reklama


26.10. 2012 Ladislav Černý

Jízdní dojmy: Volkswagen Crafter 4x4

 

Volkswagen se zavedením Crafteru 4Motion dovršil nabídku všech užitkových modelů s pohonem všech kol.

Lehké užitkové automobily wolfsburské značky včetně pětitunové verze řady Crafter jsou v nabídce i s pohonem všech kol. Celé portfolio jsme zajeli vyzkoušet do andaluských vysušených kopců obdařených skvělou testovací trasou.

Crafter

Ačkoliv menší užitkové modely značky Volkswagen používají vlastní koncepci pohonu všech kol se spojkou Haldex, na Crafter s celkovou hmotností až pěti tun nebylo možné toto řešení použít. Proto automobilka požádala firmu Achleitner, aby jí s verzí 4x4 pomohla.

Před vyjetím s Crafterem 4x4 jsme se od zástupce rakouského specialisty na pohon všech kol dozvěděli postup aktivace pomocníků do terénu. V prvé řadě se jedná o permanentní 4x4. Ještě před zapojování jakýchkoliv uzávěrek nastupuje redukční převodovka. To se nám velmi líbilo, protože to je základ pro vysokou výdrž uzávěrky mezinápravového diferenciálu, což někteří výrobci off-roadů podceňují. V případě užitkového automobilu s celkovou hmotností až pět tun by se toto konstrukční podcenění mechaniky pohonu rychle projevilo.

Ještě před rozjetím tedy došlo k zapojení redukce 1 : 2,5, stiskem dalšího tlačítka jsme uzavřeli mezinápravový diferenciál. Rovnoměrný přenos síly na obě nápravy plně stačil k překonání běžných terénních nerovností typu nahoru-dolů či bočních náklonů. Jakmile jsme se pustili do větších akcí a vyzkoušeli zkřižitelnost náprav, zůstal crafter se zadním kolem ve vzduchu stát. Na řadu tedy přišla uzávěrka zadního diferenciálu a zase jsme pokračovali vpřed. Uzavírat předek snad ani nebudeme potřebovat, napadlo nás během hrabání se z obrovské díry s náklonem skříňového vozidla téměř na limitu. Mýlili jsme se.

Příjezd ke stoupání, které nebylo možné kvůli prašnosti vyjít pěšky, nás natolik ohromil, že jsme měli v úmyslu zapnout poslední uzávěrku ještě před prvním pokusem o jeho zdolání. Ne, nevyměkneme, přikázali jsme našemu chvějícímu se srdci a vydali se do úpatí „střechy“. Jakmile se vozidlo přiblížilo těsně k plnému stoupání, stiskli jsme plynový pedál až na podlahu a drali se vzhůru jako kamzík. To však trvalo pouze několik okamžiků, protože po přibližně pěti metrech přední kola najela na vyčnívající kořeny stromů. Nastalo divoké hrabání všech kol a crafter stál na místě. Nezbylo tedy než s velkou opatrností vycouvat dolů a zmáčknout poslední tlačítko na panelu vlevo pod volantem. Zcela stejně jsme se rozjeli, ale na kořenech díky uzávěrce předního diferenciálu kolo s lepší adhezí pořád zabíralo. Jakoby mávnutím proutku jsme se ocitli na vrcholu přibližně patnáct metrů dlouhého příkrého svahu až srázu.

Transporter Rockton

Poslední generace Trasporteru obdržela k pohonu všech kol podvozek upravený od firmy Seikel. Na rozdíl od minulé generace byly změny implementovány přímo do výroby vozidla, takže klient na záruce ani servisu nepozná, že nejde o čistokrevnou záležitost Volkswagenu. Vůz obdržel zvýšenou světlou výšku o 30 mm a uzávěrky mezinápravového a zadního diferenciálu. Ke zdolávání kluzkého terénu, jakým je například sníh či namoklá tráva, jde o ideálního pomocníka, ale do drsných výmolů a pahorků to nebylo optimální řešení. Ne že by vozidlo nástrahy trati nezvládlo, ale kvůli absenci redukční převodovky dostávala spojka neúměrně zabrat. Proto jsme Rockton brzy vyměnili za Amarok.

4Motion s automatem

Pick-up, který byl již představen i s jednoduchou kabinou, jsme vyzkoušeli s další novinkou – osmistupňovou automatickou převodovkou spojenou s 4Motion. Tato verze používá pouze nejsilnější verzi turbodieselu 2.0 TDI/132 kW, což bylo poznat na jízdní dynamice mimo terénní okruh. Výbornou akceleraci doprovázela slušná spotřeba necelých osm litrů a příznivé otáčky 2000 min-1 při rychlosti 120 km/h. V terénu pick-up bodoval redukčním převodem a uzávěrkami mezi nápravami a pro zadní osu. Tuhá karoserie držela jako ingot a během střídavého zvedání zadních kol desítky centimetrů nad terén se z ní neozval jediný pazvuk. U provedení amaroku s manuální převodovkou jsme sjezd strmých klesání nechali na Off-road režimu, který jemně udržoval pomalé tempo bez dotknutí se brzdového pedálu.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Ceny u průmyslu loni klesly o 3,3 pct, dosud nejvíc. Je za tím cena ropy Ceny u průmyslu loni klesly o 3,3 pct, dosud nejvíc. Je za tím cena ropy

Ceny průmyslových výrobců se loni snížily dosud nejvíc,…

Naše plány narušila česká byrokracie, říká Steven Harman z Amazonu Naše plány narušila česká byrokracie, říká Steven Harman z Amazonu

Americký internetový gigant Amazon zaměstnává v Česku ve…

Nerovnost je větší než jindy. Osm boháčů má majetek jako polovina lidstva Nerovnost je větší než jindy. Osm boháčů má majetek jako polovina lidstva

Osm nejbohatších lidí vlastní stejný majetek jako chudší…

Parlamentní listy neoznačily texty placené pražským magistrátem jako reklamu Parlamentní listy neoznačily texty placené pražským magistrátem jako reklamu

Pražský magistrát si platil za zveřejnění svých textů na…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zapomenuté koncepty: Toto bylo první elektrické BMW. Je mu už 44 let Zapomenuté koncepty: Toto bylo první elektrické BMW. Je mu už 44 let

Na olympiádě v Mnichově překvapil v roce 1973 kromě…

Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují? Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují?

Tlumí náraz, usměrňuje naše tělo při nehodě, ale také nám…

 




Volkswagen Užitkové vozy spustil projekt Crafter2Craftsmen Volkswagen Užitkové vozy spustil projekt Crafter2Craftsmen

Volkswagen Užitkové vozy vyslal nový model Crafter na…

Volkswagen Užitkové vozy: Nový podnik v Polsku otevřen Volkswagen Užitkové vozy: Nový podnik v Polsku otevřen

Volkswagen Užitkové vozy během slavnostní akce otevřel…

 



 
Renault Mégane GrandCoupé Energy TCe 130 EDC – Nenechte se ošálit

TEST: Renault Mégane GrandCoupé – Nenechte se ošálit

Dnes 10:52

Krátce po představení karosářské verze kombi Grandtour přichází mégane s variantou GrandCoupé. Pod honosným názvem a atraktivními liniemi karoserie se však ukrývá čtyřdveřový sedan. Jde tak vlastně o nástupce modelu fluence.




Blesk.cz

Policie nebude Kleslovou stíhat. Problém ale mají firmy, pro které pracovala

Policie nebude Kleslovou stíhat. Problém ale mají…

Policie nebude stíhat někdejší místopředsedkyni ANO a bývalou starostku Prahy 10 Radmilu Kleslovou kvůli jejímu…

„Popelka“ Eva Hrušková přiznala: Manželovi jsem oznámila rozchod!

„Popelka“ Eva Hrušková přiznala: Manželovi jsem…

Herečka Eva Hrušková (64) se proslavila díky roli Popelky. Nyní promluvila o krutém rozchodu, za kterým stál…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: 40 a dost! Real padl v Seville a ukončil sérii bez prohry

SESTŘIHY: 40 a dost! Real padl v Seville a ukončil…

Je konec! Fotbalisté Realu Madrid v 18. kole španělské ligy nezvládli závěr utkání v Seville a prohráli 1:2.…

SESTŘIHY: Výhru Liverpoolu odmítl Zlatan, City padlo, Chelsea vládne

SESTŘIHY: Výhru Liverpoolu odmítl Zlatan, City…

Nemít Ibru, nemají bod. Manchester United vybojoval ze šlágru 21. kola anglické Premier League proti Liverpoolu…

 

Reflex.cz

Historická majetková nerovnost: Osm miliardářů je stejně bohatých jako polovina lidstva

Historická majetková nerovnost: Osm miliardářů je…

Osm nejbohatších lidí vlastní stejný majetek jako chudší polovina světové populace, tedy 3,6 miliardy lidí.…

Vnitro, Orwell a nejasný cíl aneb Rizika Centra proti terorismu a hybridním hrozbám

Vnitro, Orwell a nejasný cíl aneb Rizika Centra…

Většina debat o vzniku Centra proti terorismu a hybridním hrozbám při ministerstvu vnitra byla tragicky…

 
 
reklama