26.10. 2012 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Jízdní dojmy: Volkswagen Crafter 4x4

 

Volkswagen se zavedením Crafteru 4Motion dovršil nabídku všech užitkových modelů s pohonem všech kol.

Lehké užitkové automobily wolfsburské značky včetně pětitunové verze řady Crafter jsou v nabídce i s pohonem všech kol. Celé portfolio jsme zajeli vyzkoušet do andaluských vysušených kopců obdařených skvělou testovací trasou.

Crafter

Ačkoliv menší užitkové modely značky Volkswagen používají vlastní koncepci pohonu všech kol se spojkou Haldex, na Crafter s celkovou hmotností až pěti tun nebylo možné toto řešení použít. Proto automobilka požádala firmu Achleitner, aby jí s verzí 4x4 pomohla.

Před vyjetím s Crafterem 4x4 jsme se od zástupce rakouského specialisty na pohon všech kol dozvěděli postup aktivace pomocníků do terénu. V prvé řadě se jedná o permanentní 4x4. Ještě před zapojování jakýchkoliv uzávěrek nastupuje redukční převodovka. To se nám velmi líbilo, protože to je základ pro vysokou výdrž uzávěrky mezinápravového diferenciálu, což někteří výrobci off-roadů podceňují. V případě užitkového automobilu s celkovou hmotností až pět tun by se toto konstrukční podcenění mechaniky pohonu rychle projevilo.

Ještě před rozjetím tedy došlo k zapojení redukce 1 : 2,5, stiskem dalšího tlačítka jsme uzavřeli mezinápravový diferenciál. Rovnoměrný přenos síly na obě nápravy plně stačil k překonání běžných terénních nerovností typu nahoru-dolů či bočních náklonů. Jakmile jsme se pustili do větších akcí a vyzkoušeli zkřižitelnost náprav, zůstal crafter se zadním kolem ve vzduchu stát. Na řadu tedy přišla uzávěrka zadního diferenciálu a zase jsme pokračovali vpřed. Uzavírat předek snad ani nebudeme potřebovat, napadlo nás během hrabání se z obrovské díry s náklonem skříňového vozidla téměř na limitu. Mýlili jsme se.

Příjezd ke stoupání, které nebylo možné kvůli prašnosti vyjít pěšky, nás natolik ohromil, že jsme měli v úmyslu zapnout poslední uzávěrku ještě před prvním pokusem o jeho zdolání. Ne, nevyměkneme, přikázali jsme našemu chvějícímu se srdci a vydali se do úpatí „střechy“. Jakmile se vozidlo přiblížilo těsně k plnému stoupání, stiskli jsme plynový pedál až na podlahu a drali se vzhůru jako kamzík. To však trvalo pouze několik okamžiků, protože po přibližně pěti metrech přední kola najela na vyčnívající kořeny stromů. Nastalo divoké hrabání všech kol a crafter stál na místě. Nezbylo tedy než s velkou opatrností vycouvat dolů a zmáčknout poslední tlačítko na panelu vlevo pod volantem. Zcela stejně jsme se rozjeli, ale na kořenech díky uzávěrce předního diferenciálu kolo s lepší adhezí pořád zabíralo. Jakoby mávnutím proutku jsme se ocitli na vrcholu přibližně patnáct metrů dlouhého příkrého svahu až srázu.

Transporter Rockton

Poslední generace Trasporteru obdržela k pohonu všech kol podvozek upravený od firmy Seikel. Na rozdíl od minulé generace byly změny implementovány přímo do výroby vozidla, takže klient na záruce ani servisu nepozná, že nejde o čistokrevnou záležitost Volkswagenu. Vůz obdržel zvýšenou světlou výšku o 30 mm a uzávěrky mezinápravového a zadního diferenciálu. Ke zdolávání kluzkého terénu, jakým je například sníh či namoklá tráva, jde o ideálního pomocníka, ale do drsných výmolů a pahorků to nebylo optimální řešení. Ne že by vozidlo nástrahy trati nezvládlo, ale kvůli absenci redukční převodovky dostávala spojka neúměrně zabrat. Proto jsme Rockton brzy vyměnili za Amarok.

4Motion s automatem

Pick-up, který byl již představen i s jednoduchou kabinou, jsme vyzkoušeli s další novinkou – osmistupňovou automatickou převodovkou spojenou s 4Motion. Tato verze používá pouze nejsilnější verzi turbodieselu 2.0 TDI/132 kW, což bylo poznat na jízdní dynamice mimo terénní okruh. Výbornou akceleraci doprovázela slušná spotřeba necelých osm litrů a příznivé otáčky 2000 min-1 při rychlosti 120 km/h. V terénu pick-up bodoval redukčním převodem a uzávěrkami mezi nápravami a pro zadní osu. Tuhá karoserie držela jako ingot a během střídavého zvedání zadních kol desítky centimetrů nad terén se z ní neozval jediný pazvuk. U provedení amaroku s manuální převodovkou jsme sjezd strmých klesání nechali na Off-road režimu, který jemně udržoval pomalé tempo bez dotknutí se brzdového pedálu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Bitcoinová bublina? Jiné kryptoměny vynášejí ještě víc Bitcoinová bublina? Jiné kryptoměny vynášejí ještě víc

Ačkoliv si většinu pozornosti investorů a médií uzurpuje…

Jazykovky mají problém. Na rozbujelém trhu práce chtějí lektoři víc Jazykovky mají problém. Na rozbujelém trhu práce chtějí lektoři víc

Trh s jazykovými kurzy roste, školy začínají najímat…

Policie neměla právo nařizovat sundání tibetských vlajek, rozhodl soud Policie neměla právo nařizovat sundání tibetských vlajek, rozhodl soud

Policejní zásah proti dvěma mužům, kteří při návštěvě…

Junckerův investiční balíček funguje, nasypou se do něj další peníze Junckerův investiční balíček funguje, nasypou se do něj další peníze

Evropský parlament dnes souhlasil s prodloužením…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla

Firmy, které se zabývají distribucí baterií jak pro…

Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

 



Moia představuje svůj první elektromobil na základech VW Crafter Moia představuje svůj první elektromobil na základech VW Crafter

Nejmladší značka koncernu Volkswagen Group představuje…

Volkswagen Group investuje do elektrických pohonů užitkových vozidel a autobusů Volkswagen Group investuje do elektrických pohonů užitkových vozidel a autobusů

Volkswagen Group to s elektrickou energií myslí vážně a…

 



 
To nejlepší ze škodováckého muzea. Škoda 720. Nejhezčí škodovka z dob socialismu

To nejlepší ze škodováckého muzea. Škoda 720. Nejhezčí škodovka z dob socialismu

Dnes 12:50

Měla konkurovat vozům Alfy Romeo nebo BMW, nakonec ale zůstalo jen u několika postavených prototypů. O kom je řeč? O Škodě 720.




Blesk.cz

Rozvod Angeliny a Pitta: Zoufalý Brad udělal Angelině troufalý návrh!

Rozvod Angeliny a Pitta: Zoufalý Brad udělal…

Že by se to mezi Bradem Pittem (53) a Angelinou Jolie (42) urovnalo a žádný rozvod se nekonal? Hollywoodská…

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to dělat správně

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to…

Ošetření pleťovou maskou patří mezi intenzivní kosmetické postupy, jejichž účinek je výrazný a okamžitě…

 

iSport.cz

Švéd Adamský ve Švédsku: Jsem tady doma. S Třincem chce ale v LM postup

Švéd Adamský ve Švédsku: Jsem tady doma. S Třincem…

PŘÍMO ZE ŠVÉDSKA | V dobré náladě přiletěli hokejisté Třince do Švédska k odvetnému zápasu čtvrtfinále hokejové…

AS Řím trápí ospalý útok. Posily? Máme Schicka, hlásí ředitel Monchi

AS Řím trápí ospalý útok. Posily? Máme Schicka,…

Z posledních pěti zápasů hned dvakrát ztratili body kvůli remíze. Nejlepší střelec klubu Edin Džeko dal za…

 

Reflex.cz

Internetová senzace Cryptokitties: Virtuální koťátka se prodávají za miliony korun

Internetová senzace Cryptokitties: Virtuální koťátka…

Pokud se zastánci digitálních měn budou snažit komukoliv vysvětlit jejich důležitost pro budoucnost lidstva, o…

Po 35 letech do kina. Saúdská Arábie ruší další zákaz, ale musí být dodržen zákon šarí‘a

Po 35 letech do kina. Saúdská Arábie ruší další…

Další z mnoha omezení veřejného a společenského života v ultraortodoxní muslimské Saúdské Arábii padlo. Po 35…