středu jmenoval novými členy…

ČSSD je nechutně vydírána. Musí trvat na odchodu Babiše, říká hejtman Bernard ČSSD je nechutně vydírána. Musí trvat na odchodu Babiše, říká hejtman Bernard

Plzeňský hejtman Josef Bernard patří mezi politiky…

Glosa Jany Havligerové: Marné volání opozice Glosa Jany Havligerové: Marné volání opozice

Parlamentní opoziční pětka vyzvala předsedu ČSSD Hamáčka,…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy s Fordem Mustang: Má prostě…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Toto jsou nejnebezpečnější písničky k řízení auta. Pouštíte si je? Toto jsou nejnebezpečnější písničky k řízení auta. Pouštíte si je?

Nová studie odhaluje ty nejméně a nejvíce bezpečné…

Vedení FCA si sype popel na hlavu. Přiznává, že se v Maserati chybovalo Vedení FCA si sype popel na hlavu. Přiznává, že se v Maserati chybovalo

Nejnovější šéf koncernu FCA uvedl, že některé dřívější…

 



Tento vytuněný Mustang na elektřinu zrychlí na 100 km/h za 3,1 s Tento vytuněný Mustang na elektřinu zrychlí na 100 km/h za 3,1 s

Upravený Mustang s elektrickým pohonem z dílny britské…

Ford Mustang se dočkal nové limitované edice. Vznikne jen 500 exemplářů! Ford Mustang se dočkal nové limitované edice. Vznikne jen 500 exemplářů!

Ford Performance a RTR Vehicles představují nejnovější…

 



 
BMW X3 xDrive30i a X4 xDrive30i - Hezčí není lepší!

TEST: BMW X3 xDrive30i a X4 xDrive30i - Hezčí není lepší!

Dnes 12:51

Modely X3 a X4 k sobě mají po technické stránce velmi blízko. Jen krátce po sobě se v redakci zastavily dokonce se stejnou pohonnou jednotkou.




Blesk.cz

Chudák Vondráčková: Po rozpadu manželství a ostudě s filmem přišla další rána!

Chudák Vondráčková: Po rozpadu manželství a ostudě s…

Jako kdyby katastrof, dopadajících na blonďatou hlavu sympatické zpěvačky Lucie Vondráčkové (38), nebylo dost.…

Svatba Andreje Babiše s Monikou: Na Čapím hnízdě ukázal celou rodinu... i dceru Adrianu

Svatba Andreje Babiše s Monikou: Na Čapím hnízdě…

Záhadná žena, která se na veřejnosti neukazuje? Ani ne. Dceru Adrianu Bobekovou (39) totiž premiér Andrej Babiš…

 

iSport.cz

Čínské peníze do Slovácka? Ve hře je kancléř Mynář i spolupráce se Slavií

Čínské peníze do Slovácka? Ve hře je kancléř Mynář i…

Nejen Slavia. Čínské peníze z firmy Sinobo Group by mohly podle důvěryhodných informací Sportu přitéct i do…

Pod Hapalem končím, řekl Weiss. Za své chování to doma schytává

Pod Hapalem končím, řekl Weiss. Za své chování to…

Když prohrát s Českem, tak i s průšvihem na krku. Slovenský záložník Vladimír Weiss mladší se znovu dostal pod…

 

Reflex.cz

Život v rakvi: Podívejte se, jak vypadá opravdu drsné bydlení v Hongkongu

Život v rakvi: Podívejte se, jak vypadá opravdu…

Území Hongkongu patří k nejhustěji zabydleným oblastem světa. Na malé rozloze zde žije přes 7 milionů lidí.…

Vaše dcera neumí hada: České totalitní školství ruinuje lidskou tvořivost

Vaše dcera neumí hada: České totalitní školství…

V posledních dnech mě zaujal příběh devítileté slečny, která dostala za obrázek hada čtyřku. Lepší než zaujal je…