Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Ceed SW 1.6 CRDi MHEV 7DCT – Pohodové rodinné kombi

Ondřej Mára
Diskuze (99)

Kompaktní rodinný kombík s naftovým motorem, automatickou převodovkou a bohatou výbavou je pořád skvělou volbou.

Design, interiér


Kia Ceed není v našich testech žádným nováčkem. Ostatně je to jen pár týdnů, co kolega Filip Melich vyzkoušel zářivě žlutý hatchback, který automobilka naspecifikovala velmi rozumně. Druhou nejnižší výbavu Spin totiž doplnila o druhý nejslabší motor, tedy tříválec o výkonu 88 kW v kombinaci s manuální převodovkou. A výsledkem byl hrdina všedního dne. Tentokrát nám ale v garáži přistála trochu praktičtější a honosnější specifikace ceedu.

Namísto hatchbacku se jedná o kombík, který automobilka označuje jako Sportswagon – zkráceně SW. S výbavou jsme si pak polepšili na stupeň Top, který je dva stupínky pod vrcholem nabídky. Motorizace 1.6 CRDi, v kombinaci s mild-hybridní asistencí a sedmistupňovým dvouspojkovým automatem, je pak už jen kousek pod vrcholem, který tvoří plug-in hybrid. S cenovkou startující od 700.000 korun už se sice nebavíme o hrdinovi všedních dnů, rozhodně se ale jedná o skvělý rodinný kombík.

Praktický sympaťák

Po stránce designu nemá moc smysl se dlouze rozepisovat. Automobilka Kia představila modernizovaný Ceed v létě loňského roku a omlazený kombík jsme si poprvé vyzkoušeli pár měsíců poté. Změny přitom byly spíše decentní a kromě velmi drobné modernizace tvarů přinesly především nová loga a vylepšení či rozšíření technologické výbavy.

Testovaný vůz se již ve standardu může pochlubit Full LED hlavními světlomety, tónovanými skly nebo 17palcovými litými koly obutými do pneumatik s rozměrem 225/45. Za zelenou barvu Experience Green, která vozu překvapivě sluší, se připlácelo 15.000 Kč. Celkově vůz vypadá docela moderně a podle mého vkusu stárne pozvolna a s noblesou.

Video se připravuje ...

Pohled do interiéru je pak pohlazením pro duši pro každého staromilce. Standardně by měl mít vůz ve výbavě TOP jednoduché analogové budíky, díky příplatkovému paketu Premium (+55.000 Kč) jsme však dostali 12,3“ digitální přístrojový štít, který potěší příjemnou grafikou, přehledností i svižným pohybem v menu. Paket Navi, jehož součástí je i 10,25“ obrazovka infotainmentu s navigací, zadní kamerou, podporou konektivity Android Auto/Apple CarPlay a bezdrátovou nabíječkou, je ovšem součástí standardní výbavy Top. Osobně mě tak mrzí snad jen absence head-up displeje, který není ani v příplatkové výbavě.

Rovnou ještě dodejme, že paket Premium přinesl i elektrické tlačítko parkovací brzdy, bezklíčové nastupování a startování, čalounění v kombinaci látky a kůže, lesklý dekor palubní desky, hliníkové pedály, elektricky nastavitelné sedadlo spolujezdce, zadní opěradla dělená v poměru 40:20:40 nebo elektricky otvíratelné víko zavazadlového prostoru. Zážitek z pobytu na palubě se tak díky zvolenému paketu skutečně posouvá blíže k vyššímu segmentu, i bez něj ale Kia Ceed umí potěšit.

Kia Ceed SW 1.6 CRDi MHEV 7DCT Kia Ceed SW 1.6 CRDi MHEV 7DCT

Za zmínku stojí jak ponechání klasického panelu ventilace, tak logické rozmístění jednoduchých tlačítek. Ať už kolem voliče automatické převodovky, jenž naštěstí zůstal klasickou pákou, tak na palubní desce či volantu, který příjemně padne do rukou. Ovládání vozu a všech jeho důležitých funkcí, včetně stop-startu a systému hlídání v pruzích (který se zapíná s každým startem), tak můžete vypnout během chvíle a mít tak vůz plně ve svých rukou.

Osobně se mi líbil i komfort sedadel a speciálně za pochvalu stojí pozice za volantem, která se dá snadno uzpůsobit skutečně pestré škále postav. O prostor ve voze není nouze vpředu ani vzadu – ostatně sám za sebe jsem si při svých 183 centimetrech sedl s rezervou.

Zavazadelník ceedu SW by měl standardně nabízet objem 625 litrů, protože je však vznětový motor doplněn o mild-hybridní technologii, smrskl se na 512 litrů. Po sklopení opěradel, dělených díky paketu Premium v poměru 40:20:40 (jinak pouze 60:40), vzniká objem až 1581 litrů. Zavazadelník přitom potěší jednoduchými tvary, kapsami na bocích i úložnými přihrádkami pod dvojitou podlahou. Namísto rezervy si však majitelé dieselu musí vystačit jen s dojezdovou sadou.

Kabina tak jen potvrzuje statut skutečně příjemného rodinného kombíku, který nabízí dostatek prostoru, zdařilou ergonomii a příjemný pobyt i na dlouhých cestách. Zejména na nich pak řidiči ocení i testovanou motorizaci.

Motor, jízdní vlastnosti


Pohodový dálkař

Pod kapotou vozu se ukrýval vcelku dobře známý vznětový čtyřválec o objemu 1598 ccm a s mild-hybridní asistencí, který automobilka nabízí i v jiných modelech. Řidiči dává k dispozici nejvyšší výkon 100 kW od 4000 min-1 a maximální točivý moment 320 Nm v rozmezí 2000 až 2250 min-1, putující na přední kola přes sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku. Za zmínku stojí, že motor je dostupný také s  inteligentní manuální převodovkou. V takovém případě je točivý moment pouze 280 Nm, dostupný je ovšem v širším rozmezí 1500 až 3000 min-1.

Po nastartování má motor poněkud hrubší chod, po zahřátí se však jeho projev citelně zpříjemní. Akcelerace z 0 na 100 km/h  v čase 10,1 sekundy nemusí v dnešní době působit zrovna oslnivě, nicméně pocitově se vozu v běžném provozu vlastně jen těžko něco vyčítá. Tedy zejména po přepnutí z Eco jízdního režimu, ve kterém vůz automaticky startuje.

Při jeho ponechání působil vůz na můj vkus možná až zbytečně letargicky, jakmile se však nastavení změní na Comfort, začne vůz šlapat přesně tak, jak bych si představoval. Motor svižně reaguje na pohyb akcelerátoru, převodovka ho nepodtáčí, svižně mění rychlosti a celkově je jízda velmi příjemná. V režimu Sport se pak reakce agregátu přiostří, převodovka posílá motor častěji do vyšších otáček a jízda umí být i docela dynamická. Samozřejmě nelze očekávat žádné přílivy velkých emocí, stále se jedná o praktický rodinný kombík, po řidičské stránce mě ale ani v nejmenším neurážel. Ba naopak.

Kia Ceed SW 1.6 CRDi MHEV 7DCT Kia Ceed SW 1.6 CRDi MHEV 7DCT

Mild-hybrid přispívá k velmi citlivé a rychlé funkci systému stop-start, který jsem tak ve městě vlastně ani neměl potřebu vypínat, zatímco mimo město vůz dokáže plachtit a šetřit tak palivo. Opětovné zapojení motoru do hry je přitom vždy otázkou chvilky. Vlastně tak ani není divu, že se spotřeba pohybovala ve velmi příjemném rozmezí, které nebylo příliš vzdálené ani automobilkou avizovanému kombinovanému průměru 4,6 až 5 l/100 km.

Když jsem vůz po společném týdnu vracel, svítila na palubním počítači hodnota 5,6 l/100 km. Pokud jsem se v týdnu opravdu snažil, povedlo se mi několikrát stáhnout průměr dokonce i pod pět litrů. Do šesti se pak lze pohybovat i s lehce dynamičtějším svezením. Jakmile však budete motoru více šlapat na krk a častěji zavítáte do města, může se spotřeba pohybovat i nad sedmi litry. Za mě však stále pořád hezký výsledek. V kombinaci s padesátilitrovou nádrží navíc nebudete u čerpací stanice zbytečně často.

Už jsem zmínil pohodu?

Nerad se opakuji, ale kdykoliv si vzpomenu na týden s Ceedem SW 1.6 CRDi, automaticky se mi vybaví slovo pohoda. Dokonale totiž vystihuje jak pobyt na palbě, tak projev motoru či podvozku.

Ceed SW je s výjimkou motorizace 1.0 T-GDI 74 kW vždy vybaven vzpěrami McPherson vpředu a víceprvkovým zavěšením vzadu (nejslabší motor má vzadu vlečná ramena spojená torzní příčkou), přičemž výsledný projev je i na největších kolech s průměrem 17 palců příjemný. Na kvalitních cestách působí vůz jistě a nabízí tak dostatek důvěry i ke svižnější jízdě. Naopak na rozbitých cestách zvládá podvozek většinu nerovnosti tlumit, zatímco větší nerovnosti proměňuje ve snesitelný dusot. Ani na nejhorších cestách jsem se pak nesetkal s nepříjemnými ránami nebo odskakováním. Ceed SW je zkrátka příjemný a nezáludným společníkem, který zpříjemňuje cestu i solidním odhlučněním kabiny.

Na delších cestách se pak může hodit příplatkový paket Tech (+45.000 Kč), nabízející řadu technologických asistentů, včetně asistenta pro jízdu po dálnici HDA – dostupného právě pro vozy s dvouspojkovým automatem. Při jízdě po dálnici tak vůz řidiči usnadní práci s hlídáním pruhů a dodržováním rychlosti i odstupu. Systém Kia přitom funguje opravdu solidně, vůz se zbytečně neodráží mezi pruhy a jeho zrychlování i zpomalování probíhá plynule. Mezi další praktické vychytávky paketu patří i funkce jako varování pro bezpečné vystupování nebo upozornění s aktivním zásahem proti přijíždějícím vozidlům v příčném směru při couvání.

Kia Ceed SW 1.6 CRDi MHEV 7DCT Kia Ceed SW 1.6 CRDi MHEV 7DCT

I v základu ale vůz nabízí poměrně solidní technologickou výbavu, jejíž součástí je i systém hlídání jízdy v pruzích. Ten přitom zmiňuji u vozů značky Kia poměrně často, neboť mě moc nebaví jeho tendence posouvat mě na zapadlých a úzkých okreskách bez značení příliš na střed vozovky. Jeho vypnutí, společně s přepnutím jízdního režimu, se tak stalo rituálem po každém nastartování. K obojímu však ceed nabízí vlastní tlačítko, což celý proces urychluje a usnadňuje.

Závěr


Závěr

Kia Ceed SW už je sice na trhu pěkných pár let, přesto si myslím, že má pořád co nabídnout. Design vozu působí stále moderně, lehce zpátečnický interiér nabízí skvělou ergonomii i dostatek prostoru, vznětová šestnáctistovka je univerzálním společníkem a podvozek se neztratí na dálnici ani na rozbité okresce. Jakmile jsem si zvykl po každém startu změnit jízdní režim a vypnout hlídání jízdy v pruzích, neměl jsem vlastně ceedu příliš co vyčítat.

Z ceníku pak vyčteme, že základní Ceed SW s motorizací 1.0 T-GDI 74 kW, manuální převodovkou a nejnižší výbavou Comfort lze nyní díky akční ceně pořídit již od 429.980 Kč. Vznětový motor 1.6 CRDi začíná s manuální převodovkou a výbavou Exclusive od ceny 634.980 Kč. Zájemce přitom jistě zamrzí, že na vznětové motory se nevztahuje aktuální sleva 30.000 Kč, dostupná pro všechny ostatní motorizace.

V testované výbavě TOP už jsme na ceně 719.980 Kč, k tomu přidejte dvojici paketů Premium a Tech, lak a rázem je z toho konečná cenovka 829.980 Kč. To sice není málo, samotný vůz ale nabízí poměrně dost – a to po stránce jízdních zážitků, praktičnosti i hospodárnosti. Pokud tedy hledáte kompaktní rodinný kombík, rozhodně bych se nebál dát Ceedu SW šanci.

Nejlevnější verze modelu 429.980 Kč (1.0 T-GDI 74 kW, Comfort)
Základ s testovaným motorem 684.980 Kč (1.6 CRDi MHEV 7DCT 100 kW, Exclusive)
Testovaný vůz bez příplatků 719.980 Kč (1.6 CRDi MHEV 7DCT 100 kW, TOP)
Testovaný vůz s výbavou 829.980 Kč (1.6 CRDi MHEV 7DCT 100 kW, TOP+ Pakety Premium a Tech)

Plusy

  • Vnitřní ergonomie
  • Dostatek prostoru
  • Skvělá spotřeba
  • Souhra motoru a převodovky
  • Komfortní podvozek

Minusy

  • Na vznětový motor není sleva
  • Místy dotěrné asistenty
  • Místo rezervy jen dojezdová sada  

Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (99)

Doporučujeme

Kia Ceed SW 1.6 CRDi MHEV 7DCT
Cena základní sestavy 719 980 Kč
Výbava základní sestavy Full LED světlomety, Tónovaná skla, 17“ litá kola, dojezdová sada, Centrální dálkové zamykání, dvouzónová automatická klimatizace, analogové budíky, 10,25“ integrovaná GPS navigace, Elektrochromatické zpětné zrcátko, dešťový senzor, látkové čalounění, vyhřívaná přední sedadla a volant, středová loketní opěrka se schránkou, sklopná zadní opěradla 60:40, aktivní systém pro jízdu v pruzích, tempomat s omezovačem rychlosti, zadní parkovací senzory, Paket Winter, Paket Navi, atd. Kč
Cena testované sestavy 829 980 Kč
Výbava testované sestavy Lak (+15.000 Kč), Paket Premium (+55.000 Kč), Paket Tech (+40.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 100 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 2000 - 2250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 4.6
Emise CO2: 121
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 512 / 1581
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1603 / 337
Rozměr pneu: 225/45 R17
Kia Ceed SW 1.6 CRDi MHEV 7DCT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4600
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1465
d) rozvor (mm): 2650
e) rozchod vpředu (mm): 1559
f) rozchod vzadu (mm): 1567
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
20. 11. 2022 10:22
Re: Dobré auto, v testu ale v úplně špatné konfiguraci
Arese nebe bývalo modřejší holky hezčí viď? :-)
19. 11. 2022 21:38
Re: korean industrial accident
Však si je taky nikdo soudný nekoupí! :-) :-)
19. 11. 2022 21:37
Re: Dobré auto, v testu ale v úplně špatné konfiguraci
No, až ti po letech ten digitální nesmysl odejde, tak pochopíš. Samozřejmě to samé platí o elektrické parkovací brzdě s drahým elektromotorem pod autem atd. O vysloveně otravných až nebezpečných jízdních asistentech (zejména udržování v jízdním pruhu, zasahující do řízení) ani nemluvě. :-O :-( :no:
19. 11. 2022 21:34
Re: Hezkej
Mě se docela líbí i v červené.
Avatar - Jaros71
17. 11. 2022 00:42
Re: korean industrial accident
Bohužel je nyní drahý všechno..ale elektromobily jsou úplně mimo realitu :no: