6 zajímavých faktů o klimatizacích v autech

 

Co možná nevíte o klimatizacích a mohlo by vás zajímat?

Které auto mělo klimatizaci jako první?

Od nápadu k realizaci to chvíli trvalo. Chrysler se touto myšlenkou zabýval už ve 30tých letech, prvenství ale patří Packardu – v roce 1939 nabídnul první klimatizaci, pro malý zájem ji ale zase rychle stáhl z nabídky. Proto je s úspěchem stejně spojeno jméno Chrysler, konkrétně model Imperial stál v roce 1953 na počátku masového rozšíření klimatizace.

Zatímco dnešní systémy nijak nezasahují do prostoru pro cestující a zavazadla, ty první s sebou vozily obří výparník v zadní části karoserie. Přesto byla popularita v USA velká a další výrobci se rychle přidávali. V roce 1960 už mělo 20 % aut na amerických silnicích klimatizaci, o deset let později to byla víc než polovina.

Prvním českým, resp. československým autem vybaveným klimatizací byla státnická limuzína Škoda VOS. Následovala speciálně upravená Tatra 603 z roku 1962, kterou ČSSR věnovala Fidelu Castrovi. V 80tých letech se klimatizace ve větší míře montovaly do Tater 613, masového rozšíření se pak dočkaly se Škodou Felicia v roce 1994.

Mimohcodem, hned první auto testované na Auto.cz – Rover 400 2,0 16V – bylo vybavené klimatizací.

Jaký je rozdíl mezi automobilovou klimatizací u nás a v USA?

Většina aut má ve verzi pro evropský a pro americký trh jinak řešenou klimatizaci. Motoristé na druhé straně Atlantiku totiž mají jiné nároky na způsob chlazení – vyžadují přímý proud chladného vzduchu, zatímco Evropané mají rádi nenápadné udržování zvolené teploty.

Některé automobilky nabízí ve svých autech obě možnosti současně. Například Mercedesy vybavené příplatkovou klimatizací Thermotronic mají režimy přísunu vzduchu Diffuse, Medium a Focus. Řidič v novém Audi A3 ovládá stejnou funkci mechanicky pomocí otočného knoflíku na každém z výdechů v palubní desce.

Má klimatizace vliv na spotřebu paliva?

Kompresor klimatizace je spotřebič jako každý jiný, a proto při své práci zatěžuje motor. Zvýšení spotřeby ale závisí na mnoha faktorech. Na plný výkon může krátkodobě představovat až 4 l/100 km, při delší jízdě mimo město jsou ale běžné hodnoty v řádu desetin litru.

Spotřeba se liší nejen podle jízdních režimů, ale i mezi různými typy klimatizace. Jednoduché manuální neumí regulovat svůj výkon a kompresor běží vždy naplno. Naopak u automatické klimatizace se připojuje jen podle aktuálních požadavků na udržení teploty.

Navíc klimatizace je sice žrout, ale současně i spořič paliva. Ve vyšších rychlostech je totiž se spuštěnou klimatizací spotřeba paliva nižší než při jízdě se staženými okny.

Proč klimatizace zapáchá?

Můžou za to bakterie, plísně apod. Klimatizace odebírá vlhkost z kabiny a ta se pak sráží ve výparníku, kde vznikají ideální podmínky pro život mikroorganismů. Zápach je tedy určitě špatným signálem (a v extrémních případech může doprovázet i zdravotní problémy), jak se s ním dá ale bojovat?

V prvé řadě častým používáním klimatizace. Když je dlouhodobě vypnutá, mají mikroorganismy větší klid pro svůj rozvoj. Minimálně jednou, ale raději dvakrát ročně (na jaře a na podzim) je potřeba klimatizaci vydezinfikovat speciálním sprejem – tento úkon zvládne v domácích podmínkách každý. To samozřejmě platí pro všechny druhy klimatizací, ne jen ty v autech.

Jak často provádět údržbu klimatizace?

Alespoň jednou za čas je ale rozumné nechat dezinfekci klimatizace na odbornících. Každé dva roky doporučujeme nechat doplnit chladící médium a olej. Jedině tak je možné předcházet zadření kompresoru a jeho drahé výměně.

Životnosti prospívá i očista hliníkových trubiček a chladiče klimatizace tlakovou vodou. Obojí trpí hlavně kvůli usazeninám soli. Rozleptané vedení pak bývá často zdrojem nepozorovaného úniku náplně klimatizace.

Více najdete v článku Pozor na triky bazarů: Klimatizace není bezúdržbová.

Kolik stojí nejlevnější auto s klimatizací?

Loni to byl Renault Twingo, který stál 172.900 Kč, letos cena klesla ještě níž. Fiat Panda Classic s klimatizací stojí 169.900 Kč. Aktuálně se hned 20 různých modelů nabízí s klimatizací za méně než 200 tisíc korun. Jejich přehled jsme přinesli v článku Auta s klimatizací do 200 tisíc: Co koupit?

V těchto případech jde samozřejmě o jednoduchou manuální klimatizaci. Ve vozech nižší střední třídy jsou ale stále běžnější automatické klimatizace s možností nastavení teploty – většinou navíc dvouzónové se samostatným nastavením teploty pro řidiče a spolujezdce. Sedany a kombi střední třídy nabízí leckdy i třízónovou klimatizaci (samostatné nastavení pro zadní sedadla), ta nejluxusnější auta mohou mít i čtyři samostatně regulované zóny.

Spolupracujeme s TipCars.com
Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě

Ministerstvo zahraničí Spojených států vyslovilo souhlas…

Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů

Britský hráč hodlá do konce roku zdvojnásobit počet svých…

Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví

Americký výrobce elektromobilů Tesla bude vyrábět v Číně,…

 

Štítky Technika

 

Přidat názorDiskuse: 6 zajímavých faktů o klimatizacích v autech







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
7 dostupných zajímavých kupé. Před pěti lety byla k mání, dnes už ne 7 dostupných zajímavých kupé. Před pěti lety byla k mání, dnes už ne

Crossovery, velká i malá SUV. To je oblast, na které se…

Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává Mercedes-Benz vypustil do světa nový trailer na třídu X. V Česku se už prodává

V novém klipu od Mercedesu na třídu X si kromě jí samotné…

 





 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Včera

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest sdílí na internetu: Své vypracované tělo ukázal i v Praze

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest…

Matt Olesiak (28) je nejen úspěšný doktor, ale také miláček internetu. Matt, který pochází z Varšavy, ale…

Pod šéfem finanční správy se viklá židle: Zaorálek chce jeho konec, má vysvětlit „popravy“

Pod šéfem finanční správy se viklá židle: Zaorálek…

Šéf finanční správy Martin Janeček a náměstkyně ministra financí Alena Schillerová budou na zasedání vlády 6.…

 

iSport.cz

Elitní český dráhař o ježdění v Japonsku: Džungle! Sebrali mi telefon

Elitní český dráhař o ježdění v Japonsku: Džungle!…

Dráhovému cyklistovi Tomáši Bábkovi obhajoba titulu mistra Evropy v keirinu nevyšla. Na šampionátu v Berlíně…

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny, tvrdí Ihnačák

Zamořeno zámořím. Levní hráči z Kanady tu kazí ceny,…

Evropu má procestovanou. A nepotřebuje k tomu cestovky, Brian Ihnačák (32) se zaměřením na ofenzivní hokejovou…

 

Reflex.cz

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…