30.8. 2013 Jan Mička Jan Mička

Jízdní dojmy: Volkswagen Polo R WRC

 

Český trh již na podzim obohatí ostrý Volkswagen Polo R WRC. Při příležitosti letošní Rally Deutschland jsme si jej poprvé vyzkoušeli.

Je rychlý, neuvěřitelně zábavný a bude vyrobeno pouhých 2.500 kusů. Volkswagen Polo R WRC snoubí techniku většího Golfu GTI s malými rozměry, což je zaručená cesta k netradičním jízdním zážitkům. Navíc nevznikl náhodou. Výrobce totiž musel vyrobit omezenou sérii ostrého produkčního hatchbacku, aby mohla proběhnout homologace závodního speciálu WRC. Při příležitosti letošní Německé rally jsme se s jedním exemplářem svezli. Vyrazili jsme přitom na silnice, po kterých se dříve nebo později proháněly skutečné závodní speciály WRC.

Design – Ostrý jako vůz sám

Už při prvním pohledu poznáte, že tady něco nehraje. Klíčové díly karoserie se totiž jen stěží podobají dosud nejsilnějšímu Polu GTI a přítomnost tunigové úpravy jedné z věhlasnějších firem zavrhnete ihned. Na to vypadá design až moc dokonale. Polo R WRC má však po optické stránce vše, co potřebuje. Doširoka rozevřený přední nárazník vypadá dramaticky, v jeho spodní části najdeme decentní splitter. Xenonové světlomety s LED pro denní svícení rozhodně nepřehlédnete.

V podobném duchu byla navržena i záď. Nechybí aerodynamické křídlo na víku zavazadlového prostoru a dvojitá koncovka výfuku. Polo R WRC stojí na nádherných 18“ kolech Cagliari s pneumatikami o rozměru 215/35. Závodní auru dotahují decentní polepy, plaketa WRC na zádi a charakteristické písmeno R v masce chladiče. Součet toho všeho má za následek, že vůz budí opravdu hodně pozornosti. Možná dokonce víc, než skutečný rallyový speciál. Exkluzivní hot-hatch bude dostupný pouze s třídveřovou karoserií a bílým perleťovým lakem.

Volkswagen Polo R WRC: Srovnání rozměrů
ModelPolo R WRCPolo GTIPolo
Délka [mm]400039873970
Šířka [mm]190119011901
Výška [mm]145814581462
Rozvor [mm]246724672467
Rozchod vpředu [mm]144514451445
Rozchod vzadu [mm]143714371437

Sportovec i uvnitř

Interiér vás nenechá na pochybách, že řídíte něco skutečně speciálního. Polo R WRC dostalo sportovní sedačky s excelentním bočním vedením, navíc potažené Alcantarou. Tu najdeme i na tříramenném multifunkčním volantu se zploštělou spodní částí a vyznačením středové polohy. Ani zde nechybí malá plaketa WRC, kterou tak máte pořád na očích. Tvar přístrojového štítu se neliší od Pola GTI, budíky však dostaly modré ručičky. Standardem je černé provedení stropu a hliníkové pedály.

Volkswagen Polo R WRC: Nejostřejší sériové Polo na nových fotkách

Nemá smysl déle rozvádět špičkovou ergonomii a množství prostoru. Ano, Polo je malé auto, ale pohodlně převeze čtveřici dospělých cestujících s rozměrnou bagáží. V případě této verze navíc zatraceně rychle.

Motor – Dar od Golfu GTI

Možná Vás to překvapí, ale pod kapotou se nenachází dvakrát přeplňovaná čtrnáctistovka z Pola GTI. Navíc zde nemáme ani automatickou převodovku DSG. Srdcem Volkswagenu Polo R WRC je nový dvoulitr TSI o výkonu 162 kW ve 4500 otáčkách za minutu a točivém momentu 350 N.m. Ten je dostupný v rozmezí 2500 – 4400 otáček, což napovídá atmosférický charakter motoru. Agregát je neuvěřitelně pružný a s chutí reaguje na povely plynového pedálu. Šestistupňová manuální převodovka by si zasloužila kratší odstupňování a rovněž přidat na přesnosti při přechodu mezi jednotlivými rychlostmi.

Polo R WRC vs. Golf GTI: srovnání základních technických údajů
ModelPolo R WRCGolf GTI
Motor2.0 TSI2.0 TSI
Převodovka6 MT6 MT
Výkon [kW]162162
Točivý moment [N.m]350350
Max. rychlost [km/h]243246
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,46,5
Kombinovaná spotřeba [l]7,56
Hmotnost [kg]13241351
Základní cena [Kč]asi 640.000613.900

Jízda – Jiný level

Možná Vás napadlo, že bude problematické přenést obrovský výkon na přední nápravě bez samosvorného diferenciálu (R WRC má elektronický systém XDS) na silnici, a že sportovní podvozek nebude ve spojení s vlečenou zadní nápravou fungovat v zatáčkách. Tato domněnka je však zcela chybná a její strůjce by měl jít klečet na hrách. Polo je rozverné, čitelné a jezdit s ním je velká zábava.

Po nastartování trochu zarazí nesportovní zvukový projev motoru. To značí, že výrobce nepoužil zvukový rezonátor jako v případě Golfu GTI. Po vyjetí se však karta obrací a Polo si začíná jemně pobrblávat. Motoru je nejlépe ve středním pásmu otáček, kde má dostatek výkonu a točivého momentu k okamžitému vystřelení. Na okreskách vás nejvíc bude bavit jízda na třetí a čtvrtý rychlostní stupeň. Po uvolnění plynového pedálu si totiž R WRC od výfuku návykově odkašlává.

 [600×238]

Podvozek Pola R WRC byl řádně přitvrzen. Ne však do takové míry, aby z vozu dělal nekomfortní uskákanou kozu. I na vozovkách s nepříliš kvalitním povrchem je zaručen co nejlepší kontakt kol s vozovkou, o uskakování zadní nápravy nemůže být řeč.

Vůz je rychlý nejen v přímce, ale i v zatáčkách. Řízení bylo oproti standardu přitvrzeno a poskytuje dostatek informací o poloze předních kol. Náklony karoserie v zatáčkách jsou minimální, a když už se dostaví, perfektní sedačky podrží tělo v ideální pozici. Nejvíce jsme si zamilovali projíždění vraceček pod plným plynem a příkladnou čitelnost chování. V nájezdech do zatáček se záď pod brzdami rošťácky zavlní. Stabilizační systém se sice nedá vypnout, je ale nastaven tak, aby řidiči nechal dostatek prostoru k řešení jízdních situací. Při ostrém jízdním stylu počítejte se spotřebou okolo 11 l/100 km, to už je však krajní mez. Kombinovaně jsme bez větších obtíží jezdili za 7 litrů, při ustálené jízdě stokilometrovou rychlostí si motor nárokuje 6,5 l/100 km.

Závěr: Dostupná exkluzivita

Volkswagen Polo R WRC může na první pohled připadat nesmyslně drahý, nakonec to ale taková hrůza nebude. V Německu byla cena stanovena na 33.900 eur, u nás by však vůz neměl být dražší než 650.000 Kč. V ceně je přitom obsaženo vše, co vidíte na fotkách: čalounění Alcantarou, multifunkční sportovní volant, hliníkové pedály, tempomat, světelný a dešťový senzor, automatická klimatizace, čtyři airbagy a přední loketní opěrka. Kdybychom vzali standardní Polo GTI se slabším motorem a doplnili jej o všechnu tuto výbavu, dostali bychom se na podobnou cenu.

Náklady na koupi a provoz jdou však zcela stranou ve chvíli, kdy vyrazíte Polo R WRC pořádně protáhnout. Vůz přesvědčí vyváženými jízdními vlastnostmi, skvělým motorem a atmosférou v interiéru. Zájemce o ostrý hatchback by měl jeho koupi rozhodně zvážit. Zrovna v tomto případě se totiž nevyplatí váhat moc dlouho.

Spolupracujeme s TipCars.com
PKN Orlen chce zbývající podíl v Unipetrolu PKN Orlen chce zbývající podíl v Unipetrolu

Polská rafinerská společnost PKN Orlen hodlá od…

Lodě v Česku mají být povinně napojeny na systém sledování pohybu Lodě v Česku mají být povinně napojeny na systém sledování pohybu

Lodě na vnitrozemských plavbách mají být na některých…

Zápisník Daniela Nováka: Stehlík do Poldovky Zápisník Daniela Nováka: Stehlík do Poldovky

Firma OIG Power ze skupiny bývalého ministra průmyslu a…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy: Volkswagen Polo R WRC







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč

Ke zlevnění modernizované Škody Fabia došlo pouze v…

Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii

I přes farmářské základy není tato přestavba z řady těch…

 



VW Polo GTI RX: Rallyekrosový supercar pro Pettera Solberga VW Polo GTI RX: Rallyekrosový supercar pro Pettera Solberga

Volkswagen se sice odporoučel ze soutěžního mistrovství…

Nový Volkswagen Polo téměř bez maskování. Designovou revoluci nečekejte Nový Volkswagen Polo téměř bez maskování. Designovou revoluci nečekejte

Nová generace malého modelu od Volkswagenu se ukáže už ve…

 



 
Rychlostní rekord na motocyklu na písku: Poháněl ho motor z vrtulníku

Rychlostní rekord na motocyklu na písku: Poháněl ho motor z vrtulníku

Dnes 08:00

Nejrychlejším motocyklovým jezdcem při jízdě na pískovém podkladu se stal Zef Eisenberg. Svůj jednostopý stroj rozjel na 322,4 km/h!




Blesk.cz

„Nezaslouží si slitování.“ Soud za 10 minut poslal na smrt přes 40 stoupenkyň ISIS

„Nezaslouží si slitování.“ Soud za 10 minut poslal…

Bagdádský soud během desetiminutového slyšení odsoudil více než čtyřicet žen k trestu smrti. Jednalo se o…

Těhotná Marie Doležalová: Svatbu s tanečníkem odmítá!

Těhotná Marie Doležalová: Svatbu s tanečníkem odmítá!

Marie Doležalová (31) sice s partnerem Markem Zelinkou (31) čeká miminko, svatbu ale zatím rozhodně nechystá.…

 

iSport.cz

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do Bratislavy, Slováci do Košic

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do…

Dobrá zpráva pro české fanoušky. Za zápasy svého týmu na MS 2019 nebudou muset cestovat daleko. Už je jisté, že…

Machovský o Detroitu: Ztracený rok! Marně chodil také za Fischerem

Machovský o Detroitu: Ztracený rok! Marně chodil…

Za oceán odlétal plný nadějí a snů o nejlepší hokejové lize světa. Realita však byla pro brankáře Matěje…

 

Reflex.cz

Never More: Youtubera štve majitel Facebooku a poslanec za ANO by zrušil silvestry s Menšíkem

Never More: Youtubera štve majitel Facebooku a…

V rubrice Never More se časopis Reflex už 25 let ptá na to, co známým tvářím zkazilo v poslední době náladu.…

Hello Kitty šinkansen. Slavná kočička bude mít v Japonsku svůj speciální rychlovlak

Hello Kitty šinkansen. Slavná kočička bude mít v…

Šinkansen, populární vysokorychlostní síť železnic v Japonsku, čeká od 30. června zajímavá novinka, která potěší…