7.4. 2018 Svět motorů

Jízdní dojmy s Fordem Mustang: Má prostě dokonalý zvuk!

 

Facelift přinesl mustangu kromě uhlazení vzhledu i technické změny včetně zcela nového desetistupňového automatu.

Na pohled se inovovaný mustang více připlácl k zemi, dostal širší mřížky v náraznících, kapotu s výdechy a přimhouřenější hlavní světlomety, standardně s diodovou technikou. Kromě větší atraktivnosti přispěla úprava nárazníků i k optimalizaci proudění vzduchu. Přední spoiler a modifikovaný tvar podběhů přinesly snížení aerodynamického odporu při současném zvýšení přítlaku. Podobně i zezadu se vůz opticky rozšířil díky většímu vybrání kolem poznávací značky, upraven byl difuzor a v případě osmiválce záď zdobí také čtveřice výfuků. Za příplatek se navíc dodává nově tvarovaný zadní spoiler.

Klasika přetrvává

Proměnou prošel také interiér, kde se ve větší míře objevují měkčené plasty, kůže je ručně obšitá kontrastními stehy a hodnotně vypadají i doplňky z hliníku, popřípadě za příplatek z karbonu. Před řidičem se nachází velký displej, který si lze upravit dle libosti a zobrazuje všemožné údaje. Nově si lze objednat vyhřívaný volant. Středovému panelu dominuje 8“ displej se systémem Sync3 a solidní odezvou. Zachovaly se otočné ovladače a tlačítka pro základní funkce včetně nastavování teploty. Zcela dole zůstaly páčky pro přepínání jízdních režimů, vypnutí stabilizace, nastavení tuhosti řízení a startovací tlačítko.

Pětilitr se ozývá důstojným hlubokým brumláním a těší se na spolupráci s novým desetistupňovým automatem, který se v evropském fordu ukazuje poprvé. Pochází ze společného vývoje Fordu a GM a objevuje se mimo jiné v modelu F150 nebo Chevroletu Camaro. Řadí hladce a v normálním režimu téměř nepustí pětilitr přes 2000 min-1 a neustále má další a další stupně pro snižování otáček. Působí to trochu zvláštně, neboť kouzlo osmiválce tkvělo právě v postupném zátahu z nejnižších otáček na jeden převod doprovázeném typickou zvukovou kulisou.

Po přepnutí do módu Sport+ je to jiná káva, změnu stupňů doprovází lehké škubnutí (prý záměrné), řazení je podstatně rychlejší a převodovka drží otáčky i při odlehčení plynu minimálně na hranici tří až čtyř tisíc a čeká na další nálož. Pod plným plynem ručička otáčkoměru kmitá mezi 5500 a 8000 min-1 a převodovka ždímá z motoru maximum.

Základní technické údaje Fordu Mustang (fastback) 2.3 EcoBoost 5.0 V8
Motor přeplňovaný zážehový, R4 atmosférický zážehový, V8
Zdvihový objem (cm3) 2261 5038
Výkon (kW/min-1) 213/5400 331/7000
Točivý moment (Nm/min-1) 440/3000 529/4600
Převodovka 6M (10A)
Vnější rozměry, rozvor (mm) 4789 x 1916 x 1373; 2720 4789 x 1916 x 1382; 2720
Provozní hmotnost (kg) 1662 (1673) 1743 (1756)
Objem zavazadlového prostoru (l)408
Maximální rychlost (km/h) 233 (233) 249 (249)
Zrychlení 0-100 km/h (s) 5,8 (5,5) 4,6 (4,3)
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 9,0 (9,2) 12,4 (12,1)
Základní cena (Kč) 1 134 990 (1 184 990) 1 284 990 (1 334 990)

Výkon i emise

Osmiválec nově dostal kombinaci přímého i nepřímého vstřikování, které přispělo k lepšímu průběhu točivého momentu v nízkých i vysokých otáčkách. Motor posílil z 310 na 331 kW. Nelze samozřejmě čekat dynamiku supersportů, ale rychlost mustang maskuje dokonale. I když máte pocit, že si jen svižně plujete krajinou, pravděpodobně se dávno řítíte dvojnásobným tempem, než okreska povoluje. Zátah je jednoduše velmi suverénní. Působivý je také zvuk vyladěného výfuku, který však nově nabízí i funkci „hodného souseda“, jak jí u Fordu říkají. Má umožnit nerušený příjezd a odjezd od domu v době nočního klidu.

Čtyřválec má o poznání méně výrazný projev. Pokud jste k mustangu otočeni zády, těžko poznáte, že nepřijelo mondeo. Sportovní zvuk přehrávají posádce při jízdě reproduktory. Výkon u této verze klesl kvůli emisím z 233 na 213 kW, k dispozici je však funkce overboost. Výsledné zrychlení z nuly na sto zůstává v případě manuálu na 5,8 s (s automatem 5,5 s). Dynamicky tak motor uspokojí, ale mustang s ním nemá správný charakter.

Magnet na řidiče

Široké horské kopcovité silnice na Azurovém pobřeží jsme si nicméně užívali s oběma motory. Podvozek mustangu po faceliftu lehce přitvrdil, nevyznává však ryze sportovní styl. Občas se lehce zhoupne, v zatáčkách mírně nakloní a především ho nerozhodí ani horší povrch. Velebili jsme zadní samosvorný diferenciál, který dovolí, aby se zatížené kolo pořádně zapřelo do vozovky a vystřelilo vůz tím správným směrem. Chválíme i příplatkový adaptivní podvozek s magnetoreologickými tlumiči, které změnou viskozity kapaliny neustále upravují tuhost a zabraňují odskakování kol. Méně vítanou novinkou je přednárazový systém, který několikrát vydával planý poplach.

Ford Mustang má české ceny. Kolik si připlatíte za pětilitrový osmiválec? Není to moc!

Specialitou mustangu zůstává systém Line Lock, sloužící pro co nejrychlejší rozjezdy. Cíleným zablokování předních kol umožní volné protáčení zadních, zahřátí pneumatik a následné vypálení vpřed. Samozřejmě nechybí ani konvenčnější funkce Launch Control, pro efektivní rozjezd naopak bez prokluzu.

Nový mustang se již v Česku prodává a zanedlouho přineseme i klasický test. Cena se zvedla o 95.000 Kč (osmiválec), respektive 70.000 korun (čtyřválec). Nejdražší verze 5.0 V8 s automatem ve verzi kabriolet přijde na 1.434.990 Kč. Český dovozce má však na skladě ještě několik desítek stávajících mustangů, na kterých lze naopak desítky tisíc ušetřit.

Plusy

  • Výkon a charakter osmiválce
  • Jistý, a přitom komfortní podvozek
  • Kvalitní materiály a zpracování
  • Prostornost vpředu
  • Účinné brzdy

Minusy

  • Nevýrazný projev čtyřválce
  • Panikaření přednárazového systému
  • Nepohodlné sezení vzadu

Tři otázky pro Thomase Barnesa, technického manažera Fordu Mustang

V čem se u faceliftované verze změnily motory?

Oba jsou nově vybaveny filtrem pevných částic, mají upravenou elektroniku a posunuli jsme zásah omezovače do vyšších otáček. Větší změny se dotkly osmiválce, který dostal kombinaci přímého a nepřímého vstřikování, což je výhodné pro optimalizaci efektivity spalování v různých provozních stavech.

Jaké úpravy se dotkly podvozku a co přináší příplatkové tlumiče MagneRide?

Nově jsme odladili odpružení, zesílili stabilizátory a zadní nápravu uchytili pomocí tužších silentbloků. To vše přispělo k menším náklonům v zatáčkách a lepší ovladatelnosti. Výhoda příplatkových magnetoreologických tlumičů spočívá v tom, že jejich kapalina obsahuje kovové mikročástice, které umožňují měnit viskozitu kapaliny a tím i tuhost tlumičů. Lze se tak přizpůsobit lépe povrchu silnice. Senzory vyhodnocují situaci 1000x za sekundu.

Ford oficiálně uvádí modernizovaný Mustang pro Evropu

Kromě nového desetistupňového automatu se změnila i šestistupňová manuální převodovka. V čem konkrétně?

Zkrátily se u ní dráhy řazení a je nově nadimenzovaná spojka, aby si lépe poradila s přenosem výkonu u osmiválce. Má dva přítlačné kotouče a dvouhmotový setrvačník. Novinkou je funkce meziplynů, která při podřazování dorovnává otáčky, aby zrychlila a ulehčila přeřazování.

Autor: Martin Jeník

Spolupracujeme s TipCars.com
Další požadavek ČSSD: Při rezignaci jejích ministrů by měl skončit i premiér Další požadavek ČSSD: Při rezignaci jejích ministrů by měl skončit i premiér

ČSSD chce do koaliční smlouvy s hnutím ANO začlenit…

Protikuřácký zákon ubral z tržeb tabákových firem Protikuřácký zákon ubral z tržeb tabákových firem

Zákaz kouření v restauracích snížil obchodníkům…

SŽDC: Výstavba vysokorychlostních tratí začne až po roce 2023 SŽDC: Výstavba vysokorychlostních tratí začne až po roce 2023

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) očekává, že…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy s Fordem Mustang: Má prostě…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku

Současná generace malého modelu i20 značky Hyundai prošla…

Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m! Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m!

Pod kapotou bílého Superbu je dvoulitr TSI o původním…

 



Hybridní Ford Mustang se opravdu stane skutečností. Už brzy! Hybridní Ford Mustang se opravdu stane skutečností. Už brzy!

Pro fanoušky staré školy nemáme příliš dobré zprávy. Ford…

Classic Recreations oživí Boss a Mach 1 Mustang modelového roku 1969 Classic Recreations oživí Boss a Mach 1 Mustang modelového roku 1969

Společnost Classic Recreations připravuje Boss 429, Boss…

 



 
Honda Z: Pohon všech kol a motor uprostřed ve zvláštním minivozítku. A kapela ZZ Top

Honda Z: Pohon všech kol a motor uprostřed ve zvláštním minivozítku. A kapela ZZ Top

Včera

Honda Z spojila vlastnosti městského vozítka s průchodností dobrého SUV a koncepcí vídanou běžně u supersportů.




Blesk.cz

Vynálezce z ponorky dostal za masakr novinářky doživotí. Soud: „Mimořádně nechutný čin“

Vynálezce z ponorky dostal za masakr novinářky…

Dánský vynálezce Peter Madsen si za vraždu novinářky Kim Wallové ve středu vyslechl doživotní trest. Případ…

Otočili ti, kteří půjdou „ke korýtkům“? Senátoři ČSSD bouří proti vládě s Babišem

Otočili ti, kteří půjdou „ke korýtkům“? Senátoři…

Proti vládě s hnutím ANO se ve středu jasně postavili senátoři ČSSD. Vadí jim trestně stíhaný člen vlády, nutná…

 

iSport.cz

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a farem, ale i mazáci

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a…

Sotva skončil jeden velký turnaj, prakticky hned je tu další. Na ZOH v Pchjongčchangu se umístil český tým pod…

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning - dánské Kladno

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning…

Jednu velkou premiéru má mistrovství světa v ledním hokeji 2018. Vůbec poprvé se elitní divize světového…

 

Reflex.cz

Jak Praha zaspala dobu: Stav kolem Libeňského mostu je pravdivým odrazem naší společnosti

Jak Praha zaspala dobu: Stav kolem Libeňského mostu…

Na bourání mostu a nahrazení mostem novým by nebylo nic tak zvláštního a v historii Prahy se to událo již…

Výstava, která vzbudila údiv: Lidé v Sovětském svazu poprvé uviděli západní zboží

Výstava, která vzbudila údiv: Lidé v Sovětském svazu…

Psal se rok 1959 a studená válka mezi Západem a Východem nabírala na obrátkách. V Sovětském svazu je do té doby…