26.10. 2012 Ladislav Černý

Jízdní dojmy: Volkswagen Crafter 4x4

 

Volkswagen se zavedením Crafteru 4Motion dovršil nabídku všech užitkových modelů s pohonem všech kol.

Lehké užitkové automobily wolfsburské značky včetně pětitunové verze řady Crafter jsou v nabídce i s pohonem všech kol. Celé portfolio jsme zajeli vyzkoušet do andaluských vysušených kopců obdařených skvělou testovací trasou.

Crafter

Ačkoliv menší užitkové modely značky Volkswagen používají vlastní koncepci pohonu všech kol se spojkou Haldex, na Crafter s celkovou hmotností až pěti tun nebylo možné toto řešení použít. Proto automobilka požádala firmu Achleitner, aby jí s verzí 4x4 pomohla.

Před vyjetím s Crafterem 4x4 jsme se od zástupce rakouského specialisty na pohon všech kol dozvěděli postup aktivace pomocníků do terénu. V prvé řadě se jedná o permanentní 4x4. Ještě před zapojování jakýchkoliv uzávěrek nastupuje redukční převodovka. To se nám velmi líbilo, protože to je základ pro vysokou výdrž uzávěrky mezinápravového diferenciálu, což někteří výrobci off-roadů podceňují. V případě užitkového automobilu s celkovou hmotností až pět tun by se toto konstrukční podcenění mechaniky pohonu rychle projevilo.

Ještě před rozjetím tedy došlo k zapojení redukce 1 : 2,5, stiskem dalšího tlačítka jsme uzavřeli mezinápravový diferenciál. Rovnoměrný přenos síly na obě nápravy plně stačil k překonání běžných terénních nerovností typu nahoru-dolů či bočních náklonů. Jakmile jsme se pustili do větších akcí a vyzkoušeli zkřižitelnost náprav, zůstal crafter se zadním kolem ve vzduchu stát. Na řadu tedy přišla uzávěrka zadního diferenciálu a zase jsme pokračovali vpřed. Uzavírat předek snad ani nebudeme potřebovat, napadlo nás během hrabání se z obrovské díry s náklonem skříňového vozidla téměř na limitu. Mýlili jsme se.

Příjezd ke stoupání, které nebylo možné kvůli prašnosti vyjít pěšky, nás natolik ohromil, že jsme měli v úmyslu zapnout poslední uzávěrku ještě před prvním pokusem o jeho zdolání. Ne, nevyměkneme, přikázali jsme našemu chvějícímu se srdci a vydali se do úpatí „střechy“. Jakmile se vozidlo přiblížilo těsně k plnému stoupání, stiskli jsme plynový pedál až na podlahu a drali se vzhůru jako kamzík. To však trvalo pouze několik okamžiků, protože po přibližně pěti metrech přední kola najela na vyčnívající kořeny stromů. Nastalo divoké hrabání všech kol a crafter stál na místě. Nezbylo tedy než s velkou opatrností vycouvat dolů a zmáčknout poslední tlačítko na panelu vlevo pod volantem. Zcela stejně jsme se rozjeli, ale na kořenech díky uzávěrce předního diferenciálu kolo s lepší adhezí pořád zabíralo. Jakoby mávnutím proutku jsme se ocitli na vrcholu přibližně patnáct metrů dlouhého příkrého svahu až srázu.

Transporter Rockton

Poslední generace Trasporteru obdržela k pohonu všech kol podvozek upravený od firmy Seikel. Na rozdíl od minulé generace byly změny implementovány přímo do výroby vozidla, takže klient na záruce ani servisu nepozná, že nejde o čistokrevnou záležitost Volkswagenu. Vůz obdržel zvýšenou světlou výšku o 30 mm a uzávěrky mezinápravového a zadního diferenciálu. Ke zdolávání kluzkého terénu, jakým je například sníh či namoklá tráva, jde o ideálního pomocníka, ale do drsných výmolů a pahorků to nebylo optimální řešení. Ne že by vozidlo nástrahy trati nezvládlo, ale kvůli absenci redukční převodovky dostávala spojka neúměrně zabrat. Proto jsme Rockton brzy vyměnili za Amarok.

4Motion s automatem

Pick-up, který byl již představen i s jednoduchou kabinou, jsme vyzkoušeli s další novinkou – osmistupňovou automatickou převodovkou spojenou s 4Motion. Tato verze používá pouze nejsilnější verzi turbodieselu 2.0 TDI/132 kW, což bylo poznat na jízdní dynamice mimo terénní okruh. Výbornou akceleraci doprovázela slušná spotřeba necelých osm litrů a příznivé otáčky 2000 min-1 při rychlosti 120 km/h. V terénu pick-up bodoval redukčním převodem a uzávěrkami mezi nápravami a pro zadní osu. Tuhá karoserie držela jako ingot a během střídavého zvedání zadních kol desítky centimetrů nad terén se z ní neozval jediný pazvuk. U provedení amaroku s manuální převodovkou jsme sjezd strmých klesání nechali na Off-road režimu, který jemně udržoval pomalé tempo bez dotknutí se brzdového pedálu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Luděk Niedermayer: Růst Česka narazil na skleněný strop Luděk Niedermayer: Růst Česka narazil na skleněný strop

Česká ekonomika je historicky nejlépe připravená…

Cigarety stále nesou, český Philip Morris  měl loni vyšší tržby i zisk Cigarety stále nesou, český Philip Morris měl loni vyšší tržby i zisk

Kutnohorskému výrobci tabáku Philip Morris ČR loni…

Účet pro Tesco za podvod: čtyři miliardy korun Účet pro Tesco za podvod: čtyři miliardy korun

Největší britská maloobchodní společnost Tesco zaplatí…

Herec Stefan Denoljubov: My v Bulharsku morální dramata přímo žijeme Herec Stefan Denoljubov: My v Bulharsku morální dramata přímo žijeme

Saxofonista Stefan Denoljubov přijel do Prahy jako herec…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Volkswagen Užitkové vozy spustil projekt Crafter2Craftsmen Volkswagen Užitkové vozy spustil projekt Crafter2Craftsmen

Volkswagen Užitkové vozy vyslal nový model Crafter na…

Volkswagen Užitkové vozy: Nový podnik v Polsku otevřen Volkswagen Užitkové vozy: Nový podnik v Polsku otevřen

Volkswagen Užitkové vozy během slavnostní akce otevřel…

 



 
Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak (+videa)

Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak

Dnes 08:00

Turbodmychadla s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek statoru turbíny jsou nedílnou součástí vznětových motorů už od 90. let a emisní normy Euro 2. Dnes koncepce existuje už ve čtyřech různých provedeních. Víte, čím se jednotlivá řešení liší?




Blesk.cz

Banky zase zdraží hypotéky: Lidé si naberou půjčky, varují analytici

Banky zase zdraží hypotéky: Lidé si naberou půjčky,…

Od prosince platí nový zákon o spotřebitelských úvěrech, kdy banky začaly posuzovat žadatele přísněji. Česká…

Mladé politika neláká: Feri vábí stravenkami, jaká jsou další řešení?

Mladé politika neláká: Feri vábí stravenkami, jaká…

Jak přivést mladé k většímu zájmu o politiku? Palčivou otázku řeší řada stran. TOP 09 jako ambasadora pro mladé…

 

iSport.cz

Proč je Nizozemsko v bídě? Špatný výběr trenérů i nevýrazní talenti

Proč je Nizozemsko v bídě? Špatný výběr trenérů i…

Fotbalový svět nechápe. Nizozemsko nezvládá po kvalifikaci na EURO 2016 ani tu na mistrovství světa v Rusku. Po…

Ostuda, jsem trapná! Strýcová se při prohře s Plíškovou hádala s koučem

Ostuda, jsem trapná! Strýcová se při prohře s…

Pikantní české osmifinále nabídl prestižní turnaj v Miami. Nasazená dvojka Karolína Plíšková v něm porazila…

 

Reflex.cz

Vláda zavádí evidenci prasečích ocásků. Problém se zvěří tím ale nevyřeší

Vláda zavádí evidenci prasečích ocásků. Problém se…

Posedlost evidencemi všeho druhu v podání současné vládní garnitury expanduje už i do takových oblastí lidských…

Spravedlnost v ČT: Slovák hodil rukavici české televizní detektivce!

Spravedlnost v ČT: Slovák hodil rukavici české…

Včera skončila Spravedlnost! Tedy alespoň na obrazovkách ČT1 a nutno dodat – a tady se dost rozcházím s kolegyní…