Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Frankfurt živě: Kia Venga – První dojmy

Ladislav Čermák
Diskuze (148)
Další české auto přijíždí okouzlit racionálně smýšlející rodiny. Loajalita ke značce je tentokrát odměněna více než štědře!

Pro české prostředí je to možná ještě důležitější světová premiéra, než nová Škoda Superb Combi. Vždyť výroba v nošovické automobilce se už naplno připravuje a zcela nový model má přispět k dosažení cílové kapacity českého výrobního závodu Hyundaie, která činí 300.000 vozů ročně. Automobilka počítá s tím, že by se tak mělo stát na přelomu let 2011 a 2012. Je zřejmé, že půjde o atraktivní model pro českého zákazníka, ale podobně jako v případě kolínské TPCA, je to především významný příspěvek české ekonomice, neboť drtivá většina vyrobených vozů bude z České republiky exportována.

Proti malým vyšle Kia MPV

Působení značky Kia na evropském trhu malých aut zatím nebylo tak úspěšné, jak by být mohlo. Teprve nyní ale přichází model, který bude schopen využít potenciál jednoho z nejsilnějších segmentů trhu. I když jde o malé MPV, je pravděpodobné, že agresivní cenová politika sníží ceny na úroveň běžných malých hatchbacků.

Na českém trhu je zřejmým cílem modelová řada Fabia/Fabia Combi/Roomster, které v některých případech zvládaly konkurovat cenou i o třídu větší Cee'dy. Představitelé českého zastoupení značky Kia již naznačili, že prodejní cena na českém trhu bude začínat hluboko pod hranicí 300 tisíc korun, což je vzhledem k cenám Cee'du v podstatě nutnost.

Venga vs. zbytek Evropy

Bez ohledu na marketingové záměry stratégů Kie je jasné, že se Venga v Evropě bude střetávat hlavně s malými MPV. Hlavním hráčem na tomto poli je Opel Meriva, který ale brzy dostane ambiciózního nástupce. K důležitým hráčům patří také slovenský Citroën C3 Picasso a o něco menší Renault Modus/Grand Modus. Zapomenout nesmíme na originální Roomster, který vedle největší délky nabízel dosud i největší základní objem zavazadelníku ve třídě.

Kia Venga - Srovnání základních rozměrů s konkurencí
Model Venga Roomster C3 Picasso Meriva Grand Modus
Délka [mm] 4068 4205 4078 4052 4043
Šířka [mm] 1765 1684 1730 1694 1695
Výška [mm] 1600 1607 1669 1624 1586
Rozvor [mm] 2615 2617 2540 2630 2575
Zavazadlový prostor [l] 440-570 450-530 385-500 405 305-410

Interiér má podle výrobce patřit v mnoha ohledech k největším ve třídě (během dneška ještě prověříme přímo ve Frankfurtu), absolutorium má platit konkrétně u podélného prostoru vpředu i vzadu. Výška nad sedákem 1020 mm (vpředu) a 980 mm (vzadu) se jeví také jako velmi dobrá. Zadní lavice je standardně dělená v poměru 60/40 a posuvná v podélném směru v rozsahu 130 mm. Po sklopení druhé řady vzniká rovina díky dvojité podlaze zavazadelníku. Ložná plocha má délku 1552 mm a je nad ní k dispozici využitelný objem 1253 l. Pokud falešné dno vyjmete, zvětší se využitelná výška zavazadelníku o 163 mm.

Kia Venga pořadím preferencí pragmaticky orientovaných zákazníků zamíchá. Její vnější rozměry zůstávají kompaktní s výjimkou suverénně největší šířky, připomínající spíše vozy nižší střední třídy.

V nabídce jsou dvě barevné verze interiéru (černá, hnědá) kombinovatelné s několika různými dekory, deseti odstíny barev karoserie a třemi stupni výbavy. Z mimořádné výbavy je u korejské značky zajímavé dvoudílné velkoplošné prosklení střechy, včetně možnosti otevření.

První dojmy

Velice netrpělivě očekávaný model konečně dostal reálnou podobu. Extrémně klínovitá karoserie sice nápadně připomíná některé jiné modely, například Mitsubishi Colt před aktuálním faceliftem, avšak vlastní tvář nepostrádá. Extravagance tentokrát nechala stranou a tváří se jako něco, čím opravdu je – hodnotné zboží s velkou užitnou hodnotou. Zpředu i zezadu čeká několik decentních obloučků, podobně je oživena spodní linie oken. Jinak je to v podstatě čistá geometrie, která ovšem na živo působí přirozeně. Z davu sice nevynikne, ale zjevně bude vypadat i po letech pořád stejně dobře.

Otevírání i zavírání bočních dveří jde trochu ztuha, připisuji to ale předsériovému kusu. Vstup do zavazadelníku naopak funguje velice ochotně oběma směry a jednoznačně se zaklapne pouhou setrvačností. Nastupuje se tak dobře, jako do každého zvýšeného vozu, v cestě ani nestojí široké prahy. Interiér je řezaný účelně – žádné prostorové kreace, jako ve francouzských modelech, ale křivky jen v nejnutnějším množství. Jedinou výjimkou je středová konzola, zbytku auta vládne duch účelnosti. Přesto to nepůsobí obyčejně, ani nepřiměřeně, a to i přesto, že měkké plasty jsou jen tam, kde musí být, tedy na opěrkách rukou. Palubní deska je tvrdá, výplně dveří taktéž.

Vnitřní prostor je pozitivním šokem; do puntíku plní to, co slibuje s náskokem nejširší stavba ve své třídě. Vzdušnost příčným směrem vůbec nenaznačuje, že celková délka sotva přesahuje čtyři metry a řadí se mezi subkompaktní modely. Zajímavé je, že doslova luxusní dávka centimetrů čeká i v podélném a kolmém směru, ačkoliv oba příslušné vnější rozměry patří mezi konkurencí naopak k průměru. V prostoru pro hlavu má také z přímé konkurence navrch pouze C3 Picasso, Meriva ani Grand Modus na Kiu nestačí, ačkoliv Opel je o kus vyšší.

Královské jsou i rozměry sedadel, za něž by se nemusel stydět slušný model o třídu výš. 51centimetrovým sedákům vpředu a 49centimetrovým vzadu se téměř vyrovná Meriva (vpředu stejně, vzadu o centimetr méně), Picasso a Grand Modus se však ani neblíží. A to Venga přidává ještě široce nastavitelný volant, který si lze skutečně natáhnout před kolena, a zadní sedadla, posuvná o skvělých 13 centimetrů. Vzadu si zase lze individuálně nastavit sklon opěradla a dokonce vyklopit loketní opěrku.

Podobná dominance vládne v zavazadlovém prostoru. Ačkoliv nakládací hrana ve výšce 71 cm, stejně jako 16centimetrový schod, je-li vyjímatelné dno v dolní poloze, příliš nepotěší, 70 centimetrů ložné plochy při zadních sedačkách odsunutých vzad, stejně jako 58centimetrová výška, patří mezi standard, z něj ale výrazně vybočuje šířka mezi podběhy 116 cm (!), tvořící ve své třídě rekord a deklasující i konkurenty o třídu výš.

Za volantem se sedí trochu výš, vidět je přes velká okna a konečně smysluplná přední boční trojúhelníková okénka nadprůměrně, totéž ve velkých zpětných zrcátkách. Tlačítkům by slušelo přehlednější umístění, avšak chodí, stejně jako páčky, jednoznačně. Velmi dobrý dojem dělá i řazení, špatný není ani volant o standardním průměru 37 cm, jakkoliv není příliš pohledný a chybí mu kožený potah.

Vzhledem k očekávané příznivé ceně se zdá, že se chystá mezi minivany nebezpečná konkurence. Ve většině měřitelných statických parametrů dominuje, doufejme jen, že si velmi dobré první dojmy nepokazí toporným podvozkem, jako stylový Soul.

Technika

Nová karoserie stojí na podvozku sdíleném s Kiou Soul. Vpředu i vzadu jsou pomocné rámy, kvůli zvýšení tuhosti a dokonalejší izolaci kabiny od podvozku. Přední náprava využívá vzpěry McPherson a spodní příčná ramena, zadní pak klasická - ve třídě standardní - vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou.

Motorová škála je tvořena dvěma známými zážehovými čtyřválci. Naftová nabídka čítá dva zdvihové objemy po dvou výkonových verzích. Jde o nové naftové motory rodiny U2, které se vyrábí na Slovensku. Slabší provedení obou motorů budou v nabídce jen na vybraných trzích, kde si úpravu maximálních výkonů vyžádala optimalizace daňové zátěže.

Kia Venga - Zážehové motory
Motor 1,4 CVVT 1,6 CVVT
Převodovka 5M 5M (4A)
Zdvihový objem [cm3 ] 1396 1591
Válce/ventily 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1 ] 66/6000 92/6300
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 137/4000 156/4200
Max. rychlost [km/h] 168 182
Zrychlení 0-100 km/h [s] - -
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,2 6,7

Všechny motory bude možné na přání vybavit systémem samočinného vypínání a startování motoru Idle Stop & Go. Zážehové jednotky mají standardně pětistupňové převodovky, větší čtyřválec je dodáván také se čtyřstupňovým planetovým automatem s hydrodynamickým měničem. Všechny vznětové motorizace s výjimkou té základní mají standardně novou šestistupňovou ručně řazenou převodovkou.

Kia Venga bude jezdit na 15, 16 nebo 17palcových kolech s pneumatikami 195/65 R15, 205/55 R16 nebo 205/50 R17. Standardem jsou kotoučové brzdy na všech kolech.

Počítá se s 5letou zárukou na celý vůz a 7letou zárukou na hnací ústrojí s omezením na proběh 150.000 km. Na trh by se novinka měla dostat v závěru letošního roku.

Kia Venga - Vznětové motory
Motor 1,4 CRDi lp 1,4 CRDi hp 1,6 CRDi lp 1,6 CRDi hp
Převodovka 5M 6M 6M 6M
Zdvihový objem [cm3 ] 1396 1396 1582 1582
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1 ] 55/- 66/4000 85/- 94/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 220/1750-2750 220/1750-2750 260/1900-2750 260/1900-2750
Max. rychlost [km/h] - 167 - 182
Zrychlení 0-100 km/h [s] - - - -
Komb. spotřeba [l/100 km] - 4,7 - 4,9
Ladislav Čermák
Diskuze (148)
15. 12. 2009 13:45
Kvalita, kvalita, kvalita
Jeste ednou svuj prispevek zopakuji Kdyz vedle sebe postavime Ceeda a Fabii, ano Ceed je krasne auto, zaujme svým designem, a výbavou. Ale je tady jedno velke ale. Stale koukate na to, jak auto vypada, jakou ma vybavu atd. Ale uz nekoukate, z jakych materialu se auty vyrabeji, jake vyrobni postupy a technologie se pri jeho vyrobe pouzivaji, a jake vystupni kontroly kvality plati pro Korejske auto a jake plati pro jakoukoliv jinou renomovanou znacku. Sam pracuji v automobilovem prumyslu byt na pozici jen IT, ale prichazim do styku s materialy a vyrobnimi postupy, technologie, materialy atd., atd. a jsem obklopen kvalitnimi lidmi na svych pozicich. Tri roky jsem pracoval pro Korejskou firmu vyrabejici nosne ramy pro prave diskutovanou Kiu Ceed. Mel bys videt kvalitu surovin, ktere se na vyrobu pouzivaji, mel bys videl z jakych materialu se vyrabi. Vystupni kontrolu a reworky, ktere se delaji. V současné době pracuji již opět v evropské firmě, která dodává jak do Korejské automobilky tak do evropských automobilek (Renault, Skoda, VW, FOrd, Bentley, Jaguar atd.) A kdyz jsem videl na vlastni oci rozdil mezi dvernim panelem do Skody Fabia a Kia Ceed tak jsem pochopil jak jsou Korejska auta draha a mnohdy i nebezpecnejsi jak ty evropska. Ten obycejny, osklivy "plastovy" panel od Škodovky je při nepatrném rozdílu na hmotnosti prostě kus kvalitni strojové a manualní prace, který když budete chtít ohnout tak se docela zapotíte a přitom je bravurně pružný a vrací se do původní podoby. Když jsem v ruce držel krásný, koženkou potažený dveřní panel do Venga, měl jsem pocit, že v ruce držím nějaký testovací vzorek který se mi kroutil, vlnil, dal se lehkym tlakem ohnout a zlomit a vubec, des a hruza. On takový dobře udělaný obyčejný plastový dveřní panel, když je opravdu dobře udělaný panel dokaže při bočním nárazu pohltit nějakou tu kinetickou energii, nezlomí se, a nopropíchne ti stehenní tepnu a možná ti i zachrání život. A o tom je taky cena auta, třeba značky Škoda. A to se mi design nove Fabie taky nelíbí a Vim že roomster neni motoricky žádný zázrak, ale přeci si nebude dělat VW dělat ze Škody přímou konkurenci (tomu se pro neznale rika marketing). To by se jim špatně prodávali jejich vlastní Golfy a Passaty. Pritelkyne ma 11 let starou Skodu Felicii, které mne vsude doveze, za minimalni naklady, ted je po generalce a vymene starteru, alternatoru a cidla na ventilatoru a zase s ni najedeme dalsich 50 000. Podtrzeno, secteno. Korejce ano, proc ne ale aby dosahovali kvality evropskych vozu a treba Skody (ktera je kvalitou hodne, hodne vysoko) (o japonskych autech vubec nemluvim), maji pred sebou opravdu dlouhou cestu a nutno si uvedomit, ze i evropske automobilky, od kterych Korejci vsechno kopiruji (a dost trapne), maji svuj vyvoj, ve kterem jsou stale minimalne o dest let dopredu. Mohl bych ti vypravet, jak vznikali auta jako Soul (kdyz designove studio pro kiu je ve stejne budove jako pro Skodu Yeti :-) Atd. atd. S pozdravem PAW.OUK
15. 12. 2009 13:37
Re: Proč Rolls-Royce, když je tady Brilliance
Odpovím Ti za kolegu se kterym se tak moc hadas. Kdyz vedle sebe postavis Ceeda a Fabii, ano Ceed je krasne auto, zaujme svým designem, a výbavou. Ale je tady jedno velke ale. Stale koukate na to, jak auto vypada, jakou ma vybavu atd. Ale uz nevidite z jakych materialu a jake vyrobni postupy a vystupni kontroly kvality plati pro Korejske auto a jake plati pro jakoukoliv jinou renomovanou znacku. Sam pracuji v automobilovem prumyslu byt na pozici jen IT, ale prichazim do styku s materialy a vyrobnimi postupy atd., atd. a jsem obklopen kvalitnimi lidmi na svych pozicich. Tri roky jsem pracoval pro Korejskou firmu vyrabejici nosne ramy pro prave diskutovanou Kiu Ceed. Mel bys videt kvalitu surovin, ktere se na vyrobu pouzivaji, mel bys videl vystupni kontrolu ktera se dela. atd. atd. V sočasné době pracuji již opět v evropské firmě, která dodává jak do Korejské automobilky tak do evropských automobilek (Renault, Skoda, VW, FOrd, Bentley, Jaguar atd.) A kdyz jsem videl na vlastni oci rozdil mezi dvernim panelem do Skody Fabia a Kia Ceed tak jsem pochopil jak jsou Korjske auta draha. ten obycejny "plastový" panel od Škodovky je při nepatrném rozdílu na hmotnosti prostě kus kvalitni strojové a manualní prace, který když budeš chtít ohnout tak se docela zapotíš a přitom je bravurně pružný a vrací se do původní podoby. Když jsem v ruce držel krásný, koženkou potažený dveřní panel do Venga, měl jsem pocit, že v ruce držím nějaký testovací vzorek který se mi kroutil, vlnil, dal se lehkym tlakem ohnout a zlomit a vubec, des a hruza. On takový dobře udělaný obyčejný plastový dveřní panel, když je opravdu dobře udělaný dokaže při bočním nárazu pohltit nějakou tu kinetickou energii, nezlomí se, a nopropíchne ti stehenní tepnu a možná ti i zachránní život. A o tom je cena třeba značky Škoda. A to se mi design nove Fabie taky nelíbí a Vim že roomster neni motoricky žádný zázrak, ale přeci si nebude dělat VW dělt ze Škody přímou konkurenci. To by se jim špatně prodávali jejich vlastní Golfy a Passaty. Pritelkyne ma 11 let starou Skodu Felicii, které mne vsude doveze, za minimalni naklady, ted je po generalce a vymene starteru, alternatoru a cidla na ventilatoru a zase s ni najedeme dalsich 50 000. Pdtrzeno secteno. Korejce ano, proc ne ale aby dosahovali kvality evropskych vozu a treba Skody (ktera je kvalitou hodne, hodne vysoko) (o japonskych autech vubec nemluvim), maji pred sebou opravdu dlouhou cestu a nutno si uvedomit, ze i evropske automobilky, od kterych Korejci vsechno kopiruji (a dost spatne), maji svuj vyvoj, ve kterem jsou stale minimalne o dest let dopredu. Mohl bych ti vypravet, jak vznikali auta jako Soul (kdyz designove studio pro kiu je ve stene budove jako pro Skodu Yeti :-) Atd. atd.
18. 9. 2009 19:44
Re: bič na škodovku
Práveže nový Grand vyzerá vynikajúco, o ňom píšem. Naopak, práve krátky vyzerá v novej generácii ako s useknutým zadkom. Scenic II je krátky pekný, dlhý už nie, ale je praktický. Ale jazdené auto už nechcem, pokiaľ k tomu vyslovene nebudem okolnosťami donútený.
Auto ako Grand Voyager, Viano alebo Rodius by mi vyhovovali, ale okrem vysokej ceny treba počítať aj s vyššími nákladmi na prevádzku, predsa len sú to dvojtonové potvory s väčšími motormi a aj ND na ne sú drahšie.
Takže našou rodinnou voľbou asi bude 7-miestny Grand s 1.5 dCi, ale ak sa zadarí, a prachy navrch sa nájdu, tak pôjdem o výbavu vyššie do 2.0 dCi. Ten už má výkon 160 koní a spotreba vraj do 6,5 litra je viac ako primeraná.
18. 9. 2009 19:36
Re: bič na škodovku
..inak keďže po diaľnici jazdím minimálne, dlhodobý priemer mám 5,3 litra, takže so spotrebou maximálna spokojnosť...
18. 9. 2009 19:35
Re: bič na škodovku
tak rozhodne najlepším dieslom z produkcie Renaultu je 2.0 dCi. Mám ho odskúšaného a je to od 1.5 a 1.9 úplne iný motor, celkom iný zvuk, celkom iný ťah aj celkovo správanie. Je trochu cítiť väčšiu váhu na prednej náprave, ale voči menším bratom ide famózne. je navyše menej citlivý na kvalitu paliva ako ostatné dCi a tiež maximálne bezprobémový. Z 10 porúch dieslov Renault v servise je dvojliter možno jeden. Ale je aj patrične mastnejší, vo výbave Expression ho neponúkajú a o jednu vyššie je od 1.5 dCi drahší o plných 3000,-Eur. Ale vraj sa to olatí, tak neviem, tri tisícky sú viac ako dosť.