TEST Škoda Fabia Scout 1,6 16V – Nejmladší člen oddílu
Éru designového konceptu Scout otevřela Škoda v roce 2006. Tehdy opatřila Octavii Combi 4x4 sadou plastových dílů, které změnily design zavedeného kombi natolik, že přivedly ke značce řadu nových zákazníků od mnohem dražších značek. Octavia měla otevřenou cestu k plnohodnotnému členství ve skautském oddíle. Jako tehdy jediný model v nabídce Škody totiž disponovala možností pohonu všech kol…
Skauti s uspořádáním vše vpředu
Jenže Roomster Scout a nakonec i letošní Fabia Scout přišly na trh ve standardním uspořádání pohonu 4x2, což vyvolalo u mnoha příznivců značky zklamání. Často zaznamenáváme kritiku tohoto postupu Škody, ale i jen krátký exkurz do světa plánování ekonomické rentability nových modelů by dal jasně negativní odpověď na to, zda by měla technicky složitá instalace pohonu všech kol význam. Menší Scouti zkrátka zůstanou designovými specialitami, které mají uspokojit specifickou klientelu, která netrvá na ryzích SUV.
Historie nejmenšího Scouta začala už na autosalonu ve Frankfurtu, kde se představila studie Fabia Scout, která testovala zájem zákazníků o podobnou verzi. Ten byl asi dostatečný, protože letos v Ženevě jsme již mohli vidět sériové provedení. Svou roli v rozhodnutí Škody sehrály jistě i relativně jednoduché úpravy, které nemohly stát mnoho investičních prostředků, a tak třetí Scout spatřil světlo světa. A další je možná na cestě! Krátkou Fabii Scout prezentovala Škoda jako studii v letos Ženevě a později ji taky zaregistrovala jako chráněný designový vzor.
Zatímco obrněný Roomster prakticky nemá podobně střiženou konkurenci, Fabii Scout může být soupeřem jen Peugeot 207 SW Outdoor.
Už bylo naznačeno, že odlišností mezi Fabií Combi a Fabií Scout mnoho není. Z hlediska českého zákazníka je tak vhodnější pohlížet na nový model ne jako na super-sexy-cool a trendy auto, ale jako na novou verzi známého malého kombi. A právě tak to uděláme i my.
Šestnáctka
V minulé generaci Fabií zapovězená motorizace 1,6 l se od roku 2006 běžně nabízí, ale Škodě jakoby stále ujížděl vlak. Nejlepší konkurenční šestnáctistovky jsou agilnější a v několika případech už dokonce došlo na generační výměnu ve prospěch nových maloobjemových turbobenzínů.
Znamená to tedy, že byste na vrcholnou benzinovou motorizaci Fabie měli rovnou zapomenout? To jistě ne. Osvědčený agregát, odvozený z motoru 1,6 FSI, má plynule variabilní časování sacích ventilů a vlastně je poctivou šestnáctistovkou, která je připravena ukázat to nejlepší ve středních otáčkách. Točivý moment má vrchol 153 Nm ve 3800 min-1 a to je přesně pásmo, kde se budete pohybovat při rychlosti 130 km/h na dálnici. Výkon 77 kW dnes už neohromí, ale auto je relativně lehké, takže třeba akcelerace z 0 na 100 km/h za 10,4 s je údaj, kterým se malé kombi dostává mimo dynamické možnosti Octavie 1,6 MPI.
skoda fabia testy malevozy Schopnost dosahovat vyšších rychlostních průměrů bez ohledu na zatížení je asi největší výhodou proti menším zážehovým čtyřválcům. Ve prospěch jedna-šestky mluví i rčení zlých jazyků o tom, že je jedno jakou zážehovou motorizaci koupíte, protože vždy dosáhnete spotřeby kolem 6 l/100 km při úsporné jízdě a 8 l/100 km na dálnici. Druhý údaj beze zbytku platí pro Fabii Scout při dálničních 130 km/h, a to navzdory širokým pneumatikám a horší aerodynamice (oproti Fabii Combi).
Konstantní rychlost 100 km/h znamená odběr 6,5 l/100 km. Pod 6 l se dostanete jen velmi těžko. Proti je hlavně pětistupňová převodovka, jejíž nejvyšší stupeň posílá motor i při úsporné jízdě do 3000 min-1 a to je na šestnáctistovku v relativně lehké Fabii (1080 kg) možná zbytečně mnoho.
Jízdní vlastnosti vozu s extrémně nízkoprofilovými pneumatikami odpovídají očekáváním. Scout má celkem tuhé odpružení, ale tlumiče odvádějí práci velmi zodpovědně, takže odskočení zadního kola hrozí jen na velmi nerovném povrchu. Ochota zatáčet je díky těžšímu motoru vpředu a objemné a vysoké zádi menší než u krátké Fabie, ale z řízení tohoto rodinného auta celkem jistě nebudete mít noční můry. Na dálnici je stabilní i ve vyšších rychlostech a nejvíce tak bude rušit vyšší hladina hluku od kol a motoru.
To špatné a to dobré - shrnutí
Aktuální provedení Škody Fabia jsme zkoumali už mnohokrát, a tak jen stručné shrnutí slabých a silných stránek.
Když se oprostíme od diskutabilních proporcí, které umožnily zvětšit interiér Fabie na rekordní míry, je asi nejvíce problematickým místem menší šířka interiéru. Průměrně rostlí cestující si zvyknou, máte-li ale několik centimetrů do šířky navíc, budete v těsném kontaktu se spolujezdci. Tvarování přístrojové desky (zasahuje výrazně do interiéru) i nízká okna navíc dojem malé šířky zvýrazňují. Objektivně schází Fabii 3 až 5 centimetrů ve výši loktů na nejlepší konkurenty ve třídě. Další problematickou oblastí je výhled z vozu (zejména šikmo vpřed a vzhůru na semafory) a některým řidičům a jejich kolenům překáží roh dvouDINové středové konzoly. Pak už musíte překousnout jen tužší podvozky, a když se tak stane, má prodejce Škody vlastně téměř vyhráno.
Mezi plusové body je třeba započítat prostor, který Fabia nabízí v podélném a svislém směru na předních i zadních místech. Sezení je hodně vzpřímené, pohodlnou polohu najdou díky velkým seřizovacím rozsahům i vyšší, resp. objemnější postavy, kterých v naší populaci není zrovna málo. O velikosti zavazadelníku toho bylo napsáno mnoho (nyní je udávána hodnota 505 l, tj. vč. prostoru po rezervě), takže nezbývá připomenout vyšší práh znesnadňující nakládání a nutnost doplnit do výbavy mezipodlahu, která umožní eliminovat schod v podlaze po sklopení zadních sedadel. Oslovit by vás mohla robustní stavba karoserie i interiéru, který vypadá, jakoby měl vydržet věčnost.
Citová investice
Od sériové Fabie Combi se náš Scout liší speciálně tvarovaným nárazníkem, ochrannými kryty na bocích karoserie nebo střešním nosičem ve stříbrné barvě. Standardní 16palcová kola nahradila kola s průměrem 17 palců (pneu 205/40 R17), za což byste museli připlatit 3.000,-Kč.
Potíže s argumentací prodejců při nabízení Fabie Scout způsobily nové ceníky běžných verzí s akčními cenami a zvýhodněný model Magic. Scout vychází ze stupně Ambiente, který se prodává za ceníkovou cenu 334.900,-Kč, jenže aktuálně platí plošná sleva z této ceny ve výši 15.000,-Kč a v provedení Plus dostanete další položky levněji. Navíc je tady akční model Magic, který za 324.800,-Kč obsahuje standardně 4 airbagy, klimatizaci, základní rádio, čtyřletou záruku a dokonce i metalický lak (podobně jako Scouti).
Pro dorovnání výbavy Ambiente (Magic) na úroveň Scout budete ještě pár tisícovek potřebovat, ale nakonec asi stejně zjistíte, že cena 375.900,-Kč znamená nereálně vysoký příplatek za odlišný vnější vzhled. Kdo Scouta přesto chce, nakonec jej dostane, ale celkově jde spíše o námět na aktualizaci ceníků nejlevnější Scoutí omladiny.
První cena vozu | 350.900,-Kč (Fabia Scout, 1,4 16V 63 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 375.900,-Kč (Fabia Scout, 1,6 16V 77 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 375.900,-Kč (Fabia Scout, 1,6 16V 77 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 469.400,-Kč (Fabia Scout, 1,6 16V 77 kW) |
Plusy
- Originální design
- Robustní stavba karoserie
- Prostor uvnitř v podélném a svislém směru
- Velký zavazadelník
- Dobře fungující projektorové halogenové světlomety s natáčením
Minusy
- Vysoká cena, na kterou se nevztahují běžně poskytovaná zvýhodnění
- Horší jízdní komfort, hluk od pneumatik
- Úzký interiér
- Špatný výhled z vozu