30.8. 2013 Jan Mička Jan Mička

Jízdní dojmy: Volkswagen Polo R WRC

 

Český trh již na podzim obohatí ostrý Volkswagen Polo R WRC. Při příležitosti letošní Rally Deutschland jsme si jej poprvé vyzkoušeli.

Je rychlý, neuvěřitelně zábavný a bude vyrobeno pouhých 2.500 kusů. Volkswagen Polo R WRC snoubí techniku většího Golfu GTI s malými rozměry, což je zaručená cesta k netradičním jízdním zážitkům. Navíc nevznikl náhodou. Výrobce totiž musel vyrobit omezenou sérii ostrého produkčního hatchbacku, aby mohla proběhnout homologace závodního speciálu WRC. Při příležitosti letošní Německé rally jsme se s jedním exemplářem svezli. Vyrazili jsme přitom na silnice, po kterých se dříve nebo později proháněly skutečné závodní speciály WRC.

Design – Ostrý jako vůz sám

Už při prvním pohledu poznáte, že tady něco nehraje. Klíčové díly karoserie se totiž jen stěží podobají dosud nejsilnějšímu Polu GTI a přítomnost tunigové úpravy jedné z věhlasnějších firem zavrhnete ihned. Na to vypadá design až moc dokonale. Polo R WRC má však po optické stránce vše, co potřebuje. Doširoka rozevřený přední nárazník vypadá dramaticky, v jeho spodní části najdeme decentní splitter. Xenonové světlomety s LED pro denní svícení rozhodně nepřehlédnete.

V podobném duchu byla navržena i záď. Nechybí aerodynamické křídlo na víku zavazadlového prostoru a dvojitá koncovka výfuku. Polo R WRC stojí na nádherných 18“ kolech Cagliari s pneumatikami o rozměru 215/35. Závodní auru dotahují decentní polepy, plaketa WRC na zádi a charakteristické písmeno R v masce chladiče. Součet toho všeho má za následek, že vůz budí opravdu hodně pozornosti. Možná dokonce víc, než skutečný rallyový speciál. Exkluzivní hot-hatch bude dostupný pouze s třídveřovou karoserií a bílým perleťovým lakem.

Volkswagen Polo R WRC: Srovnání rozměrů
ModelPolo R WRCPolo GTIPolo
Délka [mm]400039873970
Šířka [mm]190119011901
Výška [mm]145814581462
Rozvor [mm]246724672467
Rozchod vpředu [mm]144514451445
Rozchod vzadu [mm]143714371437

Sportovec i uvnitř

Interiér vás nenechá na pochybách, že řídíte něco skutečně speciálního. Polo R WRC dostalo sportovní sedačky s excelentním bočním vedením, navíc potažené Alcantarou. Tu najdeme i na tříramenném multifunkčním volantu se zploštělou spodní částí a vyznačením středové polohy. Ani zde nechybí malá plaketa WRC, kterou tak máte pořád na očích. Tvar přístrojového štítu se neliší od Pola GTI, budíky však dostaly modré ručičky. Standardem je černé provedení stropu a hliníkové pedály.

Volkswagen Polo R WRC: Nejostřejší sériové Polo na nových fotkách

Nemá smysl déle rozvádět špičkovou ergonomii a množství prostoru. Ano, Polo je malé auto, ale pohodlně převeze čtveřici dospělých cestujících s rozměrnou bagáží. V případě této verze navíc zatraceně rychle.

Motor – Dar od Golfu GTI

Možná Vás to překvapí, ale pod kapotou se nenachází dvakrát přeplňovaná čtrnáctistovka z Pola GTI. Navíc zde nemáme ani automatickou převodovku DSG. Srdcem Volkswagenu Polo R WRC je nový dvoulitr TSI o výkonu 162 kW ve 4500 otáčkách za minutu a točivém momentu 350 N.m. Ten je dostupný v rozmezí 2500 – 4400 otáček, což napovídá atmosférický charakter motoru. Agregát je neuvěřitelně pružný a s chutí reaguje na povely plynového pedálu. Šestistupňová manuální převodovka by si zasloužila kratší odstupňování a rovněž přidat na přesnosti při přechodu mezi jednotlivými rychlostmi.

Polo R WRC vs. Golf GTI: srovnání základních technických údajů
ModelPolo R WRCGolf GTI
Motor2.0 TSI2.0 TSI
Převodovka6 MT6 MT
Výkon [kW]162162
Točivý moment [N.m]350350
Max. rychlost [km/h]243246
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,46,5
Kombinovaná spotřeba [l]7,56
Hmotnost [kg]13241351
Základní cena [Kč]asi 640.000613.900

Jízda – Jiný level

Možná Vás napadlo, že bude problematické přenést obrovský výkon na přední nápravě bez samosvorného diferenciálu (R WRC má elektronický systém XDS) na silnici, a že sportovní podvozek nebude ve spojení s vlečenou zadní nápravou fungovat v zatáčkách. Tato domněnka je však zcela chybná a její strůjce by měl jít klečet na hrách. Polo je rozverné, čitelné a jezdit s ním je velká zábava.

Po nastartování trochu zarazí nesportovní zvukový projev motoru. To značí, že výrobce nepoužil zvukový rezonátor jako v případě Golfu GTI. Po vyjetí se však karta obrací a Polo si začíná jemně pobrblávat. Motoru je nejlépe ve středním pásmu otáček, kde má dostatek výkonu a točivého momentu k okamžitému vystřelení. Na okreskách vás nejvíc bude bavit jízda na třetí a čtvrtý rychlostní stupeň. Po uvolnění plynového pedálu si totiž R WRC od výfuku návykově odkašlává.

 [600×238]

Podvozek Pola R WRC byl řádně přitvrzen. Ne však do takové míry, aby z vozu dělal nekomfortní uskákanou kozu. I na vozovkách s nepříliš kvalitním povrchem je zaručen co nejlepší kontakt kol s vozovkou, o uskakování zadní nápravy nemůže být řeč.

Vůz je rychlý nejen v přímce, ale i v zatáčkách. Řízení bylo oproti standardu přitvrzeno a poskytuje dostatek informací o poloze předních kol. Náklony karoserie v zatáčkách jsou minimální, a když už se dostaví, perfektní sedačky podrží tělo v ideální pozici. Nejvíce jsme si zamilovali projíždění vraceček pod plným plynem a příkladnou čitelnost chování. V nájezdech do zatáček se záď pod brzdami rošťácky zavlní. Stabilizační systém se sice nedá vypnout, je ale nastaven tak, aby řidiči nechal dostatek prostoru k řešení jízdních situací. Při ostrém jízdním stylu počítejte se spotřebou okolo 11 l/100 km, to už je však krajní mez. Kombinovaně jsme bez větších obtíží jezdili za 7 litrů, při ustálené jízdě stokilometrovou rychlostí si motor nárokuje 6,5 l/100 km.

Závěr: Dostupná exkluzivita

Volkswagen Polo R WRC může na první pohled připadat nesmyslně drahý, nakonec to ale taková hrůza nebude. V Německu byla cena stanovena na 33.900 eur, u nás by však vůz neměl být dražší než 650.000 Kč. V ceně je přitom obsaženo vše, co vidíte na fotkách: čalounění Alcantarou, multifunkční sportovní volant, hliníkové pedály, tempomat, světelný a dešťový senzor, automatická klimatizace, čtyři airbagy a přední loketní opěrka. Kdybychom vzali standardní Polo GTI se slabším motorem a doplnili jej o všechnu tuto výbavu, dostali bychom se na podobnou cenu.

Náklady na koupi a provoz jdou však zcela stranou ve chvíli, kdy vyrazíte Polo R WRC pořádně protáhnout. Vůz přesvědčí vyváženými jízdními vlastnostmi, skvělým motorem a atmosférou v interiéru. Zájemce o ostrý hatchback by měl jeho koupi rozhodně zvážit. Zrovna v tomto případě se totiž nevyplatí váhat moc dlouho.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zeman navštívil Německo, jednal tam hlavně o ekonomice Zeman navštívil Německo, jednal tam hlavně o ekonomice

Schůzkami s německou kancléřkou Angelou Merkelovou a…

Nejdražší dům světa? Hongkongská vila na první pohled luxusem nevyniká Nejdražší dům světa? Hongkongská vila na první pohled luxusem nevyniká

Nemovitost v exkluzivní čtvrti Peak v Hongkongu by se…

Většina Evropanů by uprchlíkům nabídla pomocnou ruku, ukázal průzkum Většina Evropanů by uprchlíkům nabídla pomocnou ruku, ukázal průzkum

Průzkum veřejného mínění, který provedlo Pew Research…

Hodnota virtuální měny ripple náhle vzrostla, během týdne vyskočila o 110 procent Hodnota virtuální měny ripple náhle vzrostla, během týdne vyskočila o 110 procent

Druhá nejrozšířenější virtuální měna ripple zvýšila během…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy: Volkswagen Polo R WRC







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily

Oficiální premiéra nové Octavie proběhne až v příštím…

Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu Co vyhraje? Závodní Tesla vs. F1 vs. superbike vs. F-16 a další ve sprintu

Závod ve sprintu, který se jen tak nevidí. Na…

 



VW Polo GTI RX: Rallyekrosový supercar pro Pettera Solberga VW Polo GTI RX: Rallyekrosový supercar pro Pettera Solberga

Volkswagen se sice odporoučel ze soutěžního mistrovství…

Nový Volkswagen Polo téměř bez maskování. Designovou revoluci nečekejte Nový Volkswagen Polo téměř bez maskování. Designovou revoluci nečekejte

Nová generace malého modelu od Volkswagenu se ukáže už ve…

 



 
Suzuki Hayabusa Sport: Tuhle motorku na čtyřech kolech měli vyrábět

Suzuki Hayabusa Sport: Tuhle motorku na čtyřech kolech měli vyrábět

Včera

Malý a lehounký sporťák s křídlovými dveřmi a motocyklovým motorem? Úkol pro malou anglickou dílnu. Nebo pro relativně velkého výrobce jedno- i dvoustopých vozidel...




Blesk.cz

Žena měla ve vagině želvu. Našli ji v ní lékaři, když si stěžovala po pařbě na bolesti břicha

Žena měla ve vagině želvu. Našli ji v ní lékaři,…

Tohle byla zřejmě pařba jako žádná jiná. Nejmenovaná Britka (26) po ní skončila s ukrutnými bolestmi břicha. Ty…

Klusovi odjeli k moři: Tři děti a psa narvali do obytného vozu! Jsme jako kolotočáři, říká Tamara

Klusovi odjeli k moři: Tři děti a psa narvali do…

Letní sezóna plná koncertů a festivalů skončila, a tak Tomáš Klus naložil rodinu do obytného vozu a odcestovali…

 

iSport.cz

Sparťan Machovský vychytal svůj bývalý klub: Přivítání jsem ani nečekal

Sparťan Machovský vychytal svůj bývalý klub:…

Byl klíčovým mužem Sparty na cestě za body. Pochytal celkem 44 puků. Po dvoubodové výhře byl brankář Matěj…

Litvínovský bek Ščotka o Myšákovi: Je paráda vidět, jak se hokejem baví

Litvínovský bek Ščotka o Myšákovi: Je paráda vidět,…

Čtyři roky byl Jan Ščotka v Pardubicích doma, v létě přestoupil do Litvínova. Jeho návrat s novým týmem? Dva…

 

Reflex.cz

Michal Hašek je zpátky ve Vinařském fondu. Pár týdnů před rozhodováním o zakázce za 100 milionů

Michal Hašek je zpátky ve Vinařském fondu. Pár týdnů…

Někdejší jihomoravský hejtman Michal Hašek je mimo jiné známý tím, že v minulosti zastával desítky různých…

Poslední šábes šneků: Leváci odhaleni!

Poslední šábes šneků: Leváci odhaleni!

Konečně přišel čas prozradit strašnou pravdu. Náš seriál Šábes šneků byl částečně trolling, částečně reklama na…