Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

KTM vyvíjí systém samočinného brzdění pro motocykly: Bude se podobat tomu v autech!

Tomáš Dusil
Diskuze (0)
Zvýšit bezpečnost jezdce motocyklu v budoucnu pomůže systém samočinného brzdění. Tato technika je již běžně k dispozici pro auta. Co bude obnášet v motorkách?

Moderní automobily nabízejí systém samočinného brzdění již řadu let. Od určité rychlosti pak dokážou dokonce zcela zastavit. Z jaké rychlosti, to záleží na pokročilosti celého systému a zejména na použití zařízení k detekci překážky před vozidlem a dále úroveň softwaru, který záznam ze zařízení (většinou radaru, lidaru či stereokamery) zpracovává. Systém samočinného brzdění je zpravidla napojen na adaptivní tempomat.

U motorek jednodušeji

Nabídnout stejné zařízení také u motocyklů se dosud nedařilo. Nyní se však zdá, že díky rakouské firmě KTM, výrobci motocyklů a ultimativních sporťáků X-Bow, se co nevidět podaří nabídnout toto také pro jezdce jedné stopy. Důvod, proč se to u motorek dosud neujalo, tkví patrně ve velikosti celého systému a jeho hmotnosti. Přeci jen, každá řídicí jednotka či zařízení k detekci něco váží a musíte jej navíc umístit na vhodnou pozici ve vozidle. Detekční zařízení tak určitě nemůže mít své místo třeba pod sedadlem jezdce… Dle KTM se však technologie samočinného brzdění bude podobat té v autech.

Jak to tedy bude u motorek? Systém KTM počítá se dvěma snímači. Jedním umístěným v přední části motocyklu a druhým vzadu. Snímač vpředu slouží k detekci překážky pro adaptivní tempomat. Pokud je tempomat zapnutý, je snímač vpředu aktivován, a tedy detekuje vzdálenost od vozidla jedoucího před motorkou. K redukci, či naopak zvýšení rychlosti využívá škrticí klapky motoru respektive brzdy. A tím vlastně udržuje jezdcem zvolenou vzdálenost. Pokud začne vůz vpředu brzdit, začne brzdit i motorka. Pokud snímač vyhodnotí riziko kolize, dá jednotka tempomatu povel k intenzivnějšímu brzdění.

K čemu je ale ten snímač vzadu? Jeho úkolem je detekovat nebezpečný mrtvý úhel. Pokud systém zaregistruje vozidlo v zóně, která není pokryta opticky zpětnými zrcátky (mrtvý úhel), rozsvítí se varující světlo ve zpětných zrcátkách a také na palubní desce.

Na jakém principu oba snímače pracují, KTM neupřesnilo. Je jasné, že půjde o některý z výše uvedených. Možná o kombinaci dvou, což se ukazuje jako zatím nejlepší řešení také u automobilů.

Vše to vypadá vlastně docela jednoduše. Jenže zajistit spolehlivou funkci celého systému vyžaduje důkladné testování a další vývoj. K testování využívá KTM svůj stroj, enduro 1290 Super Adventure vybavené brzdami o průměru 320 mm vpředu a 267 mm vzadu. Je jasné, že musí být osazen také protiblokovací soustavou (ABS). Jen tak lze tlak v brzdových okruzích ovládat nezávisle na pohybu pák obou brzd. KTM uvádí, že zmíněné systémy, které výrazně zvýší bezpečnost jezdce na motocyklu, nebudou v produkci dříve než za dva roky.

Tomáš Dusil
Diskuze (0)