Frankfurt živě: Kia Venga – První dojmy
Pro české prostředí je to možná ještě důležitější světová premiéra, než nová Škoda Superb Combi. Vždyť výroba v nošovické automobilce se už naplno připravuje a zcela nový model má přispět k dosažení cílové kapacity českého výrobního závodu Hyundaie, která činí 300.000 vozů ročně. Automobilka počítá s tím, že by se tak mělo stát na přelomu let 2011 a 2012. Je zřejmé, že půjde o atraktivní model pro českého zákazníka, ale podobně jako v případě kolínské TPCA, je to především významný příspěvek české ekonomice, neboť drtivá většina vyrobených vozů bude z České republiky exportována.
Proti malým vyšle Kia MPV
Působení značky Kia na evropském trhu malých aut zatím nebylo tak úspěšné, jak by být mohlo. Teprve nyní ale přichází model, který bude schopen využít potenciál jednoho z nejsilnějších segmentů trhu. I když jde o malé MPV, je pravděpodobné, že agresivní cenová politika sníží ceny na úroveň běžných malých hatchbacků.
Na českém trhu je zřejmým cílem modelová řada Fabia/Fabia Combi/Roomster, které v některých případech zvládaly konkurovat cenou i o třídu větší Cee'dy. Představitelé českého zastoupení značky Kia již naznačili, že prodejní cena na českém trhu bude začínat hluboko pod hranicí 300 tisíc korun, což je vzhledem k cenám Cee'du v podstatě nutnost.
Venga vs. zbytek Evropy
Bez ohledu na marketingové záměry stratégů Kie je jasné, že se Venga v Evropě bude střetávat hlavně s malými MPV. Hlavním hráčem na tomto poli je Opel Meriva, který ale brzy dostane ambiciózního nástupce. K důležitým hráčům patří také slovenský Citroën C3 Picasso a o něco menší Renault Modus/Grand Modus. Zapomenout nesmíme na originální Roomster, který vedle největší délky nabízel dosud i největší základní objem zavazadelníku ve třídě.
Kia Venga - Srovnání základních rozměrů s konkurencí | |||||
Model | Venga | Roomster | C3 Picasso | Meriva | Grand Modus |
Délka [mm] | 4068 | 4205 | 4078 | 4052 | 4043 |
Šířka [mm] | 1765 | 1684 | 1730 | 1694 | 1695 |
Výška [mm] | 1600 | 1607 | 1669 | 1624 | 1586 |
Rozvor [mm] | 2615 | 2617 | 2540 | 2630 | 2575 |
Zavazadlový prostor [l] | 440-570 | 450-530 | 385-500 | 405 | 305-410 |
Interiér má podle výrobce patřit v mnoha ohledech k největším ve třídě (během dneška ještě prověříme přímo ve Frankfurtu), absolutorium má platit konkrétně u podélného prostoru vpředu i vzadu. Výška nad sedákem 1020 mm (vpředu) a 980 mm (vzadu) se jeví také jako velmi dobrá. Zadní lavice je standardně dělená v poměru 60/40 a posuvná v podélném směru v rozsahu 130 mm. Po sklopení druhé řady vzniká rovina díky dvojité podlaze zavazadelníku. Ložná plocha má délku 1552 mm a je nad ní k dispozici využitelný objem 1253 l. Pokud falešné dno vyjmete, zvětší se využitelná výška zavazadelníku o 163 mm.
Kia Venga pořadím preferencí pragmaticky orientovaných zákazníků zamíchá. Její vnější rozměry zůstávají kompaktní s výjimkou suverénně největší šířky, připomínající spíše vozy nižší střední třídy.
V nabídce jsou dvě barevné verze interiéru (černá, hnědá) kombinovatelné s několika různými dekory, deseti odstíny barev karoserie a třemi stupni výbavy. Z mimořádné výbavy je u korejské značky zajímavé dvoudílné velkoplošné prosklení střechy, včetně možnosti otevření.
První dojmy
Velice netrpělivě očekávaný model konečně dostal reálnou podobu. Extrémně klínovitá karoserie sice nápadně připomíná některé jiné modely, například Mitsubishi Colt před aktuálním faceliftem, avšak vlastní tvář nepostrádá. Extravagance tentokrát nechala stranou a tváří se jako něco, čím opravdu je – hodnotné zboží s velkou užitnou hodnotou. Zpředu i zezadu čeká několik decentních obloučků, podobně je oživena spodní linie oken. Jinak je to v podstatě čistá geometrie, která ovšem na živo působí přirozeně. Z davu sice nevynikne, ale zjevně bude vypadat i po letech pořád stejně dobře.
Otevírání i zavírání bočních dveří jde trochu ztuha, připisuji to ale předsériovému kusu. Vstup do zavazadelníku naopak funguje velice ochotně oběma směry a jednoznačně se zaklapne pouhou setrvačností. Nastupuje se tak dobře, jako do každého zvýšeného vozu, v cestě ani nestojí široké prahy. Interiér je řezaný účelně – žádné prostorové kreace, jako ve francouzských modelech, ale křivky jen v nejnutnějším množství. Jedinou výjimkou je středová konzola, zbytku auta vládne duch účelnosti. Přesto to nepůsobí obyčejně, ani nepřiměřeně, a to i přesto, že měkké plasty jsou jen tam, kde musí být, tedy na opěrkách rukou. Palubní deska je tvrdá, výplně dveří taktéž.
Vnitřní prostor je pozitivním šokem; do puntíku plní to, co slibuje s náskokem nejširší stavba ve své třídě. Vzdušnost příčným směrem vůbec nenaznačuje, že celková délka sotva přesahuje čtyři metry a řadí se mezi subkompaktní modely. Zajímavé je, že doslova luxusní dávka centimetrů čeká i v podélném a kolmém směru, ačkoliv oba příslušné vnější rozměry patří mezi konkurencí naopak k průměru. V prostoru pro hlavu má také z přímé konkurence navrch pouze C3 Picasso, Meriva ani Grand Modus na Kiu nestačí, ačkoliv Opel je o kus vyšší.
Královské jsou i rozměry sedadel, za něž by se nemusel stydět slušný model o třídu výš. 51centimetrovým sedákům vpředu a 49centimetrovým vzadu se téměř vyrovná Meriva (vpředu stejně, vzadu o centimetr méně), Picasso a Grand Modus se však ani neblíží. A to Venga přidává ještě široce nastavitelný volant, který si lze skutečně natáhnout před kolena, a zadní sedadla, posuvná o skvělých 13 centimetrů. Vzadu si zase lze individuálně nastavit sklon opěradla a dokonce vyklopit loketní opěrku.
Podobná dominance vládne v zavazadlovém prostoru. Ačkoliv nakládací hrana ve výšce 71 cm, stejně jako 16centimetrový schod, je-li vyjímatelné dno v dolní poloze, příliš nepotěší, 70 centimetrů ložné plochy při zadních sedačkách odsunutých vzad, stejně jako 58centimetrová výška, patří mezi standard, z něj ale výrazně vybočuje šířka mezi podběhy 116 cm (!), tvořící ve své třídě rekord a deklasující i konkurenty o třídu výš.
Za volantem se sedí trochu výš, vidět je přes velká okna a konečně smysluplná přední boční trojúhelníková okénka nadprůměrně, totéž ve velkých zpětných zrcátkách. Tlačítkům by slušelo přehlednější umístění, avšak chodí, stejně jako páčky, jednoznačně. Velmi dobrý dojem dělá i řazení, špatný není ani volant o standardním průměru 37 cm, jakkoliv není příliš pohledný a chybí mu kožený potah.
Vzhledem k očekávané příznivé ceně se zdá, že se chystá mezi minivany nebezpečná konkurence. Ve většině měřitelných statických parametrů dominuje, doufejme jen, že si velmi dobré první dojmy nepokazí toporným podvozkem, jako stylový Soul.
Technika
Nová karoserie stojí na podvozku sdíleném s Kiou Soul. Vpředu i vzadu jsou pomocné rámy, kvůli zvýšení tuhosti a dokonalejší izolaci kabiny od podvozku. Přední náprava využívá vzpěry McPherson a spodní příčná ramena, zadní pak klasická - ve třídě standardní - vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou.
Motorová škála je tvořena dvěma známými zážehovými čtyřválci. Naftová nabídka čítá dva zdvihové objemy po dvou výkonových verzích. Jde o nové naftové motory rodiny U2, které se vyrábí na Slovensku. Slabší provedení obou motorů budou v nabídce jen na vybraných trzích, kde si úpravu maximálních výkonů vyžádala optimalizace daňové zátěže.
Kia Venga - Zážehové motory | ||
Motor | 1,4 CVVT | 1,6 CVVT |
Převodovka | 5M | 5M (4A) |
Zdvihový objem [cm3 ] | 1396 | 1591 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1 ] | 66/6000 | 92/6300 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 137/4000 | 156/4200 |
Max. rychlost [km/h] | 168 | 182 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | - | - |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,2 | 6,7 |
Všechny motory bude možné na přání vybavit systémem samočinného vypínání a startování motoru Idle Stop & Go. Zážehové jednotky mají standardně pětistupňové převodovky, větší čtyřválec je dodáván také se čtyřstupňovým planetovým automatem s hydrodynamickým měničem. Všechny vznětové motorizace s výjimkou té základní mají standardně novou šestistupňovou ručně řazenou převodovkou.
Kia Venga bude jezdit na 15, 16 nebo 17palcových kolech s pneumatikami 195/65 R15, 205/55 R16 nebo 205/50 R17. Standardem jsou kotoučové brzdy na všech kolech.
Počítá se s 5letou zárukou na celý vůz a 7letou zárukou na hnací ústrojí s omezením na proběh 150.000 km. Na trh by se novinka měla dostat v závěru letošního roku.
Kia Venga - Vznětové motory | ||||
Motor | 1,4 CRDi lp | 1,4 CRDi hp | 1,6 CRDi lp | 1,6 CRDi hp |
Převodovka | 5M | 6M | 6M | 6M |
Zdvihový objem [cm3 ] | 1396 | 1396 | 1582 | 1582 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1 ] | 55/- | 66/4000 | 85/- | 94/4000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 220/1750-2750 | 220/1750-2750 | 260/1900-2750 | 260/1900-2750 |
Max. rychlost [km/h] | - | 167 | - | 182 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | - | - | - | - |
Komb. spotřeba [l/100 km] | - | 4,7 | - | 4,9 |