26.10. 2012 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Jízdní dojmy: Volkswagen Crafter 4x4

 

Volkswagen se zavedením Crafteru 4Motion dovršil nabídku všech užitkových modelů s pohonem všech kol.

Lehké užitkové automobily wolfsburské značky včetně pětitunové verze řady Crafter jsou v nabídce i s pohonem všech kol. Celé portfolio jsme zajeli vyzkoušet do andaluských vysušených kopců obdařených skvělou testovací trasou.

Crafter

Ačkoliv menší užitkové modely značky Volkswagen používají vlastní koncepci pohonu všech kol se spojkou Haldex, na Crafter s celkovou hmotností až pěti tun nebylo možné toto řešení použít. Proto automobilka požádala firmu Achleitner, aby jí s verzí 4x4 pomohla.

Před vyjetím s Crafterem 4x4 jsme se od zástupce rakouského specialisty na pohon všech kol dozvěděli postup aktivace pomocníků do terénu. V prvé řadě se jedná o permanentní 4x4. Ještě před zapojování jakýchkoliv uzávěrek nastupuje redukční převodovka. To se nám velmi líbilo, protože to je základ pro vysokou výdrž uzávěrky mezinápravového diferenciálu, což někteří výrobci off-roadů podceňují. V případě užitkového automobilu s celkovou hmotností až pět tun by se toto konstrukční podcenění mechaniky pohonu rychle projevilo.

Ještě před rozjetím tedy došlo k zapojení redukce 1 : 2,5, stiskem dalšího tlačítka jsme uzavřeli mezinápravový diferenciál. Rovnoměrný přenos síly na obě nápravy plně stačil k překonání běžných terénních nerovností typu nahoru-dolů či bočních náklonů. Jakmile jsme se pustili do větších akcí a vyzkoušeli zkřižitelnost náprav, zůstal crafter se zadním kolem ve vzduchu stát. Na řadu tedy přišla uzávěrka zadního diferenciálu a zase jsme pokračovali vpřed. Uzavírat předek snad ani nebudeme potřebovat, napadlo nás během hrabání se z obrovské díry s náklonem skříňového vozidla téměř na limitu. Mýlili jsme se.

Příjezd ke stoupání, které nebylo možné kvůli prašnosti vyjít pěšky, nás natolik ohromil, že jsme měli v úmyslu zapnout poslední uzávěrku ještě před prvním pokusem o jeho zdolání. Ne, nevyměkneme, přikázali jsme našemu chvějícímu se srdci a vydali se do úpatí „střechy“. Jakmile se vozidlo přiblížilo těsně k plnému stoupání, stiskli jsme plynový pedál až na podlahu a drali se vzhůru jako kamzík. To však trvalo pouze několik okamžiků, protože po přibližně pěti metrech přední kola najela na vyčnívající kořeny stromů. Nastalo divoké hrabání všech kol a crafter stál na místě. Nezbylo tedy než s velkou opatrností vycouvat dolů a zmáčknout poslední tlačítko na panelu vlevo pod volantem. Zcela stejně jsme se rozjeli, ale na kořenech díky uzávěrce předního diferenciálu kolo s lepší adhezí pořád zabíralo. Jakoby mávnutím proutku jsme se ocitli na vrcholu přibližně patnáct metrů dlouhého příkrého svahu až srázu.

Transporter Rockton

Poslední generace Trasporteru obdržela k pohonu všech kol podvozek upravený od firmy Seikel. Na rozdíl od minulé generace byly změny implementovány přímo do výroby vozidla, takže klient na záruce ani servisu nepozná, že nejde o čistokrevnou záležitost Volkswagenu. Vůz obdržel zvýšenou světlou výšku o 30 mm a uzávěrky mezinápravového a zadního diferenciálu. Ke zdolávání kluzkého terénu, jakým je například sníh či namoklá tráva, jde o ideálního pomocníka, ale do drsných výmolů a pahorků to nebylo optimální řešení. Ne že by vozidlo nástrahy trati nezvládlo, ale kvůli absenci redukční převodovky dostávala spojka neúměrně zabrat. Proto jsme Rockton brzy vyměnili za Amarok.

4Motion s automatem

Pick-up, který byl již představen i s jednoduchou kabinou, jsme vyzkoušeli s další novinkou – osmistupňovou automatickou převodovkou spojenou s 4Motion. Tato verze používá pouze nejsilnější verzi turbodieselu 2.0 TDI/132 kW, což bylo poznat na jízdní dynamice mimo terénní okruh. Výbornou akceleraci doprovázela slušná spotřeba necelých osm litrů a příznivé otáčky 2000 min-1 při rychlosti 120 km/h. V terénu pick-up bodoval redukčním převodem a uzávěrkami mezi nápravami a pro zadní osu. Tuhá karoserie držela jako ingot a během střídavého zvedání zadních kol desítky centimetrů nad terén se z ní neozval jediný pazvuk. U provedení amaroku s manuální převodovkou jsme sjezd strmých klesání nechali na Off-road režimu, který jemně udržoval pomalé tempo bez dotknutí se brzdového pedálu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Orbán: George Soros chce dát každému imigrantovi 15 tisíc euro Orbán: George Soros chce dát každému imigrantovi 15 tisíc euro

Podpora migrace není odpovědí na ekonomické problémy,…

Praha spustila parkovací aplikaci. Slibuje si od ní plynulejší provoz Praha spustila parkovací aplikaci. Slibuje si od ní plynulejší provoz

Pražský magistrát spustil do plného provozu svoji…

Jurečka by chtěl přijmout 1500 Ukrajinců na zemědělské práce Jurečka by chtěl přijmout 1500 Ukrajinců na zemědělské práce

Ministerstvo zemědělství chce zrychlit přijímání…

Tesla Model 3 bude muset bojovat se silnou konkurencí. Podívejte se Tesla Model 3 bude muset bojovat se silnou konkurencí. Podívejte se

Automobilka Tesla je fenoménem dnešní doby i přesto, že…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR

Prémiové značky, jako například BMW či Audi letos…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 



Netradiční test: S VW Crafter jsme za tři dny najeli 3000 km! Netradiční test: S VW Crafter jsme za tři dny najeli 3000 km!

Nový Volkswagen Crafter je nejzajímavější dodávkou, jaká…

Nový Volkswagen Crafter přichází na český trh. Co nová velká dodávka nabízí? Nový Volkswagen Crafter přichází na český trh. Co nová velká dodávka nabízí?

Zájemci o nového craftera si mohou vybírat z pohonu…

 



 
Tlak v pneumatikách: Víte, jak často jej kontrolovat? A co hrozí, pokud není správný?

Tlak v pneumatikách: Jak často ho kontrolovat? A co hrozí, pokud není správný?

Dnes 13:27

Správný tlak v pneumatikách je nezbytný pro bezpečnou jízdu. Však to s ním také není jenom tak!




Blesk.cz

Stará krása v novém! Skanzen Kouřim láká na nové expozice

Stará krása v novém! Skanzen Kouřim láká na nové expozice

Na 68 milionů korun vyšla první etapa dostavby Muzea lidových staveb v Kouřimi. Ve skanzenu vyrostla stylizovaná…

Doprava v Chorvatsku kolabuje: Řidiči stojí v kolonách i 7 hodin

Doprava v Chorvatsku kolabuje: Řidiči stojí v…

Jízdu do Chorvatska v sobotu řidičům komplikují dlouhé dopravní zácpy i nehody. ČTK o tom informoval český…

 

iSport.cz

Fotbalové přestupy ONLINE: Které hvězdy změní dres?

Fotbalové přestupy ONLINE: Které hvězdy změní dres?

Před novou sezonou se očekávají velké změny i trenérské rošády v českých i zahraničních klubech. V našem…

Petržela o posilách ve Spartě a Slavii: Čeští hráči jim stejně budou závidět

Petržela o posilách ve Spartě a Slavii: Čeští hráči…

Zažil milionové orgie ve Slavii v éře štědrého Čechoameričana Borise Korbela. Seděl na sparťanské lavičce, když…

 

Reflex.cz

Video z třetího dne na Colours: Návrat legendy, šílenec v červeném a JXD na plátně

Video z třetího dne na Colours: Návrat legendy,…

Třetímu dni na festivalu Colours of Ostrava jednoznačně vládli Midnight Oil. Premiérové vystoupení australské…

Divadlo Waterloo a proč nesnáším komunisty

Divadlo Waterloo a proč nesnáším komunisty

Nejlépe to asi o komunistech řekl legendární stíhací pilot generál Fajtl:„Co slovo, to lež, co čin, to zločin.“