6.9. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Kodiaq není první, Škodovky jezdily v terénu už dříve, i před Yetim (velká fotogalerie)

 

Kodiaq je možná první sedmimístné SUV od Škody, rozhodně však není prvním terénním vozem z Boleslavi. Takových aut v minulosti vzniklo hned několik.

Začátkem tohoto měsíce Škoda konečně odhalila dlouho očekávané SUV kodiaq. Až sedmimístný model je prvním krokem mladoboleslavské značky k mohutné ofenzivě v kategorii SUV. Kodiaq však rozhodně není první škodovkou, která zamířila do terénu. Už před dobře známým (a dodnes prodávaným) yeti vzniklo v Mladé Boleslavi několik terénních aut.

První terénní škodovka byla postavena již po válce, a to na bázi modelu 1101. Prototyp s označením 1101 VO (později 1101 P jako Pohotovostní) z roku 1947 byl určen pro armádu, v jejíž výzbroji měl nahradit dosluhující speciály ukořistěné po Wehrmachtu. Nepřekvapí proto, že proti výchozímu autu dostal třeba kanystry a držáky na samopaly. Velký přeborník v terénu to ale nebyl, schopnosti negativně ovlivnilo použití podvozku ze sériového osobního auta. Přesto automobil přezdívaný tudor bojový nakonec vznikl v 4.237 exemplářích, které vedle československého ministerstva národní obrany a Sboru národní bezpečnosti používaly také složky v Egyptě nebo Jugoslávii.

Na potřeby armády myslel i prototyp Škoda 973 přezdívaný Babeta, který měl nahradit právě tudor bojový. Sovětský svaz ale rozhodl o tom, že armády východního bloku budou jednotně využívat jeden druh terénního vozu, přičemž před škodovkou dostal přednost GAZ 69. Babeta tak zůstala ve fázi prototypu, podobně jako pozdější Škoda 988. Ta byla původně určena pro zemědělce, svými terénními schopnosti ale zaujala i představitele československé armády. Z finančních důvodů ale nakonec ze sériové výroby sešlo také.

Exoti z východu

To v případě modelů Trekka a Skopak je situace jiná, do výroby se dostaly, byť ne přímo v Mladé Boleslavi, ale doslova na druhém konci světa. Trekka se vyráběla na Novém Zélandu, zatímco Skopak v Pákistánu.

Zapomenuté prototypy Škoda. Do terénu a zpět.

Oba terénní vozy reagovaly na poptávku zákazníků v tamějších státech, kteří žádali bytelné vozidlo schopné jízdy na ne zcela rozvinuté silniční síti. V obou případech základ dodal rámový podvozek tehdejší Škody Octavie, tvary byly ale v obou případech originální. Vozy spojuje i lokální výroba, z Československa se dovážely jen vybrané komponenty. Trekka se dokonce měla vyrábět i v Pákistánu, Pákistánci si ale nakonec navrhli vlastní automobil, lépe vyhovující tamějším podmínkám. Výsledkem byl právě Skopak.

Zatímco Trekka vydržela ve výrobě sedm let, vyráběla se mezi lety 1966 a 1973 hned v několika provedeních (pick-up, kombík nebo kabriolet), a to vedle Nového Zélandu od roku 1971 i v Indonésii, Skopak se vyráběl necelý rok, na přelomu let 1970 a 1971. Pákistánská vláda tehdy v souvislosti s přípravami na nadcházející válečný konflikt s Indií a vznikající Bangladéší zakázala dovoz spotřebního zboží ze zahraničí, což zastavilo i dodávky podvozků pro Skopak z Československa.

Škoda Kodiaq: První živé dojmy! Už jsme v něm seděli! (+video)

Následně se na terénní škodovku muselo čekat dlouhá desetiletí. Nejprve byl od felicie odvozen terénní závodní speciál se zcela přepracovaným podvozkem, později byla v roce 2009 zahájena výroba yetiho, který se tehdy stává pátou modelovou řadou škodovky (po fabii, octavii, superbu a roomsteru). Ten však už nebyl ryze terénním automobilem jako jeho někdejší předchůdci, ale sportovně-užitkovým vozem, což byla tehdy (a dodnes je) stále populárnější kategorie.

Přichází yeti

Tvary yetiho přímo navázaly na dva stejnojmenné koncepty z roku 2005, kterými Škoda dala najevo, že se stále populárnějším segmentem SUV počítá. Yeti se navíc inspiroval i MPV roomster, které se do výroby dostalo v roce 2006. Ve srovnání s ním však SUV dostalo originální rozdělené světlomety, o které přišlo až v roce 2013 v rámci tehdejšího faceliftu.

Zajímavostí byla i velikost. S délkou 4,2 metru bylo yeti o 22 cm kratší než třeba Volkswagen Tiguan, a tak se podobně jako octavia zařadila do volné mezery „mezi segmenty,“ v níž je vlastně dodnes. Zmínit bychom měly i vyjmutelné zadní sedačky nebo přeplňovaný benzinový čtyřválec s přímým vstřikováním 1.2 TSI (77 kW), který byl v době uvedení novinkou v celém koncernu VW Group.

Později se yeti představil i ve speciální verzi pro Čínu. Ta však nedostala jen speciální nabídku motorů nebo dodatečné chromování, jednalo se totiž o prodlouženou variantu dle potřeb čínských zákazníků. Čínský yeti je tak o 52 mm delší než ten evropský.

Scouti

Druhé plnohodnotné SUV nabídku škodovky doplňuje až letos, řeč je samozřejmě o očekávaném kodiaqovi, mezitím však okřídlený šíp nabídl i terénní verze stávajících modelů. Prvním takovým byla Octavia Scout, která se do prodeje dostala ještě před yetim – v roce 2007 začala testovat zájem zákazníků o terénně laděnou škodovku. Octavia Scout se inspirovala receptem dražších vozů typu Subaru Outback, Volvo XC70 či Audi (A6) Allroad a podobně jako oni nabídla robustní plastové díly chránící spodní část karoserie nebo vyšší světlou výšku. Ta díky upravenému zavěšení a vyšším kolům činila 179 mm, o 40 mm více než u octavie s pohonem 4x2 a o 16 mm více než u octavie s pohonem všech kol.

Úspěch terénní octavie se dostavil, a tak po modernizovaném provedení (rok 2009) následovala v roce 2014 i její druhá generace. Mezitím se však nabídka škodovek s přídomkem Scout dále rozšířila – v roce 2006 přišel Roomster Scout, o tři roky později Fabia Scout.

Terénní verze se dočkal i největší model v nabídce – Superb. V jeho případě se ale nejednalo o plnohodnotný terénní model, ale „pouze“ terénní paket. Proto se nejednalo o Superb Scout, ale Superb Outdoor – rozdílem provedení byly pouze robustní nárazník díly, nikoliv vyšší světlost nebo omezená nabídka motorů. Podobným směrem kráčely v následujících letech i další modely, tentokrát s přídomkem Scoutline, postupně tak následovaly Rapid Scoutline (2015) a Fabia Scoutline (2016).

Nyní se však Škoda Auto opět zaměřuje na plnohodnotná SUV. Po kodiaqovi bude následovat druhá generace yetiho, která bude sourozencem Seatu Ateca. Později přijde i kodiaq se sportovnější vizáží, který je zatím potvrzen pro čínský trh, v případě zájmu zákazníků se ale bude prodávat i v Evropě. Vedle toho se hovoří také o příchodu malého SUV, tzv. „Fabie SUV.“

Spolupracujeme s TipCars.com
Palestina hrozí přerušením vztahů se Spojenými státy, vadí jí nový zákon Palestina hrozí přerušením vztahů se Spojenými státy, vadí jí nový zákon

Palestinské vedení přeruší veškerou komunikaci se…

Česko má problém s extremismem, tvrdí německý Spiegel Česko má problém s extremismem, tvrdí německý Spiegel

Zatímco v 90. letech reagovalo Česko na rasismus a štvaní…

V Německu pokračují jednání o vládě. Pokud zkrachují, dojde k předčasným volbám V Německu pokračují jednání o vládě. Pokud zkrachují, dojde k předčasným volbám

V Berlíně dnes pokračuje dlouhá série jednání o nové…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout

Automobilovému průmyslu v České i Slovenské republice se…

Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění! Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění!

Evropská komise se bude zabývat návrhy parlamentního…

 





 
Renault odhalil nový Duster. Od Dacie se neliší jen svým znakem!

Renault odhalil nový Duster. Od Dacie se neliší jen svým znakem!

Včera

Druhé generace se dočkal také bratr Dacie Duster se znaky mateřského Renaultu. Od rumunského sourozence se liší v několika ohledech.




Blesk.cz

Manželka Miloše Formana přiznala: Naše děti se stydí za češtinu!

Manželka Miloše Formana přiznala: Naše děti se stydí…

Oscarový režisér Miloš Forman (85) žije již léta s rodinou v Americe a do Čech se už zřejmě nikdy nevrátí. Jeho…

iPhone X už nebude výjimečný. Podívejte se na koncepty většího X Plus a menšího iPhonu SE

iPhone X už nebude výjimečný. Podívejte se na…

Snad jste si nemysleli, že to iPhonem X končí. Naopak, pro Apple je to nový začátek. Jedinou otázkou je, jak to…

 

iSport.cz

Plzeň není o jednom hráči, těší Vrbu. Kvalita byla vyšší než v poháru

Plzeň není o jednom hráči, těší Vrbu. Kvalita byla…

Příliš sdílný nebyl, v očích se mu ale zračila spokojenost. Trenér Plzně Pavel Vrba mohl kvitovat, jak jeho tým…

Dojemné loučení Poláků: Přivítejte Jakuba Jandu, jako by byl náš!

Dojemné loučení Poláků: Přivítejte Jakuba Jandu,…

PŘÍMO Z POLSKA | Jako by se loučil doma a před vlastními fanoušky. Jakub Janda se ve svém posledním závodě…

 

Reflex.cz

Staletí starý příběh má pořád grády!

Staletí starý příběh má pořád grády!

Rónin je samuraj bez pána a příběh, který právě vyšel zpracovaný do komiksové podoby v nakladatelství Crew,…

Tuzemské banky holí své klienty jako ovce. Když ale mají zvýšit úroky u vkladů, mají hromadu výmluv, proč to nejde

Tuzemské banky holí své klienty jako ovce. Když ale…

Růst české ekonomiky trhá rekordy a centrální bankéři již nahlas varují, že nastává čas zchladit pádící…