6 zajímavých faktů o klimatizacích v autech

 

Co možná nevíte o klimatizacích a mohlo by vás zajímat?

Které auto mělo klimatizaci jako první?

Od nápadu k realizaci to chvíli trvalo. Chrysler se touto myšlenkou zabýval už ve 30tých letech, prvenství ale patří Packardu – v roce 1939 nabídnul první klimatizaci, pro malý zájem ji ale zase rychle stáhl z nabídky. Proto je s úspěchem stejně spojeno jméno Chrysler, konkrétně model Imperial stál v roce 1953 na počátku masového rozšíření klimatizace.

Zatímco dnešní systémy nijak nezasahují do prostoru pro cestující a zavazadla, ty první s sebou vozily obří výparník v zadní části karoserie. Přesto byla popularita v USA velká a další výrobci se rychle přidávali. V roce 1960 už mělo 20 % aut na amerických silnicích klimatizaci, o deset let později to byla víc než polovina.

Prvním českým, resp. československým autem vybaveným klimatizací byla státnická limuzína Škoda VOS. Následovala speciálně upravená Tatra 603 z roku 1962, kterou ČSSR věnovala Fidelu Castrovi. V 80tých letech se klimatizace ve větší míře montovaly do Tater 613, masového rozšíření se pak dočkaly se Škodou Felicia v roce 1994.

Mimohcodem, hned první auto testované na Auto.cz – Rover 400 2,0 16V – bylo vybavené klimatizací.

Jaký je rozdíl mezi automobilovou klimatizací u nás a v USA?

Většina aut má ve verzi pro evropský a pro americký trh jinak řešenou klimatizaci. Motoristé na druhé straně Atlantiku totiž mají jiné nároky na způsob chlazení – vyžadují přímý proud chladného vzduchu, zatímco Evropané mají rádi nenápadné udržování zvolené teploty.

Některé automobilky nabízí ve svých autech obě možnosti současně. Například Mercedesy vybavené příplatkovou klimatizací Thermotronic mají režimy přísunu vzduchu Diffuse, Medium a Focus. Řidič v novém Audi A3 ovládá stejnou funkci mechanicky pomocí otočného knoflíku na každém z výdechů v palubní desce.

Má klimatizace vliv na spotřebu paliva?

Kompresor klimatizace je spotřebič jako každý jiný, a proto při své práci zatěžuje motor. Zvýšení spotřeby ale závisí na mnoha faktorech. Na plný výkon může krátkodobě představovat až 4 l/100 km, při delší jízdě mimo město jsou ale běžné hodnoty v řádu desetin litru.

Spotřeba se liší nejen podle jízdních režimů, ale i mezi různými typy klimatizace. Jednoduché manuální neumí regulovat svůj výkon a kompresor běží vždy naplno. Naopak u automatické klimatizace se připojuje jen podle aktuálních požadavků na udržení teploty.

Navíc klimatizace je sice žrout, ale současně i spořič paliva. Ve vyšších rychlostech je totiž se spuštěnou klimatizací spotřeba paliva nižší než při jízdě se staženými okny.

Proč klimatizace zapáchá?

Můžou za to bakterie, plísně apod. Klimatizace odebírá vlhkost z kabiny a ta se pak sráží ve výparníku, kde vznikají ideální podmínky pro život mikroorganismů. Zápach je tedy určitě špatným signálem (a v extrémních případech může doprovázet i zdravotní problémy), jak se s ním dá ale bojovat?

V prvé řadě častým používáním klimatizace. Když je dlouhodobě vypnutá, mají mikroorganismy větší klid pro svůj rozvoj. Minimálně jednou, ale raději dvakrát ročně (na jaře a na podzim) je potřeba klimatizaci vydezinfikovat speciálním sprejem – tento úkon zvládne v domácích podmínkách každý. To samozřejmě platí pro všechny druhy klimatizací, ne jen ty v autech.

Jak často provádět údržbu klimatizace?

Alespoň jednou za čas je ale rozumné nechat dezinfekci klimatizace na odbornících. Každé dva roky doporučujeme nechat doplnit chladící médium a olej. Jedině tak je možné předcházet zadření kompresoru a jeho drahé výměně.

Životnosti prospívá i očista hliníkových trubiček a chladiče klimatizace tlakovou vodou. Obojí trpí hlavně kvůli usazeninám soli. Rozleptané vedení pak bývá často zdrojem nepozorovaného úniku náplně klimatizace.

Více najdete v článku Pozor na triky bazarů: Klimatizace není bezúdržbová.

Kolik stojí nejlevnější auto s klimatizací?

Loni to byl Renault Twingo, který stál 172.900 Kč, letos cena klesla ještě níž. Fiat Panda Classic s klimatizací stojí 169.900 Kč. Aktuálně se hned 20 různých modelů nabízí s klimatizací za méně než 200 tisíc korun. Jejich přehled jsme přinesli v článku Auta s klimatizací do 200 tisíc: Co koupit?

V těchto případech jde samozřejmě o jednoduchou manuální klimatizaci. Ve vozech nižší střední třídy jsou ale stále běžnější automatické klimatizace s možností nastavení teploty – většinou navíc dvouzónové se samostatným nastavením teploty pro řidiče a spolujezdce. Sedany a kombi střední třídy nabízí leckdy i třízónovou klimatizaci (samostatné nastavení pro zadní sedadla), ta nejluxusnější auta mohou mít i čtyři samostatně regulované zóny.

Spolupracujeme s TipCars.com
Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny

Japonsko patří mezi největší průkopníky vysokorychlostní…

 

Štítky Technika

 

Přidat názorDiskuse: 6 zajímavých faktů o klimatizacích v autech







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

 





 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Dnes 15:25

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil výbuchy min z války

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil…

Lesní požár, který se rozšířil do jižního Chorvatska ze sousední Černé Hory, zřejmě v noci na dnešek způsobil…

 

iSport.cz

Šušnjar byl oporou Teplic, v zimě uteče zadarmo. Vyřazen z kádru ale nebude

Šušnjar byl oporou Teplic, v zimě uteče zadarmo.…

Ještě před půlrokem ho nikdo neznal. Do Teplic přišel jako náhrada za Michaela Lüftnera a prvotní pochybnosti…

Došlo mi, že nahradím Jágra. V Česku neumíme přijímat kritiku, říká Vrbata

Došlo mi, že nahradím Jágra. V Česku neumíme…

Pro 36letého kanonýra Radima Vrbatu je Florida už sedmou štací v NHL. Když mu před necelým měsícem zástupci…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…