Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kia v Ženevě 2010

Hlavním trumfem stánku automobilky Kia byla „slovenská“ novinka, nová generace SUV Sportage. Zbytek vystavených exponátů míří do budoucnosti – představily se elektrické koncepty, jakož i nové ekologické verze stávajících modelů

Hlavním trumfem stánku automobilky Kia byla „slovenská“ novinka, nová generace SUV Sportage. Zbytek vystavených exponátů míří do budoucnosti – představily se elektrické koncepty, jakož i nové ekologické verze stávajících modelů. A právě levné vozy s nízkou spotřebou jistě v nejbližších letech budou v Evropě obsazovat velkou část trhu.

Sportage

Nejatraktivnější vlastností předchozí Kia Sportage byla její nízká cena, design nebyl rozhodně důvodem, proč se zákazníci rozhodovali právě pro tento vůz. Novinka naopak, mimo značně modernější techniky, přináší střízlivý, ale vcelku atraktivní exteriér, který rozhodně umí zaujmout.

Sportage sleduje rozdělení úloh v rámci koncernu Hyundai-Kia. Design navržený pod vedením Petera Schreyera je proto usedlejší. Nedosahuje expresivity sesterského Hyundai ix35, ale možná o to lépe zapadá do evropských měřítek. Oproti předchozí generaci byla znatelně zlepšena aerodynamika (koeficient aerodynamického odporu klesl z 0,4 na 0,37) a nová Sportage je také znatelně (o 91 kg) lehčí. Rozměry nové Sportage jsou (d x š x v) 4440 x 1855 x 1635 milimetrů, rozvor náprav činí 2640 mm a světlá výška solidních 172 mm.

Interiér svým designem i použitými materiály rezignuje na jakékoliv prémiové ambice, obojí ale u novinky představuje skok spíše dvou generací a ne jen jedné. Tvary uvnitř vozu jsou jednoduché, ale příjemné na pohled. Horizontálně členěná hladká palubní deska s minimem dekoru a červeným podsvícením vypadá evropštěji (a v tomto smyslu tedy lépe) než interiér sesterského Hyundaie. Jako prvek příplatkové výbavy si zákazník bude moci pořídit například zadní parkovací kameru, jejíž obraz se bude promítat na LCD monitoru v části vnitřního zpětného zrcátka. Sportage bude nabízena ve dvou výbavových stupních, označovaných LX a vyšší EX, manuální klimatizace je standardem u všech verzí. To samé platí i o asistentech rozjezdu (HAC) i sjezdu (DBC) z kopce jakož i o stabilizačním systému TCS.

Kia Sportage - Zážehové motory
Motor 1,6 GDi 2,0i 2,0i
Převodovka 5M 5M 5M (6A) 4x4
Zdvihový objem [cm3] 1591 1998 1998
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1] 103/6200 118,4/6200 118,4/6200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] 166/4500 194/4500 194/4500
Max. rychlost [km/h] - 184 (182) 182 (180)
Zrychlení 0-100 km/h [s] - 10,4 (10,6) 10,7 (11,2)
Komb. spotřeba [l/100 km] - 7,5 (-) 7,6 (-)

Zavazadlový prostor, který pojme 564 litrů (po sklopení sedadel 1353 l), je dlouhý 78 cm, v nejužším místě široký 101 cm a pod roletkou vysoký 40 cm. Spodní hrana leží ve výšce 77 cm.

Zpočátku mají být k dispozici jen dvoulitrové čtyřválce, ke konci roku se přidají motory 1,6 GDI a 1,7 CRDi. Pohon všech kol je vyhrazen dvoulitrům, oba je přitom možné kombinovat i s novou šestistupňovou automatickou převodovkou s hydrodynamickým měničem a kompaktními rozměry. Ta nabídne kromě normálního i režim „Sport“. Všechny modely mají vpředu nápravu se vzpěrami McPherson a spodními příčnými rameny, vzadu je nová víceprvková náprava. Až do rychlosti 40 km/h mohou být obě nápravy pevně spojeny uzamykatelným mezinápravovým diferenciálem. Kia dále v novém Sportage představuje nově naladěný elektrický posilovač řízení, jehož cílem je snížit spotřebu a zvýšit cit v řízení. Vůz byl navržen tak, aby v nárazových testech Euro NCAP obdržel plný počet hvězd.

Kia Sportage má svůj domov ve slovenské Žilině.

Kia Sportage - Vznětové motory
Motor 1,7 CRDi 2,0 CRDi 2,0 CRDi
Převodovka 6M 6M (6A) 6M (6A) 4x4
Zdvihový objem [cm3] 1685 1995 1995
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1] 84,5/4000 100/4000 100/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] 255/1800-2500 304/2000 304/2000
Max. rychlost [km/h] - 182 (182) 181 (180)
Zrychlení 0-100 km/h [s] - 10,8 (11,9) 11,3 (12,1)
Komb. spotřeba [l/100 km] - 5,5 (-) 5,7 (-)

Cee’d EcoDynamics

Mít alespoň jeden naftový model nižší střední třídy se spotřebou pod 4 l/100 km se dnes již stává pro automobilky nutností. Kia Cee’d se brzy přidá do klubu vozů emitujících méně než 100 g CO2 na 1 km.

Vozy, jejichž emise CO2 se dostanou pod 100 g/km, mají na několika důležitých trzích Evropy výhody v podobě nižších poplatků při přihlášení do provozu, nebo při placení daně z provozu automobilu. Nezanedbatelné je zejména pro flotilové zákazníky (ale nejen pro ně) taky hledisko ekologické image vlastníka takového vozidla.

Kia Motors uvedla na trh už před několika měsíci značku EcoDynamics, kterou zvlášť úsporné modely označuje. Na autosalonu v Ženevě se vylepšení dočkal úsporný vznětový čtyřválec 1,6 CDRi (66 kW, 235 Nm), který v kombinaci se systémem Idle Stop and Go (samočinné vypínání a startování motoru) a s využitím dalších úprav zvládá absolvovat kombinovaný cyklus s emisemi 98 g oxidu uhličitého na 1 km jízdy, což odpovídá spotřebě přibližně 3,7 l/100km. To je oproti klasickému modelu o 11% lepší výsledek.

Úpravy proti standardní verzi spočívají dále v novém softwaru řídicí jednotky motoru, inteligentním čerpadle chladicího systému, nebo v alternátoru s intenzivnějším dobíjením při brzdění a menší zátěží motoru při běžné jízdě. Motor i převodovka jsou naplněny mazacími oleji s nižší viskozitou.

Řidičovi asistuje ukazatel vhodného okamžiku řazení, převodovka dostala delší převody snižující otáčky motoru ve vyšších cestovních rychlostech, podvozek byl kvůli lepší aerodynamice snížen o 15 mm, podlaha je z větší části zakrytovaná, před koly jsou aerodynamické deflektory usměrňující proudění vzduchu a na zádi pak střešní spojler. Úsporný Cee’d obouvá pneumatiky Michelin 205/55 R16 s nízkým valivým odporem a vyšším provozním tlakem 2,6 bar.

Termín zahájení výroby tohoto modelu zatím nebyl zveřejněn.

Venga EV

Kia Venga EV je koncepční studií elektromobilu, která má v tuto chvíli zejména ukázat vývojové možnosti automobilky a potenciál, jaký Venga v rámci portfolia Kia Motors má.

Na místě spalovacího motoru je nyní elektromotor, který podává výkon 80 kW, resp. 280 Nm točivého momentu. Venga EV je schopna akcelerovat z 0 na 100 km/h za 11,8 s a tato předokolka zvládá maximální rychlost 140 km/h.

Akumulátorová LiPoly sada s kapacitou 24 kWh umožňuje normovaný dojezd 180 km na jedno nabití. Při běžném nabíjení lze dosáhnout 80 % kapacity už za 20 minut, 100 % kapacity je dosaženo po osmi hodinách nabíjení. Akumulátory jsou pod podlahou zavazadelníku.

Ray

Ray (anglicky paprsek) není jen obyčejným plug-in hybridem, jehož akumulátory se dají dobíjet přímo z běžné elektrické zásuvky. Čtyřdveřový futuristický kompaktní sedan je rovněž vybaven dalšími vymoženostmi, jakými jsou například solární panely ve skleněné střeše. Energie z nich získaná slouží k napájení palubních systémů, klimatizace a vnitřního osvětlení.

Vůz je poháněn zážehovým celohliníkovým motorem Gamma objemu 1,4 litru s přímým vstřikováním paliva a výkonem 114 kW (155 k). Motor je spojen s bezstupňovou převodovkou CVT a elektromotorem se 78 kW. Zatímco benzinová jednotka pohání vždy pouze přední nápravu, elektrický agregát je schopen rozdělovat točivý moment na obě. Energii mu dodávají lithium-polymerové baterie

Řízení je typu drive-by-wire, tedy bez přímé mechanické vazby volantu a přední nápravy. Důležité funkce vozu se ovládají přes dotykový displej. Podvozek s rozvorem náprav 2700 mm pochází z modelu Forte. Konstrukce celého vozu byla navržena s ohledem na co nejmenší hmotnost, díky které lze uspořit značné množství energie.

Tým designérů vedl samotný šéf návrhářského oddělení Kie Peter Schreyer. Vozu zvenčí dominují hlavně sebevražedné dveře, otevírající se proti sobě. Zajímavě tvarovaná je i záď, která postrádá klasické tvary jako u sedanu, ale pozvolně splývá a je zakončena odtrhovou hranou. Koncová světla mají tvar obráceného písmene U. Při stavbě karoserie se součinitelem odporu vzduchu 0,25 se uplatnilo i již v úvodu zmíněné sklo, které najdeme například také na tmavé přední kapotě. Místo zpětných zrcátek má vůz kamery citlivé na pohyb, ty nahradily také tradiční zámky ve dveřích. Celková malá výška konceptu napomáhá dosáhnout výborných aerodynamických výsledků.

Interiér pojme čtveřici pasažérů na samostatných sedadlech z lehkých kompozitů. Na středové konzole se nachází dotykový panel systému UVO, vyvinutého ve spolupráci s Microsoftem. Ten slouží k bezdrátovému ovládání mobilního telefonu a správě hudebních souborů, které přehraje audio GreenEdge značky Infinity Audio. Tamtéž nalezneme také indikátor řazení.

Ray má základní vnější rozměry 4400 x 1850 x 1360 mm. Jezdí na dvacetipalcových kolech s pneumatikami 195/50 R20 se sníženým valivým odporem. Je schopen absolvovat zhruba 80 km čistě na elektřinu, spotřeba paliva v tomto módu odpovídá po přepočtu hodnotě 1,16 l/100 km! Pokud jede vůz v hybridním režimu, přesahuje jen lehce 3 l/100 km. Kia Ray dosahuje maximální rychlosti 175 km/h a její celkový akční rádius může dosáhnout až 1.150 km.

Automobil je na hony vzdálen sériové výrobě, není ale vyloučeno, že se některé prvky, ať už tvarové, či technické v masové produkci objeví.

Forte Hybrid LPI

V Evropě se nám poprvé představil hybridní korejský vůz Kia Forte LPi hybrid, jehož vývoj trval 25 měsíců. Výsledkem je jeden z nejúspornějších sedanů nižší střední třídy, který se na domácím korejském trhu má prodávat v počtech kolem 5 tisíc kusů ročně. Podle dostupných informací se zatím o exportu mimo Koreu neuvažuje. Chystají se ovšem další hybridy Kia s kombinací pohonu na plyn a elektřinu.

Pohonné ústrojí sdílí hybridní Forte s nedávno uvedeným Hyundai Elantra LPi hybrid. Spalovací motor o výkonu 84 kW má objem 1,6 litru a dodává nejvýše 148 Nm. Elektromotor má výkon 15 kW a přidává dalších 105 Nm. Další součásti hybridu jsou bezestupňová převodovka CVT a 180Voltová lithiová baterie s kapacitou 5,3 Ah.

Spalovací motor je vybaven funkcí automatického vypínání ISG a samozřejmě rekuperací brzdné energie. Úpravami aerodynamiky se docílilo zlepšení součinitele aerodynamického odporu z 0,29 na 0,26. Výsledkem všech úsporných opatření jsou emise CO2 na úrovni 99 g/km. Převedeno do běžných čísel to představuje spotřebu plynu 5,6 l/100 km nebo méně než 4,5 l/100 km při spalování benzinu.

Aleš Jungmann