Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia XCeed 1.5 T-GDI Exclusive – Povedený kříženec

Stanislav Švarc
Diskuze (18)

Omlazená Kia XCeed nepřiváží vyloženě výrazné novinky, nabízí spíš decentní změny a drobná vylepšení. A je to snad i dobře.

Design, interiér


Modernizovaný XCeed, který jihokorejská automobilka představila v červenci letošního roku, na pohled poznáte především podle přepracovaných předních partií s novým nárazníkem, upravenou maskou a novými Full LED světlomety, které jsou součástí už základní výbavy. Svítilny nově zahrnují také mlhovky – ty se dříve nacházely po stranách nárazníku. Jejich místo u modernizované verze zaujaly nové průduchy se vzduchovými clonami, usměrňující proud vzduchu kolem kol. Nový prvek snižuje aerodynamický odpor a má také drobný vliv na spotřebu paliva. Vzadu se změnila hlavně spodní část nárazníku, novinku představuje černý náznak difuzoru a nové jsou ozdobné prvky, které si už tak moc nehrají na koncovky výfuku.

Kia XCeed i po faceliftu zůstává klasickým crossoverem, křížencem, který v sobě spojuje vlastnosti různých druhů aut. Karoserie připomíná hatchback, ale je trochu zakulacená, se svažující se linií střechy, jež může trochu připomenout kupé.

Stylovou karoserii Kia umístila na podvozek s výraznější světlou výškou. Ta u testovaného vozu s 16palcovými koly činí 172 milimetrů, s osmnáctkami ale dosahuje 184 mm. Pro zajímavost, u modelu Sportage, což je klasické SUV nižší střední třídy, výrobce udává minimální světlou výšku 170 milimetrů.

Větší světlá výška má pochopitelně svoje výhody, hodit se může nejen na nějaké polní cestě nebo v lehčím terénu, ale také třeba při parkování proti obrubníku – nemusíte se tolik bát o přední nárazník.

Ve srovnání s klasickým Ceedem je XCeed o něco větší. Rozvor sice mají oba vozy stejný, ale díky delším převisům crossover na délku měří 4395 milimetrů a pětidveřový hatchback přerůstá o 85 milimetrů. XCeed je současně o 26 mm širší, 36 mm delší a nabízí objemnější zavazadlový prostor - 426 litrů proti 395, v případě sklopených zadních opěradel pak 1378 versus 1291 litrů.

Kia XCeed 1.5 T-GDI Exclusive Kia XCeed 1.5 T-GDI Exclusive

S tlačítky a logicky

Velice decentně Kia přistoupila k omlazení interiéru, nové je leskle černé „obložení“ okolo voliče automatické převodovky, výměny se dočkalo vnitřní zpětné zrcátko a digitální přístrojový panel o úhlopříčce 12,3" dostal přepracovanou grafiku. Jenže naše auto ve výbavě Exclusive mělo budíky analogové a převodovku manuální, takže z novinek zůstalo pouze nové zrcátko.

Celkový dojem z kabiny je tak stejný jako u provedení před modernizací – a tedy velice dobrý. Palubní deska potěší k řidiči natočeným středovým panelem, z něhož vystupuje 10,25" displej infotainmentu, doplněný o otočné ovladače pro nastavení hlasitosti či oddálení mapy. Pod obrazovkou se ještě nacházejí dotykové plošky sloužící jako zkratky k nejdůležitějším funkcím. Je to rozhodně lepší řešení než ovládání výhradně přes displej, uměl bych si však představit lepší odezvu. Občas se totiž po dotyku nic nestalo.

Skvělé ale je, že Kia v autě zachovala samostatný panel s fyzickými ovladači pro nastavení klimatizace a teplotního komfortu. Teplota se navíc reguluje otočnými ovladači, což je podle mě ten úplně nejlepší způsob. A normální tlačítka najdeme i vedle řadicí páky, včetně „čudlíku“ pro deaktivaci systému stop-start. Paráda! Výbornou ergonomii ještě podtrhuje uspořádání a provedení ovladačů na volantu, uživatelsky přívětivý je i palubní počítač umístěný mezi hezky čitelnými budíky.

Kia XCeed 1.5 T-GDI Exclusive Kia XCeed 1.5 T-GDI Exclusive

Mně osobně vyhovuje také infotainment, je poměrně přehledný, logicky uspořádaný a svižně pracující. Potřeboval jsem jen chvíli, abych se v prostředí zorientoval, za což může minimalistická grafická podoba docela drobných ikon.

Ve srovnání se standardním Ceedem se v XCeedu sedí o něco níž, poloha předních sedadel je zvýšena o 44 milimetrů. Tato změna do jisté míry usnadňuje nastupování a vystupování a přináší trochu pocit, že sedíte „nad provozem“. Ve skutečnosti rozdíl není tak velký, že byste měli pocit, že řídíte na židli. V XCeedu se totiž snadno uvelebíte v příjemné řidičské poloze s nohama dopředu, nikoli dolů. A sedadla jsou fajn. Líbí se mi i měkké loketní opěrky ve dveřích.

Velice dobře si XCeed vede v oblasti prostoru, s výškou 182 centimetrů jsem na zadní lavici našel dostatek místa nad hlavou i na nohy – a to za sedačkou nastavenou pro sebe.

Na konec se pojďme ještě jednou podívat do kufru. Už víme, že poskytuje objem 426 litrů a po sklopení zadních opěradel, v případě našeho vozu dělených v poměru 60:40 (v některých specifikacích XCeed umí také 40:20:40), pak 1378 litrů. Využitelnost však není ideální, omezuje ji mělkost, vysoká nákladová hrana a poměrně úzký přístup. Potěší ale háčky na tašky, úchyt po levé straně nebo 12V zásuvka. Pod podlahou se ukrývala ještě dojezdová rezerva.

Motor, jízdní vlastnosti


Jede hezky...

Pro modernizovanou Kiu XCeed je k dispozici pět motorizací - zážehový litrový tříválec 1.0 T-GDI, benzinové čtyřválce 1.5 T-GDI a 1.6 T-GDI, vznětový čtyřválec 1.6 CRDi MHEV a plug-in hybrid 1.6 GDI PHEV s atmosféricky plněnou jedna-šestkou a elektromotorem.

Testované auto poháněl prostřední ze zážehových motorů, tedy turbodmychadlem přeplňovaná patnáctistovka, poskytující maximální výkon 118 kW při 5500 otáčkách za minutu a nejvyšší točivý moment 253 Nm mezi 1500 až 3500 min-1. Roztáčí přední kola, čtyřkolku Kia pro XCeed nenabízí. Crossover s touto jednotkou akceleruje z klidu na stovku za rovných 9 sekund a rozjede se až na 208 km/h.

Kia XCeed 1.5 T-GDI Exclusive Kia XCeed 1.5 T-GDI Exclusive

Motor 1.5 T-GDI funguje vcelku sympaticky, je kultivovaný, dobře odhlučněný a projevuje se pružně. Krásně se sbírá z nízkých otáček a ve zbytku otáčkového spektra pak hezky táhne. XCeed díky němu působí příjemně svižně a nemá problémy s prudkými stoupáními, levým pruhem německé dálnice nebo plným obsazením kabiny. A také pohotově zvládá předjížděcí manévry. O vyloženě výbušnou jednotku samozřejmě nejde, ale pro běžný provoz je živá více než dostatečně.

Jedna-pětce sluší také spojení s šestistupňovou manuální převodovkou, řazení je přesné, plynulé a doprovází ho lehký, příjemně mechanický odpor. Nic nemám ani proti chodu spojkového pedálu.

Slušná je spotřeba. Po Praze se XCeed pohyboval s průměrem 7,7 l/100 km, po dálnici za 6,3 l/100 km a mimo města a dálnice Kia jezdila za 5,8 l/100 km. Můj dlouhodobý průměr činil velice zajímavých šest litrů na sto.

Fajn kompromis

Ještě lepší dojem ale zanechal podvozek. XCeed jako jediný z modelové rodiny Ceed standardně používá hydraulické dorazy tlumičů na přední nápravě, navíc má o něco měkčí pružiny – přední o sedm procent, zadní o čtyři procenta. Vůz také dostal dynamický tlumič pro zadní příčnou vzpěru.

A když se navíc podíváte na snímky testovaného vozu, všimnete si možná až nezvykle malých kol, minimálně na moderní kompaktní crossover. Jenže kombinace pouze 16palcových kol a pneumatik o rozměru 205/60 má příznivý vliv na poskytované pohodlí.

Výsledkem toho všeho je velice příjemně komfortní automobil, který skvěle „pohltí“ drtivou většinu nerovností, aniž by obtěžoval posádku vibracemi, poskakováním nebo boucháním. Podvozek je hezky poddajný, zmíněné hydraulické dorazy navíc pomáhají předním kolům, aby „nezakopávala“ o hrany výmolů.

Současně však XCeed nepůsobí vyměkle, ani řidiče přehnaně neizoluje od dění pod koly. Do zatáček se stáčí poměrně ochotně, působí stabilně, většinou neutrálně, a i přes větší světlou výšku se v obloucích příliš nenaklání a slušně drží stopu. Jezdí spíš jako kompaktní hatchback než jako SUV. Balanc mezi komfortem a ovladatelností se prostě výrobci povedl naladit vážně výborně. Řízení je poměrně strmé a rychlé, a přestože není vzorem komunikativnosti, je přesné.

Závěr


Závěr

Omlazení XCeedu přineslo jen decentní změny, což je možná dobře. Kia XCeed zůstává uživatelsky nesmírně přívětivým vozem se sympatickou ergonomií ovládání a zajímavou nabídkou praktičnosti.

A stále příjemně jezdí. Testované provedení s motorem 1.5 T-GDI a manuální převodovkou je vozem vhodným do města i na delší trasy, potěší celkovou kultivovaností, rozumně vyváženým jízdním projevem a dostatečnou dynamikou.

V provedení Exclusive, které nabízí velice slušnou výbavu, XCeed se zkoušenou motorizací stojí 579.980 Kč. To mi na dnešní dobu přijde jako hodně dobrá nabídka. A může být ještě lépe - standardní Ceed ve specifikaci 1.5 T-GDI Exclusive vyjde na 504.980 Kč. A v levnější a hůře vybavené verzi Spin (pro XCeed k dispozici není) se stejným motorem na 474.980 Kč.

Nejlevnější verze modelu 494.980 Kč (Kia XCeed 1.0 T-GDI Comfort)
Základ s testovaným motorem 579.980 Kč (Kia XCeed 1.5 T-GDI Exclusive)
Testovaný vůz bez příplatků 579.980 Kč (Kia XCeed 1.5 T-GDI Exclusive)
Testovaný vůz s výbavou 604.980 Kč (Kia XCeed 1.5 T-GDI Exclusive)

Plusy

  • Jízdní vlastnosti
  • Výborná ergonomie ovládání
  • Prostorný interiér
  • Poměrně živý motor
  • Slušná spotřeba
  • Kultivovanost
  • Velmi příznivá cena

Minusy

  • Horší využitelnost zavazadelníku
Zobrazit celý článek
Stanislav Švarc
Diskuze (18)

Doporučujeme

Kia XCeed 1.5 T-GDI Exclusive
Cena základní sestavy 579 980 Kč
Výbava základní sestavy 16" hliníkové disky kol, Full LED světlomety s automatickým přepínáním dálkových, zadní světla LED, zatmavená boční skla druhé řady a zadních dveří, dojezdová rezerva, dvouzónová automatická klimatizace, 10,25" integrovaná GPS navigace, zadní parkovací kamera, DAB, Kia Connect, Android Auto, Apple CarPlay, bezdrátové nabíjení telefonu, palubní počítač s 4,2" displejem, elektrochromatické zpětné zrcátko, dešťový senzor, čalounění sedadel látka/umělá kůže, výškově a podélně stavitelný volant, výškově nastavitelná přední sedadla, volant potažený kůží, sklopné opěradlo zadního sedadla v poměru 60:40, aktivní systém pro jízdu v pruzích, asistent následování v jízdním pruhu, systém autonomního nouzového brzdění s detekcí automobilů, chodců a cyklistů, tempomat s omezovačem rychlosti, zadní parkovací senzory a další. Kč
Cena testované sestavy 604 980 Kč
Výbava testované sestavy Lak Šedá Yuka Steel Grey (15.000 Kč), Paket Winter (vyhřívaná přední sedadla, vyhřívaný volant; 10.000 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1482
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 118 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 253 / 1500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 208
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 6
Emise CO2: 136
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 426 / 1378
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1416 / 424
Rozměr pneu: 205/60 R16
Kia XCeed 1.5 T-GDI Exclusive
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4395
b) šířka (mm): 1826
c) výška (mm): 1483
d) rozvor (mm): 2650
e) rozchod vpředu (mm): 1585
f) rozchod vzadu (mm): 1583
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1475
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
8. 12. 2022 07:53
Re: X Ceed
Jel jsem jednou usporne... cca 40km celkem rovina a v pohode 4,5 spotreba... slo by i min. Jet pod pet rovinu neni vubec problem...
Do prace 9km pres kopec, kde mam s optimou spotrebu 12, ceed jede za 6,5
7. 12. 2022 14:57
Re: X Ceed
Nie, to by som nezvladol.
Jednak nechcem podtacat motor a ani by ma to nebavilo. Ukazovatel radenia uspesne ignorujem a S/S mam odpojeny.

A PC odrbava kludne aj o 0.5l.
Ma to nabehanych zatial len nieco cez 8tis km a total priemer je 6.7l podla prepoctu.
Cakam ze to este klesne casom.
7. 12. 2022 14:45
Re: X Ceed
a skúšal si niekedy úplne economy run? Mňa vždy lákajú práve tie extrémy... ze co to dokáže?
7. 12. 2022 08:47
Re: X Ceed
Pri silnom slnku na tych ovladacoch nie je vidiet ani prd. Vlastna skusenost.
Inac motor je vazne fajn, mam ho v kombiku. Ak sa flakam po okreskach, tak 5.5 na sto nie je problem. Ale ak treba tak aj pri 130 vie zatiahnut.

Tiez by sa patrilo spomenut, ze Kia ma vo zvyku hlasno a zbytocne zvukovo upozornovat na kadeco (hned po starte, otvorene dvere, kluc mimo vozidla atd atd)
Avatar - sorpersa
6. 12. 2022 15:11
Re: Souhlas.
Aký zodvihnutý hatch, veď to auto je nižšie ako klasický ceed...