30.8. 2013 Jan Mička Jan Mička

Jízdní dojmy: Volkswagen Polo R WRC

 

Český trh již na podzim obohatí ostrý Volkswagen Polo R WRC. Při příležitosti letošní Rally Deutschland jsme si jej poprvé vyzkoušeli.

Je rychlý, neuvěřitelně zábavný a bude vyrobeno pouhých 2.500 kusů. Volkswagen Polo R WRC snoubí techniku většího Golfu GTI s malými rozměry, což je zaručená cesta k netradičním jízdním zážitkům. Navíc nevznikl náhodou. Výrobce totiž musel vyrobit omezenou sérii ostrého produkčního hatchbacku, aby mohla proběhnout homologace závodního speciálu WRC. Při příležitosti letošní Německé rally jsme se s jedním exemplářem svezli. Vyrazili jsme přitom na silnice, po kterých se dříve nebo později proháněly skutečné závodní speciály WRC.

Design – Ostrý jako vůz sám

Už při prvním pohledu poznáte, že tady něco nehraje. Klíčové díly karoserie se totiž jen stěží podobají dosud nejsilnějšímu Polu GTI a přítomnost tunigové úpravy jedné z věhlasnějších firem zavrhnete ihned. Na to vypadá design až moc dokonale. Polo R WRC má však po optické stránce vše, co potřebuje. Doširoka rozevřený přední nárazník vypadá dramaticky, v jeho spodní části najdeme decentní splitter. Xenonové světlomety s LED pro denní svícení rozhodně nepřehlédnete.

V podobném duchu byla navržena i záď. Nechybí aerodynamické křídlo na víku zavazadlového prostoru a dvojitá koncovka výfuku. Polo R WRC stojí na nádherných 18“ kolech Cagliari s pneumatikami o rozměru 215/35. Závodní auru dotahují decentní polepy, plaketa WRC na zádi a charakteristické písmeno R v masce chladiče. Součet toho všeho má za následek, že vůz budí opravdu hodně pozornosti. Možná dokonce víc, než skutečný rallyový speciál. Exkluzivní hot-hatch bude dostupný pouze s třídveřovou karoserií a bílým perleťovým lakem.

Volkswagen Polo R WRC: Srovnání rozměrů
ModelPolo R WRCPolo GTIPolo
Délka [mm]400039873970
Šířka [mm]190119011901
Výška [mm]145814581462
Rozvor [mm]246724672467
Rozchod vpředu [mm]144514451445
Rozchod vzadu [mm]143714371437

Sportovec i uvnitř

Interiér vás nenechá na pochybách, že řídíte něco skutečně speciálního. Polo R WRC dostalo sportovní sedačky s excelentním bočním vedením, navíc potažené Alcantarou. Tu najdeme i na tříramenném multifunkčním volantu se zploštělou spodní částí a vyznačením středové polohy. Ani zde nechybí malá plaketa WRC, kterou tak máte pořád na očích. Tvar přístrojového štítu se neliší od Pola GTI, budíky však dostaly modré ručičky. Standardem je černé provedení stropu a hliníkové pedály.

Volkswagen Polo R WRC: Nejostřejší sériové Polo na nových fotkách

Nemá smysl déle rozvádět špičkovou ergonomii a množství prostoru. Ano, Polo je malé auto, ale pohodlně převeze čtveřici dospělých cestujících s rozměrnou bagáží. V případě této verze navíc zatraceně rychle.

Motor – Dar od Golfu GTI

Možná Vás to překvapí, ale pod kapotou se nenachází dvakrát přeplňovaná čtrnáctistovka z Pola GTI. Navíc zde nemáme ani automatickou převodovku DSG. Srdcem Volkswagenu Polo R WRC je nový dvoulitr TSI o výkonu 162 kW ve 4500 otáčkách za minutu a točivém momentu 350 N.m. Ten je dostupný v rozmezí 2500 – 4400 otáček, což napovídá atmosférický charakter motoru. Agregát je neuvěřitelně pružný a s chutí reaguje na povely plynového pedálu. Šestistupňová manuální převodovka by si zasloužila kratší odstupňování a rovněž přidat na přesnosti při přechodu mezi jednotlivými rychlostmi.

Polo R WRC vs. Golf GTI: srovnání základních technických údajů
ModelPolo R WRCGolf GTI
Motor2.0 TSI2.0 TSI
Převodovka6 MT6 MT
Výkon [kW]162162
Točivý moment [N.m]350350
Max. rychlost [km/h]243246
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,46,5
Kombinovaná spotřeba [l]7,56
Hmotnost [kg]13241351
Základní cena [Kč]asi 640.000613.900

Jízda – Jiný level

Možná Vás napadlo, že bude problematické přenést obrovský výkon na přední nápravě bez samosvorného diferenciálu (R WRC má elektronický systém XDS) na silnici, a že sportovní podvozek nebude ve spojení s vlečenou zadní nápravou fungovat v zatáčkách. Tato domněnka je však zcela chybná a její strůjce by měl jít klečet na hrách. Polo je rozverné, čitelné a jezdit s ním je velká zábava.

Po nastartování trochu zarazí nesportovní zvukový projev motoru. To značí, že výrobce nepoužil zvukový rezonátor jako v případě Golfu GTI. Po vyjetí se však karta obrací a Polo si začíná jemně pobrblávat. Motoru je nejlépe ve středním pásmu otáček, kde má dostatek výkonu a točivého momentu k okamžitému vystřelení. Na okreskách vás nejvíc bude bavit jízda na třetí a čtvrtý rychlostní stupeň. Po uvolnění plynového pedálu si totiž R WRC od výfuku návykově odkašlává.

 [600×238]

Podvozek Pola R WRC byl řádně přitvrzen. Ne však do takové míry, aby z vozu dělal nekomfortní uskákanou kozu. I na vozovkách s nepříliš kvalitním povrchem je zaručen co nejlepší kontakt kol s vozovkou, o uskakování zadní nápravy nemůže být řeč.

Vůz je rychlý nejen v přímce, ale i v zatáčkách. Řízení bylo oproti standardu přitvrzeno a poskytuje dostatek informací o poloze předních kol. Náklony karoserie v zatáčkách jsou minimální, a když už se dostaví, perfektní sedačky podrží tělo v ideální pozici. Nejvíce jsme si zamilovali projíždění vraceček pod plným plynem a příkladnou čitelnost chování. V nájezdech do zatáček se záď pod brzdami rošťácky zavlní. Stabilizační systém se sice nedá vypnout, je ale nastaven tak, aby řidiči nechal dostatek prostoru k řešení jízdních situací. Při ostrém jízdním stylu počítejte se spotřebou okolo 11 l/100 km, to už je však krajní mez. Kombinovaně jsme bez větších obtíží jezdili za 7 litrů, při ustálené jízdě stokilometrovou rychlostí si motor nárokuje 6,5 l/100 km.

Závěr: Dostupná exkluzivita

Volkswagen Polo R WRC může na první pohled připadat nesmyslně drahý, nakonec to ale taková hrůza nebude. V Německu byla cena stanovena na 33.900 eur, u nás by však vůz neměl být dražší než 650.000 Kč. V ceně je přitom obsaženo vše, co vidíte na fotkách: čalounění Alcantarou, multifunkční sportovní volant, hliníkové pedály, tempomat, světelný a dešťový senzor, automatická klimatizace, čtyři airbagy a přední loketní opěrka. Kdybychom vzali standardní Polo GTI se slabším motorem a doplnili jej o všechnu tuto výbavu, dostali bychom se na podobnou cenu.

Náklady na koupi a provoz jdou však zcela stranou ve chvíli, kdy vyrazíte Polo R WRC pořádně protáhnout. Vůz přesvědčí vyváženými jízdními vlastnostmi, skvělým motorem a atmosférou v interiéru. Zájemce o ostrý hatchback by měl jeho koupi rozhodně zvážit. Zrovna v tomto případě se totiž nevyplatí váhat moc dlouho.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Evropská unie prodloužila hospodářské sankce proti Rusku. Lídři se shodli jednomyslně Evropská unie prodloužila hospodářské sankce proti Rusku. Lídři se shodli jednomyslně

Lídři zemí Evropské unie se ve čtvrtek na summitu v…

BMW a Porsche překonaly Teslu, jejich nabíječce stačí na sto kilometrů tři minuty BMW a Porsche překonaly Teslu, jejich nabíječce stačí na sto kilometrů tři minuty

Německé automobily BMW a Porsche představily nabíjecí…

SŽDC opraví příští rok nádražní stavby za 1,2 miliardy korun, začne Fantovou budovou SŽDC opraví příští rok nádražní stavby za 1,2 miliardy korun, začne Fantovou budovou

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chce v příštím…

Gazdík chce v dubnu skončit v čele Starostů. Pustí se do reformy školství Gazdík chce v dubnu skončit v čele Starostů. Pustí se do reformy školství

Předseda Starostů a nezávislých (STAN) Petr Gazdík chce…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy: Volkswagen Polo R WRC







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana

Laurens van der Acker, šéf designu automobilky Renault,…

Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1 Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1

Zatímco Aston Martin stále pracuje na dokončení svého…

 



VW Polo GTI RX: Rallyekrosový supercar pro Pettera Solberga VW Polo GTI RX: Rallyekrosový supercar pro Pettera Solberga

Volkswagen se sice odporoučel ze soutěžního mistrovství…

Nový Volkswagen Polo téměř bez maskování. Designovou revoluci nečekejte Nový Volkswagen Polo téměř bez maskování. Designovou revoluci nečekejte

Nová generace malého modelu od Volkswagenu se ukáže už ve…

 



 
Mazda 3 se ukázala v Česku! Máme ceny všech verzí

Mazda 3 se ukázala v Česku! Máme ceny všech verzí

Dnes 16:43

Jsou to zhruba dva týdny, kdy se nová trojka poprvé představila světu v Los Angeles. A už dorazila i do Česka.




Blesk.cz

Tipy na víkend: Andělé se snesou z nebe! Nalaďte se vánočně na výstavách betlémů

Tipy na víkend: Andělé se snesou z nebe! Nalaďte se…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

Christian “Batman“ Bale: Donald Trump si myslel, že jsem Bruce Wayne

Christian “Batman“ Bale: Donald Trump si myslel, že…

Říká se, že americký prezident Donald Trump (72) nepatří k nejchytřejším politikům světa. Možná tomu tak není,…

 

iSport.cz

Z lyží na prkno, pak těsná porážka. Ledecká sledovala triumf lásky!

Z lyží na prkno, pak těsná porážka. Ledecká…

Ester Ledecká nemusela na úvod snowboardové sezony Světového poháru s hitem Síla lásky od Frankie Goes To…

Plekanec pro Sport Magazín: O dojetí v kabině Canadiens i stesku po synech

Plekanec pro Sport Magazín: O dojetí v kabině…

Stíhá hrát za Kladno i za Kometu. A po návratu z NHL hned ukázal svou extratřídu. Hokejový útočník Tomáš…

 

Reflex.cz

Nesvádějme všechno jen na pomalé úřady. Za šíleným růstem cen bytů a domů stojí i hamižnost developerů

Nesvádějme všechno jen na pomalé úřady. Za šíleným…

14,4 roku. Tak dlouho musí vydělávat Pražan s průměrným platem 39.298 korun měsíčně na to, aby si v metropoli…

JXD vs. strašidloměr za 9 tisíc: Pokud za tohle opravdu vyhodíte peníze, dobře vám tak!

JXD vs. strašidloměr za 9 tisíc: Pokud za…

Do Tábora jsme jeli s podezřením, že jde o recesi. Jenže prodavači elektronických zařízení pro detekci strašidel…