Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kolínská TPCA oslavuje pět úspěšných let

Ondřej Láník
Diskuze (35)
Kolínská automobilka TPCA - Toyota Peugeot Citroën Automobile – slaví v letošním roce pětileté výročí od doby svého založení a dva roky od náběhu plné výroby s plnou kapacitou 300 000 vozů ročně.

„Projekt společného podniku firem Toyota a PSA Peugeot Citroën na výrobu automobilů - TPCA - je zatím největší zahraniční investicí v České republice,“ říká generální ředitel CzechInvestu Tomáš Hruda a dodává: „Navíc k ní můžeme připočíst ještě další dodavatelské projekty, které díky této investici vznikly.“ Podle odhadu ekonomů TPCA přispěla v roce 2005 automobilka 1,5-2% k růstu HDP v ČR. Ročně od svých dodavatelů odebere výrobní díly za 20 miliard korun a její roční obchodní obrat ve výši 50 miliard korun je rovněž nezanedbatelným přínosem pro domácí ekonomiku.

„S realizací projektu jsme velmi spokojeni. Projekt funguje podle plánu, náběh plné výroby byl přesně na čas, zaměstnáváme kvalifikovanou pracovní sílu a spolupráci s dodavateli hodnotíme pozitivně. Výsledkem jsou kvalitní auta tří značek, která se na trhu dobře prodávají,“ říká Yasuhiro Takahashi, prezident TPCA. „Do budoucnosti se zaměřujeme na stabilizaci výroby, lidských zdrojů a dlouhodobé snižování nákladů. Pracujeme podle technologie Toyota Production System, neustálé zlepšování (Kaizen) a vysoké nároky na kvalitu jsou pro naši práci charakteristické.“

V továrně pracuje na 3500 zaměstnanců. TPCA a její odborová organizace podepsaly 27.2.2007 kolektivní smlouvu, která garantuje zvýšení mezd všem zaměstnaneckým kategoriím minimálně o 7,5%. Součástí dohody je rovněž atraktivní program

zaměstnaneckých benefitů, jako je např. výhodný leasing automobilů, podpora bydlení, apod. „Od 1. dubna 2007 bude průměrná mzda na nejnižší dělnické pozici 20 000,- korun plus 3 000,- Kč v rámci zaměstnaneckých benefitů. Průměrná mzda ve výrobě je 23 100,- Kč plus další 3 až 4000,- korun v benefitech. Celkový příjem zvyšuje roční bonus ve výši 5% roční tarifní mzdy. Vyžadujeme nadprůměrný výkon i kvalitu práce. Zároveň nabízíme nadprůměrné podmínky. Tímto se zařazujeme mezi 25 % nejlépe odměňujících společností v ČR,“ říká vice-prezident pro výrobu Jiří Černý.

Investicí ve výši 300 milionů korun ročně, které si zvýšení mezd a financování benefitů včetně prodloužení dovolené na pět týdnů vyžádá, deklarují mateřské společnosti Toyota a PSA spokojenost s výsledky projektu TPCA a zájem dlouhodobě působit v ČR.

V roce 2006 bylo vyrobeno celkem 293 650 vozů, denní výroba činí 1 050 ks. Každý ze tří modelů (Toyota Aygo, Peugeot 107, Citroën C1) tvoří třetinu produkce, která se z 99 % exportuje.

80 % objemu dílů pochází z ČR (55 % ze Středočeského kraje; celkem 7 000 nových pracovních míst v dodavatelském průmyslu). Díly jsou do továrny dopravovány výhradně kamionovou dopravou, hotové automobily jsou expedovány z 60 % po železnici a zbývajících 40 % zajišťuje kamionová doprava.

Ondřej Láník
Diskuze (35)
5. 3. 2007 09:02
Re: Pekne...
Trochu jednostranne, aôe vcelku si to vystihol. ;-) Co sa tyka platov a cien, ste o kusok dalej jak my na Slovensku. Pokial by v Koline ponukali platy pre ceskeho obcana primerane, nemuseli by tam robit "privandrovalci", na druhej strane uz by sa im ta fabrika tak nevyplatila. Prideme k tomu casom aj my, zatial ale je dost ludi, co su ochotni robit aj za maly plat. Neviem kolko sa zaraba v Ziline, viem kolko sa zaraba u nas. Robim v automotive a v nasom podniku bezne robotnicke platy nie su ktovieake. A aspon polovica robotnikov chodi z prace iba na ubytovnu, lebo su pozbierani z celeho Slovenska. Takze je to taky maly model toho, ako je to u vas. Ibaze zatial v malom, za nizke platy zatial nechcu robit iba bratislavaci, tak sa tu zamestnavaju stredoslovaci aj vychodniari...
2. 3. 2007 20:42
Re: Něco se zapomnělo dodat...
Jo že za 14000,- hrubého a 6000,- nájem to si TPCA může strčit.Proto tam taky makají přivandrovalci.
2. 3. 2007 12:22
Re: Pekne...
...no ved o tom melem...a naznacil si to aj sam...v Cechach uz nie je az taka lacna pracovna sila...
2. 3. 2007 11:08
Re: Něco se zapomnělo dodat...
...za tie peniaze, ani sa nedivim. Aj KIA na Slovensku ma problemy s ludmi, tieto svetove automobilky trpia utkvelou predstavou, ze byvaly vychodny blok su rozvojove krajiny a budu robit za par supiek. Voci inym podnikom v danej krajine neplatia bohvieco.
2. 3. 2007 11:06
Re: Pekne...
Zrejme niekoho ano, inak by asi nebol dovod pustat montazny pas...ale rozmyslam koho...podla toho kolko percent produkcie sa vyvaza (asi na zapad ako 3 auto do rodiny) tak mam pochybnosti, ci v Cechach nie je vyroba takym malickych aut omylom...mali to skusit s niecim vacsim, hoci s nejakym sikovnym konkurentom Loganu, urcite by sa to uchytilo lepsie. Alebo nejake SUV...