26.10. 2012 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Jízdní dojmy: Volkswagen Crafter 4x4

 

Volkswagen se zavedením Crafteru 4Motion dovršil nabídku všech užitkových modelů s pohonem všech kol.

Lehké užitkové automobily wolfsburské značky včetně pětitunové verze řady Crafter jsou v nabídce i s pohonem všech kol. Celé portfolio jsme zajeli vyzkoušet do andaluských vysušených kopců obdařených skvělou testovací trasou.

Crafter

Ačkoliv menší užitkové modely značky Volkswagen používají vlastní koncepci pohonu všech kol se spojkou Haldex, na Crafter s celkovou hmotností až pěti tun nebylo možné toto řešení použít. Proto automobilka požádala firmu Achleitner, aby jí s verzí 4x4 pomohla.

Před vyjetím s Crafterem 4x4 jsme se od zástupce rakouského specialisty na pohon všech kol dozvěděli postup aktivace pomocníků do terénu. V prvé řadě se jedná o permanentní 4x4. Ještě před zapojování jakýchkoliv uzávěrek nastupuje redukční převodovka. To se nám velmi líbilo, protože to je základ pro vysokou výdrž uzávěrky mezinápravového diferenciálu, což někteří výrobci off-roadů podceňují. V případě užitkového automobilu s celkovou hmotností až pět tun by se toto konstrukční podcenění mechaniky pohonu rychle projevilo.

Ještě před rozjetím tedy došlo k zapojení redukce 1 : 2,5, stiskem dalšího tlačítka jsme uzavřeli mezinápravový diferenciál. Rovnoměrný přenos síly na obě nápravy plně stačil k překonání běžných terénních nerovností typu nahoru-dolů či bočních náklonů. Jakmile jsme se pustili do větších akcí a vyzkoušeli zkřižitelnost náprav, zůstal crafter se zadním kolem ve vzduchu stát. Na řadu tedy přišla uzávěrka zadního diferenciálu a zase jsme pokračovali vpřed. Uzavírat předek snad ani nebudeme potřebovat, napadlo nás během hrabání se z obrovské díry s náklonem skříňového vozidla téměř na limitu. Mýlili jsme se.

Příjezd ke stoupání, které nebylo možné kvůli prašnosti vyjít pěšky, nás natolik ohromil, že jsme měli v úmyslu zapnout poslední uzávěrku ještě před prvním pokusem o jeho zdolání. Ne, nevyměkneme, přikázali jsme našemu chvějícímu se srdci a vydali se do úpatí „střechy“. Jakmile se vozidlo přiblížilo těsně k plnému stoupání, stiskli jsme plynový pedál až na podlahu a drali se vzhůru jako kamzík. To však trvalo pouze několik okamžiků, protože po přibližně pěti metrech přední kola najela na vyčnívající kořeny stromů. Nastalo divoké hrabání všech kol a crafter stál na místě. Nezbylo tedy než s velkou opatrností vycouvat dolů a zmáčknout poslední tlačítko na panelu vlevo pod volantem. Zcela stejně jsme se rozjeli, ale na kořenech díky uzávěrce předního diferenciálu kolo s lepší adhezí pořád zabíralo. Jakoby mávnutím proutku jsme se ocitli na vrcholu přibližně patnáct metrů dlouhého příkrého svahu až srázu.

Transporter Rockton

Poslední generace Trasporteru obdržela k pohonu všech kol podvozek upravený od firmy Seikel. Na rozdíl od minulé generace byly změny implementovány přímo do výroby vozidla, takže klient na záruce ani servisu nepozná, že nejde o čistokrevnou záležitost Volkswagenu. Vůz obdržel zvýšenou světlou výšku o 30 mm a uzávěrky mezinápravového a zadního diferenciálu. Ke zdolávání kluzkého terénu, jakým je například sníh či namoklá tráva, jde o ideálního pomocníka, ale do drsných výmolů a pahorků to nebylo optimální řešení. Ne že by vozidlo nástrahy trati nezvládlo, ale kvůli absenci redukční převodovky dostávala spojka neúměrně zabrat. Proto jsme Rockton brzy vyměnili za Amarok.

4Motion s automatem

Pick-up, který byl již představen i s jednoduchou kabinou, jsme vyzkoušeli s další novinkou – osmistupňovou automatickou převodovkou spojenou s 4Motion. Tato verze používá pouze nejsilnější verzi turbodieselu 2.0 TDI/132 kW, což bylo poznat na jízdní dynamice mimo terénní okruh. Výbornou akceleraci doprovázela slušná spotřeba necelých osm litrů a příznivé otáčky 2000 min-1 při rychlosti 120 km/h. V terénu pick-up bodoval redukčním převodem a uzávěrkami mezi nápravami a pro zadní osu. Tuhá karoserie držela jako ingot a během střídavého zvedání zadních kol desítky centimetrů nad terén se z ní neozval jediný pazvuk. U provedení amaroku s manuální převodovkou jsme sjezd strmých klesání nechali na Off-road režimu, který jemně udržoval pomalé tempo bez dotknutí se brzdového pedálu.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Nejste spokojeni s vašim HR systémem? Je čas na změnu Nejste spokojeni s vašim HR systémem? Je čas na změnu

Používá vaše společnost zastaralý HR systém, ve kterém je…

Aleš Michl: Každá investice, kterou nemůžete tři roky prodat, je riziko Aleš Michl: Každá investice, kterou nemůžete tři roky prodat, je riziko

Chtěl bych investovat půl až jeden milion korun maximálně…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně

Měření společnosti Dekra ukázalo, že největší množství…

Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

 



VW California XXL: Plnohodnotný obytňák zatím jako studie VW California XXL: Plnohodnotný obytňák zatím jako studie

Volkswagen Užitkové vozy na letošním veletrhu Caravan…

Volkswagen proměnil Crafter ve studii obytného vozu California XXL Volkswagen proměnil Crafter ve studii obytného vozu California XXL

Pro letošní Caravan Salon v Düsseldorfu si připravila…

 



 
Podívejte se, jak se na Floridě schovávala superauta před hurikánem Irma

Podívejte se, jak se na Floridě schovávala superauta před hurikánem Irma

Včera

Kvůli jednomu z nejsilnějších hurikánů poslední doby se muselo evakuovat na sedm milionů lidí. A ukrývala se před ním i auta.




Blesk.cz

Toto chceme na svém mobilu: Virtuální drak, autodráha v obýváku a další ukázky ARCore

Toto chceme na svém mobilu: Virtuální drak,…

Google před pár týdny představil svůj vlastní systém pro rozšířenou realitu ARCore, který by měl být dostupný…

Recenze: Kam se ztratil malý Noah? Nejhorší noční můra všech rodičů na vlastní kůži

Recenze: Kam se ztratil malý Noah? Nejhorší noční…

Let z Británie do Austrálie neprobíhá zrovna podle Joanniných představ. Má vysokou teplotu, její devítitýdenní…

 

iSport.cz

Bohemians překvapivě končí v MOL Cupu s Vlašimí, postup slaví Teplice

Bohemians překvapivě končí v MOL Cupu s Vlašimí,…

První překvapení nabídlo 3. kolo MOL Cupu, v němž fotbalisté Bohemians prohráli 2:3 po penaltách s druholigovou…

Nejlepší posila Slavie? Stoch! Nehraje alibi fotbal, chválí Švancara

Nejlepší posila Slavie? Stoch! Nehraje alibi fotbal,…

Danny? Už ukázal kvalitu a lehkost, ale brzdí ho zranění. Halil Altintop? Nic. Ruslan Rotaň? Dříč ve středu…

 

Reflex.cz

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který zabránil jadernému konfliktu

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který…

Je zajímavé, že zatímco dodnes obdivujeme hrdiny druhé světové války, o protagonistech té studené, kteří – snad…

Je povinná maturita z matematiky protiústavní? A co z češtiny?

Je povinná maturita z matematiky protiústavní? A co…

Máte rádi matematiku? Nebo jste ji jako děti a žáci nenáviděli? Oblíbenou otázkou různých rodinných sešlostí…